Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:42

MarjanB schreef:
Nou ja het grote aantal naar achter hellende zadels in dit topic zegt eigenlijk wel genoeg over de kunde van veel zadelpassers. Je moet als eigenaar bijna zelf net zoveel weten als de passer zelf om kritisch mee te kijken -O-

In welke regio zit jij nielojram?

Maar echt, zelf ook ruim een jaar met een niet passend zadel gereden, “aangemeten” door een zadelpasser die in januari werd “besproken” in opgelicht in de paardenwereld. Zadel was niet geschikt voor zowel paard als ikzelf

Pallatin

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:59

Ik vind het ook opvallend hoeveel slecht liggende zadels hier voorbij komen. En het is idd slecht als een zadelmaker een niet passend zadel verkoopt maar zelf mogen mensen ook wel eens wat kritischer kijken. Mijn zadelmaakster laat mij mee kijken en legt uit waarom ze iets wel/ niet ok vindt; daarom kan ik in groter lijnen meekijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:13

Ik denk ook dat mensen de zadelmaker ook veel te weinig laten komen...

Dan is het hooguit 1x in het jaar. Terwijl paarden ontwikkelen en veranderen. Mijn zadel was in oktober nog bekeken een aangepast. In april bleek die gewoon écht niet meer passend te krijgen te zijn. Ik ''moet'' echt wel halfjaarlijks laten kijken mijn paard verandert te veel ondanks die 14 is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:21

Spenk schreef:
Ik denk ook dat mensen de zadelmaker ook veel te weinig laten komen...

Dan is het hooguit 1x in het jaar. Terwijl paarden ontwikkelen en veranderen. Mijn zadel was in oktober nog bekeken een aangepast. In april bleek die gewoon écht niet meer passend te krijgen te zijn. Ik ''moet'' echt wel halfjaarlijks laten kijken mijn paard verandert te veel ondanks die 14 is.

Eens hoor. Ik laat zelfs 3 of 4 keer per jaar de zadelmaker komen. Ook omdat zowel paard als ik zeikerd zijn en gevoelig als het niet meer ideaal ligt. Liever een keer te veel langs laten komen. (2 keer zou ook genoeg kunnen zijn, maar heb ik de laatste jaren niet gered dus nu even standaard 3 keer afspreken en de 4e keer als ik tussendoor wat voel)
En het is heel lastig met jonge dieren of na blessures, ja. Na blessure wist ik zeker dat het vaker moest komen, want vaak dikker maar wel onbespierd wat natuurlijk verandert zodra je weer gaat revalideren. Maar dan kan het echt een maand later alweer nodig zijn bijvoorbeeld. Nu heb ik wel altijd overlegd over eventuele onderleggers enzovoorts om tijd te overbruggen tot hij langs kon komen. En ik weet zelf heel goed wanneer het goed ligt, wanneer niet en wat we moeten veranderen, dus kan zelf wel wat oplossen tijdelijk, maar echt alleen om de tijd tot afspraak te overbruggen.
Aan de andere kant is het 'nadeel' dat ik zo kritisch ben en last krijg van een zadel dat niet goed ligt dat mijn paard dus ook 'verwend' is geraakt. Die laat dus steeds eerder merken dat er iets niet klopt, waar ze eerder veel langer door bleef lopen. Niet echt een nadeel natuurlijk, maar andere mensen vinden haar wel eens een zeikerd en vinden dat ze aangepakt zou moeten worden en doorlopen, want zo slecht ligt het niet. Geef mij maar een paard dat duidelijk wat aangeeft en niet door blijft lopen tot de rug gesloopt is of spieren weer weg.

Er zijn maar heel weinig paarden die niet veranderen door het jaar heen. Naast het zadel dat ook wat inzakt enzovoorts. Daar hoort gewoon een standaard controle bij en niet alleen als er klachten zijn 1 keer in de zoveel jaar, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:23

MarjanB schreef:
In welke regio zit jij nielojram?

Zadel-O-fiel in ruste :o
Dik 10 jaar geleden een poging van een aantal jaar gedaan om er mijn brood mee te verdienen, maar als je geld wil verdienen moet je makkelijk zijn met je klanten, ik kon dat niet... Ik kwam op plekken aan waar je je paard niet eens neer wil zetten, en dan moest ik er een zadel op gaan leggen...? En dat is maar een topje van de ijsberg...

Maar, het is wel nog steeds mijn passie/trigger, en ik voorzie hier graag gratis advies :D

Ex zei ooit, je paard is je accessoire, niet het tuig :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:33

Ahhh ok! Hier komt de 16e de zadelpasser met edix zadels. Dit zadel lag op het paard dat ik gekocht heb. Maar voor mijn dikke kont te klein en klapperde. Singel ook te kort, gelukkig kan ik ondertussen bijna een singel winkel beginnen dus heb vast iets passends liggen.

Wat gokken jullie? De horka? Of toch de edix cresent?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:53

MarjanB schreef:
Ahhh ok! Hier komt de 16e de zadelpasser met edix zadels. Dit zadel lag op het paard dat ik gekocht heb. Maar voor mijn dikke kont te klein en klapperde. Singel ook te kort, gelukkig kan ik ondertussen bijna een singel winkel beginnen dus heb vast iets passends liggen.

Wat gokken jullie? De horka? Of toch de edix cresent?

[ [url=m/3cW8oy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/czJqbk.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IzSkQo.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xJ1k0z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben benieuwd... Vond zelf de edix helemaal niet lekker zitten!! Maar dat verschilt natuurlijk per persoon!!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 23:03

Ik wacht met een gokje tot je een nieuw zadel hebt :+
Gefeliciteerd trouwens met je nieuwe paard (lees mee in t andere topic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:05

Zadel maakt inderdaad veel verschil :=

Ik heb nu een nieuw zadel en eigenlijk blijft die als het moet zonder singel nog als een huis liggen.

Paard heeft een hele lastige bouw. Overbouwd, wat weke rug ,schoft en heel rondgebribt. Dan kun je singels passen tot je een ons weegt als het zadel niet meer goed te krijgen is.

Mijn paard heeft snel last van een openstaande flap bij singels als de edix crescent of anatomisch singels. Deze blijft wel netjes aansluiten. Dit is overigens na het rijden :)

Afbeelding

Afbeelding

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:09

Kunnen jullie mij nog aanraden waar kan ik een lange regelbaar singel vinden..? Ik heb een oude passier dressuur zadel overgenomen met korte singelstoten.. Ik heb meerdere paarden, dus meestal laat ik lange singelstoten zetten op alle zadels, maar deze passier is bijna nieuw, amper gebruik, dus deze keer toch maar een lange singel aanschaffen.
Ik zag ooit een singel dat regelbaar is in de maten. Iemand nog tips?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:46

Ik heb inmiddels de felix bulher in 80 cm binnen. Nog steeds flink te kort. Ik denk dat hij zelfs een 90 of 100 cm zou mogen hebben (hij zou ong 7,5 cm per kant omhoog mogen)

Weten jullie een cresent in die maat ZONDER elastiek…. Ik vind echt niks..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:55

LisaaSophie schreef:
Ik heb inmiddels de felix bulher in 80 cm binnen. Nog steeds flink te kort. Ik denk dat hij zelfs een 90 of 100 cm zou mogen hebben (hij zou ong 7,5 cm per kant omhoog mogen)

Is het elastiek in de Edix de reden dat je die niet zou willen proberen? Want dat elastiek is niet hetzelfde als elastiek aan de gespen. Dit elastiek is 3 lagen dik en bijna niet met de hand in de lengte te rekken. Het zorgt ervoor dat het borst deel onafhankelijk kan bewegen van de zijstukken en vermindert daarmee aanzienlijk de druk achter de ellebogen, maar je loopt er niet het risico mee dat je te strak aansingelt.

De singel kun je in lengtes per 5 cm bestellen en gaat tot 115 cm lengte.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:29

LisaaSophie schreef:

Persoonlijk zou ik eerst voor een zadel zorgen dat past.......

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:42

Denk ik ook… want hij ligt voor nu zo hoog ook. Alles vertekend ook zo

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:54

Avalanche schreef:
LisaaSophie schreef:

Persoonlijk zou ik eerst voor een zadel zorgen dat past.......

Er is al gelijk overleg geweest en zadelmaker naar laten kijken. 2 andere zadelmakers gaven ook aan dat het zadel goed ligt. Het vertekend enorm op de fotos

Sws komt er bij mijn andere paard ook zeer vaak een zadelmaker. Vaak toch wel 5 keer per jaar… dus ik ben heel precies hiermee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:22

Sorry maar die foto's laten niet echt precisie zien. En ik geloof simpelweg niet dat een foto zo kan vertekenen. Ik weet dat iets wel kan, maar zoveel...... nee. Dus ik zou eerst zorgen voor een passend zadel, en dan gaan kijken voor een singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:35

Dus omdat iemand een deskundige inschakelt die zegt het goed is is ze niet precies?
Ik hoop niet dat je dat bedoelt?

Als iemand er 3 zadelmakers bij gehad heeft en die zeggen allemaal het ligt goed dan snap ik ook wel weer dat je als leek in zadels denkt dan zal het dus goed zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:54

Dan zou ze in de afgelopen 3 dagen 3 zadelmakers erbij gehad moeten hebben...... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:59

LisaaSophie schreef:

Als je zadel mooi over de rug zou sluiten, heb je die meter singel niet nodig :o

@ LisaaSophie, je zadel ligt echt heel beroerd. Als je je een beetje inleest op youtube, waarin ze laten zien hoe een zadel hoort te liggen, met beeldmateriaal, zal je zelf ook ontdekken dat jij je iets op je mouw laat spelden. Goed inlezen is niet moeilijk, tegenwoordig. Heb je geen ervaren stalgenoot die je hierin wat steun en zekerheid kan geven?

Maar, zoniet, dan lezen we over een poosje wel topics over je rij-ervaringen, dat je paard iets niet wil, maar jij geen idee hebt waarom niet. Hopelijk denk je dan weer eens terug aan dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:13

Avalanche schreef:
Dan zou ze in de afgelopen 3 dagen 3 zadelmakers erbij gehad moeten hebben...... :=

Oh dat hou ik niet bij :')

Ik las alleen het bericht van 3 verschillende zadelmakers.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:14

Avalanche schreef:

Toevallig ken ik er een, die kwam idd even langs. En er was er 1 die dan samen kwam met iemad die aan het leren is. Dus ja, 3 stuks. Zo snel kan dat gaan

Ik ben blij dat bokt het altijd beter weet door youtube filmpjes dan de mensen die ervoor hebben geleerd :D

Zal binnenkort fotos maken die niet net iets te ver van onderen zijn genomen, dan zien jullie het ook. Zadel lag op de eerste fotos ook niet helemaal op de juiste plaats, een ini mini klein stukje anders leggen maakte ook een wereld van verschil.
Wel vind ik het lief dat jullie meedenken en zorgen maken over mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:49

LisaaSophie schreef:
Ik ben blij dat bokt het altijd beter weet door youtube filmpjes dan de mensen die ervoor hebben geleerd :D

Ik heb ervoor geleerd.

Maar scoorde slecht op het onderwerp: ' Wat de klant wil horen'.

Gelukkig hebben jouw 5 zadelmakers deze module goed afgerond.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:52

Mwoa, je hoeft geen zadelmaker te zijn om te zien dat dit zadel écht niet goed ligt. Het ligt echt niet aan de hoek van de foto. Heeft niets te maken met youtube filmpjes kijken, maar met gezond verstand. Dit zadel ligt niet goed. En ik kan niet geloven dat er 3 zadelmakers (wel of niet in opleiding) hebben gezegd dat dit zadel goed ligt.
Je rijdt je paard kapot met dit zadel. Hij past gewoon niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:53

:D

Maar toch zonder opleiding en een beetje basiskennis zie je zo wel dat dit niet goed kan liggen.

Dat mensen het niet precies zien. Dat is te begrijpen. Daar heb je de zadelpasser voor.
Maar iets van basis mag iedereen toch wel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:57

Dat dus.
Hang er voor de gein een stijgbeugel en riem aan, hoe ver ligt het uit het lood?

( Een stijgbeugel&riem liegt niet, wellicht leuke tip voor de serieuze gebruikers van dit topic)