[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:36

Ik denk eerlijk gezegd dat je met de westernmodellen ook wel kan springen, als je niet enorm de hoogte in wil. Mijn (spaanse) zadel heeft ook een behoorlijk hoge voorkant, maar met sprongetjes tot een cm of 60-80 heb je daar geen last van :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:43

Bovendien kunnen er op de westernmodellen ook dijwrong seatsavers, dan heb je extra steun :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:46

Er bestaat de kans dat je met kleding achter de knop blijft hangen. Ik spreek uit ervaring :+ Klein sprongetje, ik ga voorover in verlichte zit, de boord van m'n jas schuift over de knop. Ik wil weer gaan zitten, maar wordt voorover getrokken doordat m'n jas dus om de knop geslagen was. Kon nog net in het zadel blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:25

Knop kan altijd een beetje tricky zijn inderdaad, maar over het algemeen moet je onder de meter wel redelijk jezelf kunnen redden met een zadel dat niet gemaakt is voor het springen hoor :)

Zeker een knop kan dan eigenlijk best gunstig zijn gezien veel mensen belachelijk ver naar voren gaan bij lage sprongetjes...dan zie je mensen op de hals liggen alsof ze over anderhalve meter gaan....en dan staat er een sprongetje van 50 cm _O-

Met een knop en een zadel zonder wrongen doe je dat niet zo snel: veel beter voor je onafhankelijke zit, balans, en het niet storen van het paard tijden de afzet-sprong-landing +:)+

Even terugkomen op een oudere quote hoor :P

Vilar schreef:
quibje schreef:
zijn er al mensen die easytrek zadels kennen?
kwam via mijn mail iets over binnen

Ik heb de Easytrek al gezien en in m’n handen gehad. En ik moet zeggen, het is een puik zadel! Kwalitatief ziet het er super uit, heel degelijk, mooi soft leder ook. De pommel is flexibel, doch stevig, en dus niet slap, ook niet uitrekbaar zoals bijv. leer dat is.
Binnenkort ga ik ‘m passen en testen, ben erg benieuwd! Ben ook erg benieuwd naar het andere nieuwe flexibele zadel waar Per Mi Cavallo straks mee komt!

Had je deze inmiddels al getest eigenlijk? Ben altijd wel benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen, blijft toch interessant :j

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:35

ik niet, ben toch voor de london gegaan

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:11

Oh ja, de Atlanta kan natuurlijk ook! Kunnen misschien de pommels verwisseld worden van de westernmodellen, zodat je zeg maar een westernzadel zonder knop hebt? Dat zou ideaal zijn. Als dat kan dan weet ik het wel!

Pmarena, hmm misschien dan toch een knop. Ik maak me ook schuldig aan het hals-liggen :o

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:15

Ik wou met een paard die een westernzadel (geen barefoot) op had liggen door een klein plasje wandelen. Hij sprong erover ipv erdoor te wandelen en doordat het onverwachts was kon ik me niet voorbereiden.

Ik kreeg de knop in mijn buik en ik kan je vertellen dat dat absoluut geen pretje was :n heb er zelfs nog de hele dag last van gehad..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:40

Vind zelf de knoppen van de barefoot redelijk klein of ben er al aan gewend dat kan ook. Morgen terug gaan rijden met 'm.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:42

DAMWolf schreef:
Oh ja, de Atlanta kan natuurlijk ook! Kunnen misschien de pommels verwisseld worden van de westernmodellen, zodat je zeg maar een westernzadel zonder knop hebt? Dat zou ideaal zijn. Als dat kan dan weet ik het wel!

Pmarena, hmm misschien dan toch een knop. Ik maak me ook schuldig aan het hals-liggen :o

Ik heb verder geen ervaring met de westernmodellen, maar ik denk dat je dan in problemen komt met de rits van het leer wat over de pommel/fork heen valt? Bij een pommel (niet western) gaat het van links naar rechts en komt helemaal over de pommel heen. Bij de fork (western) steekt de knop uit dus ik denk dat de rits dan links en rechts van de knop onderbroken is. Als je er dan een gewone pommel in stopt heb je een gat in het midden. Maar als je het alleen af en toe wil wisselen om te kunnen springen zou ik het gewoon bij barefoot navragen, misschien gaat het wel :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 01:31

De missoula wordt alleen op bestelling gemaakt. Misschien kun je hem dan ook zonder knop laten maken? Dus zo dat de rits wel doorloopt en je er normale pommels in kunt stoppen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:37

Vandaag nog een lange rit gemaakt met de barefoot Cheyenne.
Zadel bevalt prima, gaat alsmaar beter.
Enige minpuntje dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is de plaats van de ophanging voor de stijgbeugels.
Omdat ik een tweedehandse heb, kan ik die niet verplaatsen en ik vind hem (persoonlijke mening dan) wat ver naar achteren liggen.
Bij de nieuwe modellen kan je blijkbaar zelf de plaats bepalen waar je stijgbeugelriemen komen zitten.
Dat is dan weer een pluspuntje, ze blijven aanpassingen doen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:45

Wat grappig, ik vond de beugelophanging van de Cheyenne juist te veel naar voren zitten. Kreeg er echt een stoelzit van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:23

Dat is altijd al zo geweest, dat een paar mensen liepen te roepen dat de beugelophanging bij Barefoots "altijd veels te ver naar voren zit" terwijl er ook net zoveel mensen waren die hem te ver naar achteren vonden zitten :P

Wat dat betreft is de verplaatsbare beugelophanging wel fijn :j

Maar wel een beetje tricky natuurlijk, verplaatsbare onderdelen blijven altijd een beetje linke soep want je bent dan wel afhankelijk van de mensen zelf die het goed moeten gebruiken en niet de boel scheef erop moeten plakken :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:36

Dat is waar. Maar goed, als ze dan nog klagen dat de beugelophanging niet goed zit ligt het gewoon aan henzelf :P

Ik ben trouwens binnenkort eigenaar van een Barefoot London *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:38

Nou ik heb dan meer angst voor met veel gebrul vertellen dat een Barefoot een rotzadel is omdat hij "zus en zo" problemen geeft.... waarvan men dan niet beseft dat het komt doordat ze zelf verkeerd aan het rommelen zijn geweest -O-

Leuk, een London!

Gewoon een zwarte? :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:40

Dat houd je altijd, maar weinig mensen durven toe te geven dat ze zelf iets fout doen en geven liever de schuld aan het zadel en/of het paard ;)

Leuk Kirsha, vertel !

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:44

Ja dat is inderdaad ook weer zo. Ach, het is toch nooit goed.

Ja, de vorige eigenaresse van mijn paard verkoopt haar zwarte VPS-loze London. Dus die neem ik over. En ik weet dus al dat hij goed zit en fijn rijdt, want ik heb er meerdere keren mee 'proefgereden' op mijn merrie :D Ik wilde dus eigenlijk een Cherokee met VPS voor die ene keer in de 100 jaar dat ik een sprongetje maak, maar VPS-loos zit veel beter haha. En een VPS-loze Cherokee vind ik niet zo snel denk ik. Dus nu komt er een ander :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:47

Ik wil je niet in de war brengen, maar er staat er toevallig wel eentje op de Marktplaats :o

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:58

Oh die had ik gezien ja. Maar er staat geen foto bij (en geen zin om daarvoor speciaal te mailen, wie maakt er nou een advertentie zonder foto), en ik heb de London nu goedkoper met alle toebehoren :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:01

Prima dan toch :D
En een zadel dat je kent en van een betrouwbare verkoper !

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:04

Daarom! Het zou echt wat voor mij zijn om toch op de gok die Cherokee gekocht te hebben en dat dan weer blijkt dat het niets is := Vond het al zo'n gok met de Arizona, maar dat heeft gelukkig goed uitgepakt. Voor buitenritten maakt het me niet zoveel uit, maar VPS of niet vind ik in de bak toch wel veeeel verschil maken. Maar goed, ik ben ook niks gewend :P

En ook niet onbelangrijk, ik wilde alleen een bruin-zwarte Cherokee, geen Classic. En de meeste tweedehandsjes zijn toch de Classic. Dus ik sus me met het idee dat die van de fotoloze advertentie ook zwart was :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:07

Een zadel dat je al kent en fijn bevonden hebt is echt een grote pré :j

Ik vind de zwart-bruine Cherokee heel suf met dat paardenkopje, die Classic is nou juist zo mooi :P

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:11

hier nog een hele blije london eigenaar
heb alleen een vraagje, als mijn paardje gewoon ff stilstaat voel ik het zadel me voor en achter insluiten
( hij heeft een beetje overbouwd kontje) is dat erg?
tijdens het rijden nergens last van

ooh en heb gister dekje, pad, zadel gedaan
lag nog steeds super, geen geschuif, en de rug mooi vrij, en geen afdruk van de pad
alleen jammer dat het iets minder mooi oogt zo :D

enne grappig he, die verschillende smaken van mensen

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:11

Ik heb de zwarte toen als testzadel gehad, het was wel een fijn ding maar ik vond het echt zo'n 'bonk' zeg maar. Niet echt lelijk, maar gewoon lomp. Dat paardenkopje had er van mij nou ook niet direct op gehoeven, maar ik vind de combinatie bruin-zwart heel mooi :)

Wat ik wel ironisch vond aan de Cherokee toen: de zweetbladen zijn langer, maar ik had alsnog een langere singel nodig dan bij de Cheyenne. Ik heb toen zoveel mogelijk mijn eigen spullen gebruikt, dekje etc., scheelt weer wassen. Er zat een singel bij van 35 cm, ik wist niet dat het zadel ook op Shetlanders werd gebruikt :P Denk dat er maar weinig paarden zijn die dat passen haha!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:03

Ik ben lekker super blij met mijn zwart-bruine cherokee *\o/*
Ik heb alleen een probleem met de beugelophanging... Er zit zo'n brede op deze uitvoering. Met mijn smalle endurance fenders zakken die ringen scheef, omdat de druk niet goed wordt verdeeld. Laatst was dus een naar voren gekanteld en de ander naar achter. En ik me maar afvragen waarom ik zo scheef zat 8)7. Ik had echt veel liever de smalle ophanging eraan gehad :(