[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:51

Wat krijgt hij voor medicatie???

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:53

Voor cushing.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:55

Ah bah - dat is jammer.... :(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:56

bah Marcella, cushing is niet fijn. :(:)

Halleluja !! Lees ik nu goed op de site van Buitenzinnig dat je die zitting van de Ghost zelf kan vervangen en dat ik dus "gewoon" een losse Quilty-zitting zou kunnen bij bestellen ?? *datzadelisnietgoedvoormijnspaarvarken*

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:35

Yep Jokari... Dat kan... Sorry :D

Hier geen Ghost vandaag, maar een meestal bang, maar nu blij ei voor het eerst van z'n leven op een paard!! ( maar een héél klein beetje omgekocht *D )

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 30-11-14 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:38

En welk ei is dat dan ? :D Schaapjes zijn heel fijn om voor het eerst op een paard te zitten, dat schuift totaal niet. :j

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:46

Probeer foto's te uploaden, maar dat lukt vooralsnog niet erg.

-O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:05

Met de bokt upload ? Foto kiezen en uploaden, dan saven en vervolgens dubbelklikken op het kleine fotootje.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:17

jokari schreef:
Met de bokt upload ? Foto kiezen en uploaden, dan saven en vervolgens dubbelklikken op het kleine fotootje.

Gelukt !! _/-\o_

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:35

Een kleuter op een andere kleuter. :D Heerlijk !

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:15

jokari schreef:
bah Marcella, cushing is niet fijn. :(:)

Halleluja !! Lees ik nu goed op de site van Buitenzinnig dat je die zitting van de Ghost zelf kan vervangen en dat ik dus "gewoon" een losse Quilty-zitting zou kunnen bij bestellen ?? *datzadelisnietgoedvoormijnspaarvarken*

Klopt helemaal! Dan heb je voor €220 een Quilty zitting welke je kunt verwisselen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:37

Iets te vroeg geklaagd, want had dus een pingpong balletje met buitenrijden. Nog maar net 500 meter van stal vandaan of ik had een rondvliegende hoefschoen. :') _O-

Ga wel eerst even sparen voor heavy-duty inlages en een setje moosgummi inlages erbij, want die kunnen we nu soms wel goed gebruiken met zijn rug. Had vorig jaar al een vermoeden dat hij cushing had, maar dit jaar laten testen aangezien hij toch weer iets begon in te vallen.

Volgens DA val hij met de test precies in het grijze gebied van wel of niet cushing, maar wel met een hele lijst van symptomen betreffende cushing. Hij staat nu al ongeveer van 8 oktober op medicijnen en zag hem wel meer opleven en hij was niet meer zo dof. De ondeugd kom toch steeds meer terug in zijn ogen. :+

Is wel een beetje schuine foto, maar benieuwd of jullie het ook zien. Maar als je goed kijk zie je hier al begin van invallen (28-09-2013).
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-R3YDU3AP.jpg
En toen had ik vorig jaar helemaal hoopje ellende en was ik zelfs even bang..... (16-11-2013). :=
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4UPWJPCB.jpg

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:55

Paarden kunnen seizoensgebonden PPID hebben... dan hoeven ze alleen in de winter medicatie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:01

Sorry maar daar geloof ik niet in. :o Ze hebben het of ze hebben het niet, maar dat zien we wel als het voorjaar weer kom. Op het moment gaat er bijna een halve schep Senior Priores in. }:0

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:26

Marcella een halve schep per voer beurt of per dag?
Wel balen en hopen dat de medicijnen goed gaan werken. Deze tijd van het jaar hebben ze er wel meer last van.

Zag ook mooie foto's voorbij komen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:42

Per dag moet nu wel iedere dag komen aangezien hij op half pilletje per dag zit (kosten 1 euro per dag dus). Dit gaat niet door zijn voer heen, maar word direct in bolletje deeg van oud brood gevoerd uit de hand.

Hij ziet er nu ook stuk beter uit dan vorig jaar, maar heb nu sneller ingegrepen en sneller Senior priores gaan voeren. En voor de rest kijk ik gewoon goed naar hem, maar merk nu met het koudere weer dat hij gewoon net wat meer nodig heeft. En dan kunnen ze nog onbeperkt hooi eten uit voerruiven.

Nou zie wel dat met de medicijnen dat het vlammetje in zijn ogen weer terug is en hij glans weer mooi en niet zo doffe vacht meer.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:45

nienke07 schreef:
Yep Jokari... Dat kan... Sorry :D

Hier geen Ghost vandaag, maar een meestal bang, maar nu blij ei voor het eerst van z'n leven op een paard!! ( maar een héél klein beetje omgekocht *D )

m/xO5Fe6.jpg

m/vsEHJc.jpg

<3 <3 Dit is die Barefoot Fellsattel? Ik neig toch heel erg om die 'gewoon' te gaan bestellen. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:02

Marcella schreef:
Sorry maar daar geloof ik niet in. :o Ze hebben het of ze hebben het niet, maar dat zien we wel als het voorjaar weer kom. Op het moment gaat er bijna een halve schep Senior Priores in. }:0

Je hoeft het niet te geloven, maar inmiddels hebben ze (de wetenschap) het wel aangetoond.
Als je Engels goed genoeg is, zoek dan even door alle opties bij de ECIR groep, daar geven ze ook dieet- en andere tips. http://www.ecirhorse.org

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:04

Zeg eigenlijk, "het zadel dat er niet is..."
Welk testzadel ?? Ik weet van niets. O:) O:) }:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:05

jokari schreef:
Zeg eigenlijk, "het zadel dat er niet is..."
Welk testzadel ?? Ik weet van niets. O:) O:) }:)

HHHmm wat je niet heb kan je ook niet doorsturen toch, want het is er niet..... :D _O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:06

't Is dat hé. En betalen ?? Hoezo, wat betalen, ik heb niets ?! :D :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:14

Kwetal schreef:
Paarden kunnen seizoensgebonden PPID hebben... dan hoeven ze alleen in de winter medicatie.

Denk dat er hier een misverstand ontstaat. Je paard heeft een goedaardige tumor op de hypofyse of niet. Deze is niet ineens weg met het veranderen van de seizoenen. Hormonen zijn wel seizoen afhankelijk en zo kan een paard met cushing/ ppid meer of minder last hebben van de symptomen met de seizoenen. Erg off-topic, maar ik kan er niet tegen als men 'valse hoop' krijgt door scheven uitspraken. Het ligt bij mij extra gevoelig omdat blijkt dat 1 van mijn eigen het waarschijnlijk ook heeft, dus helaas wordt ik zelf ook ervaringsdeskundige....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:22

Mijn shetlander is eind oktober positief getest op Cushing. Als het er eenmaal is gaat het nooit meer weg. Maar het is wel te behandelen met medicatie, en die medicatie onderdrukt dan de symptomen.
Dus per seizoen kunnen ze meer of minder last krijgen van de symptomen, maar Cushing gaat dus NOOIT meer weg. Het is dus ook NIET te genezen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:26

TinePine schreef:
Kwetal schreef:

TinePine schreef:
Denk dat er hier een misverstand ontstaat. Je paard heeft een goedaardige tumor op de hypofyse of niet. Deze is niet ineens weg met het veranderen van de seizoenen. Hormonen zijn wel seizoen afhankelijk en zo kan een paard met cushing/ ppid meer of minder last hebben van de symptomen met de seizoenen. Erg off-topic, maar ik kan er niet tegen als men 'valse hoop' krijgt door scheven uitspraken. Het ligt bij mij extra gevoelig omdat blijkt dat 1 van mijn eigen het waarschijnlijk ook heeft, dus helaas wordt ik zelf ook ervaringsdeskundige....

Dat klopt, maar het schijnt dus dat paarden "die er tegenaan hangen" alleen in de winter last hebben van de symptomen en op dat moment hoef je dus alleen te behandelen gedurende de winter. Ik lees me kleurenblind over dit soort dingen vanwege Fjord met onverklaarbare hoefbevangenheid, vooral in de winter/heel vroeg in het voorjaar en in najaar. Na eerdere malen onderzoek blijkt hij geen PPID te hebben - we vermoeden nu dat hij zenuwontstekingen in de hoeven heeft vanwege de vele aanvallen van HB en abcessen die daarmee gepaard gaan. Uiteindelijk zullen deze "alleen in de winter klachten" paarden een gewone full blown PPID ontwikkelen, maar zo lang je het onder de duim kunt houden met wat minder medicatie....

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:30

Kwetal dat kan, maar dan hebben dus wel ppid, maar in bloedonderzoek komt het er niet klinisch uit ivm de seasonal 'rise' (in voorjaar en zomer dus de dip ipv rise) Al met al net zo vervelend....