Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:45

Buitenzinnig: Mijn paard heeft nogal een zwak ruggetje, het gaat wel steeds beter.. Maar ik wil er nog steeds alles aan doen om een zadel ook voor háár zo comfortabel mogelijk te maken.. :))
En wij rijden vaak (of dat willen we weer gaan doen) buitenritjes van toch wel een half dagje, hebben plannen om ook nog een driedaagse mee te rijden (als ik dat tegen die tijd aandurf O:) )en zijn eigenlijk altijd wel intensief bezig..
Maar in principe is zo'n dekje dus onzin? Of niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:06

ik denk ook dat ruggegraadvrijheid belangrijker is voor paarden met een gevoelige rug ( alhoewel dan de vraag is of een bbp ( zeker voor langere ritten of vaak mee rijden ) wel verstandig is ) of voor paarden waarbij de ruggegraad hoger ligt als de spieren. Voor b.v. een fjord met een gootje over de rug lijkt me de ruggegraadvrijheid minder belangrijk, die hebben ze zelf als gecreeerd ;)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:11

Ja, maar Maris, ga dan een zadel vinden voor een paard waarbij de ruggegraat hoger ligt dan de spieren. Dat paard heeft een tussenoplossing nodig om er voor te zorgen dat de spieren weer kunnen ontwikkelen.
Ik snap dan ook nog niet helemaal wat die ruggegraatvrijheid van een dekje dan doet voor zo'n paard? Dat je niet wilt dat er een te krap zadel op gaat snap ik. Maar iets zoals de Christ pad?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:11

Mijn paard heeft niet echt een ruggengraat die er heel duidelijk 'op' ligt:
Afbeelding

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik door alle verschillende meningen niet meer weet wat dan wél verstandig is om mee te rijden, vandaar dat ik alles een beetje wil uitproberen :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:13

100 mensen 100 meningen.
Het werkt nog steeds het beste om goed naar je eigen gevoel te luisteren nadat je al die meningen hebt opgenomen :-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:16

Lusitano schreef:
Ja, maar Maris, ga dan een zadel vinden voor een paard waarbij de ruggegraat hoger ligt dan de spieren. Dat paard heeft een tussenoplossing nodig om er voor te zorgen dat de spieren weer kunnen ontwikkelen.
Ik snap dan ook nog niet helemaal wat die ruggegraatvrijheid van een dekje dan doet voor zo'n paard? Dat je niet wilt dat er een te krap zadel op gaat snap ik. Maar iets zoals de Christ pad?

Volgens de osteopaat die mijn paard behandeld, zullen bij sommige paarden die spieren nooit "aangroeien". Dus dan wordt het al moeilijker.
Ruggegraadvrijheid zorgt er volgens mij voor dat de wervels (en naastliggende spieren ??) niet belast worden door het ruitergewicht. Bij de huidige boomloze zadels b.v. schijn je echt onder het zadel door te kunnen met b.v. een touwtje van voor naar achteren.
Als je onder zo'n zadel een gewoon dekje legt ( zeker als er een stiknaad over de ruglijn heen ligt ) dan trekt dat dekje weer strak over de ruggewervels heen en ben je ( een deel van ) het idee van de ruggegraadvrijheid weer kwijt.
Maar Don of Pmarena kunnen dat veeeeel beter uitleggen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:20

Hoe dan ook, ik ga er vanavond in ieder geval een sjabrak onder leggen ;)
Ik luister naar mijn gevoel en die zegt gewoon proberen.
Indien geen succes dan gewoon weer zonder en het bontje af en toe in de wasmachine, ook prima.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:32

Je zult het verschil, als dat er al is, niet direct merken gok ik Carmy... Maar mocht het een wereld van verschil zijn dan hoor ik het graag. Dan gaat hij er bij mij ook onder vandaan. Wat dan wel weer heel zonde is van al die 'kekke' dekjes :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:34

Lusitano: Mijn gevoel is door alle verschillende meningen een beetje van slag geloof ik _O-

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:35

Ik denk het wel, want mijn paard is UBER gevoelig. En die zal zekers reageren als het niet ''lekker'' zit, knelt of wat dan ook. Let you know ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:30

Oef, net even een rondje rond de wei gedaan...en het wel HEERLIJK zeg , idd. dat gevoel van thuiskomen BZ :o

Ik heb onlangs een nieuwe Barefoot Arizona uit de voorraad getrokken om mee te gaan rijden maar daar zit je dan toch weer een beetje bovenop, zo'n nieuw nog stug ding.... met de Butterfly zat ik meteen weer als vanouds lekker IN m'n paardje....en nog perfect omsloten ook , echt SUPER +:)+

Was ook allemaal dik en beschermd genoeg zo met die pad met Heavy Duty inlages eronder, precies perfect +:)+

Alleen wel behoorlijk schuiverig....singel te lang en last van de gespen van de singel , kinderbeugelriempjes te kort...dus dat vraagt nog wat sleutelwerk.

Ik ben benieuwd of de Butterfly Plus met de Heavy Duty inlages er in ook goed gaat werken :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:12

:= Ik heb het wel gezegd - heel vervelend lekker *\o/*

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:34

bij mij schoof de pad juist helemaal niet. Dat had ik met het dubbele schaap wel. Deze blijft echt keurig liggen! Hij zit inderdaad hemels! Maar hoe zit het nu met rijden op een bbp en het vrijlaten van de ruggegraat? Hoe je het ook wend of keert (dekje of geen dekje) er zitten geen kussens tussen die de ruggegraag echt vrij laten... je zit dus echt rechtstreeks op de rug op een klein stukje. Rijden jullie meer op je bovenbenen of zitten jullie echt op je zitbeenknobbels?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:52

Gisteren avond met sjabrak eronder gereden, geen enkel probleem. :)
Overigens schuift de pad bij mij ook absoluut niet ( en ik heb toch een erg bewegelijk paard ).
Am loopt er echt als een zonnetje mee, lekker zonder onder me weg te rennen wat ze altijd snel doet.
Voor de ruggegraad heb je toch die inlages die erin zitten? Ik zit gewoon echt op me kont hoor, anders gaat me knollie ervandoor hahaha

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:20

Voor een goede zit ( zeker met boomloos ) hoor je toch meer op je (binnen ) bovenbenen te zitten ???
De inlages in de bbp zorgen volgens mij idd voor , een beetje, ruggegraadvrijheid.

Klinkt super hoor, die christ bbp ! :j

Pmarena, had je nu toch met beugelriemen gereden ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:29

De menselijke anatomie heeft een mooie ruggengraatvrijheid van ca. 12cm als ik het goed heb onthouden (de afstand tussen die 2 "knobbels") Dat zitten maakt dus niet uit - het enige puntje is wanneer iemand in de beugels gaat hangen, want dat loopt in een smalle band over de ruggengraat en daar kan dan wel druk ontstaan. Zodra de inlagen dat kunnen opvangen en wegleiden van die ruggengraat is er ook weinig aan de hand.
En dan wederom: langdurig in de beugels hangen (of met veel gewicht in de beugels lichtrijden) is met geen enkel zadel aan te bevelen, niet met een boomzadel, boomloos zadel zadels met of zonder kussens etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:41

Ik heb er dus een Christ lamsvel pad met de Barefoot Heavy Duty inlages onder , en wil hem gewoon echt als zadel gebruiken. Dus die inlages voor een goede bescherming en ruggengraatvrijheid, en beugels er aan.

Hij voelde aan zoals ik hoopte / verwachte :)

Veel fijner dan de Premium Plus die ik jaren geleden had, maar toen hadden ze de andere modellen nog niet.

En zo in deze combinatie met de Heavy Duty inlages voelde het echt aan als een perfecte combinatie van bescherming en soepelheid +:)+

Nu dan alleen die beugelriemen en singel nog goed krijgen, ik heb echt een enorm gemene blauwe plek / bloeduitstorting rechts net onder m'n knieholte :=

Hoop dat dat gaat lukken maar ben er niet 100% zeker van...die singelstoten zitten toch wel vrij hoog.
En ik hou er niet van om een flink stuk singelstoot over het paard te laten lopen. Misschien maar gewoon de Butterfly met klittenband ofzo vast zetten aan de westernpad :P

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:42

Schuift het bij jouw paarden ook, Buitenzinnig?

Lusitano en Carmy hebben natuurlijk wat minder 'ronde' paarden als jij en Pmarena.. (en ik :)) )?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:50

Die van mij is niet zo rond hoor , zit best een schoft op en ook een wat ingezakt ruggetje doordat ik zelden rijd en ze inmiddels ook alweer 17 is :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:52

Nee, bij mijn paard schuift het niet (op Haf niet geprobeerd, die is met pensioen)
PM, kan je de gesp van de riemen niet onderaan doen? Of overweeg zo'n biothane beugelriem, die zijn lekker dun en dan met de gesp aan de onderkant???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:56

De riemen zijn het probleem niet , het zijn de gespen van de singel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:58

Oh :oo Dat is kwalitatief uitermate teleurstellend :(:) Zit dat zo hoog joh?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:00

Mja dat is echt balen.

Singel zat nu ook wel op de bovenste gaatjes hoor, is eigenlijk toch een beetje te lang blijkbaar ;)

En de beugelriempjes waren dus te kort dus ik zat er al een beetje teveel opgefrommeld op. Eens kijken of het met beugelriemen op de juiste lengte beter gaat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:04

Hmmm -maar dat is dan toch weer een minpuntje >;) Ik heb er begrip voor dat ze 1 maat singelstoot laten komen, maar dan krijg je wel dit soort toestanden. Niet goed over nagedacht :n Hopelijk krijg je het met een kortere singel wel goed???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:18

Nouja , langere stoten daar zou ik niks aan hebben want ik ga toch blote singelstoten over het paard laten lopen, dat vind ik maar niks , lijkt me erg oncomfortabel.

Ik hoop maar gewoon dat het met beugelriemen op de juiste lengte net even anders uitkomt :)

Als dat niet voldoende werkt dan kijken voor een kortere singel , en als dàt nog niet werkt dan gaan we maar eens nadenken over het betere knip- en plakwerk :P

Barefoot was ook al bezig met een mooie schaapzitting voor op de BBP zag ik , net zo iets als dit met verhoging voor en achter , dus anders is dat nog wel wat misschien :P

Maar ik duim maar gewoon even dat het veel beter is met de beugelriemen op de juiste lengte :)

Het is ook alleen maar rechts dat ik last had / zo'n gemene plek heb. Dat zal wel weer met het schuiverige te maken hebben :P