ervaring met kent & masters (dressuur)zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:17

HorseTimeXL schreef:
O dat is vervelend Daphara. Ik heb dat nu inderdaad met mijn Tekna zadel. Die ligt echt niet meer goed.. en hij geeft duidelijk aan dat het niet lekker zit. Dus nu even wachten begin januari en even grondwerk en logeerwerk doen.. hopelijk zit er tussen de kentaur en kent & master wat tussen. Hier zit ook een gratis controle bij, als ik een zadel heb aangeschaft.

Ik heb beiden zadels gehad. Nadat mn Tekna niet meer goed lag ben ik over gegaan op de Kent en Masters. Bij mn pony lag deze goed. Maar voor de rug van mn paard was deze absoluut niet geschikt. Wat me wel opviel dat de kent en masters naar achter gekanteld lag vaak. Je zit vlak zit dan meer op de lepel ipv in t midden. Paarden met een rechte rug ligt dit zadel niet zo goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:19

Wat dat de regular of de cob?
De cob ligt zelden achterover als het juiste ijzer erin zit. Die kan echter niet met normale tot hoge schoft.
Uitzondering haflingers, die hebben soms veel schouderspier en weinig rugspier.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:50

Gizeppie schreef:
HorseTimeXL schreef:
O dat is vervelend Daphara. Ik heb dat nu inderdaad met mijn Tekna zadel. Die ligt echt niet meer goed.. en hij geeft duidelijk aan dat het niet lekker zit. Dus nu even wachten begin januari en even grondwerk en logeerwerk doen.. hopelijk zit er tussen de kentaur en kent & master wat tussen. Hier zit ook een gratis controle bij, als ik een zadel heb aangeschaft.

Ik heb beiden zadels gehad. Nadat mn Tekna niet meer goed lag ben ik over gegaan op de Kent en Masters. Bij mn pony lag deze goed. Maar voor de rug van mn paard was deze absoluut niet geschikt. Wat me wel opviel dat de kent en masters naar achter gekanteld lag vaak. Je zit vlak zit dan meer op de lepel ipv in t midden. Paarden met een rechte rug ligt dit zadel niet zo goed.

Mijn paard heeft geen rechte rug, dus ben erg benieuwd.. wel kort en best wel wat schouder.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:34

Daphara schreef:
HorseTimeXL schreef:
Ik zag dat er in 2020 nog gereageerd was, dus dacht doe een berichtje. Ik ga begin van het nieuwe jaar ook kijken naar een Kent & Master. Een stalgenootje kwam er mee en zag dat deze zadels ook geschikt zijn voor paarden met een kortere rug. Laat ook een zadelmaker komen voor een Kentaur maar vind Kent & Master misschien wel nog aantrekkelijker gezien je de boom ook altijd nog kan aanpassen.

Stomme vraag, maar wanneer betaal je voor het zadel. Stel de Kent & Master zit goed en deze moet besteld worden, betaal je dan als deze daadwerkelijke wordt geleverd en op maat wordt gemaakt of betaal je daarvoor al?

Ik betaalde nadat die geleverd en gefit was. Bij de aankoop zat nog een gratis extra controle na 20 uur rijden. Bij de controle bleek hij al een maat te zijn gegroeid, dus gratis en voor niets een ander kopijzer er in gekregen.

Helaas lag mijn K&M zadel bij de laatste controle, een jaar na aankoop, echt niet meer goed op mijn nu 7 jarige ruin, dus is terug gestuurd naar de fabriek om uit elkaar gehaald te worden. Hopelijk vinden ze de oorzaak en krijg ik mijn geld terug.

Zadel is geleverd in juli 2019, nagekeken en aangepast in augustus 2019.
Mijn paard begon vanaf februari 2020 erg af te vallen, maar helaas kon de zadelmaker niet komen ivm de eerste lockdown. In juni is zesde zadelmaker langsgekomen, we stonden toen net op de nieuwe stal, waar Duke eindelijk goed aan kwam in gewicht.
Het zadel lag toen al bij controle achter wat naar rechts, aangenomen werd (door mij) dat het door het afvallen kwam, hij was flink spieren kwijt geraakt en heeft een voorkeur voor links.
De opvulling is toen wat veranderd, waardoor het zadel weer mooi recht lag, wel met het idee dat het na een paar maand weer aangepast moest worden als hij meer bespiering zou hebben opgebouwd.

Helaas kreeg ik een ongeluk met als gevolg een flinke heup blessure, waardoor ik niet kon rijden, maar wel met hem doorgetraind vanaf de grond en hij werd af en toe gereden door mijn instructeur. Paard kwam daardoor toch weer goed aan in spieren. Vanaf september werd hij 3-4 dagen in de week bijgereden door een bijrijder/ professioneel ruiter, maar hoe beter hij ging lopen, hoe schever het zadel ging liggen, eigenlijk viel het niet eens echt op (groot paard, mini ruiter) totdat het ineens zo scheef lag dat mijn bijrijder verschil in beugel lengte kreeg.

Paard was bijna recht in bespiering, dus daar lag het niet aan. Aan het zadel zelf niets te zien of voelen, geen gebroken of gebogen kopijzer, geen gebroken of scheve boom en toch dikke drama.

Mijn bijrijder weegt 50 kg, dus nog met haar samen geprobeerd of we er iets aan konden fixen door mijn standaard bontje te vervangen voor een bontje met inlagers en dat zo op te vullen dat het zadel recht lag, maar het bleef dikke drama en na 2 dagen prutsen hebben we het opgegeven tot de zadelmaker kon komen.

Het zadel is nu opgestuurd en ik heb een fijn Symbion dressuurzadel te leen totdat we weten wat er mis is.

HorseTimeXL

Re: ervaring met kent & masters (dressuur)zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:21

Zo dat 1. Wat hebben jullie veel meegemaakt zeg, fijn dat het nu rustiger is. En 2. Dat zadel ligt wel heel erg scheef zeg. Vind het zelf altijd lastig te beoordelen of een zadel goed ligt. Vandaar dat ik een zadelmaker laat komen maar hier kan zelfs ik duidelijk zien dat hij scheef ligt ja! Ben wel heel benieuwd. Moet haast wel aan z’n gehele vorm liggen?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:36

Sizzle schreef:
Wat dat de regular of de cob?
De cob ligt zelden achterover als het juiste ijzer erin zit. Die kan echter niet met normale tot hoge schoft.
Uitzondering haflingers, die hebben soms veel schouderspier en weinig rugspier.

Paard had een medium schoft. Ik had de S line..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:39

Aha, ok. Ja die wil met een flinke schoftbespiering en rechte rug wel eens niet goed liggen.
Maar pas op dat je dan niet alles op 1 hoop gooit. De original en cob liggen totaal anders dan de S-line.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:00

Ik las trouwens dat er leveringsproblemen zijn eerder? Zou dit nog steeds zijn, door Corona enz? Op zich maakt dat niet heel veel uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:05

Waarschijnlijk wel, de fabrieken konden maar op halve kracht leveren dus er zal nog wel een vertraging zijn.
De Brexit dadelijk gaat ook niet helpen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:14

Nee want dat vraag ik me af inderdaad, de Brexit.. zouden dan alle zadels opeens veel duurder worden? Ik hoop het niet..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:19

Niet perse duurder, dat ligt volledig aan mogenlijke invoer kosten en BTW.
Voor mij is het bijvoorbeeld juist beter dat ik niet in een EU land woon, dan kan ik BTW terug vorderen tot een bepaald bedrag. Dat is allemaal nog te bezien.

Nu nieuw bestellen zou ik persoonlijk even afwachten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:31

Sizzle schreef:
Niet perse duurder, dat ligt volledig aan mogenlijke invoer kosten en BTW.
Voor mij is het bijvoorbeeld juist beter dat ik niet in een EU land woon, dan kan ik BTW terug vorderen tot een bepaald bedrag. Dat is allemaal nog te bezien.

Nu nieuw bestellen zou ik persoonlijk even afwachten.

Oke dank je. In principe kan ik ook voor een tweedehandse gaan, als de zadelmaker dat heeft natuurlijk. Blijft wel lastig. Kentaur komt niet uit Engeland. Maar het voordeel van zo'n kent & master is dat die zo goed aanpasbaar is.. Sommige van Kentaur ook, maar is toch een fijn idee dat het mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 13-12-20 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:34

Er liggen er vast wel genoeg op voorraad in Nederland. Ligt een beetje aan je zadelmaker. Ik heb altijd de standaardmaten op voorraad gehad.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:14

HorseTimeXL schreef:
Zo dat 1. Wat hebben jullie veel meegemaakt zeg, fijn dat het nu rustiger is. En 2. Dat zadel ligt wel heel erg scheef zeg. Vind het zelf altijd lastig te beoordelen of een zadel goed ligt. Vandaar dat ik een zadelmaker laat komen maar hier kan zelfs ik duidelijk zien dat hij scheef ligt ja! Ben wel heel benieuwd. Moet haast wel aan z’n gehele vorm liggen?

Ja daarom heb ik ook even iemand op een hoge kruk met camera er achter gezet, want vanaf de grond is het bijna niet te zien met dat overbouwde achterwerk van hem, zijn achterwerk is 178 cm hoog, daar kijk ik met mijn 183 niet overheen.

Ik heb nog niets gehoord, het zadel is 2 weken terug opgehaald door de zadelmaker en opgestuurd naar GB. Ik hoop zo dat ze vinden wat er fout aan is, kan het retour geld goed gebruiken voor een nieuw zadel.