[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:51

pmarena, ik heb die hafpad gedaan omdat ik zo'n 35 stuks gewone dekjes nog heb die ik graag wilde blijven gebruiken :(
had ik dan beter de gewone pad voor de london kunnen doen en daar mijn dekje tussen?
zijn wel dunne dekjes die ik gebruik, geen pads

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:07

Zouden verende beugels voor jou dan ook niet wat klachten kunnen verzachten, of heb je dat al eens geprobeerd?

Ik heb een paar dagen terug mijn cherokee uitgeprobeerd op een fjord met een lastige rug en het zadel bleef boven verwachting goed liggen :) Voor herhaling vatbaar dus!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:29

SSDesign schreef:
SSDesign schreef:
Een vraagje aan jullie. Ik rij met een recado (Argentijns zadel voor Criollo's) en deze zit echt heerlijk! Zou niet snel meer anders willen. Het enige is dat het echt rampzalig is om de beugels op de juiste hoogte te krijgen. Dan zitten ze eindelijk goed en gelijk en vervolgens worden de beugelriemen met rijden steeds een klein stukje langer. Heeft iemand de tip om ze goed vast te knopen zodat ze niet steeds naar beneden zakken? Ik heb lange benen en helaas maar een klein stukje 'uiteinde' over dat geknoopt zou kunnen worden. En de beugels moeten helaas regelmatig versteld worden, omdat ik niet de enige ben die het zadel gebruikt :)

Wat is de 'juiste' knoop dan :)? De eigenaresse deed er eerst nooit een knoop in, omdat het bij haar toch wel redelijk blijft zitten. Zij is ook wat lichter dan dat ik ben en heeft ook een wat stevigere zit, dus misschien scheelt dat. Ik heb zelf nooit eerder op z'n zadel gereden, maar na een keer of 6 paardrijden blijf ik het irritant vinden dat ze steeds langer worden tijdens het rijden.

Gewone beugelriemen zou inderdaad een optie zijn, maar zowel de eigenaresse als ik vinden dat een laatste redmiddel want eigenlijk ziet dat er niet uit bij zo'n zadel :o

Om hier toch nog even op terug te komen. De beugels bleven maar uitzakken. Het was echt om gek van te worden, zat je net lekker op het paard kon je weer afstappen om je beugels vast te maken. Vervolgens stapten we weer op en zaten de beugels al meteen weer scheef.

Nu dus toch maar gekozen voor gewone beugelriemen. Het ziet er niet uit maar het is wel een stuk praktischer :)! Nogmaals bedankt voor de tips.
Laatst bijgewerkt door SSDesign op 19-12-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:33

Ik heb al EZ-rides beugels en die bevallen me super ben alleen bang dat ik er nog een setje bij moet gaan kopen, maar voorlopig nog even niet.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:51

Een extra set omdat je nu een 2e zadel hebt denk ik? Het zal wel te veel werk zijn om elke keer de beugels te verwisselen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:15

Als ik er eentje zou bestellen dan zou een extra set wel handig zijn. Zit nog even met welke inch maat ik zou moeten doen voor mij. Deze is gewoon wel net aan de krappe kant dus ga ik niet houden zeker omdat ik ook nog wel eens wil wisselen met gewicht.

Kan met dit zadel maar net wijsvinger en middelvinger erachter leggen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:15

Marcella, ik moet ook met bijna gestrekte benen kunnen rijden (niet zo handig als paardlief ineens gaat bokken haha). Wat bij mij ook helpt, zijn beugels die dwars op de riemen zitten, dus niet evenwijdig met her paard hangen.
Nog-niet-gevormde fenders zijn een hel. :D

Toen ik de Trekker heb getest, was het eerst wat ik heb gedaan, die fenders eraf halen en mijn gewone beugelriemen eraan hangen. :D Ik baal nog steeds dat het zadel niet goed lag op Pluistiebeest, wat een heerlijk zadeltje was dat zeg.

Maar de Iberica is ook erg fijn. :j Alleen een beetje te breed als poown weer een te dikke grasbuik heeft. :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:20

Gelukkig heb ik het zadel ophangen met gedraaide fenders wat dus al een heel stuk scheelt. Is voor de volgende tester ook wel fijner. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:23

Excuses, mijn opmerking dat topic is omgezet naar HK was niet blijven plakken.
Dus bij deze:
Moderatoropmerking:
topic heeft HK functie gekregen omdat er steeds meer slowchat in voorkwam en om het toch nog op VMR te kunnen behouden heeft het de toevoeging HK gekregen

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:05

pmarena schreef:
quibje schreef:
vandaag weer met de london gereden *\o/* *\o/*
ben er echt blij mee
de ruggegraat ligt heerlijk vrij, ook enorm goed te zien na het rijden
enige is: ik gebruik een hafpad en dan een dekje, maar ik zag wel de rand van de hafpad in zijn velletje
zou dat irriteren voor hem of zou ik beter eerst dekje dan pad kunnen doen?

overigens schuift het zadel niet, heerlijk, ook opstappen ( met krukje ) gaat goed, daar waar zelfs voorheen de boomzadels schoven

marcella, das idd vreemd, heb je er alleen last van met rijden?

Fijn zeg Quibje +:)+

Ook altijd leuk om op Bokt te lezen dat een Barefoot bij iemand minder schuift dan andere / boom-zadels :P

Ik hoor dit zo ontzettend vaak van mensen die na het testen een Barefoot kopen o.a. om die reden maar op Bokt blijven mensen maar steeds zeggen dat "boomloze zadels" veel meer schuiven :roll:

Ik zou zeggen: weg met die hele half-pad, ik vind het ondingen die veels te veel (risico op) problemen geven, daarom verkoop ik ze ook niet.

Leg je je inlages op een dekje dan gaat de rugbies van dat dekje tussen je inlages in zitten en / of alsnog strak trekken over de rug, erg zonde van de ruggengraatvrijheid die dan minder wordt.

Is hier niet verwarring aan het ontstaan tussen Hafpad en halfpad? Bij een halfpad ligt het toch aan het merk of de inlages op of onder het dekje zitten? Bij het merk Hafpad liggen ze erop.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:07

Ik kom even binnen vallen.

Ik zit er over na te denken om een boomloos zadel aan te schaffen. Dit omdat ik veel buitenritten maak.

Nu heb ik een tuig paard met een wat hogere schoft. Ik ben helemaal niet bekend met soorten boomloze zadels. Ben al wel sites aan het af zoeken. Maar hebben jullie tips ? Wat is wel geschikt en wat niet. Geen hoge prijsklasse aub.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:22

Tjaakje: Mensen gebruiken dat sowieso nogal door elkaar helaas, ze zeggen meestal niet netjes HAF-pad of half-pad, maar vaak moet je maar gokken welke ze bedoelen :P

Aan de hand van de context ga ik er hier vanuit dat het om een half-pad gaat, gezien het op of onder het dekje verhaal? :)

WinSel: Barefoots worden sowieso veel gebruikt voor paarden met hogere schoften.

De echt goedkopere boomloosjes zijn vaak totaal niet geschikt voor wat meer schoft, omdat ze zo goedkoop gemaakt worden is er geen budget voor een anatomische vormgeving waardoor ze meestal vrij recht zijn en alleen geschikt zijn voor paarden met erg weinig schoft.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:28

Dankje wel voor de snelle reactie :) je raad me dus een barefoot aan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:36

Wat voor soort zadel zoek je WinSel? Veelzijdigheid/dressuur/western/endurance/..? En wat is ongeveer je budget? Zoals je in de OP kan zien zijn er nogal veel verschillende soorten boomloos, van lijkend op een boomzadel t/m iets superzachts als een fellsattel. Natuurlijk moet je iets zoeken wat bij je paard past, maar je zult zelf ook wel een voorkeur hebben :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:39

Liefst Western of endurance.

Iig niet zo zeer lijkend op een boomzadel

Budget 400 ongeveer. Zadel mag ook 2ehands zijn

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:40

WinSel schreef:
Liefst Western of endurance.

Iig niet zo zeer lijkend op een boomzadel

Budget 400 ongeveer. Zadel mag ook 2ehands zijn

Dan zou ik als ik jou was zoeken naar een Barefoot Arizona of Nevada :)
Kun je soms voor een leuke prijs vinden die wel binnen jouw budget vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:43

Dat lijken mij in eerste instantie dan ook de meest logische opties :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:46

Top dankjullie ! Ga ik daar naar speuren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:00

WinSel schreef:
Dankje wel voor de snelle reactie :) je raad me dus een barefoot aan ?

Nou nee dat niet per-sé hoor :)

Het is gewoon een goede optie, maar wellicht vind je wel een ander merk binnen je budget dat ook genoeg schoftruimte heeft :j

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:00

Ik kom ook even binnenvallen! Na eerst een topic te hebben aangemaakt werd ik op dit topic gewezen. Dus kom ik hier ook even mijn vraag stellen.

Al een tijdje zit ik er over na te denken om over te gaan op boomloos. Mijn paardje wisselt heel erg qua gewicht en bespiering en zelf heb ik niet zoveel zin om elk half jaar de zadelmaker te laten komen :Y) Van boomloos hoor je steeds dat ze zich redelijk kunnen aanpassen aan je paard en daarom leek het mij ideaal voor die van mij :) Hij is in een paar maanden tijd een hele boommaat gegroeid :oo

Alleen...

Nu zie ik door de bomen ( :+ ) het bos niet meer. Je hoort veel goeds over Barefoot en daar gaat mijn voorkeur ook naar uit met dat VPS systeem, maar dan heb je nog Startrekk, Torsion en nog veel meer.

Mijn vraag is: Welk merk heeft de beste prijs/kwaliteit houding? Gaat het snel kapot, blijven de boompjes intact, slijt het leer snel. Hoe staat het met de vullingen? Speciale dekjes voor nodig of juist niet?

Pfff, zoveel vragen :O

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:43

tjaakje schreef:
pmarena schreef:

vandaag weer met de london gereden *\o/* *\o/*
ben er echt blij mee
de ruggegraat ligt heerlijk vrij, ook enorm goed te zien na het rijden
enige is: ik gebruik een hafpad en dan een dekje, maar ik zag wel de rand van de hafpad in zijn velletje
zou dat irriteren voor hem of zou ik beter eerst dekje dan pad kunnen doen?

overigens schuift het zadel niet, heerlijk, ook opstappen ( met krukje ) gaat goed, daar waar zelfs voorheen de boomzadels schoven

marcella, das idd vreemd, heb je er alleen last van met rijden?

Fijn zeg Quibje +:)+

Ook altijd leuk om op Bokt te lezen dat een Barefoot bij iemand minder schuift dan andere / boom-zadels :P

Ik hoor dit zo ontzettend vaak van mensen die na het testen een Barefoot kopen o.a. om die reden maar op Bokt blijven mensen maar steeds zeggen dat "boomloze zadels" veel meer schuiven :roll:

Ik zou zeggen: weg met die hele half-pad, ik vind het ondingen die veels te veel (risico op) problemen geven, daarom verkoop ik ze ook niet.

Leg je je inlages op een dekje dan gaat de rugbies van dat dekje tussen je inlages in zitten en / of alsnog strak trekken over de rug, erg zonde van de ruggengraatvrijheid die dan minder wordt.

Is hier niet verwarring aan het ontstaan tussen Hafpad en halfpad? Bij een halfpad ligt het toch aan het merk of de inlages op of onder het dekje zitten? Bij het merk Hafpad liggen ze erop.

geen idee, het is zo'n halve ( :') ) alleen was jammer dat ik de rand op zijn rug/buik zag, daarom vroeg ik of ik dat beter kon omwisselen
maar weet dat nu nog niet, wat het beste is, zou gewoon graag mijn enorme hoeveelheid dekjes willen blijven gebruiken voor mijn friesje

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:19

DAMWolf schreef:
Ik kom ook even binnenvallen! Na eerst een topic te hebben aangemaakt werd ik op dit topic gewezen. Dus kom ik hier ook even mijn vraag stellen.

Al een tijdje zit ik er over na te denken om over te gaan op boomloos. Mijn paardje wisselt heel erg qua gewicht en bespiering en zelf heb ik niet zoveel zin om elk half jaar de zadelmaker te laten komen :Y) Van boomloos hoor je steeds dat ze zich redelijk kunnen aanpassen aan je paard en daarom leek het mij ideaal voor die van mij :) Hij is in een paar maanden tijd een hele boommaat gegroeid :oo

Alleen...

Nu zie ik door de bomen ( :+ ) het bos niet meer. Je hoort veel goeds over Barefoot en daar gaat mijn voorkeur ook naar uit met dat VPS systeem, maar dan heb je nog Startrekk, Torsion en nog veel meer.

Mijn vraag is: Welk merk heeft de beste prijs/kwaliteit houding? Gaat het snel kapot, blijven de boompjes intact, slijt het leer snel. Hoe staat het met de vullingen? Speciale dekjes voor nodig of juist niet?

Dan mijn vraag naar jou, wat voor zadel zou je willen hebben, dressuur, vzh, western?

Ik heb zelf de barefoot cheyenne, als je erop zit vergelijkbaar met een vzh zadel. In de bak vind ik het persoonlijk niks aangezien ik geen wrongen op mijn barefoot heb zitten. Daarom heb ik voor in de bak wel een boomdressuurzadel en gebruik ik de Barefoot voor buitenritten. Wat je dan wel kan doen is losse wrongen kopen, die zijn te koop op de boomloosrijden.nl website :)

Als je meer dressuur rijdt zou ik voor een London gaan! Veel bokkers in dit topic hebben er ervaring mee, dus zij kunnen je ook alles vertellen.

Het is een leren zadel en leer slijt natuurlijk, zowel bij boom als boomloos hou je dat toch niet tegen. En natuurlijk ligt het eraan hoe goed je ze onderhoudt! Volgensmij heb je ook kunststoffen modellen (de drytex?) maar dat weet ik niet zeker!

Verder is mijn Cheyenne toch al wat jaartjes oud (weet niet precies hoe oud) maar de pommel (dat bedoel je denk ik met 'boompjes' ik je OP) nog helemaal goed. Uiteraard slijtplekken maar dat maakt hem zelfs een beetje mooi vind ik :D Hij was eerst knalrood en is nu verkleurd naar een soort cognac kleur, past precies bij mn laarzen en hoofdstel dus ik ben er gelukkig mee!

Ik raad je in ieder geval uit eigen ervaring een Barefoot aan. Heb al 13 zadels op de rug van mijn pony gehad en tot nu toe ligt de Barefoot nog altijd het allebeste! Ze zitten ook nog eens heel erg lekker, ik maak er super lange buitenritten mee en kan er uren op zitten!

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:49

DAMWolf schreef:

Alleen...

Dan heb je nog geluk, soms duurt het maar een paar weken voordat de schoft weer een maat breder is geworden, het kan echt enorm hard gaan :P

Over het algemeen beginnen mensen met (het testen van) een Barefoot Cheyenne (achtig) zadeltje als ze "boomloos" willen gaan. Omdat je dan gewoon een leuk basis-zadeltje hebt waar vanuit je verder kunt kijken wat je precies wilt voor jezelf en je paard.

Wil je een zadel dat vrij soepel is zodat het zich goed aanpast aan veel verschillende rug-vormen, maar wil je toch een goede interne drukverdelende structuur, dan kom je al snel bij een Barefoot uit.

Wil je vooral iets dat extreem soepel en zacht is, dan kom je bij een Fellsattel.

Wil je iets met wrongen, meer dressuurzit, specifiek model...dan zijn er ook weer andere modellen Barefoots, Torsions en dergelijke.

Wil je een wat stijver zadel / dat wat meer op een "normaal" zadel lijkt / waar je door de dikke kussens normale dekjes onder kunt gebruiken / met erg korte kussens dan kom je al snel bij een Startrekk, Trekker, Hidalgo enzo uit.

Let daarbij dan wel op dat zadels met dikke kussens er aan vast / die meer op "normale" zadels lijken eigenlijk altijd behoorlijk vormvast zijn / een wat lastigere pasvorm hebben.

Ik ben zelf door de jaren heen toch steeds weer teruggekomen bij Barefoot omdat die toch steeds weer het meest efficiënt blijkt: dunne VPS kussentjes onder het zadel en de rest als inlages in een dekje eronder, zorgt voor een fijne drukverdeling waarbij het geheel toch heel goed de rug kan blijven volgen omdat het zadel en dekje nog wat over elkaar heen kunnen bewegen om de juiste ronding te vinden.

Daarom komt het ook best vaak voor dat mensen alsnog de kussens onder die zadels vandaan halen en alsnog met een dekje met inlages gaan rijden ermee :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:21

Daar heb ik iets aan! Bedankt! Ja ik heb een tijdje zitten kijken naar een Barefoot Stella. Daar zaten geloof ik wel kniewrongen bij en zo niet konden die er gewoon op geplaatst worden.

Een arizona of missoula model lijkt me ook erg fijn, maar aangezien ik graag een sprongetje maak lijkt me dat niet echt handig. Dan valt een london of barrydale ook al af omdat dat echt dressuur modellen zijn en ik geen dressuur miep ben maar western wil gaan rijden :+

Edit: Dus dan komen we uit op de cheyenne ofzo :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:34

Als je western wilt rijden en ook wilt springen kun je ook de Atlanta overwegen. Dat is de Arizona maar dan zonder knop.