Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:09

WolinLotte schreef:
Ik word echt wild van al die mooie zadels hier :):) !! Zo leuk, om weer even terug te bladeren!!

Voel ik me toch best gewoontjes met mijn Massimo Son :o ..

Wie gebruikt hier een echt schapenvacht of rendierenvacht onder zijn zadel? Ben erg benieuwd of dit bevalt.. En nee, ik bedoel niet een Ludde ;) ..

Ik gebruik rendiervel, ligt echt super.
Zo heb ik hem in vorm gesneden en de corrector erop gezet:http://www.mijnalbum.nl/Album=SZFVLHSI
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3QV6OVFR.jpg
Op andere paard:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G6Y63WVN.jpg
Ik zou er ook nog eentje willen maken voor onder andere zadel, rendierpad met corrector blijft mooier liggen dan de grandeur.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:10

Ik heb onder een van mijn zadeltjes een schapenvacht en bevalt me erg goed..Het voordeel is dat mijn zadel met leren kussens zeer stabiel ligt met de vacht,het is lekker voor de rug van mijn paard..Nadeel van die van mij is dat hij niet gewassen kan worden maar na het rijden laat ik hem drogen en borstel hem daarna uit met een hondenkammetje..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:13

Inderdaad, die ervaring heb ik ook dat het veel stabieler ligt. Het grandeurpad schuift meer, vooral naar achteren toe als singel niet goed aangespannen is (nepbont aan de onderkant).
Ik moet wel opletten dat ik pad telkens schoon borstel, want laatste keer hingen er harde bolletjes aarde (wellicht door het zweten) aan het uiteinde van de haartjes...nochtans paard goed geborsteld voor het rijden.
Als het buiten echt warm is, vraag ik me af of puur wolvilt toch niet beter is ivm zweetopname (bvb voor buitentocht).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:21

Ja ik vind het echt een voordeel met mijn ronde paardjes waarbij alles heel snel schuift :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:22

Moet je perse zeg maar de 'kop van rendier' bij kop van paard leggen?
of mag je je vacht ook een kwartslag draaien...dus zeg maar eh, dat rendierkop bij je beugels zit?

(snapt iemand me?)

anders is mijn vacht misschien wat lang en niet breed,als ik hem draai,past het beter..

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:28

Het lijkt me dat de vacht sowieso 'in de haarrichting' moet liggen. Of met de 'kop' naar voren of naar achteren, maar niet overdwars. Weet niet of het zo is maar gevoelsmatig zou ik zeggen 'kop naar kop'.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:33

Ik heb de kop aan een kant van de buik liggen zeg maar,gedraaid dus..Anders past het nooit denk ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:42

ja precies, anders wordt het te lang en te smal leek mij..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:44

Tijdens het zoeken naar Spaanse zadels in het verleden, ben ik tot de conclusie gekomen dat de meeste dragen voorbij de 18e borstwervel (effectieve draagplaats tot de 18e borstwervel is slechts 44cm bij 1 van m'n paarden)
Meeste Spaanse zadels, behalve de Ronda van Ludomar, zijn veel te lang en als ik de tekening van HC volg, niet geschikt voor mijn paard, want draagt over de ribben.
http://www.huertecilla.net/Media/Afbeeldingen/Zadelruimte.jpg

Ik denk niet dat mijn PRE een extreem korte rug heeft in vergelijking met andere Spaanse paarden. Lijkt me een heel normaal gebouwd paard:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3RAMFFSZ.jpg
Waarom bouwen de Spanjaarden dan zo'n lange zadels???? Naast de ronda van Ludomar die maar 48 cm meet (waarvan dus enkele cm niet dragend door de vorm van de kussens), zijn de meeste zadels rond de 57 cm lang (54 cm voor de alta escuela van zaldi).
Ik vraag me af of die theorie van zadels die niet voorbij de 18e borstwervel mogen komen, ook daadwerkelijk opgaat, Engelse zadels buiten beschouwing gelaten dan, want daar gaat het niet over in deze topic!
Als ik dit lees (gaat over bomen op panelen, maar toch, de theorie verduidelijkt misschien waarom een zadel toch voorbij de 18e borstwervel mag komen, begin ik te begrijpen waarom Spaanse zadels zo lang zijn en waarom die theorie hierboven misschien niet opgaat voor Spaanse zadels en zadelbomen op panelen, maar eerder wél voor Engelse zadels. hierdoor was ik dus even :?

http://www.rodnikkel.com/content/index.php/saddle-tree-blog-from-shop-and-desk/can-the-loin-of-the-horse-carry-weight/

In fact, after this article, we had an e-mail from a saddle maker in Spain. He told us that his vet scolded him for using trees that went past T18. A Swedish saddle maker also told us that he cannot join the Swedish Saddle Maker's Association because he won't sign their statement which contains an agreement to never build a saddle that goes past the 18th rib. When it comes to Western saddles, is this even possible?

Te lang dit zadel?
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:47

Bied perspectieven voor mijn wens voor een westernzadel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:31

Ik weet 't niet... íets er overheen zal nog niet zo'n probleem zijn maar bij veel paarden merk je toch wel degelijk problemen als het zadel te lang is. Wordt wel bijna altijd veroorzaakt door 'poking' maar dat voorkom je dus bijna niet als het zadel langer wordt, zeker westernzadels waarbij je nog een leren skirt aan de achterkant hebt die het zadel nog langer maakt. Je ziet dat vooral bij paarden die wat overbouwd zijn of extra bespiering bovenop het kruis hebben (lijken overbouwd maar zijn dat technisch gesproken niet omdat de ruggenwervel wel recht is). Maar goed, gemiddeld loopt het gros van de westernpaarden met een (te) lang zadel en het gaat ook vaak genoeg wel goed (al hoewel je daar natuurlijk vraagtekens bij kunt zetten want hoeveel ruiters checkt het daadwerkelijk en hoeveel denken een trainings-issue te hebben terwijl ze een zadel-issue hebben).

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:42

Cambiar schreef:
WolinLotte schreef:
Ik word echt wild van al die mooie zadels hier :):) !! Zo leuk, om weer even terug te bladeren!!

Voel ik me toch best gewoontjes met mijn Massimo Son :o ..

Wie gebruikt hier een echt schapenvacht of rendierenvacht onder zijn zadel? Ben erg benieuwd of dit bevalt.. En nee, ik bedoel niet een Ludde ;) ..

Ik gebruik rendiervel, ligt echt super.
Zo heb ik hem in vorm gesneden en de corrector erop gezet:http://www.mijnalbum.nl/Album=SZFVLHSI
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3QV6OVFR.jpg
Op andere paard:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G6Y63WVN.jpg
Ik zou er ook nog eentje willen maken voor onder andere zadel, rendierpad met corrector blijft mooier liggen dan de grandeur.

Mooi zeg!! Dus het rendiervel glijdt niet over de rug? Ik vind het gladder aanvoelen dan een schapenvacht.. De Korrector heb je vanwege het type zadel wat je gebruikt neem ik aan?
Ik heb leren zadeltassen, die ik graag vaker mee wil nemen op mijn ritten, maar ben bang dat dit misschien gaat schuren langs de flanken van mijn paard, omdat het ook wel op een beweeglijk deel hangt.. Zeker weten doe ik het niet hoor.. Maar ik zou er best wel wat beschermends onder willen hebben, vandaar :j .

Ik ga eens even rondneuzen!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:22

Ja westernzadels en veel andere zadels zijn wat dat betreft dan eigenlijk te lang..Dan zouden alle paarden met dat soort zadels toch allemaal problemen hebben?Wel interesant om te lezen cambiar :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:04

Francis schreef:
Ik weet 't niet... íets er overheen zal nog niet zo'n probleem zijn maar bij veel paarden merk je toch wel degelijk problemen als het zadel te lang is. Wordt wel bijna altijd veroorzaakt door 'poking' maar dat voorkom je dus bijna niet als het zadel langer wordt, zeker westernzadels waarbij je nog een leren skirt aan de achterkant hebt die het zadel nog langer maakt. Je ziet dat vooral bij paarden die wat overbouwd zijn of extra bespiering bovenop het kruis hebben (lijken overbouwd maar zijn dat technisch gesproken niet omdat de ruggenwervel wel recht is). Maar goed, gemiddeld loopt het gros van de westernpaarden met een (te) lang zadel en het gaat ook vaak genoeg wel goed (al hoewel je daar natuurlijk vraagtekens bij kunt zetten want hoeveel ruiters checkt het daadwerkelijk en hoeveel denken een trainings-issue te hebben terwijl ze een zadel-issue hebben).

Dit artikel gaat over maatwerk. Die mensen zien er nauwlettend op toe dat de boom past. Zoals ik al eerder zei (en wat men hier tegensprak), is dat het van primordiaal belang is een kale boom te kunnen passen (ivm de bars) vooraleer het leder en de rest eromheen gaat. Zo zie je of het bridget of niet.
Ikzelf zou ook NOOIT zomaar een confectie western zadel op m'n paard durven leggen die te lang is, daarover heb ik al een nachtmerrie achter de rug over een nieuw westernzadel die ik gekocht had en te lang was (je voelde het zadel duidelijk duwen tegen de lendenen).
Ik heb dit artikel alleen opgezocht omdat ik twijfel tussen drie zadels voor m'n merrie: een ronda van 48 cm, een alta escuela van 54 cm (die dus 10 cm te lang is als ik de theorie achter het feit dat de ribben alleen mogen dragen in acht neem) en een ecuyer.
Ik wou gewoon weten of mijn paard nu extra kort is omdat bijna alle Spaanse zadels rond de 55-57 cm lang zijn of dat mijn paard gerust zo'n zadel mag dragen die over haar lendenen komt....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:16

pleiada schreef:
Ja westernzadels en veel andere zadels zijn wat dat betreft dan eigenlijk te lang..Dan zouden alle paarden met dat soort zadels toch allemaal problemen hebben?Wel interesant om te lezen cambiar :j

Niet alleen westernzadels.
Als men kijkt naar oude cavaleriezadels, dan zijn die ook lang qua bars (is maar een voorbeeld om te staven wat ik bedoel:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TSRRZEW4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BVSOCBWN.jpg
Hier zie je dat de zadelmaakster het zadel verkort heeft en dat het eigenlijk beroerd ligt, dwz, achterover kantelt en volgens mij nog meer drukt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PEBHTPVS.jpg

Deze zadels werden ontworpen voor lange afstanden, ik vraag me af of deze paarden die zo'n cavaleriezadels droegen, dan allemaal schele rugpijn hadden?

In geval van Spaanse zadels, nu is de trent korter (zie artikel van zadelmaker Spaanse zadels die geen zadels meer mag maken die voorbij de 18eborstwervel komt), is dat wel nodig? Of kan ik gerust een langer zadel op m'n paard leggen als het voor de rest mooi past? Ik begin te vermoeden, dat die theorie voor: zadels mogen niet dragen voorbij de ribben, vooral een theorie is die opgaat voor Engelse zadels die gebouwd zijn om smallere kussens die veel minder dragen dan de platte bars.
Als dit zo is, dan komt er een hele andere wijsheid naar boven....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:25

WolinLotte schreef:
Mooi zeg!! Dus het rendiervel glijdt niet over de rug? Ik vind het gladder aanvoelen dan een schapenvacht.. De Korrector heb je vanwege het type zadel wat je gebruikt neem ik aan?
Ik heb leren zadeltassen, die ik graag vaker mee wil nemen op mijn ritten, maar ben bang dat dit misschien gaat schuren langs de flanken van mijn paard, omdat het ook wel op een beweeglijk deel hangt.. Zeker weten doe ik het niet hoor.. Maar ik zou er best wel wat beschermends onder willen hebben, vandaar :j .

Ik ga eens even rondneuzen!

Het rendiervel glijdt niet meer dan een katoenen doekje. Katoen vond ik gladder
Ik vond wol zeker niet stabieler liggen, had een christpad met wollen onderkant.
Ik vind rendiervel vooral goed voor zadels met bars (vandaar de corrector), zoals western-, endurance en McClellanzadels, voor extra demping, maar voor de espaniola gaat het ook wel goed.
Om de corrector in te stoppen, heb ik een enveloppe opgenaaid in zeer soepel, erg 'vettig' aanvoelend leder.
http://www.mijnalbum.nl/Album=RZK7L4LI
Zadel op corrector en dat leder is al een veel stabieler geheel (mijn ervaring is dat boomloos sneller gaat schuiven, vooral op rondere paardjes).
Tassen gaan niet schuren hoor, leder is glad, tenzij er scherpe boorden op zitten. Paarden zijn zo teer nog niet hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 21-10-12 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:37

Ookal zijn Iberische zadels vaak wat lang, hier nog een te koop ;)
http://link.marktplaats.nl/598268157

Overigens niet alleen westernzadels chronisch te lang, ook (oudere) Ijslanderzadels... En ook veel gewone engelse zadels overigens. Paarden worden steeds korter in de rug, en natuurlijk zijn de stevige paardjes die dan wel gewicht kunnen dragen vanuit hun bouw vaak kort gebouwd zodat ze juist heel weinig opp hebben om datzelfde gewicht over een fatsoenlijk oppervlak te verdelen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:42

Ik had het niet over de vaquera zadels, maar wel zoals deze hier, meer alta escuela/potrera type zadel:http://i747.photobucket.com/albums/xx115/BettinaCarolan/fields%20and%20horses/Zaldi%20saddle/6.jpg
Dit zadel is 54 cm lang (meeste potrera's zelfs 57 cm), de draagplaats voor het zadel op de rug van mijn paard is 44 cm tot aan de 18e borstwervel.
Als ik zo'n zadel op de rug van m'n paard leg, rij ik ze dan kapot?
Ik vroeg me gewoon af waarom al die Spaanse zadels zo lang zijn, waren Spaanse paarden vroeger dan ook veel langer dan de spaanse paarden van nu?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:48

Een te lang zadel is vooral een probleem als het op de nieren en bij bochten op de uitsteeksels van de wervels en naastgelegen ligament drukt.
Dus iets te lang als je alleen rechte lijnen rijdt met een zadel dat in balans is (zowel van zichzelf als door de ruiter die mooi in het midden zit en niet op een cantle hangt) kan bij de meeste paarden niet heel veel kwaad...
Zodra dat zadel iets uit balans komt heb je natuurlijk een ander verhaal...

Het is soms heel erg moeilijk hoor, want er is al weinig dat kort is, en dan moet de ruiter ook nog fatsoenlijk kunnen zitten en dat laatste is voor veel ruiters al moeilijk vanuit hun basis en soms is de combi met anatomie van het zadel ook problematisch...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:15

Pff ik weet het, erg moeilijk. Ikzelf heb een stille zit, gebalanceerde zit. Mijn andere merrie (de zwaardere) laat enkel mij toe op haar rug omdat andere mensen blijkbaar te gespannen zitten (gaat steigeren en dribbelen van zodra ze op haar rug zitten, echt niet leuk), met mij is ze rustig. Lijkt me toch wel bewijs dat m'n zit niet slecht is....
De merrie waar ik een ander zadel dan de startrekk voor zoek (vooral om buiten mee te rijden, dus rechte lijnen), daarmee klikt het heel wat minder qua karakter (ik vind haar ook niet zo leuk, het is dus wederzijds dat het niet klikt qua karakter, als veulen was ze nochtans een erg vrolijk ding, ik vind het jammer dat het nu niet klikt tussen ons), ze is een tester. Ze zal mij eerder uitdagen (op de grond bedoel ik dan) dan iemand die ze wél graag heeft bvb: m'n vriend en het meisje die haar nu rijdt.
Vooral als ze los loopt in de weide durft ze me echt komen uitdagen (van achter me komen geslopen als ik niet oplet en dan met haar schouder tegen me lopen, ook al staan er nog andere mensen naast me...), dus bereden zal ze ook wel weten dat ik het ben en ze zal me ook wel testen, daar maak ik me geen illusie's over... en heeft veel bloed. Ik dacht eerst om haar te verkopen, maar gezien de crisis wil ik haar gewoon inrijden en hopen dat ik een goeie thuis vind voor haar. Dus ik dacht aan een niet te dure potrera die me stevigheid zal geven als ze haar zotte kuren zou krijgen (tot nu toe valt het wel mee...)
Ik vroeg me gewoon af of ik het zadel van Peet kon riskeren, die 54 cm lang is en dus voorbij de 18e borstwervel komt, of toch beter een kortere versie neem zoals de Venus of de Ronda van Ludomar die maar 48 cm lang zijn...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:42

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:22

Cambiar schreef:
Hier lees je dan weer een totaal ander verhaal over het feit dat een zadel niet over de lendenen mag komen:
http://www.permicavallo.nl/lendenen.php#.UIPtG2cyT-I

Mooi stuk hoor, en niet een totaal ander verhaal.... Ook ik wil niet voorbij de 18e rib komen.
MAAR de wereld is niet zwart-wit (en de wereld van paarden al helemaal niet..)

Soms is het gewoonweg niet mogelijk om voor de 18e rib te blijven.

En jij vroeg of je met een te lang zadel je paard kapot zou maken, dat hoeft dus niet. Maar dat je eigenlijk niet een te lang zou moeten willen blijft een feit.

Aan de andere kant: je hebt een paardje met 38 (!!!!) cm rug al vanaf zijn 6e maand, hele leven naar uitgekeken om ermee te gaan rijden...
Zelf heb je een gewoon volwassen mens postuur, dus zal je in een 17,5" zadel moeten, heel misschien een 17"...
Maar die passen nooit op 38 cm...

Wat dan?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:26

Cambiar schreef:
Mijn andere merrie (de zwaardere) laat enkel mij toe op haar rug omdat andere mensen blijkbaar te gespannen zitten (gaat steigeren en dribbelen van zodra ze op haar rug zitten, echt niet leuk), met mij is ze rustig. Lijkt me toch wel bewijs dat m'n zit niet slecht is....

Hoeft niet automatisch ze te zijn, kan ook een verschil in energie zijn waar ze op reageert...

Ah en jij bent met zadel van Peet bezig ;)
Verschillende namen of verschillende foto ;)
Valt het kwartje niet altijd...
Ik vrees dat een zadel van 54 cm wel moeilijk zal worden voor een rug van 44, maar goed, soms kan het zadel echt anders dragen dan hij lang is...
Weet je alleen als je paard en zadel bij elkaar haalt!

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:22

De reden waarom de spaanse zadels (zoals potrera, alta escuela e.d.) langer zijn dan de rug van de gemiddelde PRE, is waarschijnlijjk gelegen in het feit dat de boom in deze zadels niet de totale lengte van het zadel heeft. En de spanjaarden ook wel weten dat het gewicht van de ruiter toch over een liefst zo groot mogelijk oppervlak verdeeld moet worden. Wil je goed kunnen beoordelen of een zadel je paard hindert, zal je het op je paard uit moeten proberen. Dit geschreven hebbende, moet ik toch ook weer denken aan de vele you tube filmpjes die ik van spanjaarden in de campo, of in de arena heb gezien of working equitation/doma vaquera, waarbij me dan meteen weer opvalt hoe extreem kort het op hun lijf (dus niet paards lijf) opmaatgemaakte vaquerazadeltje is. Niet vergelijkbaar met de lomp grote industrie vaquerazadels die hier aangeboden worden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:23

Moragh, jij zet me altijd weer op het goede spoor, thx, vind het erg dat ik bij jou geen nieuw zadel koop ondanks alles wat je al gedeeld hebt, maar corrector heb ik wel nog nodig ;-).
Ga dan toch geen langer zadel nemen, ik voel me er ook niet zeker bij.

Wat bedoel je met 38 cm rug?
Ik heb nog een fantastisch zadel op het oog die korter is qua lengte, m'n allergrootste favoriet aller tijden :D , nu alleen nog nagaan of het past...