Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dejavu schreef:Tiarabunny, dat heeft denk ik ermee te maken dat een paard in een rare knik/boog/positie een heel andere houding heeft dan een paard dat zijn hoofd ontspannen lekker 'laat hangen'. Als een paard graast, houdt hij zijn hoofd ook naar grond, niks aan het handje.
Edit: Jeetje, wat zijn sommige bevindingen van Cook al oud! Waarom wordt er pas de laatste jaren écht iets met zijn bevindingen gedaan?
dejavu schreef:Omdat imo zonder bit altijd minder schadelijk is. Ik merk bij mijn paard een flinke vooruitgang qua ontspanning.
TiaraBungy schreef:Ik wilde wat zeggen, maar laat maar.. Dan krijg ik 3/4 bokt over me heen
dejavu schreef:Traditie is nog steeds erg belangrijk inderdaad. Sommige mensen op mijn stal willen er gewoon niet aan maar erkennen wel volledig dat mijn paard ontzettend vooruit is gegaan. Als ik vervolgens de nadelen vertel van een bit zeggen sommigen: 'Ach, het gaat toch al jaren goed?'
Arabesk schreef:TiaraBungy schreef:Ik wilde wat zeggen, maar laat maar.. Dan krijg ik 3/4 bokt over me heen
ligt eraan wie daar bij zitten kan soms best lekker zijn![]()
haha sorry, schuine opmerking
dejavu schreef:Omdat imo zonder bit altijd minder schadelijk is. Ik merk bij mijn paard een flinke vooruitgang qua ontspanning.
Welshcobfan schreef:dejavu schreef:Omdat imo zonder bit altijd minder schadelijk is. Ik merk bij mijn paard een flinke vooruitgang qua ontspanning.
Nee, de vraag was:
of een valse knik in de hoofd/halshouding niet een groter probleem is dan wel of niet met bit.
Ik kan mijn pony ook met een halster in een valse knik bijzetten, dan zal die net zo raar ademen als ik dat met een bit zou doen. Want veel druk op de neus lijkt mij net zo onprettig als druk in de mond. Maar omdat een paard primair door de neus ademt, lijkt mij het zelfs nog vervelender met een halster alleen strak bijzetten....
TiaraBungy schreef:dejavu schreef:Omdat imo zonder bit altijd minder schadelijk is. Ik merk bij mijn paard een flinke vooruitgang qua ontspanning.
Kun je ook uitleggen waarom??
dejavu schreef:Edit: Jeetje, wat zijn sommige bevindingen van Cook al oud! Waarom wordt er pas de laatste jaren écht iets met zijn bevindingen gedaan?
suleilitha schreef:Het enige wat ik kan concluderen is dat die pony niet gezond is. Even een dier met cornage achtige toestanden of dampigheid longeren en je hoort hetzelfde. Nee dit is wederom geen bewijs, ik kan ook zo'n filmpje fabriceren alleen dan moet ik even een paard zien te scoren met ernstige luchtwegaandoeningen.
Ninx schreef:Kan er niks aan doen Sul, maar ik vind dat hele bitloze verhaal toch knap interessant.
Ben nu eens even aan het omkijken naar een bitloos hoofdstelletje.....
Al het zonder ook lukt, ben ik eigenlijk best happy....