[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:21

Oeh dat ziet er inderdaad niet fijn uit!
Ik rijd nu (totdat ik zelf een pad heb waar inlages in kunnen, maar ik twijfel nogal welke ik wil :Y) ) met de haf pad van een vriendin. Mijn haf heeft ook 'bobbeltjes' in d'r zweetafdruk van de pad. Daarnaast zweet ze extreem onder de pad, terwijl ze daar juist minder onder zou moeten zweten?
Normaal zweet ze niet zo erg...

Blijft toch lastig om alles perfect te krijgen :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:34

En dan heb je het voor elkaar....wordt je paard inmiddels bejaard en verandert alles wéér.... :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:36

:(:)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:43

Even tussendoor hè... Wat weegt dat westernspook? Buitenzinnig?

Interessante materie over de pads. Ik herken inderdaad het niervormige droge plekje bij de beugelophanging! Ik kijk elke keer na het rijden heel goed hoe het eruit ziet, oud zadel zonder VPS dus ik wil het goed in de gaten houden (en als ik een beetje het idee heb dat ik snap hoe het allemaal zit ook voor iets anders kijken).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:46

Het westernspook weegt 6 a 7 kilo als ik het goed heb..

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:51

Is er, of weten jullie heeeul toevallig iemand waarvan ik een Torsion Cool pad eens zou mogen testen?

Of is er ervaring met deze pad onder een piccolo quilty? Ik ben benieuwd of het wel fijn is dat je nog zoveel pad voelt onder je been nadat het zadelblad al is opgehouden? Als jullie begrijpen wat ik bedoel? :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:55

Bliksem schreef:
Is er, of weten jullie heeeul toevallig iemand waarvan ik een Torsion Cool pad eens zou mogen testen?

Of is er ervaring met deze pad onder een piccolo quilty? Ik ben benieuwd of het wel fijn is dat je nog zoveel pad voelt onder je been nadat het zadelblad al is opgehouden? Als jullie begrijpen wat ik bedoel? :D

Naar mijn weten is dit dezelfde pad als de Burioni Fleece:

Hier onder een Ghost Roma Piccolo

Afbeelding

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:01

Maar de Roma heeft wel een lang zweetblad, dus dan ligt je been daar gewoon overheen. Met mijn quilty zou mijn been dan voor een groot gedeelte direct de pad aanraken. Ben bang dat dat dan juist het close contact gevoel teniet doet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:15

Ik heb bij mij Roma helemaal geen problemen met de sympanova pad op mijn eigen paard, al zie je na het rijden wel de ribbeltjes wat in de haren. De haren liggen normaal glad en na afsponsen of wassen zijn ze helemaal weg.
Wel heb ik het gevoel dat het wellicht als het warm is minder aangenaam is dan bijvoorbeeld wol of katoen. Dat rubberachtige lijkt mij toch een beetje plakkerig, nu hebben paarden een behaarde huis dus de gevoelssensatie zal anders zijn dan op ons haarloze velletje. Misschien van de week eens de Grandeur Pad van mijn dochters zadel proberen, ik ben wel benieuwd of het zadel met die pad net zo stabiel ligt als met de Sympanova pad.

Vanmiddag hebben we de Roma op de Tinker van een kennis geprobeerd, daar gaf de pad wel een duidelijke afdruk onder beugelophanging met wat omgebogen haarpunten. Het zadel gleed bij haar pony ook wel een beetje. Nu is haar paard nog erg aan het verharen en heeft best nog een lange vacht vergeleken bij de zomervacht van mijn Groninger.

Zij zou een testzadel aanvragen en daar haar eigen pad met HD inlagen onder proberen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:18

Geen ervaring met close contact enzo, maar een pad lijkt me daar niet heeeel erg veel aan afdoen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:21

Mij lijkt dit Buroni pad erg dik en daardoor breder zitten dan met de originele Ghost pad, voor mij is smal zitten erg belangrijk, slechte heupen, dus iedere cm extra wil ik voorkomen.

Het viel mijn kennis echt op dat ze zo smal zat op de Ghost in vergelijking met haar oude Barefoot zonder VPS.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:30

Ik heb ook even een foto gemaakt van mijn Barefoottorentje. Hoe je hier close contact mee krijgt is mij toch een raadsel _O-

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:31

De oude bf had dat zeker meer. Zonder vps. als ze dan echt ingezakt waren... <3

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:36

Bedankt voor die foto Kitty. Ik zat ook te denken aan de burioni pad, maar die is toch wat groot onder de piccolo als je zo'n kleine pony als ik heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:42

Runa schreef:
Duhelo schreef:
[ [url=m/NKOAGZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik heb het ook gedaan. hier als het halverwege was. eenmaal.opgedroogd is het weer veel lichter. dus zal nog een aantal keer moeten.
Dit was met zadelvet.

Ziet er wel mooi uit zo zeg :j

Wordt het leer daar nou ook zachter van, of valt dat mee?

Ik maak morgen even een foto hoe het opgedroogd is :)
Leer wordt er wel soepeler van, niet echt zachter maar het voelt wel zachter aan. Raar uit te leggen :D
Nu, dit zadeltje was blijkbaar al wat op leeftijd (had ook wel al redelijke gebruikssporen, gelukkig dat het bruin niet past op mijn paard en bij de rest :D), dus mijn eerste laag vet zoog er echt kn, de tweede duurde al wat langer, zal het nu een paar keer gebruiken en dan eens kijken voor een goede leerbalsem oid :)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:48

Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat volgens de Ghost-kenners de oorzaak is van die vierkantjes van Hobbelheks, want die zijn toch wel zeer uitgesproken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:49

Anoniem schreef:
De oude bf had dat zeker meer. Zonder vps. als ze dan echt ingezakt waren... <3

Mijn tester had geen VPS, dat was een heerlijk zadeltje :)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:52

Caaatje schreef:
Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat volgens de Ghost-kenners de oorzaak is van die vierkantjes van Hobbelheks, want die zijn toch wel zeer uitgesproken.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met het feit dat ik redelijk voorwaarts rij en veel lichtrijd, best strak moet aansingelen om niet met zadel en al aan de zijkant te komen en dat in combi met een beweeglijke pony. Zo komt er toch aardig wat druk op te staan. Wrs is de ghost gewoon niet zo geschikt voor ons als duo.

Kwetal heeft nog een aantal tips die ik ga bekijken, oa een ander singel, inlages van het zadel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:15

Caaatje schreef:

Inderdaad, word er toch wel bang van :o
Zulke kleine droge plekken is niet goed in ieder geval.

Denk ook dat het beter is als de tips in het topic gezet worden ipv via pb.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:55

Geryon schreef:
Caaatje schreef:

Inderdaad, word er toch wel bang van :o
Zulke kleine droge plekken is niet goed in ieder geval.

Denk ook dat het beter is als de tips in het topic gezet worden ipv via pb.

Ik wilde wat persoonlijke info hebben en dat wil niet iedereen openbaar delen.

Die kleine droge plekken komen alleen voor wanneer er iets niet goed op elkaar ligt, dus wanneer de kussens op de rand van de pad inlagen liggen - of the pad inlagen niet correct zijn afgerond. Wanneer ik daarmee een pad als "niet goed" kwalificeer, doe ik dat liever ook niet openbaar. En het kan ook komen doordat de ruiter onevenredig veel in de stijgbeugels steunt - je ziet het vaker op de rug van een "plat" paard dan van een paard met een A-frame.... Ook kunnen de inlagen in de kussens zijn ingezakt. Er zijn inmiddels bredere kussens, dat helpt wel, we zijn bezig met andere inlagen in de kussens. Dus het is niet zo dat we het probleem wegwuiven, maar het heeft wel heel veel verschillende oorzaken en sommige daarvan beantwoord ik liever niet in het openbaar omdat je daarmee (bijvoorbeeld) een product afkraakt, wat bij heel veel mensen wel goed werkt. Of roep dat de ruiter moet leren rijden, wat in de meeste gevallen NIET de oorzaak is van het probleem (maar het kan wel - en dan voel je je ook niet lekker, als klant)

Dus tips om in de gaten te houden:
Liggen de kussens OP de inlagen van de pad, of net over/dichtbij de rand?
Zijn de inlagen van de kussens nog in orde (schuim kan stuk gaan door zweet etc.)
Hoe zijn de inlagen van je pad? Netjes afgerond, ook nog gewoon stevig.... en hoe is het wervelkanaal van die pad (geen randjes / ribbels / stiksels)
Heeft je paard het model van een liggend of staand ovaal?
Wat voor singel gebruik je en hoe strak singel je die aan? (extra druk)
Zit je zelf in balans, of gebruik je heel erg je beugels bij het licht rijden/galop? Er zijn zelfs mensen die zich uit het zadel drukken tijdens stap.
Zit je recht? Ik heb een geval gezien waarbij het alleen aan 1 kant erg was. Het bleek later dat die persoon een heupoperatie had gehad waardoor ze aan 1 kant heel vreemd zat, met erg veel steun van die beugel (het is een wonder dat het zadel er niet af gleed).
En last but not least, pas op met het gebruik van stapeltjes pads en inlagen - dat geeft vaak minder stabiliteit

Kortom, de paar kleine droge plekjes die we gezien hebben, hadden allemaal een andere oorzaak, of waren het gevolg van een opeenstapeling van oorzaken. Het ergste geval was een ruiter met hernia EN heupoperatie, die met een toren aan pads endurance reed in de hitte...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:03

Ik ga geheel mee met het verhaal van kwetal.

W.b. de cool t pads/torsion/burioni pad testen,dat kan via mij. Stuur maar mailtje :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:24

Buitenzinnig schreef:
Ik ga geheel mee met het verhaal van kwetal.

W.b. de cool t pads/torsion/burioni pad testen,dat kan via mij. Stuur maar mailtje :)

Had je mijn mailtje nog ontvangen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:33

Weekend,druk met werken (gister step 11 stedentocht, gewerkt bij visboer en vandaag fiets 11 steden en sta ik achter de bar). Mails orden weekends sporadisch beantwoord

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:41

Prima hoor maar was gewoon benieuwd of die ontvangen was. Krijg geen bevestiging of die aangekomen is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:44

Kan ik niks over zeggen nu, morgen meer!