Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:32

De laatste paar jaar zonder bit, dan kan het ponybeest nog wat grashappen onderweg :Y) Hij luistert er heel goed mee, is zowieso altijd lief en braaf. :+:
Vroeger reed ik met een dubbelgebroken happy mouth bitje, dat was ook wel fijn. Wat ik vroeger zo vervelend vond op de manege was dat het ijzer in de winter altijd zo koud was, en dat moest dan het mondje in...brrrr :\

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:38

Oke waarschijnlijk zoek ik nu ruzie maar ik vertel toch even dat ik met een pessoa rijd , dit omdat ik spring met mijn pony en ze erg trekt op de sprong ( gevaarlijk erg ). Ook loopt ze vaak door mijn hand en met dit bit niet . Ik heb het bit op het 2e rondje , dus niet de scherpste werking ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:40

claudia_lady schreef:
Oke waarschijnlijk zoek ik nu ruzie maar ik vertel toch even dat ik met een pessoa rijd , dit omdat ik spring met mijn pony en ze erg trekt op de sprong ( gevaarlijk erg ). Ook loopt ze vaak door mijn hand en met dit bit niet . Ik heb het bit op het 2e rondje , dus niet de scherpste werking ..

Ik heb niet eens reactie gehad toen ik vertelde dat ik (buiten) met pessoabit rijd, misschien valt het mee ;)

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:44

haha gelukkig , ik heb nog hoop haha

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:55

Niets mis mee als je er eens een scherper bitje bijpakt hoor, alleen moet je het niet doen om problemen te verhelpen die je er ook uit kan rijden..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:59

Ik reed eerst met enkelgebroken bustrens maar pony was redelijk stug/onrustig.
Ik leende een dubbelgebroken watertrens met plat middenstukje van stalgenootje en hier liep hij erg fijn op.
Dus vandaar. :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:02

ik rij met een enkelgebroken bustrens. Ik wil even een kanttekening plaatsen bij het gesteggel over enkelgebroken bitten, want als je logisch redeneert is het notenkrakereffect bij een dubbelgebroken min of meer hetzelfde, zeker als je maar een klein tussenstukje hebt. Als je flink aan een enkelgebroken bit trekt, dan zal ook dat, zelfs een tweetal, drukpunten geven in het gehemelte. Bovendien zijn er ook bosjes paarden die dubbelgebroken niet prettig vinden, omdat het te druk is in de mond (ken opvallend veel spaanse paarden die dat helemaal niet fijn vinden, die hebben het liefst nog een ongebroken trens of een dtrens ofzo die heel stabiel ligt). Uiteindelijk komt het toch weer uit bij die ruiterhand he ;) Ikzelf heb een voorkeur voor dtrensen, vind deze erg prettig en rustig in de paardenmond liggen en zeker bij een jong paard dat nog wel eens een onverwachte beweging kan maken geeft dit bit net dat beetje extra stabiliteit. Dat anatomische bit dat hier halverwege het topic voorbij kwam vind ik ook wel vriendelijk uitzien, maar ik ga geen 150- euro uitgeven voor een bit als dat niet echt nodig is en ze het fijn doet op haar simpele bitje. Ik wil mijn eigenste wel nog een keer dubbelgebroken aanbieden om te kijken of ze dat wellicht fijner vind, maar vooralsnog doet ze het heel fijn op haar simpele enkelgebroken bustrensje.

octopussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:59

dubbelgebroken watertrens goudkleurig, waarom? uh.. probeer eens wat, me paard reageert er goed op.
kheb ook een bustrens enkelgebroken, hier is ie mee ingereden, dus die kan ik op z'n tijd ook gebruiken.