Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:17

Maar daarom is dat pijltjes trekken uit de OP dus ook iets te zwart wit. (echt fouten in ontwerp daargelaten).
Dat er weinig ruimte is in de zitting van een zadel maakt niks uit als de billen die er in plaats nemen klein zijn. Dat er dikke blokken op zitten, wil dus ook niet zeggen dat dat verkeerd is afhankelijk van de anatomie en bewegelijkheid van de ruiter die in dat zadel zit. (icm het paard)

Wat correcter zou zijn: Het risico op belemmering van de zit van de ruiter is bij een slecht bij de ruiter passend 'badkuip zadel' groter dan bij een platter zadel. Bij badkuip zadels moet dus extra aandacht besteed worden aan die pasvorm
(en moet de ruiter zich meer bewust zijn dat stijver worden en gewichtstoename negatieve gevolgen hebben)

Suzanne F.

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:17

Ja eens. Ik denk dat dat een goede conclusie is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:25

Toch zie je bijvoorbeeld bij de stock zadels al heel lang blokken, van origine voor de “ stevigheid” bij scherpe en onverwachte bewegingen.
Ook ghost boomloze zadels heeft al erg lang “ blokken”, wel in diverse modellen.. ik heb daar zelf mee gereden en vond dat juist relatief vrij zitten met toch een extra stukje “ stevigheid”..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:16

Maar waarom zouden dressuurruiters die extra stevigheid nodig hebben? (Oke ja, misschien omdat die paarden tegenwoordig zo heet zijn :+ )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:22

Het prutsmuts opgooien en dat toch niet uit kunnen zitten en dan de blok wel gebruiken?

En dat veilige gevoel, ja ik zou wat dat betreft als oude muts wel willen dat mijn oude springzadel op mijn tankjes past. Maar helaas.
Schijnveiligheid waarschijnlijk, maar toch.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:16

DuoPenotti schreef:
Het prutsmuts opgooien en dat toch niet uit kunnen zitten en dan de blok wel gebruiken?

En dat veilige gevoel, ja ik zou wat dat betreft als oude muts wel willen dat mijn oude springzadel op mijn tankjes past. Maar helaas.
Schijnveiligheid waarschijnlijk, maar toch.

Ehh ja, I guess :D hier ook altijd zadelmak gemaakt met een springzadel met van die mega wrongen, volgensmij heb ik ze nooit aangeraakt :') maar voelde toch veilig.

Mijn huidige springzadel heeft van die verplaatsbare wrongetjes, maar ik mocht ze absoluut niet tegen mijn knieën/benen aan zetten, omdat dat mijn heup zou blokkeren volgens mijn zadel passer. Dan maar leren zitten :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:19

ooh, kan het woord hier niet meer veranderen :D oeps

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:24

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:29

Oh interessant! Dus de zadels zonder zadelblad.. ik ken die niet zo binnen de “ reguliere markt”, wel binnen boomloos zoals ghost..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:01

Muze schreef:
Oh interessant! Dus de zadels zonder zadelblad.. ik ken die niet zo binnen de “ reguliere markt”, wel binnen boomloos zoals ghost..

Butet heeft ze al langer in de spring variant

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:05

Bijzonder. Ik ben zo benieuwd hoe dat rijdt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:21

Ja ik ook. En het lijkt mij verschrikkelijk.
Maar voor endurance zie je het ook. Dus ik denk dat ik fout denk :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 08:23

Fantastisch. Ik heb om die reden een close contact zadel gekocht, maar zou dit concept graag eens testen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:38

Ik heb de kans ook nog niet gehad ermee te rijden. Wellicht moeten we collectief een aanschaffen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:19

Die study is van 2018 en toen is dit ook al eens aan de orde geweest.
Zadels zonder blad bestaan al heel wat langer, ook regulier maar inderdaad meer in de spring/eventing richting.
Ik denk dat het nu weer herhaald wordt omdat de markt er nog niet warm voor loopt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-04-23 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:20

Dit is het voorbeeld van de originele post.
Maar er zitten wel kniewrongen/blokken aan het test-zadel

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 09:22

996981 schreef:
Ik heb de kans ook nog niet gehad ermee te rijden. Wellicht moeten we collectief een aanschaffen :D

Dat lijkt me dus serieus heel gaaf he, een review topic van verschillende typen zadels :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:24

Ik zie de meerwaarde niet zo, zweetbladen zijn niet voor niets uitgevonden denk ik dan. Denk dat de kans groot is dat een ruiter zonder een zweetblad met wrong gaat knijpen met de knieen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:26

Maar dat zegt dus heel weinig. Wat bokker/persoon a een fijn zadel kan vinden, zegt voor bokker b, c en d niks. Dat nog even los van de verschillende paarden waardoor dat ene fijne zadel ineens niet meer fijn is op een ander paard.

Ik wil dus graag monoflap zadels, al jaren. Ken zat mensen die dat weer niet fijn vinden. Of zadels die de een zacht vindt en de ander echt niet zacht genoeg.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 09:36

Zou er een systeem te bedenken zijn waar je wat objectiever zou kunnen meten? Waarin je bv lichaamstype meeneemt?
Dat je bv kijkt naar houding en zit en kwaliteit van de gangen? Uiteraard wel bij gelijke kundigheid.

Gewoon even een gooi hoor, ik weet niet of dat überhaupt werkbaar is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:39

Avalanche schreef:
Zou er een systeem te bedenken zijn waar je wat objectiever zou kunnen meten? Waarin je bv lichaamstype meeneemt?
Dat je bv kijkt naar houding en zit en kwaliteit van de gangen? Uiteraard wel bij gelijke kundigheid.

Gewoon even een gooi hoor, ik weet niet of dat überhaupt werkbaar is.

Dan blijf je nog altijd met voorkeur zitten. Kun je geen objectief onderzoek naar doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 09:49

Zou je denken? Je zou door zo'n onderzoek er ook achter kunnen komen dat voorkeur sterk gerelateerd is aan lichaamslengte en type bijvoorbeeld. Ik ben gewoon ff aan het brainstormen he, dus schiet vooral :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:12

Benieuwd of dat zou werken. Ik weet bijvoorbeeld dat ik met mijn korte benen en snel last van mijn knieën slecht zit op een breed paard met breed zadel. Een smalle twist is dus noodzakelijk. Nou had ik bij iemand test gereden op een Wintec Isabell Werth en dat zat super lekker. Tot ie op mijn paard met de grootste boommaat kwam te liggen. Kon er niet meer in zitten. Het zadel dat ik nu heb is net zo breed natuurlijk, maar zit voor mij veel smaller. Plus er is veel ruimte uitgesneden naar voren waardoor mijn knieën goed passen die wat hoger komen met mijn korte benen. Maar als je ook maar iets anders zit of gebouwd bent dan is dit toch meteen heel anders? En hoe smal je de twist wilt hebben is moeilijk in woorden uit te leggen, alleen maar te voelen. Voor de een zal dat breder of smaller zijn voor de ander. Net als de mate waarin je zitting zacht of hard is. Dat is super objectief. Of we moeten het rauwe vlees metertje erbij pakken waarop je op je hand kunt voelen hoe stevig het vlees is en op basis daarvan bepaald hoe ver je vlees gebakken is.

Afbeelding

"De zitting van mijn zadel is medium gebakken." :+

Geintje natuurlijk, maar je moet dus hele objectieve richtlijnen maken om dingen op te meten lijkt me.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:17

Avalanche schreef:
Zou je denken? Je zou door zo'n onderzoek er ook achter kunnen komen dat voorkeur sterk gerelateerd is aan lichaamslengte en type bijvoorbeeld. Ik ben gewoon ff aan het brainstormen he, dus schiet vooral :D

Dan blijft het toch nog steeds een kwestie van smaak? Kunt 100 mensen zoeken van 1.70 met kledingmaat 36 en dezelfde lichaamsbouw, dan nog zit de een liever in een zadel met veel wrong en de ander zonder etc. Kan nooit een objectief onderzoek zijn.

En wat wil je uiteindelijk uit het onderzoek halen? Meningen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:24

En voor het paard, hoe is dat?
Ik vind het zelf wel fijn dat het zweetblad de singelstoten en gespen (heb vzh) bij het paard weg houd.
Dan zit daar een stevige bescherming. Niet alleen een slap dekje