Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjanabananax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:47

siskeh schreef:
Ik heb de Chester in Cob en Full, ik moet eerlijk zeggen dat ik hem(in Full) niet super-super ruim vind vallen. Ik wil hem wel voor je opmeten mocht je daar iets aan hebben!
Mijn paarden paste de maat Cob ook nog gewoon, en maat full was (in de lengte) iets ruimer, maar niet éxtreem. De neus was wel duidelijk een stuk ruimer.

Dan zou het misschien wel gaan, het gaat voornamelijk om de breedte van de neus/kaak. Het is een gigantische haflinger, dus relatief kort maar wel breed hoofd, bakstukken zitten vaak prima en neusriem hoogte gaat ook prima in full maar frontriem en neusriem zijn dan weer te klein. Voor de andere haf heb ik zelf samengesteld, die heeft dezelfde problemen maar dan met cob en full, zijn iets meer gangbare maten.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:06

ellalover schreef:
Heehee, zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Claridge Hous Albury hoofdstel van kramer in maat pony en/of cob ?

Mijn pony heeft altijd maat pony van hoofdstellen, maar op de site staat dat dit hoofdstel klein valt. Van degene id aanbieding is ook alleen nog maar maat cob dus vandaar de vraag :o

Ze hebben ook de Albury II competition, deze is er wel in pony en deze heeft er een keelriem aan. Hebben mensen ervaringen met dit hoofdstel ?

Ik heb hem niet in die maten, maar wel in maat full. Heb hem net aangeschaft voor mijn bijrijdpaard, een Fjord van 1m42. Zij zit qua halsters echt wel op een maat cob, vorige hoofdstel was ook cob wat wel paste, maar deze dus een full en daar ben ik blij mee :j Ik heb de riempjes namelijk totaal niet op het strakst zitten, vooral de sperriem zegmaar niet, die heb ik maar op het tweede gaatje. Nu heb ik m’n neusriem enzo altijd wel vrij los en zal het ook wel een gaatje strakker kunnen, maar een cob was echt te strak geweest voor haar denk ik. Dus in mijn geval wel goed dat ik een maat groter heb gekozen.

Nu zal het sowieso wel uitmaken of jouw pony altijd maat pony op z’n strakst heeft of niet.. Pien is een Fjord en heeft dus een vrij groot hoofd. Gemiddeld past maat Cob haar dus wel, maar zeker niet op z’n strakst. Dus die combi maakt het ook wel dat een full ook gewoon past :)

Afbeelding

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:16

kirsten4 schreef:
ellalover schreef:
Heehee, zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Claridge Hous Albury hoofdstel van kramer in maat pony en/of cob ?

Mijn pony heeft altijd maat pony van hoofdstellen, maar op de site staat dat dit hoofdstel klein valt. Van degene id aanbieding is ook alleen nog maar maat cob dus vandaar de vraag :o

Ze hebben ook de Albury II competition, deze is er wel in pony en deze heeft er een keelriem aan. Hebben mensen ervaringen met dit hoofdstel ?

Ik heb hem niet in die maten, maar wel in maat full. Heb hem net aangeschaft voor mijn bijrijdpaard, een Fjord van 1m42. Zij zit qua halsters echt wel op een maat cob, vorige hoofdstel was ook cob wat wel paste, maar deze dus een full en daar ben ik blij mee :j Ik heb de riempjes namelijk totaal niet op het strakst zitten, vooral de sperriem zegmaar niet, die heb ik maar op het tweede gaatje. Nu heb ik m’n neusriem enzo altijd wel vrij los en zal het ook wel een gaatje strakker kunnen, maar een cob was echt te strak geweest voor haar denk ik. Dus in mijn geval wel goed dat ik een maat groter heb gekozen.

Nu zal het sowieso wel uitmaken of jouw pony altijd maat pony op z’n strakst heeft of niet.. Pien is een Fjord en heeft dus een vrij groot hoofd. Gemiddeld past maat Cob haar dus wel, maar zeker niet op z’n strakst. Dus die combi maakt het ook wel dat een full ook gewoon past :)

[ [url=m/qG8nLM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel ! De pony hoofdstellen zitten nooit op zn strakst of meest los, altijd wat tussenin. Helaas is het hoofdstel id aanbieding er niet meer en de andere heeft een keelriem en weet ik niet hoe die valt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:26

Ik heb misschien een hele stomme vraag.
Bij alle soortgelijke hoofdstellen (zonder keelriem) hier in het topic zie ik het bit aan het voorste riempje, de neusriem aan de achterste.
Terwijl op de foto van de site waar ik het mijn hoofdstel gekocht heb, het andersom staat.
Hoofdstel gekocht bij Atorka, hoofdstel en foto's zijn van Waldhausen.
Hoe "hoort" het nou?
Vroegah nooit last mee gehad omdat de neusriem altijd de onderste was :P

Afbeelding

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:40

SweetVanille schreef:
Ik heb misschien een hele stomme vraag.
Bij alle soortgelijke hoofdstellen (zonder keelriem) hier in het topic zie ik het bit aan het voorste riempje, de neusriem aan de achterste.
Terwijl op de foto van de site waar ik het mijn hoofdstel gekocht heb, het andersom staat.
Hoofdstel gekocht bij Atorka, hoofdstel en foto's zijn van Waldhausen.
Hoe "hoort" het nou?
Vroegah nooit last mee gehad omdat de neusriem altijd de onderste was :P

[ [url=m/jlRifv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaa vraag ik me soms ook wel af :') Misschien verschilt het ook wel per hoofdstel of zelfs per paard? Ik had eerst ook (eigenlijk per ongeluk) bij mijn nieuwe hoofdstel de neusriem aan de voorste, bit aan de achterste. Maar dat zat niet lekker, omdat het riempje van de neusriem bij mijn hoofdstel en/of ‘mijn’ paard meer naar achteren zat dan die van het bit, dus hij trok dan naar achteren zegmaar. Geen idee of deze uitleg te begrijpen is :+ Dus omgewisseld en dat zit veel beter! Het komt andersom gewoon niet goed uit zegmaar

Heb zelfs ooit op internet ergens een hoofdstel gezien, gewoon te koop op een webshop maar weet echt niet meer welke, waar op de ene foto het bit vooraan zat en de volgende foto achteraan... tja dan weet ik het ook niet meer :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:04

Zoals van het hoofdstel op de foto hierboven, ik denk dat ik het om zou draaien bij deze ook. De neusriem mag in vele gevallen wel wat naar achteren liggen(blijven jukbeenderen mooier vrij) en het bit drukt anders de neusriem naar voren. (wat je op deze foto ook een beetje lijkt te zien)

PeerAppel

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:47

Afbeelding

Fairfield Lingus.

Hierna stop ik met spammen hoor, maar vind hem zo mooi en ben er zo blij mee <3

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:58

PeerAppel schreef:
[ [url=m/bjgTfX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fairfield Lingus.

Hierna stop ik met spammen hoor, maar vind hem zo mooi en ben er zo blij mee <3

Staat goed!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:16

Staat mooi! Hier van de week mijn Horsegear styx om mijn andere paard gehangen. Na afdoen even kort aan zijn been geschuurd, maar normaal krijg ik amper de kans riempjes los te maken omdat hij meteen wil schuren dus ik denk dat er voor hem ook een gaat komen als ze weer verkrijgbaar zijn (EJ heeft aangegeven dat deze wel terug komt in het assortiment!

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:49

Als ik zo bij jullie kijk, zit de neusriem ook heel hoog

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:03

Maartje_M schreef:
Als ik zo bij jullie kijk, zit de neusriem ook heel hoog

Hij zit op de plek van een hoge neusriem. Dus tov de meeste anatomische neusriemen idd vrij hoog, maar Daar hoort deze ook te zitten. Het jukbeen lag mooi vrij en zit daar netjes 2 vingers onder bij hem (heb er niet heel goed te zien, zal eens zien of ik keer foto bij dag kan maken) en het feit hoe het paard er in positieve zin op reageert is voor mij het belangrijkste :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:44

Maar dan zou deze ook niet te hoog zitten toch?
Afbeelding

Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:33

De Lingus zit bij mijn pony zo:

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:41

Maartje_M schreef:
[ [url=m/BIXRZb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BYXNqd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind van niet. Je hebt gewoon een paard met een wat langer hoofd/neus. Volgens mij had ik toen ook gezegd dat ik hem wel vond kunnen zo. ;)

En wat ik al zei: kijk vooral naar: wat vind je paard ervan :) ik merk dus wezenlijk verschil bij m’n schimmel tov toen ik dit hoofdstel om had of onderstaande van kramer of mijn hooks Chester:
Afbeelding

Afbeelding

Hij loopt op zich met alle 3 wel fijn, maar met de Horsegear dus veel minder neiging tot kriebelen, en dat suggereert dat die hem dus minder irriteert.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:04

Drico schreef:
De Lingus zit bij mijn pony zo:

[ [url=m/hQaePY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is het toch een mooi hoofstel!
Wel het idee dat ie bij paarden met een breder hoofd beter zit.

Niet vervelend bedoeld maar bij de onderstaande pony lijkt ie idd erg hoog te zitten maar ik denk dat het vertekend door het smalle koppie

Maartje_M schreef:

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:06

Ik merk nog weinig verschil, misschien daardoor ook mijn twijfel. Nu loopt ze op de micklem eigenlijk ook niet heel slecht hoor, maar inderdaad wel altijd jeuken na het rijden. Maar dat doet ze met de lingus ook.
Sorry ik weet niet meer wie zei dat het wel kon en wie niet :o

Ze heeft idd best een lang/smaller hoofd, geen typisch pre hoofd denk ik :+

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:50

Wiehoe, mijn knollie is uit de opfok. Laatst al even zonder bit gepast en vandaag met bit.

Ik twijfel een beetje of ie past. Maar gelezen 2 vingers onder het jukbeen.

Afbeelding
Afbeelding

Met bit 1 gaatje hoger gedaan, maar neusriem zou nog 1 lager kunnen of zo goed zo?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:54

Maartje_M schreef:

Eerlijk gezegd vind ik ze allemaal te hoog zitten O:)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:31

pluisje88 schreef:
Maartje_M schreef:

Ik ook :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:31

SweetVanille schreef:
pluisje88 schreef:

Ik ook :+

Het hoort bij dit model, en ik vind het belangrijker wat mijn paard ervan vindt ;) Ook bij alle product foto’s zitten ze zo hoog. Maar ja hij loopt idd wel over een zenuw uitloper, maar doordat de neusriem los ligt komt daar geen druk op. En dat uit zich dus hier ook heel duidelijk.

Enige nadeel is dat je er geen dressuur mee mag starten, maar daar pak ik dan wel m’n bitloze hoofdstel of de Hooks Chester voor.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:30

Tja dat mag zo zijn maar hij kan ook lager. Wil hem ook graag maar bij mij gaat ie echt lager ingesteld worden hoor. Heb mijn sidepull naar verhouding ook best laag want m’n paard vindt dat nou eenmaal veel fijner laat ze merken

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:33

pluisje88 schreef:
Tja dat mag zo zijn maar hij kan ook lager. Wil hem ook graag maar bij mij gaat ie echt lager ingesteld worden hoor. Heb mijn sidepull naar verhouding ook best laag want m’n paard vindt dat nou eenmaal veel fijner laat ze merken

Ik vermoed dat bij sommige paarden hij niet lager ‘kan’ Ivm dat je hrt bit niet kort/hoog genoeg zal kunnen doen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:07

Daphneeeej schreef:
pluisje88 schreef:

Ik vermoed dat bij sommige paarden hij niet lager ‘kan’ Ivm dat je hrt bit niet kort/hoog genoeg zal kunnen doen.

Dit inderdaad, het bit hangt dan niet meer fijn, plus dat hier dus beide paarden duidelijk aangeven hoger fijner te vinden. Maar als voor jouw paard je hem passend krijgt met de neusriem lager, en je paard dat fijner vindt, lekker doen zou ik zeggen. Hij hoort iig niet lager.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:34

Oh! Hij is in de aanbieding!!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 14:10

Daphneeeej schreef:
pluisje88 schreef:

Dit is inderdaad de reden bij mij. Ik ga wel kijken of ik een fijn bitje kan vinden met kleinere bitringen en of dat nog verschil maakt. Maar blijft echt duidelijk merkzaam dat mijn Haf niet meer schuurt met dit hoofdstel om.