Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:52

Bandida schreef:
Hier nog een leuk linkje

Bedankt! Staat in de favorieten +:)+

Nee, van mij vinden zo´n schedelvraag heel normaal, bovendien is de uitleg eenvoudig en logisch.
Erg grappig dat ik vandaag al drie keer aangesproken ben over als perrero meedoen. Is blijkbaar goede pr ;)

Klopt Moragh. Als de basiswaardes constant zijn blijft een volwassen paard in dezelfde conditie = hetzelfde van vorm. Kan als het nooit iets serieus oploopt/ - drachtig is, zomaar 20 jaar constant zijn.
Sadko Solinksi had een paard wat hij zelf onder het zadel bracht, nooit wat mankeerde, 25 jaar probleemloos onder hetzelfde prima passende zadel wat hij er na de spieropbouw van het beleren/trainen op mikte!
Dat zadel was na 25 jaar gebruik door geldinflatie meer waard dan het nieuw kostte.
Dát is nog eens goedkoop uit zijn met een zadel.
Maar ja, wie bíedt er 20 - 25 jaar continuïteit?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:05

Huertecilla schreef:
Klopt Moragh. Als de basiswaardes constant zijn blijft een volwassen paard in dezelfde conditie = hetzelfde van vorm. Kan als het nooit iets serieus oploopt/ - drachtig is, zomaar 20 jaar constant zijn.
Sadko Solinksi had een paard wat hij zelf onder het zadel bracht, nooit wat mankeerde, 25 jaar probleemloos onder hetzelfde prima passende zadel wat hij er na de spieropbouw van het beleren/trainen op mikte!
Dat zadel was na 25 jaar gebruik door geldinflatie meer waard dan het nieuw kostte.

Sterker nog: welke huidige ruiter is onderlegt genoeg om zijn paard 25 jaar heel en constant qua bouw te houden???
Ik schrik regelmatig erg als ik zie hoeveel onwetendheid en onkunde (en beide zijn wat mij betreft best zwaar aan te rekenen!) en bij de gemiddelde paarde-eigenaar is (en dan heb ik het nog niet eens over onwil!)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:49

Moragh schreef:
Huertecilla schreef:

Sterker nog: welke huidige ruiter is onderlegt genoeg om zijn paard 25 jaar heel en constant qua bouw te houden???
Ik schrik regelmatig erg als ik zie hoeveel onwetendheid en onkunde (en beide zijn wat mij betreft best zwaar aan te rekenen!) en bij de gemiddelde paarde-eigenaar is (en dan heb ik het nog niet eens over onwil!)

Dat klopt.
Het is juist met een dier zo groot en speciaal als een paard belangrijk dat de eigenaar daar huiswerk over maakt en nu net bij dat paard doet deze dat uitzonderlijk weinig tot in het geheel niet.
Dat is hen inderdaad zwaar aan te rekenen. De verantwoordelijkheid voor zo´n goedwillend en totaal afhankelijk dier uit te buiten zonder enige investering in kennis, kunde, vaardigheid.
Theorie is echter een vies woord in de ruiterij en studeren is politiek incorrect 8)7
De wil is de sleutel: dat legt Duarte zó indrukwekkend goed onderbouwd uit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 08:30

Moragh schreef:
@ Bandida: beetje off topic natuurlijk maar [..]de grens qua afstand is wel zo'n beetje 200 km.

Dan zullen we wat anders moeten verzinnen, dat gaat toch zeker 300 zijn denk ik ;) Ik mail je binnenkort eens.

Citaat:
Ik hou al tijden mijn eigen paarden bij qua maat en het leuke is dat mijn oudste paard al meer dan 4 jaar hetzelfde is gebleven. Alle vaste waardes (huisvesting, training, voer ect) blijven constant, dus het paard ook!

Ja dat had ik ook al gemerkt. Het tegenovergestelde ook. Als je een paard naar een drastisch andere omgeving verhuist verandert ineens alles, bouw (zadel past niet meer o.a.), bespiering, voedingsbehoefte, hoeven.. alles terug opnieuw uitzoeken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:18

hoi Esther, als je ooit zadels hebt die kort en breed genoeg zijn voor mijn bolle tink, hoor ik het graag!
oh ja, ik kan steeds langer 'in het zadel' :D

Huertecilla schreef:
Bor krijgt geen genoeg van de schietfoto http://www.2dragons.be/ans07.php
Hij zit hier te scháteren _O-

ik zat me eerst af te vragen wat er zo bijzonder aan was :+

ik heb eindelijk het artikel over het verschil in lichaamsbouw tussen man en vrouw gelezen.
voor zover ik me kan herinneren viel het voor mij behoorlijk mee om in een goede houding te rijden.
eentje uit de oude doos: als 11-jarige op mijn eerste pony
volgens mij komt dit door een combinatie van erg soepel zijn (bijna hyperflex) en jong beginnen rijden.
door het speklaagje dat nu mijn achterste siert (zoals ik eerder zei, daar wordt aan gewerkt) heb ik het nu wat moeilijker om mijn rug niet hol te maken.
maar het zadel blijft cruciaal voor je zit.
vergelijk mijn zit op een boomzadel met een vrij smalle zit op mijn brede tinker maar eens met mijn zit op een boomloos zadel op een veel minder breed warmbloedje :wow:

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:46

fojoe schreef:
hoi Esther, als je ooit zadels hebt die kort en breed genoeg zijn voor mijn bolle tink, hoor ik het graag!
oh ja, ik kan steeds langer 'in het zadel' :D

Ik heb er wel een paar hoor!

En wat voor zadel is het 1e zadel?

wbt zit en seat van het zadel: ook de beugelophanging is cruciaal voor de goede houding, en juist daarbij ontbreekt het bij veel boomloze zadels nog wel eens. Neem daarbij dus ook nog de zeer ronde vorm (van het paard) en je hebt nija iedereen in een stoelzit!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:10

Moragh schreef:
ook de beugelophanging is cruciaal voor de goede houding, en juist daarbij ontbreekt het bij veel boomloze zadels nog wel eens. Neem daarbij dus ook nog de zeer ronde vorm (van het paard) en je hebt nija iedereen in een stoelzit!

..en een typische vrouwenanatomie komt daar dan bíj als niet makkelijker makende factor.

Al met al een bevestiging van het belang dat de ruiter goed nadenkt over de eigen vaardigheid en het gebruiksdoel opdat dit in correct perspectief op een specifiek paard en de interface daarmee geprojecteerd kan worden.
Die interface, het juiste zadel, vinden is het probleem niet.
Het probleem is dat de criteria zelden helder zijn. Het grote verschil tussen wat men denkt en wat men doet, fictie en feiten, maakt dat niet makkelijker. Het juiste zadel bij incorrecte criteria geeft een in de werkelijkheid niet functionerende interface.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:12

op dit moment heb je niets voor mij Esther, hebben we al uitvoerig via mail besproken ;)
(de belgische bolle tinker met slechts 36 cm zadelruimte)

het eerste zadel is een specialized saddle.
(ja hc, ik heb hem ondanks de nadelen van neopreen toch gekozen omwille van de voordelen van neopreen en de aanpasbaarheid van het zadel, en de voor mijn lichaamsbouw fantastische zit :o )
op de foto ligt het zadel zonder de neopreen kussens op een westernpad, dus geen probleem met warmte opwekken :D maar het zadel is wel te lang voor kalo.
plaatsing van de beugelophanging maakt idd ook heel veel verschil :j
doet mij eraan denken dat ik, om echt goed te kunnen vergelijken, voortaan ook foto's moet nemen zonder beugels.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:10

fojoe schreef:
op dit moment heb je niets voor mij Esther, hebben we al uitvoerig via mail besproken ;)
(de belgische bolle tinker met slechts 36 cm zadelruimte)

het eerste zadel is een specialized saddle.

Ah! Die!
Ik ben nog steeds benieuwd of het echt maar 36 cm is, maar goed!
En ik gokte al dat het een SS was...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:05

ik kon die 36cm eerst ook niet goed geloven, maar als ik hoor hoe kort de paarden van hc zijn, lijkt het mij al een stuk aannemelijker.
hij is écht kort hoor, en maar 1,42 hoog.
je mag altijd eens komen nameten :P

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:25

Ik heb er ook 2 die zo op het zicht heel kort zijn. Ik zal vanmiddag eens meten, misschien is het wel gezichtsbedrog.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:43

Zo, heb weer even bij kunnen lezen. Fijn dat 't wat rustig is hier momenteel.
Ben staat nog steeds in Oudenhoorn, ik ben ingegaan op een erg mooi aanbod van Annemarie en zij gaan nu 2 weken met Ben aan de slag. Ze verwacht hem in die twee weken zover te krijgen dat ik er zelf veilig op kan en thuis verder kan met trainen en rijden.
Dat betekent wel dat ik dus toch vrij vlot een zadel ga nodig hebben, eigenlijk als' ie terug komt over twee weken al. Ik hoef niet elke dag te rijden maar zal toch wel heel regelmatig met hem door moeten werken en ook het rijden wel doorzetten.
Wel lastig om te bedenken wat ik er nu op ga gooien. Toch eerst maar een simpel 'engels' zadeltje of wel gelijk een iberisch zadel en waar haal ik dat dan weer zo snel vandaan voor weinig. Ben m'n Freeform nog niet kwijt dus ik moet iets goedkoops zien te vinden.
Ken je dat, zo veel aan je hoofd hebben dat je niks meer weet...

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:24

Hallo iedereen,

Ik heb dit topic een beetje gevolgd vanaf het begin (nog niet alle posts)
Ik heb de zoekmachine al gebruikt maar kan er niks over vinden Helaas.
Heeft hier toevallig iemand ervaring met de Silla Ronda Flexible? Ik heb nu een Bates Isabelle Werth (Cair) voor mijn 7 jarige friese ruin maar sinds we aan de klassieke rijkunst doen is hij zo gigantisch veranderd dat het zadel niet lekker meer ligt. Ook neigen de kussens iets naar te lang (ondanks dat mijn paard toch niet een hele korte rug heeft) Hier een foto van het zadel
Afbeelding

Ik kan het zadel alleen bij Hipica vinden. Ik heb Animo ruitersport al gemaild dus dat is even afwachten.
Ik woon nl in het noorden van Friesland en dan is Aalsmeer toch een eindje weg :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:55

Ken het niet Claudia maar 't ziet er wel interessant uit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:57

Francis schreef:
Ken je dat, zo veel aan je hoofd hebben dat je niks meer weet...

Ja dat ken ik :D
Ik heb de drie paarden hier eens opgemeten. Mijn oudste heeft een zadelplek van 42 cm, en de twee pubers hebben korte rugjes, nl. 38 en 35 cm.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:01

Woensdag ga ik weer naar Ben, dan zal ik eens een kalkblok uit de poetskist mee nemen om de lijnen te tekenen en dan goed te meten.
Hoe heb jij gemeten Bandida, ga je vanaf de ronding van de rib recht omhoog naar de rug of ga je met de ronding van de rib mee en meet je dus tot waar de rib daadwerkelijk vast zit. Ik heb nl. beide dingen zien doen en het maakt nogal een groot verschil eigenlijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:05

Francis schreef:
Woensdag ga ik weer naar Ben, dan zal ik eens een kalkblok uit de poetskist mee nemen om de lijnen te tekenen en dan goed te meten.
Hoe heb jij gemeten Bandida, ga je vanaf de ronding van de rib recht omhoog naar de rug of ga je met de ronding van de rib mee en meet je dus tot waar de rib daadwerkelijk vast zit. Ik heb nl. beide dingen zien doen en het maakt nogal een groot verschil eigenlijk.

Het tweede. En ik moet er bij zeggen dat die twee laatste maten op erg korte paardjes genomen zijn. Een van die twee kan zonder enige moeite met zijn tanden aan bil aan de overzijde van zijn staartwortel krabben als hem dat zo uitkomt :+
Maar het draagvlak van de boom mag dus vanaf die vb. 38 cm op de rug wel wat langer worden op de ribben.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:07

Hallo Ik volg dit topic met grote interesse.
Bedankt Bandida.
Ha Francis, wat fijn dat er gewerkt gaat worden met Ben! Spannend ook. Wanneer jij gaat, zie jij dan kans foto's te maken van de kalktekeningen op Ben's rug?
Ik lees wel wat je schrijft en heb de foto met lijnen van HC gezien maar wellicht brengt een tekening op Ben's rug -mij- nog net wat extra verheldering en dringt de juiste info net wat dieper door.
Ook ik ben zo iemand met veel aan mn hoofd en teveel info dringt niet door tot waar het zou moeten.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:11

Francis schreef:

Ronding van de rib omhoog geeft geen goed beeld hoor, de rib loopt nl weer wat terug.
Een bijna 99% kloppend trucje is om waar de haren van het paard een v maken een lijn omhoog te trekken.
Ik heb het op mijn site duidelijk proberen te maken:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=98

Korte ruggetjes inderdaad Bandida!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:26

Dat bedoel ik dus ook Moragh, als je de rib volgt krijg je dus een kortere afstand omdat de rib terug loopt. Ik heb altijd geleerd dat je gewoon recht omhoog moet vanaf de rib. Ga ik van die 'kruin' in de lies uit (die V dus) dan kom ik duidelijk te ver naar achteren uit, die lijn zit bij Ben echt in de lies.

Jouw tekening vind ik een beetje vreemd Moragh, volgens mij heb je de ribben toch echt wat te ver naar achteren getekend.
Zo ziet een paard er uit:
Afbeelding
en zoals ik het geleerd heb trek je dan een rechte lijn omhoog, achter het meest verre punt van de laatste rib langs (dus langs de boog een rechte lijn omhoog), dan kom je dus 1 of 2 wervels achter de wervel uit waar de laatste rib aan vast zit. De ribben dragen nl. ook (voornl. zelfs) gewicht.
En dat punt ligt bij de paarden die ik gehad heb vóór die kruin.

Overigens, als je jouw ribben op de juiste plek tekent, staat jouw achterste lijn van de zadelplek direct daar waar ik hem dus ook zou tekenen. Dan komt de boog van de laatste rib nl. wel bij jouw achterste lijn (en op jouw tekening ook bij jouw kruin, maar die zit volgens mij dus vaker meer naar achteren, in de lies, net voor de knie zeg maar).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:40

Moragh schreef:
Ronding van de rib omhoog geeft geen goed beeld hoor, de rib loopt nl weer wat terug.
Een bijna 99% kloppend trucje is om waar de haren van het paard een v maken een lijn omhoog te trekken.
Ik heb het op mijn site duidelijk proberen te maken:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=98

Mooie aanvullende vuistregel.
Bij mijn hier geeft 'V omhoog' een te lange maat.
Hier twee voorbeelden.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZJSHONCT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GFAN4MMM.jpg

Voor wie het niet lukt om de laatste rib te vinden kan ook werveluitsteeksels tellen, over die lengte meten en er zeg 5 cm. bij optellen.
Ook dat is niet hufterbestendig, maar de drie manieren samen geven toch een heel goede indicatie ;)
Het is in ieder geval op dit topic inmiddels glashelder wat de zadelplaats ís. Dat is +:)+

Nu de singelplek... :D

p.s. de V is niet de kruin Francis. Die zit inderdaad véél te ver naar achter. De V is het punt waar bij veel paarden het water afdruipt. Het is ook de inspiratie voor de 'klassieke' vorm van een sjabrak.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:54

*gaat woensdag op zoek naar de V van Ben* Thanks HC, da's dan een foutje mijner zijds. Ik ga woensdag of van't weekend eens even met m'n kalkblok en camera aan de slag voor exacte afmetingen en dan zal ik proberen alle drie die methodes op m'n paard te tekenen, kunnen we die methodes gelijk es vergelijken.

Singelplek; ook zo'n leuke ja! Zeker in combinatie met singelbevestiging van het zadel. Daar wordt volgens mij toch wel erg vaak naar vergeten te kijken. Ook door bouwers van custom zadels. En dan kan de boom nog zo mooi passen, als de singel niet op de -voor dat paard - juiste plek zit, ga je nog nat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:13

Francis schreef:
Singelplek; ook zo'n leuke ja! Zeker in combinatie met singelbevestiging van het zadel. Daar wordt volgens mij toch wel erg vaak naar vergeten te kijken. Ook door bouwers van custom zadels. En dan kan de boom nog zo mooi passen, als de singel niet op de -voor dat paard - juiste plek zit, ga je nog nat.

..en daar worden dan van banaan- tot zigzag-singels voor verkocht als symptoombestrijder. Is weer extra omzet ;)

Een V-singelophanging is ten eerste mechanisch het beste, maar het geeft ook een mogelijkheid tot aanpassen bij de singelplek.
De 'Y' variant is een goede tweede welke door gebruiksvriendelijkheid in de praktijk om de eerste plaats strijd.

Bij portugese zadels is er in portugal een verassende en ook praktische oplossing gebruikelijk. Tussen de vaste singelstoten aan het zadel en de singel zit een riem welke in een V de twee verbindt. Dat geeft ook enige aanpassingsmogelijkheid. Het is bekend als 'compensatie'-singel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:41

O, de zadelzoektocht.... volgens mij kan die eeuwig duren.
We zijn van engels naar western naar weer engels, naar boomloos gegaan en met mijn andere paard met tussenstoppen naar vaquera (niet passend) naar endurance naar western. Nu hebben beide paarden een zadel dat in combinatie met mij werkt. Maar er zijn altijd punten ter verbetering. En als je zoals ik niet kunt kiezen wat je het leukst vind om te doen met je paard zou je eigenlijk wel een hele zadelkamer kunnen gebruiken. Ik vind mijn western niet fijn voor een vlotte buitenrit. Maar mijn boomloos(torsion) niet fijn als ik een wat mindere dag heb of voor dressuurwerk in de bak. Springen doe ik nu met het boomloze zadeltje. Maar dat is weer niet zo mooi met de druk in de beugels. Engels zadel krijg ik last van mijn rug... Bovendien vind ik engelse zadels helemaal niet mooi om te zien. Mijn westernzadel vind ik prachtig maar past qua stijl toch niet helemaal bij mij. Het mag wel wat fijner zijn. Duidelijk nog niet uitgezocht dus. :P

Ik heb door mijn continue zadelzoektocht nog een leuk zadel liggen waar ik niets meer mee doe. Een Continental Equiflex 131 (zie onderschrift). Dat is een western/endurance zadel. Het was toch niet ideaal voor ons. Ik kon met dit zadel op mijn paard mijn benen niet makkelijk aanleggen waardoor ik niet prettig in de bak kon rijden met hem. Buiten was het voor ons ook al niet alles. Ik kreeg er uiteindelijk toch weer last van in mijn rug (ik heb al een paar jaar rugklachten). Helaas want het is een mooi zadeltje van mooie kwaliteit. Nu staat het te koop.

http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_3639.jpg

Mijn nieuwe zadel bevalt tot nu toe wel prima. Het is een 'gewoon' butterflyskirt westernzadel van Montana. Heerlijke zit (net een stoel) en eindelijk zonder problemen mijn benen aan mijn paard.

http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_3793.jpg

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:03

Bedankt voor de verduidelijking HC, is inderdaad andere V dan die van Francis... maar misschien is mijn tekenkust ook niet helemaal superdeluxe hoor... :D

En die singelplek... om echt even de knuppel in het hoenderhok te gooien: op sommige paarden zal gewoon geen singel cq zadel blijven liggen omdat de verhouding tussen einde schouderblad en de anatomische plaats waar de singel wil liggen gewoon niet met elkaar kan corresponderen...

Ik heb er helaas geen foto van (ga ik wel eens maken!), maar er zijn een heel aantal paarden waarbij de singelgroeve voor het uiteinde van het schouderblad ligt.
En aangezien zelfs een 3-punt singelsysteem niet vóór het zadel uit kan komen heb je dan dus een probleem. Enige oplossing is dan iets als een orthoflex systeem, al zou ik bij dat soort paarden me nog steeds zorgen maken over de schoudervrijheid in combie met het singelen? Maar dat weet HC vast beter dan ik (ik heb er daarvoor nog niet genoeg gezien)

Maar er wordt inderdaad veel te weinig naar gekeken, door zadelmakers maar ook te weinig door zadel passers!