Ups schreef:mensen die zoooo anti bit zijn omdat het naar hun mening veel ongerief en vreselijke pijnen bij hun dier veroorzaakt zouden zich ook wel eens mogen gaan informeren over wat het uberhaupt voor een paard betekend om ongebalanceerd gewicht op hun rug mee te sjouwen en wat voor gevolgen dat kan hebben voor het complete gestel van een paard.
Volgens mij staan er altijd nog meer afgedankte paarden bij de slacht die volledig naar de mallemoer zijn gereden door al die gemiddelde amateur/ recreatie ruiters, dan door een bit dat zoveel schade zou hebben aangericht. Als je natural wilt zijn moet je ook natural handelen en niet op een paard gaan zitten. Dat bij voorbaat is al niet natural.
Bitloos willen rijden om de redenen die hier over het algemeen worden aangegeven komen op mij over om het feit dat je paard rijdt te willen rechtvaardigen tov het paard terwijl dat naar mijn mening om die redenen nooit te rechtvaardigen is!
Je maakt gebruik van een "willoos" dier om aan je eigen gerieven te voldoen, dan moet je ook accepteren dat dat ook gevolgen kan hebben voor dat dier. Het is je plicht om zo goed mogelijk te zorgen dat je paard gezond en zo happy mogelijk blijft. maar het is schijnheilig om te denken dat je paard het zonder bit zoveel beter heeft terwijl je in beginsel zijn vrijheid om over zichzelf te beschikken al weggenomen hebt.
En begrijp me niet verkeerd. Ik geloof er wel in dat een paard het goed kan hebben en happy kan zijn in onze moderne wereld. Wij leven ook niet meer in grotten en zijn geevolueerd. Waarom zou een paard dat niet kunnen. Naar mijn mening kan een paard ook happy zijn met zijn situatie zoals die is met stalling, weidegang en werk. Het is hypocriet om te denken dat een mens het enige wezen op aarde is dat een gemakkelijk en luxe leven naarsstreeft enkel en alleen omdat wij een beter denkvermogen hebben.