Mijn singel is destijds aangeraden door de zadelpasser, maar volgens mij raadde die gewoon al haar klanten dezelfde singel aan

ik heb nog geen goede foto, maar dit geeft een beetje een beeld van hoe het nu zit:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danuah schreef:Blij dat ik dit topic heb gevonden! Was mezelf hier compleet niet van bewust, maar eigenlijk zo logisch. Stap er nu dus ook niet meer op zónder goede singel. Want dat dit niet goed is, dat weet ik nu.
Paard 1: Grayson. Een rechte Barefoot singel 65cm.
[ [url=m/OjV5rp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/G9kDlm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tafXpH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard 2: Bash. Wintec Anatomica Cair 65cm.
[ [url=m/LqM8QA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aUbZxd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/r1xVuR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn dank is alvast groot als jullie ernaar willen kijken. Ze zijn nu vet, ik zit er bijna niet op, maar geef ze wel beweging naast bijv. de fiets. Van de winter gaan er weer kilo’s af (doe nu ook m’n best, maar helaas), maar komt de vacht er weer bij.
Josien_ schreef:Door het artikel van de voorpagina ben ik hier ook wel meer in geïnteresseerd. Mijn jonkie mag binnenkort weer naar de zadelpasser want ik denk dat er weer wat aangepast moet worden. Ze moet nog heel erg aan haar balans werken, maar ik merk dat het zadel gewoon wat wiebelig ligt ondanks dat ze inmiddels wel wat aangekomen is in bespiering.
Mijn singel is destijds aangeraden door de zadelpasser, maar volgens mij raadde die gewoon al haar klanten dezelfde singel aan.
ik heb nog geen goede foto, maar dit geeft een beetje een beeld van hoe het nu zit:
[ [url=m/wz5VGM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daphara schreef:Josien_ schreef:Door het artikel van de voorpagina ben ik hier ook wel meer in geïnteresseerd. Mijn jonkie mag binnenkort weer naar de zadelpasser want ik denk dat er weer wat aangepast moet worden. Ze moet nog heel erg aan haar balans werken, maar ik merk dat het zadel gewoon wat wiebelig ligt ondanks dat ze inmiddels wel wat aangekomen is in bespiering.
Mijn singel is destijds aangeraden door de zadelpasser, maar volgens mij raadde die gewoon al haar klanten dezelfde singel aan.
[ [url=m/wz5VGM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Standfoto's met opgestoken beugels geven iets meer duidelijkheid, deze is net niet helemaal wat van te zeggen. Imo is de singel niet veel te kort, maar mag die wel wat langer.
Welk model singel is dit?
HarmanyL schreef:Iemand een tip? A-symetrische singel, 65cm, voorkeur met bont en elastiek. Budget +/- 100 euro.
Vind ik iets dan me aan staat is deze alleen in 60 of 70cm verkrijgbaar..
Josien_ schreef:Daphara schreef:
Standfoto's met opgestoken beugels geven iets meer duidelijkheid, deze is net niet helemaal wat van te zeggen. Imo is de singel niet veel te kort, maar mag die wel wat langer.
Welk model singel is dit?
Zal binnenkort eens goede foto's maken want snap dat dit lastig te beoordelen is.
Het is een prolite anatomische singel van 55cm.
ik heb wel een standfoto
[ [url=m/05VIRm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daphara schreef:HarmanyL schreef:Iemand een tip? A-symetrische singel, 65cm, voorkeur met bont en elastiek. Budget +/- 100 euro.
Vind ik iets dan me aan staat is deze alleen in 60 of 70cm verkrijgbaar..
Is je huidige singel maar 45 cm tussen de gespen en heb je dat nagemeten? Singels kunnen na een paar jaar gebruik opgerekt zijn, zeker als er elastiek in zit.
Je vraagt namelijk naar een 65 cm en vanaf de foto was het advies om zeker 20 cm langer te gaan. aangezien 45 cm niet een standaard maat singel is voor een groot paard, vraag ik het even na, want als de huidige singel aangesingeld wel langer dan 45 cm is, dan is een 65 cm alsnog te kort.
Kijk ook uit met elastiek als dat niet 3 lagen dik en heel erg stug is, want elastiek kan de ademhaling van je paard flink bemoeilijken. Wat is de reden dat je in een dressuursingel graag elastiek wilt?
Daphara schreef:Danuah schreef:Blij dat ik dit topic heb gevonden! Was mezelf hier compleet niet van bewust, maar eigenlijk zo logisch. Stap er nu dus ook niet meer op zónder goede singel. Want dat dit niet goed is, dat weet ik nu.
Mijn dank is alvast groot als jullie ernaar willen kijken. Ze zijn nu vet, ik zit er bijna niet op, maar geef ze wel beweging naast bijv. de fiets. Van de winter gaan er weer kilo’s af (doe nu ook m’n best, maar helaas), maar komt de vacht er weer bij.
Deze foto's met zadel en singel zijn wat lastig beoordelen, omdat ze van schuin boven gemaakt zijn in plaats van recht opzij.
Grayson's huidige singel is in ieder geval het verkeerde model, hij zal waarschijnlijk een crescent nodig hebben (de achterste gesp zit een gat lager dan de voorste gesp). Als ik dan kijk naar de standfoto, dan zou ik daar de gespen op hoogte willen hebben waar ongeveer het wit ophoudt in de elleboog, als je begrijpt wat ik bedoel... maar als ik dan kijk naar de aangesingelde foto, dan zou dat betekenen ongeveer ter hoogte van je dekje. Omdat die foto van boven is genomen en niet van iets meer afstand is het echt lastig inschatten hoeveel meer lengte je werkelijk nodig hebt. Maar ik gok op de voorste gesp zeker 4 gaten = 20 cm
Bij Bash ben ik benieuwd welke Wintec Cair je hebt (recht of crescent), ik gok de crescent, omdat de achterste gesp hoger zit dan de voorste, is het mogelijk dat je een foto van de singel zelf maakt?
Ook voor Bash lijkt te gelden dat de singel zo'n 20 cm te kort is, maar het is even afhankelijk van het model singel dat je nu gebruikt welk model ik zou adviseren, want in theorie zou ik zeggen crescent (maar op de standfoto staat hij niet vierkant, wat het beeld ook weer vertekend), maar als deze singel al crescent is, dan is het apart dat de achterste gesp hoger ligt dan de voorste, ik kijk er gewoon wat vreemd op en kan niet goed plaatsen, vanuit deze hoek op de foto, wat het precies is dat niet klopt aan het plaatje.
HarmanyL schreef:Daphara schreef:
Is je huidige singel maar 45 cm tussen de gespen en heb je dat nagemeten? Singels kunnen na een paar jaar gebruik opgerekt zijn, zeker als er elastiek in zit.
Je vraagt namelijk naar een 65 cm en vanaf de foto was het advies om zeker 20 cm langer te gaan. aangezien 45 cm niet een standaard maat singel is voor een groot paard, vraag ik het even na, want als de huidige singel aangesingeld wel langer dan 45 cm is, dan is een 65 cm alsnog te kort.
Kijk ook uit met elastiek als dat niet 3 lagen dik en heel erg stug is, want elastiek kan de ademhaling van je paard flink bemoeilijken. Wat is de reden dat je in een dressuursingel graag elastiek wilt?
Mijn huidige singel is 55cm (nagemeten). Ik had nu nog even extra goed aangesingeld, dus zat wat hoger als op de foto. En de ruimte tussen de gaatjes is maar 3/3,5cm. Vandaar dat naar mijn idee 65cm de betere keus is. Dan zit ik bijna tegen de rand van het dekje. Ze is nu ook voor haar doen redelijk dik/grasbuik.
Misschien dan toch 70cm.. is deze té banaanvormig?
[ [url=m/PljUHQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
prugelpiet schreef:Ik denk dat het wel eens een goede keus geweest kan zijn. Ik heb alleen van de foto’s het idee dat je zadel best achterover ligt. Ik ben geen zadelmaker, maar hij lijkt aan de voorkant erg hoog te liggen. Maar ik ben ook wel benieuwd wat de rest hier van vind.
Wat is dat blauwe dingetje op zijn buik?
Daphara schreef:Josien_ schreef:
Zal binnenkort eens goede foto's maken want snap dat dit lastig te beoordelen is.
Het is een prolite anatomische singel van 55cm.
ik heb wel een standfoto
[ [url=m/05VIRm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als de buik nog steeds deze mooie rechte vorm heeft, dan lijkt mij een asymmetrische singel als de Prolite sterk overdreven en kun je dit prima af met een rechte (anatomische) singel. Bij de Prolite heb je nu best kans dat de voorkant los “flapt” en er alleen contact is op de achterkant van de singel.
Als ik het van de standfoto moet beoordelen dan zou ik de gespen van een singel ongeveer op of iets boven de groene lijn willen zien.
[ [url=m/OQeHO7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daphara schreef:Die foto is mini, kunnen we dus niets van zeggen. Maak anders even nieuwe foto’s zonder dekje onder het zadel.
Avalanche schreef:Ik vind voor jouw vorm paard denk ik de Edix Crescent heel mooi. Die zit zo mooi tussen anatomisch en crescent in, en ik denk dat dat is wat jij nodig hebt.
Daphara schreef:Danuah schreef:Blij dat ik dit topic heb gevonden! Was mezelf hier compleet niet van bewust, maar eigenlijk zo logisch. Stap er nu dus ook niet meer op zónder goede singel. Want dat dit niet goed is, dat weet ik nu.
Deze foto's met zadel en singel zijn wat lastig beoordelen, omdat ze van schuin boven gemaakt zijn in plaats van recht opzij.
Grayson's huidige singel is in ieder geval het verkeerde model, hij zal waarschijnlijk een crescent nodig hebben (de achterste gesp zit een gat lager dan de voorste gesp). Als ik dan kijk naar de standfoto, dan zou ik daar de gespen op hoogte willen hebben waar ongeveer het wit ophoudt in de elleboog, als je begrijpt wat ik bedoel... maar als ik dan kijk naar de aangesingelde foto, dan zou dat betekenen ongeveer ter hoogte van je dekje. Omdat die foto van boven is genomen en niet van iets meer afstand is het echt lastig inschatten hoeveel meer lengte je werkelijk nodig hebt. Maar ik gok op de voorste gesp zeker 4 gaten = 20 cm
Bij Bash ben ik benieuwd welke Wintec Cair je hebt (recht of crescent), ik gok de crescent, omdat de achterste gesp hoger zit dan de voorste, is het mogelijk dat je een foto van de singel zelf maakt?
Ook voor Bash lijkt te gelden dat de singel zo'n 20 cm te kort is, maar het is even afhankelijk van het model singel dat je nu gebruikt welk model ik zou adviseren, want in theorie zou ik zeggen crescent (maar op de standfoto staat hij niet vierkant, wat het beeld ook weer vertekend), maar als deze singel al crescent is, dan is het apart dat de achterste gesp hoger ligt dan de voorste, ik kijk er gewoon wat vreemd op en kan niet goed plaatsen, vanuit deze hoek op de foto, wat het precies is dat niet klopt aan het plaatje.
LisaaSophie schreef:Eerst even een compliment naar de bokkers die elkaar hier zo actief en positief, met duidelijke onderbouwing helpen! Wat is het super leuk en leerzaam om dit topic door te lezen!
Omdat ik zo enthousiast werd van dit topic en ook hierdoor bewust van werd dat zo veel paarden eigenlijk met de verkeerde singel lopen, ben ik direct met de singels van mijn paarden bezig gegaan.
Vanavond heb ik van ons friesje Kaye foto’s kunnen maken.
Kaye is een 4 jarige wat te dikke fries die nu 9 keer onder het zadel is geweest.
Voor nu droeg hij nog even de singel van mijn merrie Hireina. Dit is een 60 of 70 cm prolite narrow als ik het goed heb.
Na al jullie berichten te hebben gelezen en hopelijk alles te hebben begrepen, heb ik deze in 80 cm besteld:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel
Hier foto’s van het zadel los en het zadel aangesingeld.
[ [url=m/XM0a6j.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8ViNPy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zs6mDo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LOyS2D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Denken jullie dat ik een goede keus heb gemaakt? Weten jullie eventueel nog andere optiEs. Ik sta er voor open om er een paar te kopen en is wat soorten te passen. Maat moet denk ik wel echt 80 zijn en ik wil geen elastiek…