Lusitano schreef:Ja, maar Maris, ga dan een zadel vinden voor een paard waarbij de ruggegraat hoger ligt dan de spieren. Dat paard heeft een tussenoplossing nodig om er voor te zorgen dat de spieren weer kunnen ontwikkelen.
Ik snap dan ook nog niet helemaal wat die ruggegraatvrijheid van een dekje dan doet voor zo'n paard? Dat je niet wilt dat er een te krap zadel op gaat snap ik. Maar iets zoals de Christ pad?
Volgens de osteopaat die mijn paard behandeld, zullen bij sommige paarden die spieren nooit "aangroeien". Dus dan wordt het al moeilijker.
Ruggegraadvrijheid zorgt er volgens mij voor dat de wervels (en naastliggende spieren ??) niet belast worden door het ruitergewicht. Bij de huidige boomloze zadels b.v. schijn je echt onder het zadel door te kunnen met b.v. een touwtje van voor naar achteren.
Als je onder zo'n zadel een gewoon dekje legt ( zeker als er een stiknaad over de ruglijn heen ligt ) dan trekt dat dekje weer strak over de ruggewervels heen en ben je ( een deel van ) het idee van de ruggegraadvrijheid weer kwijt.
Maar Don of Pmarena kunnen dat veeeeel beter uitleggen.