Francis schreef:Ik weet 't niet... íets er overheen zal nog niet zo'n probleem zijn maar bij veel paarden merk je toch wel degelijk problemen als het zadel te lang is. Wordt wel bijna altijd veroorzaakt door 'poking' maar dat voorkom je dus bijna niet als het zadel langer wordt, zeker westernzadels waarbij je nog een leren skirt aan de achterkant hebt die het zadel nog langer maakt. Je ziet dat vooral bij paarden die wat overbouwd zijn of extra bespiering bovenop het kruis hebben (lijken overbouwd maar zijn dat technisch gesproken niet omdat de ruggenwervel wel recht is). Maar goed, gemiddeld loopt het gros van de westernpaarden met een (te) lang zadel en het gaat ook vaak genoeg wel goed (al hoewel je daar natuurlijk vraagtekens bij kunt zetten want hoeveel ruiters checkt het daadwerkelijk en hoeveel denken een trainings-issue te hebben terwijl ze een zadel-issue hebben).
Dit artikel gaat over maatwerk. Die mensen zien er nauwlettend op toe dat de boom past. Zoals ik al eerder zei (en wat men hier tegensprak), is dat het van primordiaal belang is een kale boom te kunnen passen (ivm de bars) vooraleer het leder en de rest eromheen gaat. Zo zie je of het bridget of niet.
Ikzelf zou ook NOOIT zomaar een confectie western zadel op m'n paard durven leggen die te lang is, daarover heb ik al een nachtmerrie achter de rug over een nieuw westernzadel die ik gekocht had en te lang was (je voelde het zadel duidelijk duwen tegen de lendenen).
Ik heb dit artikel alleen opgezocht omdat ik twijfel tussen drie zadels voor m'n merrie: een ronda van 48 cm, een alta escuela van 54 cm (die dus 10 cm te lang is als ik de theorie achter het feit dat de ribben alleen mogen dragen in acht neem) en een ecuyer.
Ik wou gewoon weten of mijn paard nu extra kort is omdat bijna alle Spaanse zadels rond de 55-57 cm lang zijn of dat mijn paard gerust zo'n zadel mag dragen die over haar lendenen komt....