Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:28

denk dat hij er ook wel fijn op gaat lopen, ben alleen bang voor de maat... iedereen hier zegt dat ze klein vallen, maar toen ik hem naast mijn gewone hoofdstel hield leek deze maat goed, paard heeft geen extreem groot hoofd... dus fingers crossed!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:37

Ik vind hem niet klein vallen, wel smal.

Mijn haflinger heeft altijd full en nu de standardhorse. Die is op zich groot zat, alleen is de fronriem echt te smal. Zonder frontriem past hij prima, alleen hadden de neus- en kaakriem ook wel iets breder/langer gemogen voor het mooie. Maar bij een maat groter zou hij niet meer passen kwam lengte, mijn haflinger heeft nl niet zo'n lang hoofd, maar gewoon breed.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:39

Ruin heeft idd ook een lang hoofd, geen dik :o heb een lage neusriem in maat cob en die is groot zat... frontriem kan ik altijd veranderen, heb nog losse frontriemen thuis liggen...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:22

Nou gisteren dus het moment van de waarheid, het passen :)

Het paste dus, gelukkig! Leuk dat de instructies bij in de verpakking zaten, was wel even een strijd om alles goed en op maat aan mekaar te krijgen :)
Bitclips eraan en rijden maar....man wat liep ie slecht :) heel stijf in de hals, kaak, rug, totaal geen ontspanning...helemaal beroerd! Dus bitclips eraf... en daar was mijn oude vertrouwde losse ontspannen paard weer! :)
Heb er lekker mee gereden, maar ik voelde geen verschil met mijn "gewone" hoofdstel. Het stond hem mooi, ik had de donkerbruine versie genomen.

Dus eindconclusie: fijn, mooi hoofdstel! Ik voel wel geen verschil met mijn gewone hoofdstel, hopelijk mijn paard wel :), bitclips zijn totaal niet geschikt voor mijn paard, die werd er vervelend van.

roosmaryn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:44

Ik gebruik ook de Micklem Multi Bridle voor mijn paardje, echt een super product en ik geloof heilig in het hele concept en idee van het hoofdstel.
Geweldig dat er steeds meer aan het optimaliseren van het paarden welzijn wordt gedaan en er steeds meer aan het comfort van de paarden zelf wordt gedacht.
Op youtube hebben ze ook mooie filmpjes van Horseware zelf over het gebruik en ontwerp van het hoofdstel.

Maar ik heb mijn hoofdstel juist wel bij www.dochorse.com gekocht, ik las hier ergens boven dat ze daar heel duur zijn maar dat vind ik juist niet. De prijzen zijn eigenlijk overal wel gelijk of zelfs duurder dan bij DocHorse. Daarnaast vind ik de snelle en deskundige service bij DocHorse altijd heel fijn!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:42

roosmaryn1 schreef:
Ik gebruik ook de Micklem Multi Bridle voor mijn paardje, echt een super product en ik geloof heilig in het hele concept en idee van het hoofdstel.
Geweldig dat er steeds meer aan het optimaliseren van het paarden welzijn wordt gedaan en er steeds meer aan het comfort van de paarden zelf wordt gedacht.
Op youtube hebben ze ook mooie filmpjes van Horseware zelf over het gebruik en ontwerp van het hoofdstel.

Maar ik heb mijn hoofdstel juist wel bij http://www.dochorse.com gekocht, ik las hier ergens boven dat ze daar heel duur zijn maar dat vind ik juist niet. De prijzen zijn eigenlijk overal wel gelijk of zelfs duurder dan bij DocHorse. Daarnaast vind ik de snelle en deskundige service bij DocHorse altijd heel fijn!

170,- voor een multi en 210,- voor een competition?! Dat is echt boven de gemiddelde prijs hier in Nederland hoor ;) Neemt niet weg dat service altijd fijn is natuurlijk :j

roosmaryn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:49

Nee ze kosten daar 170,- voor een multi en 190,- voor een competition. Tuurlijk zijn dat wat centjes maar ik geloof wel echt in het ontwerp ervan en de studie die ervoor gedaan is en het zijn hele goede kwaliteit hoofdstellen.
Maar zijn ze ergens goedkoper te vinden dan bij dochorse.nl?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:54

Ik heb 'm destijds bij horsewaredekens voor onder de 150 euro gekocht (multi). Ik vind het ook nogal een verschil.
Qua maat vind ik niet dat ze groot of klein vallen, gewoon normaal zoals elk hoofdstel. Bitclips was bij ons ook geen succes.
Grootste nadeel vind ik dat je perse een sperriem (sort of) om moet. Dat vind mijn paard dus niet fijn.
Als ik 'm onder het bit draag, gaat hij ook gelijk minder lopen. Hoe dat dan kan?
Mijn paard loopt er wel aanzienlijk beter onder, maar is ook erg gevoelig aan zn hoofd, waarschijnlijk dat dit juist daarom voor hem werkt. Daarnaast werk ik ook graag met kaptoom, ideaal dat ik alles met 1 en hetzelfde hoofdstel kan doen :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:28

roosmaryn1 schreef:
Nee ze kosten daar 170,- voor een multi en 190,- voor een competition. Tuurlijk zijn dat wat centjes maar ik geloof wel echt in het ontwerp ervan en de studie die ervoor gedaan is en het zijn hele goede kwaliteit hoofdstellen.

Je kan ze toch echt goedkoper krijgen en ook met een prima service :) Zoals Nienke07 al aangaf. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:48

en Bucas?
Blijven die ook niet heel?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:22

roosmaryn1 schreef:

:j
Bij ons kan je de multi voor 162 en de competition voor 172 euro kopen. Je kan altijd ruilen of je geld terugkrijgen. Op de ponymaat na hebben we eigenlijk altijd alles op voorraad, dus heb je het hoofdstel normaal binnen 24 uur na ontvangst van je betaling binnen.

http://www.horsewaredekens.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=38&Itemid=1

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:24

Mijn Rambo Mickled Multi is binnen (bedankt josie ;) ). Het leer voelt heel soepel, mooie kwaliteit. Vanavond eens kijken of het Ise goed past.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:48

Het hoofdstel lijkt goed te passen. Probeer vandaag een foto te maken, was gisteravond te donker voor een duidelijke foto. Maat standaard/full valt best klein, een Cob was zeker te klein geweest. Zodra ik mijn Myler bit heb, eens kijken of het allemaal goed zit. De neusriem hoort behoorlijk hoog te zitten. Keelriem en neusriem kunnen net op het tweede gaatje. Wordt vervolgd...

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:46

En dit is Ise met haar Rambo Micklem Multi.
Hoe vinden jullie het zo passen?
Afbeelding

Verbaas me nog steeds dat de maat Ful/Standaard Horse zo klein uitvalt. Als je naar het kopstuk/frontriem kijkt, zie je dat het eerste gaatje van het bakstuk er al boven uit komt.
Ik ben erg benieuwd of het hoofdstel niet te hoog zit.
Als ik met bit eraan wil gaan werken in de toekomst: zijn de bijgeleverde leren riempjes daarvoor wel lang genoeg? De neusriem hoort dan onder het bit door te lopen, dat kan zo toch niet?

Als kaptoom bevalt het in ieder geval al goed. Mijn Academsiche Kaptoom werkt door de ketting in de neus te veel in en dat is voor Ise niet nodig. Ze reageerde net goed met het werken aan de hand.

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:53

De maat is goed Carol, alleen volgens mij zit je kopstuk verkeerd om. Heb je het brede deel naar achter toe?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:24

Zo hoort het:
Afbeelding
Het is niet heel goed te zien op je foto, maar ik heb het vermoeden dat je bakstuk 1 gaatje langer hoort

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:05

Bedankt voor jullie reactie.
Het hoofdstel zat grotendeels al in elkaar Myca, zal er morgen op letten. Het brede gedeelte moet juist naar achteren of voren?
Inderdaad Josie, zal het bakstuk morgen een gaatje langer maken.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:27

[HAR] Rambo Micklem competitie hoofdstel

Op deze pagina staat hoe de kopstuk moet. En ik zal hem ook iets naar beneden doen. De knik met het ringetje aan de zijkant moet bij het einde jukbeen ongeveer liggen.

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:27

Op die pagina staat het inderdaad goed, het brede deel moet in de richting van de ruiter.
Later in dit topic hebben we daar nog een discussie over gehad omdat een deel van de kopstukken verkeerd geponst zijn en dat schepte verwarring.
Ik heb William Micklem toen gemaild, hier staat zijn antwoord: Myca @ [HAR] Rambo Micklem competitie hoofdstel

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:09

Ik heb dit topic eens doorgespit nadat ik via een forumgenootje heel enthousiast ben geworden over de 'Rambo Micklem Multibridle'. Het complete plaatje is meegenomen in het creatieproces en dat vind ik een cruciaal aspect. Wellicht dat ik voor mijn eigen paard in spe zo'n hoofdstel ga bestellen. Het staat in elk geval op mijn wensenlijstje genoteerd! Past er trouwens een neusbontje van puur lamsvacht onder? Of werkt dat niet in verband met het ringetje op de neusriem?

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:14

Steentje, als je een bontje hebt met klitteband dan gaat het wel passen. Zo groot is dat ringetje niet hoor.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:01

Steentje schreef:
Past er trouwens een neusbontje van puur lamsvacht onder? Of werkt dat niet in verband met het ringetje op de neusriem?
hier ook een bontje om de neusriem, ringetje heb ik weliswaar verwijderd, maar dat zou ook passen hoor. Standaard neusbontje is wel te breed, vanwege de bochtjes in de neusriem. Heb dus een bont halsterset gekocht en in eerste instantie het smalste stuk eromheen gedaan; eigenlijk het bakstuk. Dat werkt wel, maar is eigenlijk weer net te smal, waardoor het snel scheeft gaat zitten. Ik ga nu maar de schaar hanteren en een langer deel precies op maat knippen. Had ik achteraf beter meteen alleen een losse bontneusriem kunnen kopen.... :j

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:47

Jullie tips heb ik opgevolgd, ook de DVD nog even rustig gekeken.
Lijkt toch veel beter zo?
Afbeelding
Kopstuk zat inderdaad verkeerd :j en heb de bakstukken 1 gaatje langer gemaakt.
Afbeelding

MycaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:53

Dit is inderdaad beter zo. Doordat hij wat langer gegespt is zit de keelriem ook gelijk een stuk netter.
Heb je er al mee gereden?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:05

Nee, deze dame is nog maar 3,5 jaar en nog een echt puppy. Heb er pas drie keertjes op gezeten en rondje gestapt. Ik hou me vooral bezig met loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen en wat werken aan de hand (max. 2-3 in de week en korte sessies). En daar is het voor mij nu al het ideale hoofdstel voor. Vanmiddag een lekkere lange wandeling gemaakt, ze was lekker fris met dit weer. Kon op een oud graanveld mooi wat werken aan de hand en een stukje longeren meepakken. Wel moest ik de neusriem strakker maken want anders trok ze het hoofdstel wat scheef.