Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:48

Arabesk schreef:
neem jij maar eens het eiwit van een ei en gooi dat in water van 40 graden..

Arabesk ik zou toch denken dat jij met jouw achtergrond wel weet van de verschillende typen eiwitten en dat ze niet allemaal op dezelfde temperatuur reageren? Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:48

heb je trouwens de temperatuur gemeten onder neoprene peesbeschermers?volgens mij word het daar nog warmer....bandages moet je wel goed om weten te doen,anders is het zelfs schadelijk voor de pezen....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:49

Dat is de kunst van het hele leven respect voor een ander opbrengen.
Je mag anders van mening zijn en ik zie ook soms dingen om me heen waarvan ik heb, dat kan anders maar eigenlijk sta ik dan te wijzen met mijn vingertje en heb ik in wezen al een oordeel.

Doe gewoon zoals je denkt dat het goed is en laat een ander gaan zoals die gaan wil.
Je moet de wereld niet willen veranderen, begin gewoon bij jezelf en als iemand jou ziet en denkt : goh hoe krijgt die het voor elkaar, komen ze vanzelf wel naar je toe om dat te vragen.
Zo niet, ga je waarheid dan niet lopen verkondigen (laat dat maar aan de kerken over), want dat geeft gewoon weerstand.
Ga uit vrije wil ergens heen en sta achter je keuze en maak je niet naar om wat een ander vindt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:50

verbieden vind ik onzin....
wat doe je dan met al die mensen die er niet mee rijden, maar ze wél voor transport gebruiken....
dikke onderlappen eronder en bandages zijn een populaire variant op de transportbeschermers...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:51

Een verbod is ook gewoon de dikste onzin die je maar kunt bedenken, ook al rij ik niet met bandages, vind ik dat je altijd nog een vrije keuze ergens in moet kunnen hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:51

Reijer schreef:
Best wel grappig eigelijk dat het paard in mijn onderschrift wel bandages om heeft ROFL

niet aanvallend bedoeld, maar persoonlijk heb ik wel moeite met de manier waarop het paard in de bandages staat.... de kogel is totaal niet meegenomen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:58

Knavia schreef:
Effect of heat on synthesis of gelatinases and pro-inflammatory cytokines in equine tendinocytes.Hosaka Y, Ozoe S, Kirisawa R, Ueda H, Takehana K, Yamaguchi M.
Laboratory of Veterinary Anatomy, Department of Biosciences, Rakuno Gakuen University, Ebetsu, Hokkaido, Japan. hosap@rakuno.ac.jp

The aim of this study was to clarify whether matrix metalloproteinases (MMP-2 and -9: gelatinases) and pro-inflammatory cytokines [tumor necrosis factor (TNF) alpha and interleukin (IL)-1beta] are induced by heat in tendon tissue in vitro and to test the hypothesis that heat exposure causes tendinocytes to synthesize pro-inflammatory cytokines and that synthesis of these cytokines, in turn, leads to up-regulation of synthesis of gelatinases. Isolated tendinocytes from equine superficial digital flexor tendons were cultured and all experiments were performed on cells passaged 3 or 4 times. In the cells exposed to heat (37 to 45 degrees C, 0 to 60 min), the survival rate decreased sharply in a temperature- and time-dependent manner, especially at 42 and 45 degrees C. Cells exposed at 40 degrees C, however, showed little change in survival rate and morphology. Gelatin zymograms revealed that proMMP-2 and -9 were the only two MMPs remaining in the supernatant of the cultured tendinocytes, including that of untreated cells. Addition of TNFalpha and IL-1beta to the culture medium of tendinocytes accelerated proMMP-9 synthesis considerably. Heating the tendinocytes (40 degrees C) led to a three-fold increase in proMMP-9 synthesis in a short time. Only TNFalpha was detected in tendinocytes after heat exposure for 30 and 60 min. In contrast, IL-1beta was under the detectable level in ELISA. Cooling of heat-exposed cells from 40 degrees C to 37 degrees C considerably down-regulated cellular proMMP-9 synthesis. Furthermore, proMMP-9 level was greatly reduced in cells treated at lower temperatures, 20 degrees C and 5 degrees C. These findings support our hypothesis that hyperthermia in the horse tendon induces tendinocytes to synthesize pro-inflammatory cytokines and that the synthesis of these cytokines results in the up-regulation of gelatinases.

PMID: 17099288 [PubMed - indexed for MEDLINE]

In Jip en Janneketaal:
Verhoging van de temperatuur boven ca. 40 graden verhoogt de kans op ontstekingsreacties bij in vitrocellen.
Het genoemde proMMP breekt de structuureiwitten in pezen af. Bij hogere temperaturen wordt er meer proMMPeiwit aangemaakt.

Dit is dus een simulatie maar wel een aanduiding.
(dank je wel Knavia, voor je zoekwerk op Pubmed)

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:04

Heb ook ff op het www gezocht voor meer info (liefst in het nederlands). Daar verscheen onder andere de volgende treffer op de site van: http://www.wpc-wrc.nl/main.htm

5 december - Bandage funest voor paardenbeen

Bandages om paardenbenen bieden geen enkele bescherming, sterker nog ze kunnen de kans op een blessure juist vergroten. Dat is de uitkomst van een praktijkonderzoek door dierenarts Frans van Toor. Collega Hans van Schie van Dierenkliniek de Raaphorst deed eerder dergelijk, wetenschappelijk onderzoek en beaamt: “Bandages zijn catastrofaal voor het paard."
Van Toor nam de peestemperatuur onder bandages. Op stal had het testpaard een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen nam de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43-45 graden lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen. Toch verontrustten dierenarts Van Toor de gemeten waarden. De kerntemperatuur van een pees ligt namelijk vijf graden hoger dan de temperatuur aan de buitenkant van de pees. Zelfs zonder het paard abnormaal te belasten, stijgt de temperatuur in de test met bandage dus al serieus richting gevarenzone.
Van Toor ziet regelmatig dressuurpaarden met peesproblemen. “In het been van een paard zit een uniek bewegings- en veringsmechanisme dat zijn werk prima aan kan. Het enige dat een bandage doet is het uitschakelen van het natuurlijke koelingsmechanisme en dat is heel schadelijk.” Van Toor deed de test in opdracht van het paardenblad Bit, dat er deze maand een artikel aan wijdt.
Voor filmpje, zie
http://video.reedbusiness.nl/ophetland/ ... ry=paarden

Na het lezen van de argumenten van mijn mede bokkers zou ik graag weten hoe de temperatuur ontwikkeling is onder peesbeschermers.
Misschien kan er ook een wettenschappelijk artikel in Bit verschijnen over de temperatuur ontwikkeling onder peesbeschermers. (Mario en c.s. "Let's go!".)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:05

hier ook een warmtefoto
Afbeelding

"Deze foto is van een paard wat met harde peesbeschermers loopt. Waren we er al achter dat bandages het been opwarmen, ook deze peesbeschermer doet dat. De normale been temeratuur van het paard is 17.8 onder de beschermer loopt het op naar 28, 3"
Bron: paardnatuurlijk

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:06

grobo schreef:
Heb ook ff op het www gezocht voor meer info (liefst in het nederlands). Daar verscheen onder andere de volgende treffer op de site van: http://www.wpc-wrc.nl/main.htm

5 december - Bandage funest voor paardenbeen

Bandages om paardenbenen bieden geen enkele bescherming, sterker nog ze kunnen de kans op een blessure juist vergroten. Dat is de uitkomst van een praktijkonderzoek door dierenarts Frans van Toor. Collega Hans van Schie van Dierenkliniek de Raaphorst deed eerder dergelijk, wetenschappelijk onderzoek en beaamt: “Bandages zijn catastrofaal voor het paard."
Van Toor nam de peestemperatuur onder bandages. Op stal had het testpaard een beentemperatuur van 33,5 graden Celsius. Tijdens zijn draf- en galopoefeningen nam de temperatuur echter met sprongen toe, tot wel 38,6 graden. Aangezien de temperatuur pas kritisch wordt bij 43-45 graden lijkt er in dit normale dressuurwerk geen gevaar te schuilen. Toch verontrustten dierenarts Van Toor de gemeten waarden. De kerntemperatuur van een pees ligt namelijk vijf graden hoger dan de temperatuur aan de buitenkant van de pees. Zelfs zonder het paard abnormaal te belasten, stijgt de temperatuur in de test met bandage dus al serieus richting gevarenzone.
Van Toor ziet regelmatig dressuurpaarden met peesproblemen. “In het been van een paard zit een uniek bewegings- en veringsmechanisme dat zijn werk prima aan kan. Het enige dat een bandage doet is het uitschakelen van het natuurlijke koelingsmechanisme en dat is heel schadelijk.” Van Toor deed de test in opdracht van het paardenblad Bit, dat er deze maand een artikel aan wijdt.
Voor filmpje, zie
http://video.reedbusiness.nl/ophetland/ ... ry=paarden

Na het lezen van de argumenten van mijn mede bokkers zou ik graag weten hoe de temperatuur ontwikkeling is onder peesbeschermers.
Misschien kan er ook een wettenschappelijk artikel in Bit verschijnen over de temperatuur ontwikkeling onder peesbeschermers. (Mario en c.s. "Let's go!".)

mooi en onderbouwd artikkel!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:07

Heeft paardnatuurlijk deze proef zelf afgenomen of niet. Wie is de oorspronkelijke bron?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:07

Knavia schreef:
The effect of exercise-induced localised hyperthermia on tendon cell survival.Birch HL, Wilson AM, Goodship AE.
Royal Veterinary College, North Mymms, Hatfield, Herts, UK. HBIRCH@RVC.AC.UK

Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration. Tendon fibroblasts cultured from the core of the equine SDFT were subjected to a temperature of 45 degrees C in an in vitro system for 0-180 min, and cell survival fraction was measured and compared with that for equine dermal fibroblasts and a commercial rat kidney fibroblast cell line (NRK 49F). Tendon fibroblasts were significantly more resistant to hyperthermia than NRK 49F cells after 30, 45 and 60 min of heating and significantly more resistant than dermal fibroblasts after 45 and 60 min of heating. After 10 min of heating at 45 degrees C, the tendon fibroblast cell survival fraction was 91 +/- 4%, whereas heating for 10 min at 48 degrees C resulted in a drop in the cell survival fraction to 22 +/- 4%. In conclusion, while temperatures experienced in the central core of the SDFT in vivo are unlikely to result in tendon cell death, repeated hyperthermic insults may compromise cell metabolism of matrix components, resulting in tendon central core degeneration.

PMID: 9202452 [PubMed - indexed for MEDLINE]

In Jip en Janneketaal:

De fibroblastcellen (structuurcellen) in pezen zijn minder gevoelig voor warmte dan fibroblastcellen in andere delen als spieren en huid.
(in vitro getest, dus daarom de onderstaande opmerking nog over in vivo situaties die op langere termijn bekeken worden:)
Maar herhaaldelijke verwarming kan wel het celmetabolisme beinvloeden en zo peesdegeneratie versnellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:08

ja...van de site paardnatuurlijk moet je het hebben

Een foto die hun lieten zien van een paardenbeen met ijzer wat koud werd heb ik nagevraagt aan een arts die zelf die metingen doet.
Volgens hem was dat been geen been dat last had van een ijzer...puur verzonnen door paardnatuurlijk dus..
(kijken of ik dat topic nog kan vinden)

Verder moetje temperatuur niet aan de buitenkant meten, maar aan de binnenkant...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:10

Annemeik schreef:
Heeft paardnatuurlijk deze proef zelf afgenomen of niet. Wie is de oorspronkelijke bron?

het is iemand van paardnatuurlijk die een warmtecamera heeft. dus zelf genomen..
en het is helemaal geen larie. De foto's worden niet bewerkt...
en runningkawa, sta eens open voor andere dingen, dan ze direct negatief te bekijken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:11

Zelfs als iets in opdracht van Bit gebeurt, noem ik dat niet louter wetenschappelijk. Er staat bijvoorbeeld niet met wat voor bandage er getest is.
En als je als bron paardnatuurlijk neemt, sorry, maar dan kan ik nu eenmaal niet in objectiviteit geloven.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:12

een ding snap ik dan niet.
als het echt zo is dat het zo warm word,
waarom verkopen ze bandages dan in de paarden winkels????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:13

runningkawa staat open
Maar niet voor onwaarheden
De thermografie kon niet van de ijzers zijn is toen door een deskundige beoordeeld

Het ging toen om deze foto
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/natuu ... vijzer.jpg

pure inzin volgens deskundige...en wie zal ik dan meer geloven
Paard natuurlijk of een deskundige?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:14

sammy1 schreef:
een ding snap ik dan niet.
als het echt zo is dat het zo warm word,
waarom verkopen ze bandages dan in de paarden winkels????

waarom verkopen ze te scherpe bitten? Waarom verkopen ze sporen? Waarom verkopen ze al die dekens? Waarom verkopzen ze al die shampo's?
--> omdat dit onze paardencultuur is, waar naar gevraagd wordt, wordt aangeboden. zinvol of zinloos

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:16

runningkawa schreef:
runningkawa staat open
Maar niet voor onwaarheden
De thermografie kon niet van de ijzers zijn is toen door een deskundige beoordeeld

Het ging toen om deze foto

pure inzin volgens deskundige...en wie zal ik dan meer geloven
Paard natuurlijk of een deskundige?

die foto dat ik net toonde, kan gewoon niet aan getruceerd zijn. Doe de test zelf en voel na het rijden hoe warm het onder de bandages is (en doe eens aan één been geen bandage). Echter kan je de test niet hebben, tenzij je jezelf niet geloofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:16

waarop paarnatuurlijk verkondigt dat het over het ijzer gaat kreeg ik toen dit antwoord terug;

runningkawa schreef:
Ik heb een email gestuurd naar een kliniek die thermografie doet.
Met de vraag of dit bij alle paarden zo is die beslagen zijn.

En binnen erg korte tijd kreeg ik al antwoord.

Citaat:
Beste Marcia

Je hoeft je geen zorgen te maken. Bijna al mijn klanten staan op hoefijzers. En hebben echt niet allemaal problemen met de doorbloeding. Ook paarden die geen ijzers onder hebben kunnen een slechte doorbloeding hebben. Met het paard op het plaatje is wat anders aan de hand.

Heeft u verder nog vragen dan hoor ik deze graag

Zouden jullie dit er aub ook op de site bij willen zetten??
Dan is er tenminste eerlijke info

dus hoe objectief zal het beeld over bescherming dan zijn???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:19

charlotte... onder het zadel is het ook warm
En wat nu?

overigens is het onder het zadel bij mijn kollies warmer dan onder de beschermer...

Dat het warmer is, geloof ik ook best, dat trek ik ook niet in twijffel
Maar dan is het nog niet schadelijk...
Dáár is waar het om gaat... schadelijk of niet
Niu na ruim 20 jaar paar honderd paarden onder mijn kont gehad te hebben en nog veel meer paarden in de training heb gezien zonder problemen..weet ik gewoon genoeg...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:20

charlotvanre schreef:
die foto dat ik net toonde, kan gewoon niet aan getruceerd zijn. Doe de test zelf en voel na het rijden hoe warm het onder de bandages is (en doe eens aan één been geen bandage). Echter kan je de test niet hebben, tenzij je jezelf niet geloofd...

Het gaat er niet om of het aan een been warmer wordt, maar hoe hoog te temperatuur oploopt in de pezen zelf (dus niet aan de buitenkant) en vanaf welke temperatuur de pezen er last van krijgen.

EDIT: en wellicht een kansberekening: wat is meer risico, dat een paard na 15 jaar bescherming wellicht een peesblessure krijgt of dat hij de volgende week zijn eigen benen kapot trapt zonder bescherming?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:20

waarop paarnatuurlijk verkondigt dat het over het ijzer gaat kreeg ik toen dit antwoord terug;

runningkawa schreef:
Ik heb een email gestuurd naar een kliniek die thermografie doet.
Met de vraag of dit bij alle paarden zo is die beslagen zijn.

En binnen erg korte tijd kreeg ik al antwoord.

Citaat:
Beste Marcia

Je hoeft je geen zorgen te maken. Bijna al mijn klanten staan op hoefijzers. En hebben echt niet allemaal problemen met de doorbloeding. Ook paarden die geen ijzers onder hebben kunnen een slechte doorbloeding hebben. Met het paard op het plaatje is wat anders aan de hand.

Heeft u verder nog vragen dan hoor ik deze graag

Zouden jullie dit er aub ook op de site bij willen zetten??
Dan is er tenminste eerlijke info

dus hoe objectief zal het beeld over bescherming dan zijn???[/quote]
dit is een volledige andere discutie. en nog eens niet omdat die mens met oogkleppen op blijft kijken dat het beter is met ijzers, dat jij dat ook hoeft te doen.
en wetenschappelijk onderbouwd is het ook niet he, omdat al men klanten... Zou mijn hoefsmid ook zeggen. maar ik weet dat het niet klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:22

zucht....

wie heeft er nu oogkleppen op??
Iemand die dagelijks thermografie foto's maakt zal niet weten of er meer aan de hand is of niet... nee dat weet jij beter... en dat weten ze ook bij paardnatuurlijk beter...tuurlijk Ja
Klinkt ook erg logisch meid...oh zo logisch...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:23

Charlot het antwoord is niet van de hoefsmid maar van een kliniek die thermografie doet... Zij hebben geen belang bij ijzers of niet... maar daar gaat de discussie ook niet over