mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:52

duizenden Euro's? de prijs voor mijn zadel (dus zadel incl op maat maken) is 400 Euro. goed, dan heb je geen nieuw zadel, maar wél een passende! 200 Euro voor het aanpassen van de boom en vulling, dat lijkt me een Z2 paard toch wel waard?
een zadel moet GOED liggen zonder dekje, het dekje is bedoeld om het zadel te beschermen voor zweet en vuil. en twee paarden die verschillend zijn van bouw kunnen nooit hetzelfde zadel allebei goed passen.

overigens liep mijn paard ook prima onder mijn oude zadel, maar bij routine controle kwam naar voren dat het eigenlijk niet goed paste (ik reed gewoon met een normaal dekje eronder). met een goed passend zadel kan het dus alleen maar nog beter worden. mijn paard heeft ook nooit geklaagd met dit zadel of ergens last van gehad door dit zadel. toch blijkt het dus beter te kunnen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:13

Gisteren zag ik trouwens bij een bepaalde grote ruitersportzaak in Zoetermeer een minishet met peesbeschermers vóór en strijklappen achter, in 't allerschattigst blauw. Maar aller"schattigst" veel te groot. Dus ze kwam ze ruilen voor kleinere.

En dat terwijl 't enige wat ze met dat beestje kon doen vlechten was (dat concludeer ik uit de grootte van de pony en van 't meisje en de hoeveelheid vlechten in zowel manen als staart).

Bij ons op de manege lijkt trouwens te gelden "hoe groter de merken, hoe meer aanzien, en dus hoe meer kennis". Met andere woorden, de leasers/paardeneigenaren worden vragen gesteld, omdat zij 't vast wel weten, en zij verzinnen dan een vermakelijk antwoord. Ik heb nu een heel mooi shabrak, misschien komen ze nu mij wel de vragen stellen Pling

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:15

het zadel ligt op beide paarden goed.. Tjonge jonge..

maar.. omdat het zadel als je langer gebruikt gaat inzakken op sommige plekken, rijd ik met bontje.. simpel zat toch.

tuurlijk is mijn paard wel € 400,-- waard, maar waarom uitgeven als het niet nodig is.

het bondje en de gelpad zijn ter voorkoming van...
niet om een bestaand probleem op te lossen.

Toen ik Action nog niet had, reed ik de kleine ook met alleen een katoene dekje en het zadel.
nu het op verschillende ruggen ligt, doe ik er ter voorkoming van een bontje en een gelpad tussen.

snappie nou?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:14

MisDaad schreef:
het zadel ligt op beide paarden goed.. Tjonge jonge..

maar.. omdat het zadel als je langer gebruikt gaat inzakken op sommige plekken, rijd ik met bontje.. simpel zat toch.

tuurlijk is mijn paard wel € 400,-- waard, maar waarom uitgeven als het niet nodig is.

het bondje en de gelpad zijn ter voorkoming van...
niet om een bestaand probleem op te lossen.

Toen ik Action nog niet had, reed ik de kleine ook met alleen een katoene dekje en het zadel.
nu het op verschillende ruggen ligt, doe ik er ter voorkoming van een bontje en een gelpad tussen.

snappie nou?

wat een gelul... als je zadel gaat inzakken... laat je het opvullen!En ga je niet lopen hannesen met bonTjes.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:29

ach joh.. laat mij mijn paarden lekker rijden zoals ik dat wil ...

ieder zijn ding toch..??? niet dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:32

ieder zijn ding... tsja als jij je paarden naar de kloten wil rijden Misselijk
Idd dat is zeker niet mijn ding, ik geeft liever wat meer geld uit aan mijn paard zodat ze nergens last van kan hebben. Maarja als jij wil besparen op het welzijn van je paard, wees er tevreden mee. Doei, doei

Al is een paard minder dan 400 waard Rolleyes
Mijn zadel etc wat opmijn paard ligt is ook meer waard dan de huidige prijs van mijn merrie... maar mij zal je nooit daarop zien besparen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:40

Tsja, ik snap die mensen met die setjes ook nooit, maar goed.

Ik wilde laatst voor mijn paard een nieuw dekje kopen, ik had al een blauwe (een oude) en omdat mijn paard een beetje roodbruin is (en ik al een blauw dekje heb) zocht ik een rode, gewoon een simpel rood dekje, zonder iets erop, nou ja goed, jullie begrijpen het idee wel.

Ik kom aan in de ruitersportzaak en vraag 'hebben jullie ook rode dekjes?'
Vervolgens word ik heel vreemd aangekeken, want:
Rode dekjes hebben ze niet deze zomer, want die zijn niet in de mode, of ik dat niet wist. Die vrouw keek me echt aan alsof ik achterlijk was.

Pff, toen had ik het ook niet meer, ben maar gauw weer weggegaan (zonder dekje...)

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:41

een zadel gaat zich ALTIJD naar de rug van je paard vormen.
natuurlijk laat ik mijn zadel netjes elk jaar opvullen...

maar ik leg toch net uit, dat het zadel GOED ligt.. alleen, om te voorkomen dat het niet meer goed ligt na een maand of drie, zitten er een bontje en een gelpad tussen.. :S tjonge jonge zeg.

mijn paarden naar de stinkmodder rijden?? doe gewoon normaal en houd het gezellig alsjeblieft.
er zijn nu eenmaal meerdere wegen die naar rome leiden.

jij kiest de een en ik de ander, een beetje respect voor elkaar kan geen kwaad.

natuurlijk zou ik een nieuw zadel kunnen kopen voor action, maar het is niet nodig.

en voor de tijdelijke paarden die ik rijd, ga ik al helemaal geen nieuw zadel kopen.

ik zeg niet dat je een slecht passend zadel passend moet maken met dit soort middelen, dan pleit ik ook voor een nieuw zadel.
maar het zadel ligt goed op alle 2, het sluit mooi aan, en er is voldoende ruimte.
het ligt stil, ze hebben rui voldoende schoudervrijheid ...als een huis!

en nu wil jij mij vertellen dat mijn paarden drukkingen krijgen van het gelpad en bontje??

Ze lopen er nu 3 jaar mee... denk je niet dat ze dan ondertussen wel last van hun rug zouden moeten hebben????

Waarom hebben mijn paarden dan toch zo een goed bespierde rug, zijn ze super regelmatig, recht, lopen ze makkelijk, totaal niet gevoelig op hun rug en hebben ze geen drukplekken????

ik bedoel maar....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:48

De meeste paarden laten pas blijken dat ze last hebben van hun rug als het te laat is... veel mensen vergeten dat paarden een erg hoge pijngrens hebben. Ook nemen de meeste mensen niet de tijd zich goed in het welzijn van hun paard te verdiepen...

Citaat:

maar ik leg toch net uit, dat het zadel GOED ligt.. alleen, om te voorkomen dat het niet meer goed ligt na een maand of drie, zitten er een bontje en een gelpad tussen.. :S tjonge jonge zeg

Als het zadel GOED ligt hoefd er geen bontje of andere rommel tussen. Een goede zadelmaker houd met het vullen rekening met het inzakken van de wol. Rolleyes
Als het ,zoals jij zegt, het naar de rug van je paard gaat staan... waarom zou je er dan in godsnaam een bontje tussen gooien? Dan lag het dus goed... en door het bontje immers niet meer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:00

merrieveulen schreef:
En twee paarden die verschillend zijn van bouw kunnen nooit hetzelfde zadel allebei goed passen.

Op zich mee eens, maar ik heb een zadel en op al mijn paarden gelegd en laten na kijken door de zadelmaker. Hij was het met mij eens dat het zadel prima pastte op alle paarden.

Heeft nu op 4 paarden gelegen, 3 van rond de 1.70m en 1 van bijna 1.80. En ja dat pastte toch echt!!! Moet ik er bij zeggen dat ik mijn zadel zeker 1x per jaar laat bekijken door een zadelmaker en zo nodig op laat vullen, of juist niet.

Ik ben het overigens wel eens met... (weet naam niet meer) dat een bontje nooit het probleem van het inzakken kan verhelpen. Dan moet je gewoon je zadel laten opvullen en het niet verdoezelen door er een bontje en/of gelpad onder leggen.
Dat wil niet zeggen dat ik neit met bontje rijd. Ik rijd thuis puur alleen met een dekje er onder, maar op concours ligt er wel een bontje onder. Omdat ik dat voor concours mooier vind. Dat ene rondje in de springring of in de dressuurbaan kan echt geen kwaad. En ja heb ook dat laten na kijken door de zadelmaker.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:09

XchantjuhX schreef:
De meeste paarden laten pas blijken dat ze last hebben van hun rug als het te laat is... veel mensen vergeten dat paarden een erg hoge pijngrens hebben. Ook nemen de meeste mensen niet de tijd zich goed in het welzijn van hun paard te verdiepen...

Citaat:

maar ik leg toch net uit, dat het zadel GOED ligt.. alleen, om te voorkomen dat het niet meer goed ligt na een maand of drie, zitten er een bontje en een gelpad tussen.. :S tjonge jonge zeg

Als het zadel GOED ligt hoefd er geen bontje of andere rommel tussen. Een goede zadelmaker houd met het vullen rekening met het inzakken van de wol. Rolleyes
Als het ,zoals jij zegt, het naar de rug van je paard gaat staan... waarom zou je er dan in godsnaam een bontje tussen gooien? Dan lag het dus goed... en door het bontje immers niet meer.

waarom is het nu zo moeilijk om te geloven dat mijn zadel prima past op alle 2, en dat ze met gelpad gewoon beter lopen dan zonder????

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:12

zeker met je eens. Bij ijslanders is het gebruikelijk om zonder dekje te rijden. Immers, als je zadel goed past, heb je er niks onder nodig (misschien alleen een dun dekje te berscherming van je zadel). Nu zag ik iemand die commentaar kreeg omdat ze zonder dekje reed... Ik zie niet veel mensen commentaar krijgen omdat ze een bontje tussen hun dekje en zadel doen, terwijl dit behoorlijk zinloos is...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:22

Ik ben tegenwoordig wel helemaal in het bruin en dat vind ik ook leuk. (en met helemaal bedoel ik ook hoofdstel en zadel) Het zadel is precies naar zijn rug gemaakt en in het hoofdstel heb ik gaatjes gemaakt. Ik hoor ook weleens van mensen gaatjes maken echt niet dan gaat mijn hoofdstel kapot! Maar dan heb ik ook zoiets als het hoofdstel niet goed is zit het niet lekker voor je paard en kan het ook levensgevaarlijk voor jou izjn je weet nooit wat een paard met pijn doet! Ik heb gewoon alles op maat maar wel in de zelfde kleuren en beetje bij elkaar passen. (oo ksoms wel niet, want mijn buitenrij peeskappen zitten buiten ook onder een bruin zadel staat voor geen meter maar wat maakt dat uit het zit toch goed en hem hoor je niet klagen! Tong uitsteken) En ook moet je oppassen als je bijvoorbeeld je zadel laat opvullen! Mijn zadel was zo opgevuld dat er na een maand 2 hele grote bulten in zaten! Dat deed natuurlijk verschrikkelijk veel pijn. Maar ik moest toch een nieuw zadel dus heb ik er gewoon een precies op izjn maat laten maken (een bruin rosner dressuurzadel bij divoza alleen dan passend op ZIJN rug).

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:43

rowo schreef:
merrieveulen schreef:
En twee paarden die verschillend zijn van bouw kunnen nooit hetzelfde zadel allebei goed passen.

Op zich mee eens, maar ik heb een zadel en op al mijn paarden gelegd en laten na kijken door de zadelmaker. Hij was het met mij eens dat het zadel prima pastte op alle paarden.

Heeft nu op 4 paarden gelegen, 3 van rond de 1.70m en 1 van bijna 1.80. En ja dat pastte toch echt!!! Moet ik er bij zeggen dat ik mijn zadel zeker 1x per jaar laat bekijken door een zadelmaker en zo nodig op laat vullen, of juist niet.

Uche uche, zei ik dat niet? Anyway, de grootte van een paard heeft niets met de bouw te maken. Een zadel is bedoeld voor 'n bepaalde schoft, hoog, laag, breed, smal, enz. Als twee paarden allebei 1.60 zijn, maar de ene heeft 'n schoft die 10cm hoger is dan de rug, en de ander een schoft die 2cm hoger is dan de rug, dan is er geen één zadel (beter gezegd: boom) die op beide paarden goed zal passen. Bij de één zal 't drukken, of bij de ander zal 't schuiven/kantelen/klapperen.

@ Merrieveulen: Ik zag net in de ruitersportzaak 'n rood halster met witte stippen, ik vind eigelijk wel dat die ook in je verzameling hoort Haha!

MisDaad schreef:
ik gebruik 1 zadel voor alle twee... rijd ze met bontje gelpad en een dik dek (ANKY of PK)...

de een is een NRPS'pony'..de ander een grote KWPNer.. dus best verschillende bouw.

Ik rijd ze met een Passier zadel.. en het ligt eigelijk op alle paarden goed.
ook op de mijne, terwjl ze totaal verschillend zijn.

En hierom geloven wij niet dat jouw ooh zo gewelde Passier zadel op beide paarden past. Je zegt zelf dat ze zeer veel verschillen van bouw! Dan horen er gewoon verschillende bomen op.

Maar goed. Even een samenvatting van dit topic: bontjes zijn heel populair, iedereen legt ze onder 't zadel omdat het er chique uitziet. Maar, dat bontje vult de kamer op, en de kamer is bedoeld om de ruggegraat vrij te houden. Dus, door dikke shabrakken en gelpads en bontjes wordt de kamer kleiner, en het zadel dus te krap.

Dus dat jouw paarden geen drukkingen krijgen, MisDaad, kan allicht komen doordat de kamer veel te groot is "to begin with"? Of misschien heb je schimmels, dat de witte haren niet opvallen?
Laatst bijgewerkt door Hester op 12-07-07 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:44

Piera schreef:
Tsja, ik snap die mensen met die setjes ook nooit, maar goed.

Ik wilde laatst voor mijn paard een nieuw dekje kopen, ik had al een blauwe (een oude) en omdat mijn paard een beetje roodbruin is (en ik al een blauw dekje heb) zocht ik een rode, gewoon een simpel rood dekje, zonder iets erop, nou ja goed, jullie begrijpen het idee wel.

Ik kom aan in de ruitersportzaak en vraag 'hebben jullie ook rode dekjes?'
Vervolgens word ik heel vreemd aangekeken, want:
Rode dekjes hebben ze niet deze zomer, want die zijn niet in de mode, of ik dat niet wist. Die vrouw keek me echt aan alsof ik achterlijk was.

Pff, toen had ik het ook niet meer, ben maar gauw weer weggegaan (zonder dekje...)

Dit slaat natuurlijk nergens op Rolleyes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:35

Hmmm...ik pas ook niet tussen al die mode rommel hebtik alweer gezien.... Rolleyes

Ik heb niets onder mijn zadels liggen (ik heb 2 ijslanders en ze hebben beide hun eigen spullen,vind ik practischer),beenrommel gebruik ik niet hoewel ik wel peesbeschermertjes heb voor het incidentele hindernisje en als het goed is heb ik nog ergens springschoenen(jawel...ik gebruik ze voor meer actie in de voorknieën bij de tölt,alleen waar ze liggen...ergens op stal want ik hoef niet meer actie te hebben Clown )

Eens kijken...ik heb voor beide zwarte zadels omdat ze toevallig zwart waren toen ik ze kocht...de een heeft er een zwart hoofdstel bij en de ander een bruin.Nou ja...als je hard rijd zie je het niet Nagelbijten / Gniffelen
Verder een zwart halster met hun naam erop(ben een creabea-muts dus dat heb ik zelf met goudgaren gedaan Bloos )
Verder loop ik al jaaaren in een jodpuhr en werkschoenen met stalen neuzen (ja...ook dat past prima is mijn ijslandse beugels...zijn wat breder dan reguliere beugels Knipoog )
Dus een rood dekje heb ik niet....maar goed ook want ik begrijp net dat die dit jaar niet in de mode zijn Haha!

Verder wordt er elke dag na het rijden gecontroleerd of er ergens gevoelige plekjes zijn op de rug,onder de staart (staartriem) en natuurlijk op de plek waar de singel heeft gezeten,en waar het hoofdstel heeft gezeten....heel simpel door er even een borstel overheen te halen en evt af te sponzen met een natte spons.

Verder maakt het natuurlijk niet uit of je een setjes-freak bent...als alles maar goed past Knipoog
Het verhaal met de bontjes...och zolang het niet drukt of in de weg zit en het paard het niet irritant vind...

Mensen die een bit in een mond hangen waarvan ze de werking niet weten en er dan vervolgens nog een slof doorheen scheuren,want dan loopt ie zo lekker aan de teugel,tsja....eigenlijk zou je dat het liefst bij de persoon zelf even omhangen Duivel en dan flink aan die slof scheuren want dat buigt zo lekker in Haha!

Om ook nog even terug te komen over de "deskundigen"....
Als je dan toch ziet dat een instructeur (jawel...Deurne gedaan Clown ) een bak binnen komt rijden (paard werd uit een box gescheurd) op een compleet opgevouwen paard (eh...losrijden Verward )...vervolgens het paard een uur lang zo laat lopen(uhm....ontspanning na inspanning en even lekker met het neusje over de grond Verward )en vervolgens ook op dezelfde wijze weer de bak verlaat en het paard weer op stal mietert...tsja wat zal ik zeggen....
Nog een voorbeeldje...
Kinderles...zit even te kijken...altijd wel leuk de ruitertjes van de toekomst nietwaar Ja
Staat er een muts les te geven (ja muts ja Boos! ) ...leert de kindertjes hoe je professioneel in de bek moet zagen om die kop naar beneden te werken zodat ze lekker "aan de teugel lopen".
Gelukkig maar dat die achterhand er aan vast zit he,anders zou jut nog verliezen Clown ...want ze gingen zo langzaam dat ze bijna omvielen.
Vroeg wie die slager was die daar stond les te geven en of dit normaal was...jaaaaaaa...maar dat was de dochter van de baas en die reed wedstrijden op Z-niveau.Dus maar geoppert dat ze zich beter met haar wedstrijden bezig kon houden...want de les was erbarmelijk slecht.
Mijn nichtje reed in die les en dat was ook meteen de laatste daar...paarden naar de slager brengen kan veel sneller als je een trailer neemt....hoef je niet eerst aan gort te rijden Boos!
En dat zijn dan de mensen waarvan je het allemaal moet leren Gestoord

Nu wil ik niet beweren dat ik alles beter weet...echt niet.Ik ben immers maar een bosklosser die veel in het verkeer rijd...maar ik heb op de ouderwetse manier leren rijden.
Paard opwarmen en ook rustig uit laten stappen zodat ze weer afgekoeld en op adem op stal komen(of de wei ingaan).
Een paard kun je bij mijn weten pas verzamelen als je tempo hebt en van achter naar voren rijd(jawel...die reet eronder dat is de motor) en lekker ontspanning hebt zodat je lekker swingt in het zadel...
maar goed...ik was immers maar een (niet mode bewuste)bosklosser he Knipoog

Sorry voor het lange verhaal Bloos

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:08

MisDaad schreef:
XchantjuhX schreef:

waarom is het nu zo moeilijk om te geloven dat mijn zadel prima past op alle 2, en dat ze met gelpad gewoon beter lopen dan zonder????

als je paard met gelpad beter loopt dan zonder... is er imo toch iets mis met je zadel.
Het zadel hoort zonder poespas goed te liggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:48

Een gelpad of andere onderlegger kan natuurlijk ook gebruikt worden voor paarden met een gevoelige rug Knipoog Men gebruikt dit niet altijd om het euvel van een slecht passend zadel op te lossen!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:59

Clitia schreef:
Mijn grootste verbazing zijn die Anky-shabrakken: ze zijn gewoon vierkant! Als het deel dat over de rug ligt recht is, maar de rug zelf niet, dan moet dat shabrak wel ergens gaan vouwen/knellen, hoe dik of dun 't ook is. En als je het dekje goed de kamer intrekt, zodat het niet knelt, dan zakt 't tijdens het rijden wel weer naar beneden, omdat er geen enkele bevestiging is van het dek aan het zadel, zodat het alsnog gaat knellen.

Nee hoor, hier blijven de pads netjes in de kamer. Knipoog

Mijn bontje had ik vorig jaar uit gekocht voor de mooi, wat achteraf maar al te nuttig bleek... Mijn zadel bleek niet meer te passen, en dat had ik zonder te weten opgelost met een bontje zodat het wel weer redelijk paste. Een paar maanden daarna begon mijn paard weer te protesteren. Ik merkte dat ze last kreeg van haar rug. Toen heb ik aan mijn stalgenoot gevraagd of ik haar zadel kon lenen en mijn paard liep er zoveel beter op. Daarna heb ik direct de zadelmaker gebeld voor een afspraak. Nu heb ik een nieuw zadel wat gewoon goed aangepast is aan mijn paard haar rug, en het bontje gaat weg (zie onderschrift Knipoog ).
Ik zet mijn paard met rijden bijna altijd wel vierkant in de bandages en springschoenen. Dat het mijn paard leuk staat is een bijzaak.
Setjes zijn een hobby van mij, bovendien schaad ik mijn paard daar niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:32

MISTRAL94 schreef:
Een gelpad of andere onderlegger kan natuurlijk ook gebruikt worden voor paarden met een gevoelige rug Knipoog Men gebruikt dit niet altijd om het euvel van een slecht passend zadel op te lossen!

Nee dat klopt, sommige mensen gebruiken ze echt goed.

Iemand op de manege waar ik een tijdje terug af en toe kwam, had een paard wat scheef was, echt scheef. Zij dacht dat een gelpad dat ook wel zou verhelpen Clown
Eveneens schijnen gelpads te helpen om een paard aan de teugel te rijden Verward Nooit geweten, die dingen zijn écht multifunctioneel! Maar ik denk toch dat ik het maar bij een pad of een dekje hou, vind ik persoonlijk wel genoeg.

Even iets heel anders: ik was vandaag in de ruitersportzaak, en daar zag ik een rubberen bitring. Het was er maar één, wat me al best verbaasde, want ik meen me te herinneren dat je ze vroeger per paar kocht. Maar goed, zoals ik al eerder in dit topic meldde, ik begin oud te worden, dus vergeef me dat ik niet op de hoogte ben van alle trends. Het is al heel wat dat de bontjes mij zijn opgevallen. Tong uitsteken

Maar het meest vreemde van de bitring vond ik dat er een soort borstel aan zat (hopelijk weet iemand wat voor apparaat ik bedoel, anders zoek ik een foto).
Ik heb het ding gepakt, en ben ermee naar de verkoopster toegewandeld, die er overigens bijzonder hip uitzag, zij had een Anky-set aan (niet de pad en de bandages, gewoon de kleren) compleet met rijbroek en schoenen met chaps. Het leek mij niet comfortabel, het eerste wat ik altijd uitdoe na het rijden zijn mijn chaps. Dat terzijde.
Ik had al hele visioenen dat je het paard onder het rijden de mondhoeken zou kunnen poetsen, iets wat mij vrij onzinnig leek, maar dat zegt niet zo veel, ik vind meer dingen onzinnig.

Zij vertelde me dat als je de bitring aan de makkelijke kant van het paard deed, dat hij dan aan de andere kant ook makkelijker zou inbuigen. En ook kon de bitring voorkomen dat het paard over de buitenschouder wegliep. Ik heb nooit geweten dat bitten ook aan schouders bevestigd konden worden, maar ik ben ook niet op de hoogte van de hedendaagse fokkerij, wellicht is de anatomie van het paard veranderd.

U begrijpt: rechtrichten is niet meer nodig, en Antoine de Bodt zit binnenkort zonder werk... we hebben namelijk een bitring mét borstel!

Hopelijk trappen er niet teveel mensen in wat zo'n verkoopster vertelt (zou ze zelf weleens op een paard hebben gezeten?) maar ik vrees van wel...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:58

Clitia schreef:
rowo schreef:

Uche uche, zei ik dat niet? Anyway, de grootte van een paard heeft niets met de bouw te maken. Een zadel is bedoeld voor 'n bepaalde schoft, hoog, laag, breed, smal, enz. Als twee paarden allebei 1.60 zijn, maar de ene heeft 'n schoft die 10cm hoger is dan de rug, en de ander een schoft die 2cm hoger is dan de rug, dan is er geen één zadel (beter gezegd: boom) die op beide paarden goed zal passen. Bij de één zal 't drukken, of bij de ander zal 't schuiven/kantelen/klapperen.[/quote]

Ik bedoelde dus te zeggen dat het dus wel degelijk op meerdere paarden kan passen. Ik weet ook wel dat de hoogte niks uit maakt, ze zijn toevallig allemaal (ongeveer) hetzelfde gebouwd. Heb nog een springzadel maar dat past dus absoluut niet op 1 van die paarden. Maaar jij zei dus dat een zadel echt maar op 1 paard past, dat is dus niet zo. Denk je dat de springruiters voor elk paard die ze rijden een ander zadel aan schaffen? Denk het niet...

En die opmerking over de setjes slaat nergens op!!! Ik rijd zelf absoluut niet in set, maar de kleur van je dekje heeft niks geen invloed op hoe je zadel ligt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:38

MISTRAL94 schreef:

nee dat begrijp ik Knipoog
Maar door degene die het bericht postte werd eerder aangekaart dat ze hem had omdat het zadel in begon te zakken. In haar woorden "naar de rug van het paard gaat staan" Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:46

Yamcha schreef:
Nee dat klopt, sommige mensen gebruiken ze echt goed.

...en díe mensen hebben dan een zadel waarvan de gewichtsverdelende panelen niet van vulspul voorzien zijn.
Zadels met vulspul onder de panelen, vaak 'kussens' genoemd dienen niet meer onder het zadel te leggen dan een zweet áfvoerend dun dekje. Meer is fout.

Ik geloof dat mijn zes stampers bij elkaar 3500 euro gekost hebben, maar ze zijn onbetaalbaar.
Ze zijn echter onbetaalbaar. Vanwege hun eigenwaarde, de emotionele waarde voor ons, door wat ze kúnnen en door de uren die er in zitten.
Als er eens eentje wat beneden zijn/haar water is ben ik helemaal van slag, sta ik er dagelijks tig keer in de wei naast en lig ik 's nachts wakker.

Ik rij mijn woestijnracer met een práchtig ecuyer-zadel (zonder vulspul waar dan ook, dus) op een CorrecTOR met viltsok met voor het mooi een handgemaakt brokaten dekje.
Ik krijg heel vaak de opmerking dat het zonde is met zúlke mooie spullen door het ruige terrein te crossen.
Ik begrijp dat niet. Dat is wat ik doé, zwaar terrein dwarsvelden, en daarbij wil ik het beste zadel dat ik kan bedenken voor mijn paard.
Ik heb ook vaak een mooi brokaten jasje aan, Ook op nachtelijke ritten en voor dat jasje heb ik een prachtige portugese xairel voor achter dit zadel liggen. Voor drinkflessen heb ik van topleer zelf twee 'replica' pistoolhouders gemaakt ter waarde van ??? euro.
Niemand die het ziet? Ík weet dat, ík vind dat leuk en ik rij uitsluitend en alleen voor mijn eígen lól.
En het geld? Tsk. Ik rij 20-30 avontuurlijke uren per week en dat kwaliteitsspul heeft na zeg 10 jaar intensief gebruik alleen maar een eerbiedwaardig patina dat een verhaal vertelt gekregen Haha!

hc

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:20

Rowo...dat heb ik ook wel eens naar mijn hoofd geslingerd gekregen...waarom ik in godsnaam met dát zadel rijd...dat is te goed voor bosklossen...dat is een wedstrijd zadel Clown
Uhm...de gemiddelde wedstrijd van ijslanders duurt per onderdeel hooguit 5 minuten...tel daar een beetje loswerken bij op...nah...laten we het op een totaal van een 1/2 uur houden Tong uitsteken
Ik rijd bijna dagelijks met mijn bosklosser tussen de 1 en 1,5 uur...soms meer...soms minder en daarom mag hij van mij best een wedstrijdzadel hebben wat ons beide goed past...lekker zit en nog mooi is ook.
Hebben we toch nog iets met wedstrijden te maken Nagelbijten / Gniffelen
of mogen bosklossers alleen maar goedkope,waardeloze zadels hebben...dacht het niet.Mijn mannen hebben kwaliteit op hun rug....goed passend want ze lopen er bijna dagelijks mee.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:59

Tieneke schreef:
Ik ben het ermee eens dat de kwaliteit en het passen van spullen boven alles gaat. Maar het passen en de kwaliteit kan ook samen met het mooi zijn. Er zijn ook mooie spullen die goed zijn van kwaliteit.

Ik ben ook een setjesmens en ik koop ook mooie spullen. Maar dat wilt niet zeggen dat dat per definitie slecht is. Ik koop echt geen dingen waar mijn paard last van heeft, gewoon voor de show, dat doe ik niet. Maar als ik iets wil kopen, zal ik eerder iets mooi kopen met een goede kwaliteit dan iets minder mooi met dezelfde kwaliteit. Spullen van bv. Lamicell zijn erg goed van kwaliteit en ook nog eens mooi. Dus dat is prima.

Zoals de TS zegt zie je ook helaas veel gevallen van "mooi, maar niet passen". Daar kan je niet veel aan doen behalve die mensen wijzen op fouten. Vaak zijn die mensen gewoon heel erg onwetend, maar dan kan je hen beter helpen en vertellen hoe het wel moet, dan hen er gewoon op aankijken en niets doen.
Maar in mijn omgeving zie ik eigenlijk alleen maar gevallen van "mooi en wel passen en wel goede kwaliteit". Dus dan heb ik er absoluut geen probleem mee.

Hier ben ik het helemaal mee eens Lachen.