Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MisDaad schreef:het zadel ligt op beide paarden goed.. Tjonge jonge..
maar.. omdat het zadel als je langer gebruikt gaat inzakken op sommige plekken, rijd ik met bontje.. simpel zat toch.
tuurlijk is mijn paard wel € 400,-- waard, maar waarom uitgeven als het niet nodig is.
het bondje en de gelpad zijn ter voorkoming van...
niet om een bestaand probleem op te lossen.
Toen ik Action nog niet had, reed ik de kleine ook met alleen een katoene dekje en het zadel.
nu het op verschillende ruggen ligt, doe ik er ter voorkoming van een bontje en een gelpad tussen.
snappie nou?
Citaat:een zadel gaat zich ALTIJD naar de rug van je paard vormen.
natuurlijk laat ik mijn zadel netjes elk jaar opvullen...
maar ik leg toch net uit, dat het zadel GOED ligt.. alleen, om te voorkomen dat het niet meer goed ligt na een maand of drie, zitten er een bontje en een gelpad tussen.. :S tjonge jonge zeg
merrieveulen schreef:En twee paarden die verschillend zijn van bouw kunnen nooit hetzelfde zadel allebei goed passen.
XchantjuhX schreef:De meeste paarden laten pas blijken dat ze last hebben van hun rug als het te laat is... veel mensen vergeten dat paarden een erg hoge pijngrens hebben. Ook nemen de meeste mensen niet de tijd zich goed in het welzijn van hun paard te verdiepen...Citaat:een zadel gaat zich ALTIJD naar de rug van je paard vormen.
natuurlijk laat ik mijn zadel netjes elk jaar opvullen...
maar ik leg toch net uit, dat het zadel GOED ligt.. alleen, om te voorkomen dat het niet meer goed ligt na een maand of drie, zitten er een bontje en een gelpad tussen.. :S tjonge jonge zeg
Als het zadel GOED ligt hoefd er geen bontje of andere rommel tussen. Een goede zadelmaker houd met het vullen rekening met het inzakken van de wol.![]()
Als het ,zoals jij zegt, het naar de rug van je paard gaat staan... waarom zou je er dan in godsnaam een bontje tussen gooien? Dan lag het dus goed... en door het bontje immers niet meer.
rowo schreef:merrieveulen schreef:En twee paarden die verschillend zijn van bouw kunnen nooit hetzelfde zadel allebei goed passen.
Op zich mee eens, maar ik heb een zadel en op al mijn paarden gelegd en laten na kijken door de zadelmaker. Hij was het met mij eens dat het zadel prima pastte op alle paarden.
Heeft nu op 4 paarden gelegen, 3 van rond de 1.70m en 1 van bijna 1.80. En ja dat pastte toch echt!!! Moet ik er bij zeggen dat ik mijn zadel zeker 1x per jaar laat bekijken door een zadelmaker en zo nodig op laat vullen, of juist niet.
MisDaad schreef:ik gebruik 1 zadel voor alle twee... rijd ze met bontje gelpad en een dik dek (ANKY of PK)...
de een is een NRPS'pony'..de ander een grote KWPNer.. dus best verschillende bouw.
Ik rijd ze met een Passier zadel.. en het ligt eigelijk op alle paarden goed.
ook op de mijne, terwjl ze totaal verschillend zijn.
Piera schreef:Tsja, ik snap die mensen met die setjes ook nooit, maar goed.
Ik wilde laatst voor mijn paard een nieuw dekje kopen, ik had al een blauwe (een oude) en omdat mijn paard een beetje roodbruin is (en ik al een blauw dekje heb) zocht ik een rode, gewoon een simpel rood dekje, zonder iets erop, nou ja goed, jullie begrijpen het idee wel.
Ik kom aan in de ruitersportzaak en vraag 'hebben jullie ook rode dekjes?'
Vervolgens word ik heel vreemd aangekeken, want:
Rode dekjes hebben ze niet deze zomer, want die zijn niet in de mode, of ik dat niet wist. Die vrouw keek me echt aan alsof ik achterlijk was.
Pff, toen had ik het ook niet meer, ben maar gauw weer weggegaan (zonder dekje...)
MisDaad schreef:XchantjuhX schreef:
Als het zadel GOED ligt hoefd er geen bontje of andere rommel tussen. Een goede zadelmaker houd met het vullen rekening met het inzakken van de wol.![]()
Als het ,zoals jij zegt, het naar de rug van je paard gaat staan... waarom zou je er dan in godsnaam een bontje tussen gooien? Dan lag het dus goed... en door het bontje immers niet meer.
waarom is het nu zo moeilijk om te geloven dat mijn zadel prima past op alle 2, en dat ze met gelpad gewoon beter lopen dan zonder????
Clitia schreef:Mijn grootste verbazing zijn die Anky-shabrakken: ze zijn gewoon vierkant! Als het deel dat over de rug ligt recht is, maar de rug zelf niet, dan moet dat shabrak wel ergens gaan vouwen/knellen, hoe dik of dun 't ook is. En als je het dekje goed de kamer intrekt, zodat het niet knelt, dan zakt 't tijdens het rijden wel weer naar beneden, omdat er geen enkele bevestiging is van het dek aan het zadel, zodat het alsnog gaat knellen.
MISTRAL94 schreef:Een gelpad of andere onderlegger kan natuurlijk ook gebruikt worden voor paarden met een gevoelige rugMen gebruikt dit niet altijd om het euvel van een slecht passend zadel op te lossen!
Clitia schreef:rowo schreef:En twee paarden die verschillend zijn van bouw kunnen nooit hetzelfde zadel allebei goed passen.
Op zich mee eens, maar ik heb een zadel en op al mijn paarden gelegd en laten na kijken door de zadelmaker. Hij was het met mij eens dat het zadel prima pastte op alle paarden.
Heeft nu op 4 paarden gelegen, 3 van rond de 1.70m en 1 van bijna 1.80. En ja dat pastte toch echt!!! Moet ik er bij zeggen dat ik mijn zadel zeker 1x per jaar laat bekijken door een zadelmaker en zo nodig op laat vullen, of juist niet.
MISTRAL94 schreef:Een gelpad of andere onderlegger kan natuurlijk ook gebruikt worden voor paarden met een gevoelige rugMen gebruikt dit niet altijd om het euvel van een slecht passend zadel op te lossen!
Yamcha schreef:Nee dat klopt, sommige mensen gebruiken ze echt goed.
Tieneke schreef:Ik ben het ermee eens dat de kwaliteit en het passen van spullen boven alles gaat. Maar het passen en de kwaliteit kan ook samen met het mooi zijn. Er zijn ook mooie spullen die goed zijn van kwaliteit.
Ik ben ook een setjesmens en ik koop ook mooie spullen. Maar dat wilt niet zeggen dat dat per definitie slecht is. Ik koop echt geen dingen waar mijn paard last van heeft, gewoon voor de show, dat doe ik niet. Maar als ik iets wil kopen, zal ik eerder iets mooi kopen met een goede kwaliteit dan iets minder mooi met dezelfde kwaliteit. Spullen van bv. Lamicell zijn erg goed van kwaliteit en ook nog eens mooi. Dus dat is prima.
Zoals de TS zegt zie je ook helaas veel gevallen van "mooi, maar niet passen". Daar kan je niet veel aan doen behalve die mensen wijzen op fouten. Vaak zijn die mensen gewoon heel erg onwetend, maar dan kan je hen beter helpen en vertellen hoe het wel moet, dan hen er gewoon op aankijken en niets doen.
Maar in mijn omgeving zie ik eigenlijk alleen maar gevallen van "mooi en wel passen en wel goede kwaliteit". Dus dan heb ik er absoluut geen probleem mee.