Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:45

Omdat imo zonder bit altijd minder schadelijk is. Ik merk bij mijn paard een flinke vooruitgang qua ontspanning.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:47

dejavu schreef:
Tiarabunny, dat heeft denk ik ermee te maken dat een paard in een rare knik/boog/positie een heel andere houding heeft dan een paard dat zijn hoofd ontspannen lekker 'laat hangen'. Als een paard graast, houdt hij zijn hoofd ook naar grond, niks aan het handje.

Edit: Jeetje, wat zijn sommige bevindingen van Cook al oud! Waarom wordt er pas de laatste jaren écht iets met zijn bevindingen gedaan?

omdat men (o.a. FEI) traditie belangrijker vindt dan nieuwe wetenschappelijke inzichten

Nederland is écht een van de eerste landen waar bitloos dressuurwedstrijden toegestaan gaat worden. Zuid Afrika heeft kortgeleden ook iets toegestaan zonder bit, maar ik weet niet meer wat.

Dr. Cook is zich pas de laatste jaren gaan richten op paardeneigenaren. Het blijkt dat die veel sneller zijn boodschap oppakken en de 'veterinaire deskundigen' krijgen nu te maken met een groeiend aantal paardeneigenaren dat zich beter en meer verdiept heeft in bepaalde zaken dan zijzelf. Sigaar

In 2002 kwam zijn eerste boekje uit voor paardeneigenaren, Engelstalig en het boekje is niet heel fraai om te zien. Pas sinds twee weken is zijn kennis NLtalig verkrijgbaar.

De KNHS was zélf nooit van plan geweest om bitloos toe te staan, maar omdat paardeneigenaren zélf beginnen aan te dringen, zijn ze overstag gegaan. Zo zal het ook met de FEI gaan. Een enkele wetenschapper die iets roept vegen ze zó van tafel, maar als de groep roependen groeit wordt het lastig om je traditie te blijven verdedigen. De kracht van het aantal zullen we maar zeggen.

Dit keer komen veranderingen dus van bottom naar top, ipv omgekeerd.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:49

Ik wilde wat zeggen, maar laat maar.. Dan krijg ik 3/4 bokt over me heen Tong uitsteken
Okee Arabesk, ik ga me erin verdiepen en dan ga ik proberen een mening hierover te krijgen! Knipoog Is dat een goed vooruitzicht? Lachen

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:51

Traditie is nog steeds erg belangrijk inderdaad. Sommige mensen op mijn stal willen er gewoon niet aan maar erkennen wel volledig dat mijn paard ontzettend vooruit is gegaan. Als ik vervolgens de nadelen vertel van een bit zeggen sommigen: 'Ach, het gaat toch al jaren goed?'

@TB, ook jouw inbreng is van belang. Wat kan jou het schelen dat je zogenaamd 3/4 Bokt over je heen krijgt? Ik discussieer graag. Lachen
Laatst bijgewerkt door dejavu op 13-11-08 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:51

dejavu schreef:
Omdat imo zonder bit altijd minder schadelijk is. Ik merk bij mijn paard een flinke vooruitgang qua ontspanning.

Nee, de vraag was:
of een valse knik in de hoofd/halshouding niet een groter probleem is dan wel of niet met bit.
Ik kan mijn pony ook met een halster in een valse knik bijzetten, dan zal die net zo raar ademen als ik dat met een bit zou doen. Want veel druk op de neus lijkt mij net zo onprettig als druk in de mond. Maar omdat een paard primair door de neus ademt, lijkt mij het zelfs nog vervelender met een halster alleen strak bijzetten....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:51

TiaraBungy schreef:
Ik wilde wat zeggen, maar laat maar.. Dan krijg ik 3/4 bokt over me heen Tong uitsteken

ligt eraan wie daar bij zitten kan soms best lekker zijn Clown ROFL

haha sorry, schuine opmerking

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:52

dejavu schreef:
Traditie is nog steeds erg belangrijk inderdaad. Sommige mensen op mijn stal willen er gewoon niet aan maar erkennen wel volledig dat mijn paard ontzettend vooruit is gegaan. Als ik vervolgens de nadelen vertel van een bit zeggen sommigen: 'Ach, het gaat toch al jaren goed?'

De mens is van nature conservatief en wil het liefst een voorspelbare maatschappij zonder nieuwigheden

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:53

Arabesk schreef:
TiaraBungy schreef:

ligt eraan wie daar bij zitten kan soms best lekker zijn Clown ROFL

haha sorry, schuine opmerking

Hahahahahahahahahaha! ROFL ROFL ROFL Huilen van het lachen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:53

dejavu schreef:

Kun je ook uitleggen waarom??

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:05

Welshcobfan schreef:
dejavu schreef:

Nee, de vraag was:
of een valse knik in de hoofd/halshouding niet een groter probleem is dan wel of niet met bit.
Ik kan mijn pony ook met een halster in een valse knik bijzetten, dan zal die net zo raar ademen als ik dat met een bit zou doen. Want veel druk op de neus lijkt mij net zo onprettig als druk in de mond. Maar omdat een paard primair door de neus ademt, lijkt mij het zelfs nog vervelender met een halster alleen strak bijzetten....

Sorry, snapte je vraag niet. Oké, goed punt, maar je paard zal zonder bit geen speeksel aanmaken, en ik denk dat daar het 'm ook in zit. Slecht bijzetten zal zorgen voor een knik in de luchtpijp waardoor er onvoldoende zuurstof naar zijn longen kan in combinatie met een bit zal dit zorgen voor 'problemen' gezien hij tussen het ademen door ook moet slikken. (Althans dat slikken wordt van zijn lichaam verwacht.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:07

Maar dan nog zal het met een halster ook lijden tot zuurstoftekort lijkt mij. Want slikken is best lastig als je hoofd in een hele vaste, onnatuurlijke positie zit. Bovendien zal de luchtpijp ook op die manier bekneld raken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:13

TiaraBungy schreef:
dejavu schreef:

Kun je ook uitleggen waarom??

Waarom zonder bit minder schadelijk is, wil ik je wel uitleggen, maar kijk voor de meest volledige informatie eens op http://www.bitloos.nl. Zeer goede informatie.

Waarom ik een flinke vooruitgang merk?
Meneer vlucht niet meer. Voorheen was mijn paard drammerig en waren bosritten altijd een ramp voor mij. Ik kon hem vaak niet houden doordat hij zijn hoofd in de lucht stak en weg was ie.
Nu ik bitloos rijd, heeft mijn paard meer rust, hij loopt nu als een mak schaap door het bos en als ie een pas verruimt, dan hoef ik de teugels maar aan te nemen en hij verlaagt zijn tempo. Zeer wonderbaarlijk. Ik had nooit durven dromen dat het zo'n verschil zou maken.

@WCF: Ja, natuurlijk, dat lijkt mij ook, maar in combinatie met een bit gaat het al helemaal niet vanwege de 2 systemen die tegelijk worden geactiveerd en het lichaam kan zich maar instellen op 1.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:40

Omdat voor het ene paard bitloos goed is betekent niet dat alle paarden er goed op zullen reageren, vooral niet als je die al jaren emt bit rijdt. Het lijkt zo makkelijk, zo effe bit er uit en rijden maar, maar zo werkt dat niet.

Dit zal nooit een goede discussie worden, puur omdat je een discussie probeert te starten die al gedoemd is om te sterven. Het filmpje raakt i.m.o kant noch waal, alleen al omdat de pony in kwestie ademhalings problemen heeft. Sorry, maar snap je zelf niet dat je daar al in de fout gaat? Je probeert aan te tonen dat een paard dat met bit gereden wordt ademhalingsproblemen zal krijgen, of heeft. Dit filmpje is DE verkeerde manier om dat te bewijzen. Wil je mensen overtuigen zul je met wat beters moeten komen.

En nee, omdat mensen al jaren met bit rijden hoeft niet per definitie te beteken dat het goed is, maar ook niet dat het slecht is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:12

Ik blijf bij mijn standpunt, een bit is niet altijd slecht!
Weet je waar ik me meer aan stoor, aan al die mensen die met een flinke hackamore rijden zonder dat ze in de gaten hebben dat ze de helft van de tijd gigantisch op dat neusbot zitten te drukken met alle gevolgen vandien, dus voor die vorm van bitloos zie ik het diervriendelijke nu t niet in.

Verder rijd ik ook een grote tinker merrie bitloos, deze kon geen enkel bit verdragen in de mond, gooide direct haar tong erover en bedankte iedereen voor de gedane moeite;)haha.
Maar mijn eigen jonkie doet het super op een bit, en zou daarom ook niet snel anders doen tot de basis er goed in zit, wel zou ik in de toekomst bitloos bij hem willen uitproberen, maar hoe of wat weet ik nog niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:40

dejavu schreef:

Tja, ik heb het tegenovergestelde.....

Om terug te komen op speekselproductie. Een paard dat niet nageeft maakt amper speeksel aan. Dat is voor met en zonder bit. Je hebt ook nog zoiets als gewenning namelijk. Mensen met een beugel blijven ook niet eeuwig kwijlen en dat geldt ook voor een bit. Op het moment dat een paard nageeft uit ontspanning en niet met die rare bijzet uit het filmpje zal het met en zonder bit speeksel gaan produceren omdat het nageeflijk gaan gepaard gaat met een bepaalde beweging van de speekselklieren langs de kaak. Dit vooroorzaakt het schuimen. Glashard negeren dat veel paarden zonder bit ook gaan schuimen bij een correcte nageeflijkheid vind ik een plaat voor je hoofd hebben of niet genoeg paarden in handen gehad hebben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:49

dejavu schreef:
Edit: Jeetje, wat zijn sommige bevindingen van Cook al oud! Waarom wordt er pas de laatste jaren écht iets met zijn bevindingen gedaan?

Heeft te maken met de traditionele en vooral starre gedachtegang van veel mensen waar arabesk het al over had. Ben ik het helemaal mee eens met 1 hele grote MAAR die ik al eerder heb genoemd.
De betrouwbaarheid van een groot aantal onderzoeken! Dr Cook heeft een prachtig CV, de man doet vreselijk goede dingen en probeert mensen wakker te schudden. Echter, hierbij gaat hij vaak de fout in door conclusies te trekken uit slecht opgezette onderzoeken, deze conclusies kan je dus als wetenschapper onmiddelijk van tafel vegen. Bewijst maar weer dat ook een geweldig geleerd persoon met kennis van zaken niet altijd een even goede wetenschapper is. DAT is zeker een reden waarom de veterinairen e.d. het niet zo serieus nemen wat hij allemaal vertelt. Ik heb meerdere onderzoeken gelezen en er zitten erg mooie bij maar ook vreselijk slechte. Veel te weinig dieren, meerdere variabelen, noem het maar op. Beetje jammer dat alle "aanhangers" alles wat hij zegt onmiddelijk als waarheid aannemen... Kritische blik is iets heel anders dan conservatief of star. Wil ik er wel bij zeggen dat ik graag veel meer onderzoeken zie op dit gebied, en dan het liefst van vele andere wetenschappers, dan hoeft hij ook niet altijd zichzelf als referentie te gebruiken... komt de betrouwbaarheid alleen maar ten goede! Maar daarvoor moet wel de houding van veel mensen veranderen, verder kijken dan je neus lang is!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:28

suleilitha schreef:
Het enige wat ik kan concluderen is dat die pony niet gezond is. Even een dier met cornage achtige toestanden of dampigheid longeren en je hoort hetzelfde. Nee dit is wederom geen bewijs, ik kan ook zo'n filmpje fabriceren alleen dan moet ik even een paard zien te scoren met ernstige luchtwegaandoeningen.

Dat was dus ook het eerste wat in mij op kwam: paard/pony heeft al luchtwegproblemen, waardoor de ademhaling zo rochelend en onregelmatig is.

Voor mij is dit echt lariekoek en apekool, wat in het filmpje gezegd/gedaan wordt. Overigens heb ik halverwege het filmpje afgezet, vond het nu niet echt onderbouwd e.d..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:32

Ik mis je bronvermelding, of heb ik er in je eerste stuk over heen gelezen?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:50

Ik heb het filmpje gezien en inderdaad als je onderaan de reacties kijkt, zie je dat de pony een luchtwegen probleem heeft.
Zelf heb ik best respect voor bitloos rijden, leuk idee vooor paard en ruitern. Rij zelf wel met bit. Maar mijn respect vor het '' natural' is behoorlijk achteuitgegaan. Vind het vaak erg opdringerig gaan. Ook al word het niet altijd zo bedoeld, voel ik me toch aangevallen. Het bitloos is leuk, maar ik vind dat een hoop naturals alleen hun eigen standpunt bekijken, en niet die van anderen. Mijn paard is kerngezeond en heeft een gelukkig leven, ook hij staat in de wei. Maar hij moet wel elke dag wat voor me doen, en dat doet hij best graag. en ja mét dat 'stuk ijzer' in zijn mond.
en dat het zo ongezond is, het rijden met het bit, op stal staan zadels met boom, niet scheren vind ik onzin. Presco is toch ook 30 geworden, en bonfire doet het ook nog prima. Als ze zoveel beter bitloos konden ademen hadden ze dat in de racesport waarschijnlijk al gebruikt. Want dit is al heel erg lang 'bekend'.
Niks nieuws tenminste.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:51

ik vraag me iets af he:

Er wordt hier vaak gezegd dat een bit schadelijk is, maar waarom mag je dan niet bitloos starten:S??

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:07

Traditie. Maar daar loopt ondertussen een topic over en verandert wellicht in de toekomst. Knipoog
En dat een bit in een paardenmond schadelijker is dan geen bit lijkt me logisch. Ze zijn er immers niet mee geboren en/of de anatomie heeft zich nog niet zo aangepast. Hoe schadelijk precies, hangt dan weer van de ruiter af. Maar met helemaal niks is uiteraard het minst schadelijk. Er niet op rijden al helemaal! Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:10

ja ik ben niet echt een natural goeroe, maar ik vind het enigzins toch wel boeiend..
Mijn paard rij ik met een gewoon zadel, met Bit, en hij staat op stal.
100% niet natural..

Maar dat is mijn keuze..
Maar wat je zegt is waar.. het ligt aan de ruiter hoe schadelijk een bit is...

Ben benieuwd of het in de toekomst veranderd, of je dan wel bitloos mag starten..

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:31

Mijn verzorgpony's worden ook met bit gereden (onder het zadel en voor de sulky..)
Waarom?? Omdat ze niet van mij zijn en ik het veiliger vind om met bit te mennen..
Ze staan 24 u/h per dag op de weide, ze eten geen krachtvoer..

Het is dus niet volledig natural maar ook niet traditional..
En we zijn allemaal gelukkig..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:38

Ninx schreef:
Kan er niks aan doen Sul, maar ik vind dat hele bitloze verhaal toch knap interessant.
Ben nu eens even aan het omkijken naar een bitloos hoofdstelletje.....
Al het zonder ook lukt, ben ik eigenlijk best happy.... Haha!

Het is best de moeite waard Ja ik ben ook een 'ouwetje' en kende 25 jaar niks anders dan 'bit hoort gewoon' en ik reed na 15 jaar zo weg op mijn eigen paard zonder bit.
Sterker nog, hij heeft altijd geprobeerd bitten door te kauwen, altijd erg onrustig met bit in. Mijn eerste bit was een rubberen bit, nou die was zo door Clown

Iets anders, ik heb zelf ook tanden als een paard (wie zegt dat nou over zichzelf Huilen van het lachen ) en mis dus in de onderkaak aan beiden kanten kiezen waar met wat fantasie een 'bit' in zou kunnen.
Ik heb nu een soort plastic beugel om alles na mijn slotjesbeugel op zijn plaats te houden tot aan de implantaten. Ik merk aan mezelf dat ik me zéér onprettig voel met 'iets in mijn mond', ik word er onrustig door en ga 'knarsebeugelen'.

Ik kan niet zeggen hoe het voor een paard zou moeten voelen, maar ik weet na al dat gedoe met mijn tanden wel dat iets in je mond, hoe klein ook, voelt als een enorm obstakel en dat pijn in je mond echt zeer doet.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:49

Ik zou dit weekend met microfoontjes het zelfde gaan doen als het filmpje laat zien (zie mijn eerdere berichten)

helaas kost het veel tijd om zo'n microfoontje te huren, dus dit weekend gaat eht nog niet lukken. maar het komt er zeker!