Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:57

Ik begin ineens te twijfelen of die van mij wel goed zit.

Het brede deel bij de oren naar de ruiter toe ? ik dacht juist andersom
%)
Weten jullie hoe het zit ? Dit is de nepper overigens.
Afbeelding

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:21

Bertine, het brede deel van het kopstuk moet inderdaad naar de ruiter toe.
Heb je dit filmpje gezien? Hij is hier al vaker gepost, maar dit is inmiddels een groot topic geworden:

Ik kan het jukbeen op je foto niet zien, kan jij aangeven waar die zit of heb je een andere foto waar dat goed zichtbaar is?
Ik twijfel een beetje of hij een gaatje hoger zou moeten of dat hij goed zit. Heb je nog gaatjes over bij de bakstukken?

paars

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:53

....ik ga straks ook even checken of het kopstuk wel goed om zit...heb de beschrijving in de verpakking gevolgd, er stond als ik het met goed herinner ook een pijltje op het kopstuk zelf... (multi)

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:55

Er is op een of andere manier een batch kopstukken in de markt gekomen die verkeerd geponst zijn op het kopstuk, dus dat is niet helemaal waterdicht.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:44

Ik denk dat er toch enigszinds verwarring is ontstaan over wat je noemt het brede deel.
heb het filmpje bekeken, maar moest tot de conclusie komen dat ik hem nu dus verkeerd heb :P
Ik had volgens mij toch goed zitten. Het rechte deel naar de neus van het paard.

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:26

Het rechte deel moet inderdaad naar de neus van het paard en het brede deel naar de ruiter. Op de vorige blz zie je een foto waar je dit goed kan zien.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:36

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:52

Myca,
Hier heb ik nog een foto. Op deze foto kun je zijn jukbeen wel zien. Ik denk dat hij een gaatje langer moet, maar dan komt zijn neusriem volgens mij veel te laag.
Afbeelding

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:24

Nee hoor, je neusriem hoeft geen gaatje lager. Op deze foto kan je het wel goed zien.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:26

Dit was niet het originele hoofdstel toch?
Heb het idee dat het schuine stuk van jukbeen naar neus langer is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:30

ja, dat klopt. Dit is de nepper.
Ik vind ook dat de neusriem vrij laag hangt. Maar dat kun je niet instellen omdat het met elkaar verbonden zit.

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:31

Dat zou inderdaad best kunnen tinkersjakie.

Bertine 37, Als je het hoofdstel opmeet kan je het vergelijken
Afbeelding

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:41

Mooi plaatje.
Alleen hier staat net de maat niet op van het schuine deel. van jukbeen naar neusriem.

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:51

O ja, dat was blond van mij.
Ergens staat het hier wel, want we hebben een discussie gehad over een Micklem design in Biothane maken.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:38

bertine37 schreef:
Myca,
Hier heb ik nog een foto. Op deze foto kun je zijn jukbeen wel zien. Ik denk dat hij een gaatje langer moet, maar dan komt zijn neusriem volgens mij veel te laag.
[ Afbeelding ]

Als ik heel eerlijk ben.. denk ik dat ik hem te groot vind. Voor het mooie zou het rechte stuk van de neusriem wat korter mogen voor mijn gevoel. :j .. er lijkt gewoon iets niet te kloppen... het kan ook zijn dat inderdaad het schuine stuk van de neusriem in verhouding wat langer dan bij de echte micklem... ? Vind het eigenlijk niet niet mooi uitkomen zo. :x
De ringetjes waar de clips aan zouden horen, zitten in ieder geval niet op de goede plek zo...

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:35

Iemand ervaring met de multi bij een fjord met maat full, brede kaken en neus.... Hoe de pasvorm valt?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:57

nienke07 schreef:
bertine37 schreef:
Myca,
[ Afbeelding ]

Als ik heel eerlijk ben.. denk ik dat ik hem te groot vind. Voor het mooie zou het rechte stuk van de neusriem wat korter mogen voor mijn gevoel. :j .. er lijkt gewoon iets niet te kloppen... het kan ook zijn dat inderdaad het schuine stuk van de neusriem in verhouding wat langer dan bij de echte micklem... ? Vind het eigenlijk niet niet mooi uitkomen zo. :x
De ringetjes waar de clips aan zouden horen, zitten in ieder geval niet op de goede plek zo...

Hmmmm... dat zou wel erg jammer zijn. En als ik hem wat korter maak ? of komen de ringetjes dan echt te hoog ? Mijn paard heeft wel een heel groot hoofd, maar ook een hele grote mond :P misschien dat dat ook wat vertekend ?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:19

Ik zou sowieso alle mogelijkheden uittesten :j Kom je er vanzelf achter wat het mooist zit ;)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:59

Ben al een tijdje aan het rondkijken voor een sidepull voor mijn pony en kwam vandaag bij de Multibridle uit. Ik doe ook wat werk aan de hand en hiervoor heb ik een academische kaptoom met metaal. Zelf heb ik de indruk dat mijn pony niet helemaal blij is met de kaptoom en er juist extra drammerig en loperig van wordt.
Omdat een multibridle een behoorlijke aanschaf is, zat ik te denken om dan mijn kaptoom te verkopen, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen die serieus de multibridle als kaptoom gebruiken voor grondwerk.
Merken jullie verschil kwa inwerking vergeleken met een Academische kaptoom?
En is de multibridle ooit in het tabacco gemaakt?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:57

Ik merk geen verschil in gebruik met de multibridle en een kaptoom. Ik heb ze beide en hij doet het met beide erg fijn.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:24

De Academische Kaptoom gebruik ik niet meer sinds de aanschaf van de Multi. Vind het echt ideaal om met de Multi alles te kunnen doen. Ik had de Akademische Kaptoom al langere tijd niet gebruikt omdat mijn jonge merrie er ook drammerig van werd. Ook mijn stalgenootje heeft er inmiddels eentje.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:43

Ik las zopas een wetenschappelijk artikel gelezen over bitloos rijden en de druk op het OAA gewricht (os frontale/axis/atlas) tov het rijden met bit.
Ik besloot om met beide te rijden, bitloos gecombineerd met (lederen) bit.
Ik vroeg me af of iemand me kon uitleggen waarom het bit beter in de mond ligt met de micklem bridle en is dit effectief ook zo?

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:56

Heb je een linkje naar dat artikel Cambiar?
Het is mij niet helemaal duidelijk, een leren bit is toch niet bitloos?
Maar er zit vast een interessante gedachte achter. Ik ben wel benieuwd naar het artikel wat je gelezen hebt.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:26

ik heb een stukje doorgelezen van het topic.
ik zie dat sommige mensen "neppe" hebben gekocht, waar hebben jullie die gekocht?
welke maat is voor een fjord goed? sh?
groetjess

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:08

Myca schreef:
Heb je een linkje naar dat artikel Cambiar?
Het is mij niet helemaal duidelijk, een leren bit is toch niet bitloos?
Maar er zit vast een interessante gedachte achter. Ik ben wel benieuwd naar het artikel wat je gelezen hebt.

Hoi Myca, ik kwam gisteren per toeval een artikel tegen van jou hier op bokt, over zadelpassen en de zenuw die op de schouder ligt (waarvoor dank, want dit was voor mij een enorme eye opener ;) )en ben al zoekende naar de 11e craniale zenuw uitgekomen, ook per toeval, op dit artikel:

http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/thesis-ICREO-Aike-Kraaijenvanger.pdf

Ik had al wat probleempjes met een hete Andalusiër merrie die niet zo goed bitloos reageert. Een lederen bitje daarentegen vindt ze, raar maar waar, precies veel aangenamer. Ze is rustiger en lijkt of ze het fijner vindt. Ik wil altijd het beste voor m'n paarden, daarom was ik echt heel weigerachtig in begin toen ze me een lederen bitje voorstelden omdat ik juist dacht dat ze bitloos minder onaangenaam zou vinden dan en bit in de mond.
Ik las dat de Micklem zorgt voor een betere en stabielere ligging van het bit en vroeg me af of dit werkelijk zo is.