voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:59

Maritje1991 schreef:
Bij buitenzinnig of greendistance kun je wel een week testen :)

Ook trekkers? Dat is nog eens een idee! Al zie je ze niet vaak tweedehands, dus zou met een nieuwe aanschaffen wel een dure grap worden.

MaritB

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:04

Ik ga ook een trekker kopen :)

Ach, boomzadels zijn duurder. Boven de 1000 euro en dan moeten ze elke keer nog aangepast worden.
Nu kun je het zelf doen :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:31

Maritje1991 schreef:
Bij buitenzinnig of greendistance kun je wel een week testen :)

Weet alleen niet of dit ook voor de bascule ook is. Aangezien die bij buitenzinnig niet eens op de site staat (de andere 2 versies van de flexible wel, en weet ook al wel dat hij de bascule wel kan leveren ondanks dat het niet op de site staat. Maar andere trekkers kan idd wel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:12

Het ging toch ook niet over de bascule?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:14

Waarom hoor ik eigenlijk meer over Barefoot dan over Trekker?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:15

Oh ok haha verband dan even verkeerd gelegt net haha.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:21

Daphneeeej schreef:
Oh ok haha verband dan even verkeerd gelegt net haha.

Ja, of ik ;)

Uhm, meer mensen hebben denk ik een BF zadel, deze is ook lager in prijs wanneer je het aanschaft.
Het is ook echt helemaal boomloos, een trekker is semi-boomloos. Bij een trekker heb je volgens mij sneller een dressuurzadel gevoel en bij een BF zit je helemaal vrij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:09

Ah, dank je :j

Even voor de duidelijkheid: mijn paard heeft kissing spines en ik heb de kans om nu een London zonder VPS over te kopen. Beter even wachten op één mét VPS, of niet?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:26

Ik wil graag even snel een antwoord :P
Morgen komt bij mij de zadelmaker langs, ik ben vanplan om mijn wintec zadel in te ruilen voor een dressuurboomzadel omdat ik vaak problemen heb met een niet passend zadel.
Nu heb ik aan m'n instructrice gevraagd of ik misschien niet beter een boomlooszadel kon nemen omdat mijn zadel heel vaak weer versteld moet worden.
Ze zei dat dat zou gaan knellen bij de schoft omdat mijn pony een zadel met een hoge schoft nodig heeft. Ik wil dit morgen gaan navragen bij de zadel maker.
Maar is dit ook zo, dat als je paard een zadel met een hoge schoft nodig heeft, dat dan een boomlooszadel niet goed is?
Het lijkt mij niet uit te maken, omdat je een goede maat pommel kan nemen. En het zadel in alle bewegingen kan mee bewegen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:32

Natuurlijk zijn er boomloze zadels die niet zullen passen bij een hoge schoft. Maar er zijn modellen die de ruimte wel geven. Ook idd kan je de pommel aanpassen bij bijv een barefoot, naar een hoge smallere pommel. Het is gewoon kijken wat/welk merk er bij jou paardje past.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:36

SnuitjeLove schreef:
Ik wil graag even snel een antwoord :P
Morgen komt bij mij de zadelmaker langs, ik ben vanplan om mijn wintec zadel in te ruilen voor een dressuurboomzadel omdat ik vaak problemen heb met een niet passend zadel.
Nu heb ik aan m'n instructrice gevraagd of ik misschien niet beter een boomlooszadel kon nemen omdat mijn zadel heel vaak weer versteld moet worden.
Ze zei dat dat zou gaan knellen bij de schoft omdat mijn pony een zadel met een hoge schoft nodig heeft. Ik wil dit morgen gaan navragen bij de zadel maker.
Maar is dit ook zo, dat als je paard een zadel met een hoge schoft nodig heeft, dat dan een boomlooszadel niet goed is?
Het lijkt mij niet uit te maken, omdat je een goede maat pommel kan nemen. En het zadel in alle bewegingen kan mee bewegen.

Je kan via Deze site http://fijnzadel.nl/maatsjabloon.htm een maatsjabloon uitprinten en op kartob plakken dan kan je kijken of er een pommel of Fork maat is die op de schoft van je paard past. Dit is wel van de barefootzadels zadels.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:57

oke bedankt, waarschijnlijk hou ik het toch bij een boomzadel, omdat mijn pony een erg gevoelige rug heeft. En ik heb gelezen dat paarden last kunnen krijgen van een boomlooszadel als ze een erg gevoelige rug hebben.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:08

Ook van boomzadel als deze niet goed ligt, en dat is sneller het geval dan je denkt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:10

Misschien heeft ze die gevoelige rug juist door een boomzadel, en knapt haar rug weer op door een boomloos?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:58

Ja dat zou ook kunnen, ze heeft idd een gevoelige rug door boomzadel, daarom ben ik ook op zoek naar een nieuw zadel. Maar ik krijg veel afkeurende blikken als ik het heb over een boomloos zadel.
Zodra ik weer op haar kan rijden (ze heeft nu helaas een rugblessure door een knellende deken) ga ik een weekje een boomlooszadel uitproberen, kijken hoe dat bevalt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:58

Ja, dat heb ik hier ook. Omdat ze er eigenlijk niet veel vanaf weten ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:07

@Snuitje: mijn paard heeft kissing spines en ik durfde nooit boomloos aan door de negatieve geluiden van een paar mensen, maar eigenlijk kan ik geen argument bedenken waarom het slecht zou zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:33

Goed idee om het te gaan proberen, ik kan het je echt aanraden!

Met een cheyenne van Barefoot is een van onze pony's spectaculair verbeterd (naast goede instructrice, dat doet ook een hoop!). Zal even een vooorbeeldfoto zoeken voor je :)

Ook wij liepen tegen veel onbegrip van de omgeving op. Pommels die met uit de kluiten gewassen mobiele telefoons werden vergeleken ed :') "Wat is dát nou voor ding?!" Kreeg de mensen ook niet uitgelegd dat er ook westernzadels van zijn en dat die misschien nog wel meer op een 'echt' zadel lijken dan de engelse versie.
Ook onze instructrice vond het (na zelf opgestapt te zijn) niks. Maar dat was omdat ze zei zo hoog boven het paard te zitten. Dat is voor ons ook gelijk het enige nadeel. Mét VPS en mét dubbele inlages zit je hoog.

Ik zou niet meer zonder VPS willen (@ Sheran) want kan me voorstellen dat je de ruggegraat niet genoeg vrij krijgt dan. Zo zijn we wel meer opstartproblemen tegengekomen met Barefoot... Eerst een flexibele pommel die prachtig uitzag maar dus een prachtige drukking veroorzaakte, nu weer het dekje dat met één inlage doorzakte en midden op de rug drukte. Zweetplekken die niet mooi egaal zijn in de zomer... Er kan een hoop mis, maar dat zal met boomzadels nog wel erger zijn, zonder dat je het direct merkt.

Zie hier, pony met boomzadel (maakte niet uit wat voor boomzadel):
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... jes833.jpg
Rijd deze onderhals er maar eens uit...
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9538.jpg

en met boomloos: (wat spanning hier op de foto idd. Is de meest recente foto die ik er van heb. Zónder hulpteugel!! Bak was glad en ik koos niet het beste moment, maar voor het idee)
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7120.jpg
Iets minder recent, tijdens een les:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1082.jpg
dat rugje... <3
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1080.jpg

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:38

Wat een verschil Safiera!

Je hebt trouwens een heel mooi zadel te koop! Helaas te duur voor mij :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:52

Jammer :) Al heb ik waarschijnlijk/misschien al een koper voor mijn zadel, hoop maar van wel.

Wat die pony betreft: niemand had ooit gedacht dat ze dit kon := Ik heb haar zelfs aan de teugel, een overgang van draf naar stap zien maken. Dat was nog maar een keer, maar toch. Juist de overgangen terug waren altijd een ramp!
We hopen van de zomer de training weer op te pakken, helaas is de bak te nat om goed te trainen en buiten wil het koppie nog niet wat te graag de lucht in... Niet alles tegelijk.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:47

wauw @safiera wat een verschil. Dat lijkt echt net mijn pony met boomzadel.

dit is mijn pony 2 jaar geleden, nog met zadel van de vorige eigenaar.
http://tinypic.com/view.php?pic=346ncbt&s=5

dit is wat meer recent met mijn zadel nu, alleen die past ook niet goed dus.

vreselijk tegen de hand, en rug wegdrukken.
http://tinypic.com/view.php?pic=11ca6th&s=5

en dit was vorig jaar zomer toen ik 2 weken een goed passend zadel tot mijn beschikking had, veel beter dus. Alleen dat zadel had ik tijdelijk geleend. En die was nogal duur dus die kon ik niet overkopen. Zo loopt ze dus ook als ik zonder zadel rijd.
http://tinypic.com/view.php?pic=20sejb6&s=5

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 08:42

Tjee, ongelofelijk SnuitjeLove! Bij een ander ziet het er toch nog even heftiger uit vind ik. Alsof je er bij je eigen pony (zusjes pony in mijn geval) aan gewend raakt of zo :=

Je ziet duidelijk dat die pony pijn heeft, zeker je eerste foto, dat oogje!
Wat een enorm verschil met je laatste foto. Al heeft ze daar de achterhand er nogsteeds niet helemaal bij.

Maar dat laatste, al in twee weken?! Bij ons heeft het toch echt maanden en bloed, zweet tranen gekost eer we zover waren. Moesten helemaal bij het begin beginnen, eerst niet eens rijden maar longeren met de les. Dan de bijzet er om, uiteindelijk daarmee rijden en na een tijdje steeds meer zonder oefenen. Mijn zusje heeft vaak zat zitten huilen van frustratie tijdens het rijden.

Salvira is dan ook een heel sensibel beestje, bij ook maar de kleinste ruiterfout drukt ze zich weg. Ook was ze door een of andere maf ingereden (dat moet haast wel) want deze merrie van nu 15 had zelfs het 'stuur' verkeerd om zitten. Als je bijvoorbeeld op een overdreven 'westernmanier' stuurde, dus beide handen naar links, liep ze naar rechts := Pas nu begint ponylief door te krijgen wat stelling is en hoe je óók correct gebogen een bocht door kan.

Als je er van uit gaat dat elk paard dat op je pad komt je iets te leren heeft, is dat in dit geval zeker doorzettingsvermogen!

De jaren die wij hebben aangeklooid... ongelofelijk hoe blind we waren. Al was ik toen nog jong, en een onervaren manegeruitertje. Toen ik deze pony leerde kennen kon ze enkel bokken en gallopperen, een rustige stap was geen optie. Daarna heeft ze nog een lange tijd helemaal niet gegaloppeerd. Zelfs op buitenritten niet!
Afgelopen week op buitenrit zag ik haar zelfs spontaan beide 'galoppen' doen, zonder dat het gevraagd werd. Dan te bedenken dat linksom een onmogelijkheid was terwijl er iemand op zat...

Sorry, schrijf weer te lang :o Goedemorgen iedereen! (Heb af en toe van die haast manische buien 8)7 )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:10

Snuitjelove: wat een enorm verschil! Wauw!

Ik ga straks mijn testzadel (London) ophalen! *\o/*
Wat voor pommel denken jullie dat mijn paard nodig heeft?
Zat zelf te denken aan M of een extra hoge...
Ik kan helaas niet dat dingetje over haar schoft leggen omdat ze 120 kilometer ver weg staat.

http://i43.tinypic.com/zj9so4.jpg

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:56

Dat is moeilijk te zeggen vanaf een plaatje. Daarvoor moet je echt de pommel er op leggen. Maar meestal is een m goed. Mijn paard kon ook met een m, maar had met s meer vrijheid. Alleen als ze wat meer spier krijgt bij de schoft gaat de m er weer in. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:07

Vanmiddag het ik les met Flynn en de London. London staat hem súper gaaf :~ Het lijkt ineens een heel ander paard zo :)) Wel vond ik hem zelf ietsje krap voor mij, maar dat is alleen maar meer stimulatie om nou ook écht die kilo's te dumpen.
Helaas was hij voor Flynn (veel) te krap van voren. Denk dat er een M pommel in zit en die is gewoon echt te krap. Heb wel goede hoop dat hij met een grotere maat beter uit de voeten kan.
Vond hem direct lekker zitten, wel moest ik op nieuw m'n evenwicht en zit even hervinden. Stappen ging lekker, draven was éven wennen. Waar Flynn heel lief op reageerde door steeds te gaan stappen "als jij je evenwicht niet heb, dan ik ook niet, dus gaan we stappen baasje :j :j "
Doordat het zadel echt knelde en ik m'n evenwicht moest hervinden liep hij ook niet lekker. Kort lesje dus, voornamelijk even voelen. Stalgenootje en instructrice hebben zich ook nog op Flynn gehesen "Hij is wel echt GROOT he? ^) " en die vonden het ook lekker zitten. De één was er enthousiaster over dan de ander, maar ze vonden hem beide beter zitten dan de Cheyenne. Meer zadel.
Extra kniewrongstukken heb ik er afgelaten, dat lijkt me drie keer niks. Bovendien kan ik helemaal niks met kniewrongen :=
Wat ook wennen was waren de langere zweetbladen. We gingen piepend door de bak heen, altijd leuk nieuwe leren rijlaarzen :))