voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:46

Ik was eerst ook op zoek naar een drytex, maar naar wat speurwerk op internet en advies van een Barefoot verkoper, heb ik het niet gedaan, want het schijnt toch meer te slijten als leer en je kan er alleen de drytex dressuur beugelriemen aan, want leer gaat er schuren. En ik wilde fenders aan mijn zadel.
Dus heb ik een nieuwe lederen Cheyenne besteld. En die bevalt heel erg goed. Ik rij me zelfs niet meer open met gewone onderbroeken in combinatie met een rijbroek met leren kont, terwijl ik dit met mijn dressuur boomzadel wel heel erg had, met boxers aan had ik er dan geen last van.

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:08

Wij hebben een drytex maat 0, én mijn zusje met maat 38 rijdt er mee :)

De drytex bevalt goed, vooral de gunstige prijs en het geringe onderhoud. Ik denk wel dat een leren zadel wat beter naar de ruiter en het paard vormt.
Hij heeft een keer gekraakt, maar geen idee waar dat aan lag, hij heeft het er na nooit meer gedaan. Ik vind ook niet dat het snel slijt. Op die van ons zitten op een kant wel krassen, maar dat is bij de vorige eigenaar gebeurd door de gesp van de fender (die stak dus uit).

Ik heb nog nooit gehoord dat je niet met leren beugelriemen zou kunnen rijden?! Vind het onzin, eigenlijk. Mijn zusje heeft nu gewoon leren (engelse) riemen, niks geen problemen mee.

Het drytex-materiaal schuurde alleen een beetje bij mijn zus, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ze met een korte broek reed ;) Dat werkt dus niet zo goed, haha.

Qua maat gaat het nét. Ik was even bang dat de pommel zou irriteren bij haar bovenbeen, maar dat valt enorm mee (geen last van). Verder jammer dat de bruine drytex er niet in maat 0 is! Ik kan mijn zusje vragen of ik een foto van haar in het zadel mag plaatsen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:14

Mijn drytex stella kraakte inderdaad ook niet en ik had ook leren beugelriemen. Ik vond het voordeel van drytex dat het zadel in totaal wat minder zwaar was :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:44

Ja dat komt er idd ook nog als voordeel bij! (Ik heb geen vergelijk met een leren barefoot, though)

Vind dit barefootje van ons al zwaar genoeg. Zeker omdat de ruiter in verhouding al wat zwaar is. (Het is een C-pony met ruiter van 1,70. Niet helemaal bokt-proof dus, maar gaat volgens mij nog prima. Mijn arme zus wilde al bijna groeiremmers gaan slikken nav bokt-commentaar...)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:56

Ha ha ik heb zelf ook al een paar x gehoord dat ik beter mijn pony kan verkopen :')

Dat was ook mijn reden om voor een boomloze drytex te gaan; een groot voordeel dat ze licht qua gewicht zijn.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:30

Och vergeleken met een boomzadel is een barefoot sowieso lichter, en als je niet te zwaar bent kan die pony je best dragen hoor.
Maar ik denk dat ik toch voor leer ga.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:01

een paar mensen die ik ken hebben beiden een drytex en die zeggen dat het een fijn zadel is, erg fijn in gebruik maar hij kraakt wel, TENZIJ je de beugelriemen weghaalt en er andere voor in de plaats doet :) ze zeiden dat dat het kraken liet stoppen :P

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:50

@ jennyxx: ik heb zelf hele goede ervaringen met de tekker classic, de zadel kun je met een draaimechanisme instellen qua breedte, je kunt de maat van de zitting veranderen en je kunt zelf de lente van de kussen kiezen, de kortste kussens zijn 40 cm. Een vriendin heeft ook een trekker met 40 cm kussen voor haar mini tinker (1,40 en super kort) gekocht en dat ligt perfect.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 13:40

Ik merk het na een tijdje eerlijk gezegd niet meer, maar het kan ook zijn dat het gewoon ophoud. Maar ik groomde bij iemand op de kar die allemaal belletjes op de kar had hangen en dat hoorde ik al heel snel ook niet meer....

Mijn bijrijdster had er ook een oplossing voor gevonden, volgens mij een ander soort broek aan. En toen was het kraken ook niet meer vertelde ze.

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:09

boomloze zadels worden vaak geadviseerd bij paarden met rugproblemen of paarden met een moeilijke bouw, dit zegt toch ook wat...
alleen een boomzadel wat perfect past is beter dan een boomloos, en een perfect passend boomzadel is bijna niet voor elkaar te krijgen in alle gangen, en ieder paard veranderd in omvang gedurende de seizoenen. En als ik zelf de keuze zou hebben om iets op mijn rug te hebben met een harde plank wat knelt op mijn spieren en schouders of een zacht druk verdelend pad waarbij ik mijn spieren en lichaam wel vrij kan bewegen.... Bovendien met de nieuwe boomlose zadels is de drukverdeling gewoon optimaal, in alles kan verbetering aangebracht worden bij zowel boomzadels als boomloos...

Je hebt ook semi boomloze zadels zoals de trekker... De enige manier om zeker te weten wat goed op je paard past is om er een uitgebreide test mee te doen met een elektronisch pad eronder waarbij je kunt zien hoe de druk verdeeld word.
Dit is ook met meerdere boomloze zadels gedaan waarbij de Barefoot London en het semi boomloze trekker zadel als een van de beste uit de bus kwamen. Nagenoeg geen drukpunten.

Maar ook een boomlooszadel is niet voor elk paard geschikt, daarom is het voor het ene paard een uitkomst en voor een ander misschien niet. Hoewel 1 type boomlooszadel wel op 99% van de paarden zal passen en 1 type boomzadel dus maar bij een zeer laag percentage ...en dan nog maar te zwijgen over de groei/veranderingen van het paard waarbij een boomzadel niet meegaat... Dan zou je eigenlijk dagelijks/wekelijks/maandelijks je boomzadel moeten laten controleren. Terwijl het boomloze zadel gewoon lekker meegaat en je alleen af en toe de pommel moet controleren en je inlages 1 keer per jaar vervangen.

En wat betreft het lichtrijden daar geld voor beide zadels hetzelfde voor, maar dan praat ik wel over de goede boomloze zadels.

Het is dus pure flauwekul dat een boomloos zadel niet goed zou zijn , mijn paard is zelfs hersteld van haar rugproblemen onder een boomloos zadel en met een beste stevige ruiter. Het was voor haar een verademing om onder een boomloosje te lopen.

Mijn paard is dus het bewijs dat een boomloos zadel wel degelijk heel herstellend en helend kan zijn voor de rug van je paard en zelfs met een stevige ruiter op haar rug loopt ze als een zonnetje.
Dat wil niet zeggen dat het bij alle paarden werkt, ik ben ook absoluut niet anti boomzadel maar door mijn eigen ervaringen wel enorm enthousiast en zeer tevreden over boomloos +:)+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:32

zo gebakje, dat is nog eens een verhaal :D .

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:49

k had dr zin an :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:34

interessant topic dit! ik ga deze even helemaal doorlezen,
heb zelf een boomloos cheyenne en ben er erg tevreden over. ik merk dat mijn paard het fijner vind zitten dan een boomzadel. helaas vind ik de beugelophang van de boomloos iets te ver naar achter. verder eigenlijk alleen maar voordelen! zit er wel over na te denken om over te stappen naar een andere boomloos dan de cheyenne -> cherokee

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:35

Slofje schreef:
een paar mensen die ik ken hebben beiden een drytex en die zeggen dat het een fijn zadel is, erg fijn in gebruik maar hij kraakt wel, TENZIJ je de beugelriemen weghaalt en er andere voor in de plaats doet :) ze zeiden dat dat het kraken liet stoppen :P

Klopt. Ik heb lederen beugelriemen en hij kraakt 0,0. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:42

Vandaag voor het eerst een boomloos zadel op mijn paard gelegd (een nrpsser van 1.60m.) om eens te kijken hoe dat voor haar en mij is. Zadel even geleend van iemand. En ik moet zeggen.. ze liep er meteen superontspannen bij! Ze sprong makkelijker in galop aan op haar moeilijke kant en ze ging veel eerder met haar koppie naar beneden. Dat is dus duidelijk een voordeel voor mij.
Verder heeft mijn paard nogal de neiging om erg opzij te springen als ze schrikt en omdat je echt behoorlijk 'vast' op het zadel zit, blijf je bij deze schrikreacties veel beter in balans.
Zelf had ik erg het idee dat mijn onderbenen geen grip hadden, ik vond ze naar mijn gevoel nogal heen en weer slingeren en toen ik afstapte had ik inderdaad ook het gevoel dat ik heel breed had gezeten terwijl mijn paard best smal is. Ik ga afwachten of ik er na een week nog last van heb, anders ga ik niet aan een boomloos zadel beginnen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:39

Supervixen, welk boomloos zadel heb je geleend? Er zijn een hoop verschillende hoor, als je paard er zo lekker onder loopt kan je daar misschien naar kijken.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:44

Kun je het zadel ook op meerdere paarden gebruiken, of vormt het zadel zich echt naar 1 paardenrug?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:45

Ik heb afgelopen week voor het eerst op een boomloos zadel gereden op m'n (nieuwe) verzorgpaardje. Dit was een maandag. Ik heb nog steeds spierpijn, omdat je (zoals ik veel lees) dus heel anders zit. Had dan wel niet even gereden hoor, maar normaal als ik dan weer ga rijden heb ik misschien dagen spierpijn.
Verder vind ik dan een zadel met boom toch wel comfortabeler en fijner om zelf mee te rijden en mijn paard heeft er altijd goed onder gelopen.
Wel is het fijn voor paarden met een moeilijke en gevoelige rug, omdat je denk ik toch wel meer aanvoelt en het de rug van het paard wat minder vast zet of blokkeert.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:47

Supervixen, als je een cheyenne hebt kan dat kloppen hoor, ik rij zelf met fenders en heb dan nergens last van, dan heb je meer steun.
Er zijn barefoots met wrongen zoals cherokee en london en dan heb je daar dus wijnig tot geen last van, maar er zijn ook nog zat andere boomlooszadels natuurlijk, gewoon je eigen een beetje in verdiepen.
Super dat je paard al zo makkelijk loopt, is vaak wel een teken dat je boomzadel niet paste.

Hopelijk komt morgen mijn cheyenne maat 1 binnen, kan ik eindelijk weer boomloos.
Jeetje was is een boomzadel hard en stug als boomloos gewend bent.
Ik heb ook weer last van mijn rug, had ik met de barefoot niet.

vevina, je kunt het zadel op meerdere paarde gebruiken, maar zelf vind ik het beter om het voor 1 paard te gebruiken, want het zadel vormt zich toch naar de rug van het paard, maar is gaat wel stukke beter dan wanneer je een boomzadel op meerdere paarden gebruikt, maar misschien dat ander mensen er anders over denken.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:49

bo0tjeee schreef:
Ik heb afgelopen week voor het eerst op een boomloos zadel gereden op m'n (nieuwe) verzorgpaardje. Dit was een maandag. Ik heb nog steeds spierpijn, omdat je (zoals ik veel lees) dus heel anders zit. Had dan wel niet even gereden hoor, maar normaal als ik dan weer ga rijden heb ik misschien dagen spierpijn.
Verder vind ik dan een zadel met boom toch wel comfortabeler en fijner om zelf mee te rijden en mijn paard heeft er altijd goed onder gelopen.
Wel is het fijn voor paarden met een moeilijke en gevoelige rug, omdat je denk ik toch wel meer aanvoelt en het de rug van het paard wat minder vast zet of blokkeert.

Het is ook wennen hoor, omdat je nu spieren gebruikt die anders niet gebruikt.
Ik had er eerst ook last van nu niet meer, en vind het verschrikkelijk dat ik weer tijdelijk met mijn boomzadel moet rijden.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:52

Sodeletuut schreef:
Slofje schreef:

Klopt. Ik heb lederen beugelriemen en hij kraakt 0,0. :)

Hier ook!
Wij hebben Kieffers! :j

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:00

Zo wat een interessant topic zeg.
Heb het helemaal doorgelezen en moet zeggen dat ik heel erg overtuigd ben.
Ik heb een haflinger ruin waar mijn boomzadel dus ook niet goed op ligt. Ondanks dat ik zeer zorgvuldig ben. Hij blijft naar achteren schuiven en klemt bij de schouders / schoft.
Nu heb ik al een close contact zadel, dus zal de overgang naar boomloos iets minder heftig zijn ( qua brede zit ).
En ik heb zelf erg veel pijn in mijn bekken / rug si gewricht.
Dus daarom wil ik wss ook wel overgaan op boomloos.
Maar nu heb ik nog een vraagje: ik krijg vrijdag of zaterdag mijn testzadel de barefoot cherokee.
Maar hoe doen jullie dat met een buitenrit als je flink recht zandpad gaat galloperen .
Nu sta ik dan in de stijgbeugels met mijn knieen aangesloten in de verlichte zit.
Maar kan dat ook wel met de bf cherokee?

En ik ga in september naar de paarden4daagse zorgvlied.
Kan het dan kwaad dat als hij heel erg zweet de orginele pads te warm zijn?
En hebben jullie goede ervaringen met die ademende FRA inlages? Moet je dat dan samen met de inlages van de barefootpads gebruiken dubbel zeg maar of kunnen die gewoon in de VPS zadels met de bijbehorende barefootpads, dan in plaats van de huidige inlages zeg maar.
Graag hoor ik het wel van jullie.
Groetjes

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:02

Dat kan hoor, met de bijhorende pad wordt de druk gewoon verdeeld :j

De pad is in zadelvorm (de meeste) en dan scheeld wel warmte, voor de rest is het warm maar met een boomzadel ook :j

FRA inlages heb ik geen ervaring mee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:04

ivonne85 schreef:
Zo wat een interessant topic zeg.
Heb het helemaal doorgelezen en moet zeggen dat ik heel erg overtuigd ben.
Ik heb een haflinger ruin waar mijn boomzadel dus ook niet goed op ligt. Ondanks dat ik zeer zorgvuldig ben. Hij blijft naar achteren schuiven en klemt bij de schouders / schoft.
Nu heb ik al een close contact zadel, dus zal de overgang naar boomloos iets minder heftig zijn ( qua brede zit ).
En ik heb zelf erg veel pijn in mijn bekken / rug si gewricht.
Dus daarom wil ik wss ook wel overgaan op boomloos. Ik krijg van boomzadels ook last van mijn rug (heb rugafwijkingen), en met boomloos nergens last van.
Maar nu heb ik nog een vraagje: ik krijg vrijdag of zaterdag mijn testzadel de barefoot cherokee.
Maar hoe doen jullie dat met een buitenrit als je flink recht zandpad gaat galloperen .
Nu sta ik dan in de stijgbeugels met mijn knieen aangesloten in de verlichte zit.
Maar kan dat ook wel met de bf cherokee? Ja hoor, dit doe ik ook gewoon met mijn Barefoot Cheyenne, geen probleem.

En ik ga in september naar de paarden4daagse zorgvlied.
Kan het dan kwaad dat als hij heel erg zweet de orginele pads te warm zijn? Mijn paard zweet ook onder mn barefoot als het warm is, maar ze zweette ook onder een gewoon zadel met dun dekje, gewoon lekker afspoelen daarna.
En hebben jullie goede ervaringen met die ademende FRA inlages? Moet je dat dan samen met de inlages van de barefootpads gebruiken dubbel zeg maar of kunnen die gewoon in de VPS zadels met de bijbehorende barefootpads, dan in plaats van de huidige inlages zeg maar. Ik gebruik gewoon de inlages die ik bij mijn barefoot-pad heb gekregen, en dat is voldoende onder mijn vps zadel. Als je er meer bij stopt wordt het zo'n torentje.
Graag hoor ik het wel van jullie.
Groetjes

Ik heb even wat reacties dikgedrukt neergezet. :)

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:26

duurde even voordat ik alles had doorgelezen!
ik heb met boomzadels ook altijd last van mijn rug, en heb bekkenproblemen!

heb dus mijn boomlooszadel besteld! als het goed is komt hij deze week binnen!
heb trouwens de barefoot arizona besteld! iemand daar verder ervaringen mee?
ik wil graag beginnen met western dus vandaar!