Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:23

Wendy schreef:
Denk het niet, want dan zit de druk ook op de plek waar je zit + nogeens de stijgbeugelophanging natuurlijk.

Alhoewel ik zelf wel een boomloos zadel heb Haha!

Maar uit de test blijkt dat deze druk gelijk wordt verdeeld zegt harnessmaker.
Het voorbeeld dat werd gegeven, ga in het middan van plank sta met naaldhakken aan of met klompen je zakt als je in het midden staat gelijkmatig en even ver weg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:37

Klopt, maar een boomzadel zou bij een perfecte pasvorm de druk over de gehele lengte van de boom moeten verdelen, en dat is langer dan mijn kont is Haha!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:29

Skipper schreef:
Wendy schreef:
Denk het niet, want dan zit de druk ook op de plek waar je zit + nogeens de stijgbeugelophanging natuurlijk.

Alhoewel ik zelf wel een boomloos zadel heb Haha!

Maar uit de test blijkt dat deze druk gelijk wordt verdeeld zegt harnessmaker.
Het voorbeeld dat werd gegeven, ga in het middan van plank sta met naaldhakken aan of met klompen je zakt als je in het midden staat gelijkmatig en even ver weg.

welke test bedoel je?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:33

Alane schreef:
taffy schreef:
had je niet begrepen dat het gaat om de slag in de boom waaronder ik een diepe zit versta? Lachen

Schijnbaar niet, omdat dit topic over diepe zit ging , dat jullie jezelf tegenspreken/onduidelijk zijn is niet mijn schuld.

Er is in dit topic meerdere keren gevraagd waarom een diepe zit per definitie funest zou zijn, en meerdere keren gesteld/gefilosofeerd of het mischien niet afhankelijk is van meerdere factoren.. en met stelligheid werd beweerd van niet.
Ik heb voormezelf de feiten op een rijtje gezet en kom dan van schmerzones tegen, bijv. dat hopfner zadel van 1980.
De bomen die passier gebruikt/zegt te gebruiken, en wat zij verstaan onder een diepe zit enzovoort. Haha!

in wat bedoel je precies dat ik mezelf tegen spreek?
ik had misschien even duidelijker moeten uitleggen dat ik met een diepe zit een slag in de boom bedoelde Lachen
(dan is het noemen van een diepe zit ook objectief)omdat de slag als je het zadel openmaakt zichtbaar is,en je het niet met zekerheid vanaf de buitenkant kunt zien
(ook al lijkt het vanaf de buitenkant een diepe zit)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:34

Ik doelde op deze quote

harnessmaker schreef:
Het opzienbarende van het verhaal van Van Triest is dat dit dus niet uit druktesten blijkt.
Bij goede vulling is er overal evenveel druk gemeten per 10 gram.
Wat die knik betreft heeft ieder zadel dat, zowel nieuwe als oude.
Dat heeft te maken met de twist van de lamellen.

Vooral omdat dit mij ook logisch voorkomt dat als zadel goed past de druk als het ware verdeeld wordt over de gehele draagkracht van de kussens.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:41

Wendy schreef:
Klopt, maar een boomzadel zou bij een perfecte pasvorm de druk over de gehele lengte van de boom moeten verdelen, en dat is langer dan mijn kont is Haha!

Boomzadel, wat bedoel je daarmee?
En bij een perfecte pasvorm wordt de druk bij mijn weten over de kussens verdeeld niet alleen over de lengte van de boom?
Of zit ik er nu helemaal naast met wat jij hiermee bedoeld?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:42

sronnie schreef:
Wendy schreef:

En bij een perfecte pasvorm wordt de druk bij mijn weten over de kussens verdeeld niet alleen over de lengte van de boom?

een zadel met boom is een boomzadel
de standaard zadels dus Lachen

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:44

Skipper schreef:
Ik doelde op deze quote

harnessmaker schreef:
Het opzienbarende van het verhaal van Van Triest is dat dit dus niet uit druktesten blijkt.
Bij goede vulling is er overal evenveel druk gemeten per 10 gram.
Wat die knik betreft heeft ieder zadel dat, zowel nieuwe als oude.
Dat heeft te maken met de twist van de lamellen.

Vooral omdat dit mij ook logisch voorkomt dat als zadel goed past de druk als het ware verdeeld wordt over de gehele draagkracht van de kussens.

door de diepe zit komt er plaatselijk meer druk waardoor de vulling na een enkele keren rijden wegzakt(de druk word zo niet meer over het hele draagvlak verdeeld en in (bv) een wintec cair met diepe zit(dus slag in de boom) ontstaat er een knik

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:58

Ergo als de vulling goed is draagt hij gewoon goed en heeft het paard er geen last van!

Dus regelmatig zelf even controleren en evt op laten vullen.

Net wat je met zadel zonder knik in de boom ook moet doen, daar kan ook door het paard zelf, de ruiter, etc, verschuiving in vulling ontstaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:19

Samenvattend:
Oude zadels van voor 1995 kunnen een diepe zit hebben zonder 'slag' in de boom.
nieuwe zadels na 1995 met vlakke of diepe zit kunnen een slag in de boom hebben.
Dan ligt het dus niet aan de diepte van de zit maar aan de 'slag' die in die boom zit.

Mijn vraag is dan: waarom heeft het ene paard er dan geen last van en een ander paard wel?
Spelen er dan ook nog andere factoren?
Ik heb foto's geplaatst van kale bomen die oa door Barnsby gebruikt worden.
Ik zal dadelijk (als ik het tijd technisch reden kan) Passier, Stubben en Kieffer aanschrijven of zij foto's beschikbaar willen stellen van voor 1995 en na, en hun mening is vragen over die slag/diepe zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:23

sronnie schreef:
Wendy schreef:

Misschien handig om te kijken waarop ik reageer?

Ja, de druk wordt verdeeld over de kussens over de gehele lengte van de boom, als de pasvorm van het zadel goed is. Zo goed?

En met een boomzadel bedoel ik inderdaad een standaardzadel met een boom erin, zoals taffy ook al zei.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:22

Alane schreef:
Samenvattend:
Oude zadels van voor 1995 kunnen een diepe zit hebben zonder 'slag' in de boom.
nieuwe zadels na 1995 met vlakke of diepe zit kunnen een slag in de boom hebben.
Dan ligt het dus niet aan de diepte van de zit maar aan de 'slag' die in die boom zit.

Mijn vraag is dan: waarom heeft het ene paard er dan geen last van en een ander paard wel?
Spelen er dan ook nog andere factoren?
Ik heb foto's geplaatst van kale bomen die oa door Barnsby gebruikt worden.
Ik zal dadelijk (als ik het tijd technisch reden kan) Passier, Stubben en Kieffer aanschrijven of zij foto's beschikbaar willen stellen van voor 1995 en na, en hun mening is vragen over die slag/diepe zit.

Dat vind ik een goed idee! Dan wordt de hele vraagstelling tenminste concreet en kan iedereen met eigen ogen zien wat er bedoeld wordt met 'een slag in de boom'.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:56

Zo Sommer, Passier en Kieffer heb ik aangeschreven, dadelijk Stuebben nog.
Iemand zo vriendelijk om de nederlandse en/of engelse zadelmakers/merken aan te schrijven? Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:05

Alane schreef:
Zo Sommer, Passier en Kieffer heb ik aangeschreven, dadelijk Stuebben nog.
Iemand zo vriendelijk om de nederlandse en/of engelse zadelmakers/merken aan te schrijven? Haha!

Zadelmakers aanschrijven is misschien wel een goed idee ja, alleen is mijn Nederlands niet echt geweldig om ook nog eens een keer de vraagstelling juist neer te zetten.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:13

heel interessant topic hier, heb nu even niet de tijd om het helemaal door te lezen. maar heb toch even een vraagje voor jullie. Ik ben van plan een tweedehands Wintec Pro Dressage 2000 aan te schaffen, nu zou ik niet graag hebben dat ik mn paard zn rug zo extra belast. Mijn vraag is dus simpel : Heeft dit zadel ook zo'n diepe boom ? antwoord mag natuurlijk per pm ook Ja
deze dus : http://bottlesandbridles.net/Merchant2/ ... gory_Code=

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:47

Paljassofie schreef:
heel interessant topic hier, heb nu even niet de tijd om het helemaal door te lezen. maar heb toch even een vraagje voor jullie. Ik ben van plan een tweedehands Wintec Pro Dressage 2000 aan te schaffen, nu zou ik niet graag hebben dat ik mn paard zn rug zo extra belast. Mijn vraag is dus simpel : Heeft dit zadel ook zo'n diepe boom ? antwoord mag natuurlijk per pm ook Ja
deze dus : http://bottlesandbridles.net/Merchant2/ ... gory_Code=

Ik vrees dat je hier niet echt een duidelijk antwoord op zal krijgen... Je kan nl. niet van buitenaf zien of in dat zadel een boom met een 'knik' zit. Het is niet de diepe zit die schadelijk zou zijn voor het paard, maar de slag die in de boom zit. Er zijn genoeg zadels met (op het oog) een vlakke die tóch een boom mét knik hebben! Om het echt zeker te weten, moet je dus het zadel uit elkaar halen. Maar de meeste Wintecs hebben een verwisselbare boom, dus dan kan je het gelijk even zien.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:51

@paljassofie
de beste wintec is het oude model die zonder verstelbare boom
als je de boom op maat laat zetten (dan moet het zadel open gemaakt worden) en het zadel overnieuw laat vullen heb je voor weinig geld een goed passend zadel
Laatst bijgewerkt door unamie op 11-07-06 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:52

We zijn nu zover dat de diepte eigenlijk niet uitmaakt mits de boom geen slag heeft, de kans op een slag is aanwezig als het zadel van na 1995 ongeveer is. (= even een samenvatting van dit topic, zoals ik dat lees)
Ik heb nu een 3 tal duitse zadelmakers aangeschreven of zij en/of uiteg willen en kunnen geven (die ik dan mag publiceren) en eventueel met foto's van zadelbomen ondersteunt.

en laten we niet vergeten dat volgens Harnassmaker het niet zomaar kan om een boom zomaar te verbreden/versmallen zonder dat dit eventueel consequenties heeft voor de boom.(als reactie op Unamie, dat de boom op maat gemaakt zou moeten worden)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:58

Zit net even te kijken op de site van Daaleman...

In dit topic werd gestelt dat je met een zadel met diepe zit opgesloten zou zitten met weinig tot geen bewegingsvrijheid.
Nu heeft Daaleman een nieuwe lijn springzadels en daarbij staat het volgende:
Allen zijn voorzien van een halfdiepe zit, wol gevulde kussens, close contact model met vierkante lepel en zeer hoogwaardig full grain leder.
Type HE met hoge springknoppen voor extra steun en opsluiting.

dus hoeft een zit niet op te sluiten, en een close contact niet automatisch bewegingsvrijheid te betekenen.

Hoe slecht is een zadel met diepe zit als de inch maat te klein is voor de ruiter en de ruiter in een houding wordt vastgehouden die niet correct is?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:05

[quote="Precious20"]

ook een wintec moet 'helemaal' uit elkaar
omdat het probleem namelijk niet in de voorboom zit(dus bij een wintec niet in de verwisselbare boom)
maar juist het gedeelte die verder over de rug loopt (middenboom?)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:11

ik mag toch helemaal abuis worden maar de wintec pro dressage 2000 heeft toch een verwisselbaar kopijzer?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:18

Alane schreef:
ik mag toch helemaal abuis worden maar de wintec pro dressage 2000 heeft toch een verwisselbaar kopijzer?

de meeste wintec's hebben een verwisselbare boom maar dit heeft in het geval van wintec niet met een diepe zit te maken,tenzij er een diepe zit zit in de middenboom
bij wintec kun je alleen de voorboom veranderen Lachen

deze dus : Afbeelding

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:20

sorry ik las je vraag verkeerd
bovenstaande post maar als niet geschreven zien Nagelbijten / Gniffelen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:05

Zo omdat ik het idee heb dat iedereen voor hetzelfde onderdel een andere naam heeft even een plaatje erbij Haha! (ik zeg niet dat ik de juiste benamingen heb)
Afbeelding
schuin geschreven is de duitse benaming, waar ik geen nederlandse vertaling voor weet
1: kop met terug gesneden kamer
2: Ortenden
3: maat kopijzer
4: Sturzfeder
5: Verstärkungschienen verhindern
ein ermüden des Sattelbaumes

6: Taille
7: zitvlak
8: achterboom/lepel

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:13

Alane schreef:
Zo omdat ik het idee heb dat iedereen voor hetzelfde onderdel een andere naam heeft even een plaatje erbij Haha! (ik zeg niet dat ik de juiste benamingen heb)
Afbeelding
schuin geschreven is de duitse benaming, waar ik geen nederlandse vertaling voor weet
1: kop met terug gesneden kamer
2: Ortenden
3: maat kopijzer
4: Sturzfeder
5: Verstärkungschienen verhindern
ein ermüden des Sattelbaumes

6: Taille
7: zitvlak
8: achterboom/lepel

Dit heb ik nog in een toets gehad, zou het alleen niet uit mn hoofd weten Knipoog
Ik zal wel eens kijken of ik de lesstof er nog van heb, dan kunnen we zonder omschrijvingen het over een deel van de boom hebben.

En is de knik/slag in de boom nu op plaats 6 de Taille?