Dat wist ik niet, haha.Dat met die Anky-pad had ik ook gezien... Ik denk dat de uitleg over VPS ook niet superduidelijk is, het wordt immers beschreven als 'kussens onder het zadel'. Tja, voor wie zich niet verder laat informeren... Daarom ben ik ook zo ontzettend blij met bokt, wat ik hier niet allemaal geleerd heb
Het hele bestaan van boomloze zadels bijvoorbeeld
En nu raak ik steeds meer overtuigd van hun goede eigenschappen. Alleen blijft het 'traditionele beeld' van het boomzadel parten spelen, en ben ik er nog niet uit wat ik voor mijn pony moet kiezen. Maar die jarenlange standaard van een boom in het zadel, is mijns inziens wel aan innovatie toe. Maar Anky's paarden presteren dan wel weer uitzonderlijk, mét boom in hun zadels. Nu kun je je natuurlijk ook afvragen of het niet nog beter en/of makkelijker was geweest zonder boom... Het blijft een lastige, (maar o zo interessante!) kwestie.
edit: ik geloof dat ik me per abuis in het topic vergist heb, dit past beter bij 'voor/nadelen van boomloos', waar we eigenlijk dezelfde discussie voeren

Heb je ook foto's gemaakt? 
Ik heb het zadel getest op een andere haf en dat zadel zat gewoon zalig