Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:21

De extra foam aan de voorkant is niet het enige verschil tussen deze twee zittingen. Kijk maar eens goed naar de lengte van de kamer: de afstand tussen de voorkant van het zadel en het begin van de zitting. Die afstand is bij de bruine zitting aanzienlijk langer. Daardoor word jij als ruiter verder naar achteren in het zadel geplaatst en kan jouw bekken geen stabiele positie in nemen. Bij het lichtrijden zal je altijd met je schaambeen op de voorkant klappen, dan kantelt je bekken achterover en kom je in de zitting terecht. Bij het doorzitten kun je de beweging van je paard niet volgen, want doe je dat wel, dan kantelt je schaambeen tegen die voorkant aan.

Dit is echt een algemeen en welbekend probleem van heel veel zadels voor vrouwen, maar bij Wow is het extreem. Dat komt door de bouw van de boom.
In alle lezingen die ik over zadelpasvorm heb gegeven, kwamen altijd veel pijn-problemen van vrouwen boven water die veroorzaakt werden door het zadel. Aan de hand van bepaalde klachten kon ik altijd herleiden of iemand met een Wow reed. Daar durfden ze altijd moeilijk voor uit te komen en op dit forum ben ik er voor vervloekt. Zeker als ik amazones attendeerde op de specifieke problemen van Wow voor vrouwen.

Helaas geldt voor zadels de algemene richtlijn: wie niet horen wil, moet voelen.
De enige oplossing is een ander zadel.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:29

Bizar...Ik rijd al jaren met mijn oude Wow, en altijd probleemloos.
Zo onwijs veel plezier van dat zadel gehad en altijd complimenten over mijn houding en zit.

Omdat dat zadel slechter werd en ik toch ietsje meer zit en wrong wilde, en vooral een ruimere zit ben ik na een jaar twijfelen, passen en proberen tot het bestellen van een nieuwe Wow gekomen...
En eigenlijk is mijn twijfel uitgekomen, het is niet geworden wat ik had verwacht...

Wat voor merken zou jij dan adviseren waarin je wel fijn kunt zitten zonder last te hebben voor de voorkant of beperkt te worden door het model van de zit?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:37

Zijn de foto’s in het topic in je onderschrift met je oude zadel?

Edit: als ik het goed zie, zijn de bovenste foto’s met je oude zadel en de onderste foto’s met je nieuwe zadel. Klopt dat?

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:52

Aimee schreef:
Zijn de foto’s in het topic in je onderschrift met je oude zadel?

Edit: als ik het goed zie, zijn de bovenste foto’s met je oude zadel en de onderste foto’s met je nieuwe zadel. Klopt dat?

Ja klopt, strandfoto’s oude zadel , bakfoto’s nieuwe zadel

Nieuwe zadel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude zadel

Afbeelding

Afbeelding

Met welke merken heb jij goede ervaringen qua zit, pasvorm en aanpasbasbaarheid?

Aimee

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:01

Ja, zo had ik het ook gezien. Maar check, check, dubbel check ;)
Als je nou eens echt kritisch naar de foto’s met je oude zadel kijkt, zie je dat daar ook nog wel wat af te dingen valt op je houding. Ook in dat zadel zit je redelijk ver naar achteren, je voeten voor de loodlijn, je tenen wat naar buiten gedraaid en wat “los” (ik zou je graag meer stabiliteit zien hebben op je voeten), je bekken iets achterover gekanteld, iets weinig curve in je rug. In je nieuwe zadel wordt dat uitvergroot, maar het is al aanwezig in je oude zadel.

Nu merk je echt de problemen bij je schaambeen, maar ik gok dat je stiekem best wat onderliggende sluimerende problemen hebt die je gewoon niet eerder aan je zadel gekoppeld hebt of waar je je zelfs nauwelijks bewust van bent..... totdat je het verschil merkt met een zadel dat wèl werkt voor jou.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:04

Maar de vraag blijft dan...
Welk zadel werkt wel voor zowel mijn paard als voor mij...Ik heb voor ik ging aanschaffen heel erg getwijfeld, maar toch bij Wow gebleven omdat ik daar goede ervaringen mee had en mijn paard het er goed onder deed (en die er voor).
Ik heb nl geen idee welke merken wel of niet goed zouden zijn...
En om nou alles te gaan laten komen en passen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:15

Toch is het aan jou zelf om die afweging te maken: ga je door op deze weg of ga je andere zadels uitproberen.

Ik verwijs al jaren maar naar één zadelmaker door en die heeft niet een assortiment aan merken waar je op uit kunt proberen welk merk voor jou werkt. In Nederland wordt dat laatste meestal op prijs gesteld, al dan niet omdat het altijd zo goedkoop mogelijk moet.

Zij gaat anders te werken: ze meer jou helemaal op, gaat jouw fysieke problemen inventariseren en meet jouw paard op (het is altijd een drie-eenheid: paard-zadel-ruiter, een zadel dat niet op het paard past, past niet voor de ruiter en een zadel dat niet voor de ruiter past, past niet op het paard). Aan de hand van alle gegevens kan ze bepalen of ze een model heeft dat voor jou werkt. In mijn berichten op Bokt heb ik haar vast wel eens genoemd.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:31

Ik vind het wel echt heel lastig, tot nu toe altijd goede ervaringen met Wow en vooral de aanpasbaarheid al zoveel plezier van gehad.
En hoe kom je er achter welk merk dan geschikt is...
Zoveel zadels zijn minder goed aanpasbaar, maar ja, fijn zitten is ook belangrijk...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:54

Grote kans ook dat de zwarte versie gewoon uit serie is. Ik ken die zitting wel van 10 jaar terug.
Gewoon lekker direct vanuit de zitting naar de voorkant van de boom. Als een soort naadloos in elkaar over lopen. Gaf altijd zo’n mooi “basic” gezicht, niet opgesloten, dicht bij het paard etc.

Je bruine zitting lijkt me iets van die trend van al die pijnlijke diepe opgesloten zadels.

Maar daar zou Wow toch gewoon eerlijk in kunnen zijn? Ze liggen daar echt te slapen hoor. Bij maatwerk zouden ze het echt 1 op 1 moeten kunnen namaken.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:58

Je hebt gelijk. Dat was een ouder model en daar zat ik beter op dan op de nieuwere modellen die meer een kuipje waren.
We hebben lang gezocht en deze was uiteindelijk voor mij goed.
Dus ze had speciaal deze opgestuurd naar Wow met de beschrijving erbij dat deze exact nagemaakt zou moeten worden.
Ze hadden op z’n minst kunnen reageren dat ze dat niet meer konden of wilden doen ipv klakkeloos iets anders te maken en op te sturen..
Dan had ik het niet gedaan nl en verder gezocht...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:03

Kun je dezelfde zitting niet zoeken bij wow en alle dealers in de benelux? Ongeacht de kleur.. maar dan heb je wel weer een heerlijk zittend zadel.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:07

Misschien wel, maar dan vind ik de kleur ook wel weer een dingetje, heb ik voor veel geld een nieuw zadel gekocht en dat heb ik er een oude zit op in een hele andere kleur...
Dan zou voor nood wel een oplossing zijn maar eigenlijk nog niet het eerste, of anders iets voor tijdelijk.
Ik rijd er ook wedstrijden mee en dan wil ik wel graag dat het er een beetje fatsoenlijk uit ziet.
Ik heb mijn oude zadel nog voor buitenritten.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:04

Even een opmerking waarmee ik wellicht mensen voor hun schenen schop, al heb ik het idee dat hannanas en aimee ook al die kan op hinten: is wow niet gaan zwichten voor de vraag naar de moderne dressuurzitting? Dus, stoelzit, dikke wrong etc, ala Edward lekker achterop hangen en knijpen? Ik heb oude zittingen, en waar ik op veel andere grote merken altijd mijn kruis openreed had ik dat voor het eerst op een Schleese niet, en later op mijn antieke wow’s ook niet. De smalle twist, de beugelophanging dat je boven je voeten komt te zitten, ik ervaar dat als prettig bij mijn wow. Maar ik heb ook nog wel een nieuwere zitting die ik aanmerkelijk minder comfortabel vind.
Zijn maar wat brainwaves hoor, maar ik vind jou op je oude zadel eigenlijk prettiger zitten Nouvel, ook al ziet aimee al wel wat op en aanmerkingen.
Volgens mij was het Maris hier die het ook altijd over in stoelzit geplaatst worden had, wat ik niet herkende, maar als ik deze zitting zie ga ik me wel eea afvragen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:16

Nee, de vorm van de boom van Wow staat geen zitvorm toe die geschikt is voor vrouwen. Dat is altijd al zo geweest, ook bij de oude modellen. In de loop der jaren hebben ze wel aanpassingen gedaan, maar in plaats van dat het daardoor beter werd, is het alleen maar erger geworden. Ze kunnen door de vorm van de boom namelijk alleen foam toevoegen, niet weghalen.

Dat de stoelzit steeds meer als normaal gezien wordt en zelfs nagestreefd wordt, dat klopt wel. Met boegbeelden als Edward en Anky wordt zoiets makkelijk de norm, terwijl het desastreus is voor zowel paard als ruiter/amazone. Maar Anky kan vanwege de rugpijn geen wedstrijden meer rijden, dat zou toch een belletje moeten doen rinkelen.

Edit: ik moet er nog aan toevoegen dat de 'norm' voor goed zitten nooit aangepast is op vrouwen.
De klassieke norm is gebaseerd op de anatomie van mannen. Sinds vrouwen meer zijn gaan rijden, is die norm niet aangepast. Zij moesten hun lichaam aanpassen aan die norm en aan zadels die al duizenden jaren door mannen voor mannen gebouwd werden. En in plaats van de norm als het ware te herijken op basis van de anatomie van vrouwen wint de stoelzit.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:03

Ik herken dit trouwens ook van mijn nieuwe zadel. Mijn fitter zei dat het een lady seat was (met extra foam aan de voorkant). Voor mij prima, maar jammer genoeg voor jou niet dus. Er zijn meer mensen met een recentelijk gekochte wow toch? Wellicht kunnen die eens foto's sturen van de zitting om te kijken of het voor alle nieuwe zittingen geldt. Maar afijn, zuur dat ze er bij wow niet voor je aan kunnen doen (of willen)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:17

Nouvel schreef:
Hannanas schreef:
Oké.... dat lijkt me duidelijk een probleem. Is de zwarte zitting wel exact de maat die je moet hebben? (Lepel lijkt van de zwarte ook minder diep?)

Dan ligt er toch iemand bij wow enorm te slapen en lijkt mij dat ze jou een nieuwe zitting moeten geven: dit maal exact 1 op 1 de zwarte in het bruin. Ik vind het al knap dat je er een dik jaar mee bent doorgereden, hopelijk geeft je dat nu geen problemen met de oplossing.

Ja die zwarte is destijds op gestuurd naar Wow als voorbeeld om na te maken, het was het enige paszadel waarbij ik geen last had van de voorkant, vandaar dat we ‘m meegestuurd hadden met de opdracht.

Hij is al een keer terug gegaan om aan te passen en iedere keer kon ik weer een paar weken proberen of het beter ging.
Soms leek het even beter maar ik bleef die voorkant wel voelen, dat heb ik ook steeds aangegeven.
Een aantal keren hebben we aangepast met lucht enzo om te kijken of dat scheelde.

wittepit schreef:
Wat een verschil! Kan me voorstellen dat je daar last van hebt. Ik hoop dat ze met een oplossing komen, hier koop je geen nieuw zadel voor...

Die neiging krijg ik dus bijna hè...
Om deze op mp te zetten en voor een heel ander merk te gaan.
En dat terwijl ik enorm Wow fan ben en verder echt weg ben van dit zadel, de rest is prima in orde.
Maar ik ben er nu zo klaar mee...

Maris schreef:
Kan je dan niet zo lang het niet goed is met de zwarte zitting rijden ?
Ik zat altijd enorm in stoelzit in mijn wow. Ook omdat de voorkant tever omhoog kwam voor mij ( tenminste dat gevoel had ik ). Mijn paard dan wel een hoge schoft en een smalle headplate waardoor die voorzijde ook zo omhoog kwam.
Toen ik ben overgestapt op een ander zadel ( niet wow ), was het probleem van de stoelzit gelijk voorbij.

Nee dat was een zitting van mijn fitter en die heeft ze inmiddels verkocht...
Dus dat gaat het niet worden.

Ik twijfel ook steeds meer om over te stappen naar een ander merk.
Maar de aanpasbaarheid van deze zadels met losse headplates en de lucht vind ik wel ideaal.
Mijn paard is met afvallen 2 boommaten kleiner gegaan en dat kan met Wow, met een ander merk kun je dan een ander zadel kopen...

Lastig hoor...

Ik had ook gedoe met wow
Ben nu naar een kent en masters gegaan
Is veel aanpasbaar
Wrongen met klittenband, singelstoten op veel manieren
Kopijzer simpel te wisselen.
Diverse modellen qua zit en kussens
En die kunnen gewoon opgevuld worden en evt rijdt je met een pad met losse inlage vlakken erin
Scheelt een bom duiten ...
En bevalt prima

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:22

FelineNanet schreef:
Ik herken dit trouwens ook van mijn nieuwe zadel. Mijn fitter zei dat het een lady seat was (met extra foam aan de voorkant). Voor mij prima, maar jammer genoeg voor jou niet dus. Er zijn meer mensen met een recentelijk gekochte wow toch? Wellicht kunnen die eens foto's sturen van de zitting om te kijken of het voor alle nieuwe zittingen geldt. Maar afijn, zuur dat ze er bij wow niet voor je aan kunnen doen (of willen)

Ja daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar!
Foto’s van zittingen van nieuwere zadels zijn inderdaad welkom!
Ik zit ook op FB enzo al enorm te turen en te vergelijken als ik Wow zadels voorbij zie komen...
Gelukkig zijn er zat mensen die er geen last van hebben en die er fijn in zitten dan.
Het blijft raar dat ik dan zo’n zit met extra foam krijg terwijl ik daar expliciet niet om heb gevraagd... -O-

Zinzi, dank voor de tip!
ik heb ook weer Wow gekozen voor de lucht en de smalle zit, volgens mij zit Kent & Masters breder en je hebt geen lucht...
Wel aanpasbaar inderdaad, zal het onthouden, misschien toch een optie om eens te proberen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:34

Ik vindt de K&M niet perse breder zitten .
Idd geen lucht.
Maar wol
Mijne is niet hard gevuld
En paard vindt t prima zo
Voordeel is zelf kopijzers aanpassen

Dat viel me van wow ook tegen
Hoogdragende merrie en kon geen ander kopijzer opgestuurd krijgen want lucht moest vast ook aangepast
Aangegeven dat nu niet te willen aangezien t zou gaan om nog week of 6 buiten uit rond te stappen en geen zin had in een aanpas consult van pak m beet €100
Heb toen een Heather moffet op die grote zwarte gelegd.
En nu voor mijn bruine Freiberger( mix ) dus een K&M
Leuk geprijsd
En makkelijk zelf aan te passen qua kopijzer en wrong
Heb de dikke wrong vervangen voor een mini wrongetje

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:00

Oh dat doet mijn fitter wel hoor, een andere headplate opsturen als dat nodig is!
Niet altijd is het nodig om lucht aan te passen.
Nu hij veel smaller is geworden is alles aangepast van de week, maar als hij weer ietsje verder wordt kunnen we zelf de headplate weer wisselen, dat vind ik dan wel weer ideaal van Wow.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:40

Dat doe ik met mn k&m ook

Niettemin hoop ik dat je t opgelost krijgt met je wow

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:58

Aimee schreef:
Nee, de vorm van de boom van Wow staat geen zitvorm toe die geschikt is voor vrouwen. Dat is altijd al zo geweest, ook bij de oude modellen. In de loop der jaren hebben ze wel aanpassingen gedaan, maar in plaats van dat het daardoor beter werd, is het alleen maar erger geworden. Ze kunnen door de vorm van de boom namelijk alleen foam toevoegen, niet weghalen.

Dat de stoelzit steeds meer als normaal gezien wordt en zelfs nagestreefd wordt, dat klopt wel. Met boegbeelden als Edward en Anky wordt zoiets makkelijk de norm, terwijl het desastreus is voor zowel paard als ruiter/amazone. Maar Anky kan vanwege de rugpijn geen wedstrijden meer rijden, dat zou toch een belletje moeten doen rinkelen.

Edit: ik moet er nog aan toevoegen dat de 'norm' voor goed zitten nooit aangepast is op vrouwen.
De klassieke norm is gebaseerd op de anatomie van mannen. Sinds vrouwen meer zijn gaan rijden, is die norm niet aangepast. Zij moesten hun lichaam aanpassen aan die norm en aan zadels die al duizenden jaren door mannen voor mannen gebouwd werden. En in plaats van de norm als het ware te herijken op basis van de anatomie van vrouwen wint de stoelzit.

Thanks voor je uitleg! Dan heb ik denk ik mazzel met mijn zadel, maar het is ook wel een lekkere platte zeg maar. Met mijn bilpartij en model rug ren ik gillend weg voor diepe zittingen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:16

wittepit schreef:
Thanks voor je uitleg! Dan heb ik denk ik mazzel met mijn zadel, maar het is ook wel een lekkere platte zeg maar. Met mijn bilpartij en model rug ren ik gillend weg voor diepe zittingen.

Ik schreef niets over diepe zittingen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:22

Nouvel schreef:
Ja daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar!
Foto’s van zittingen van nieuwere zadels zijn inderdaad welkom!
Ik zit ook op FB enzo al enorm te turen en te vergelijken als ik Wow zadels voorbij zie komen...
Gelukkig zijn er zat mensen die er geen last van hebben en die er fijn in zitten dan.
Het blijft raar dat ik dan zo’n zit met extra foam krijg terwijl ik daar expliciet niet om heb gevraagd... -O-

Zinzi, dank voor de tip!
ik heb ook weer Wow gekozen voor de lucht en de smalle zit, volgens mij zit Kent & Masters breder en je hebt geen lucht...
Wel aanpasbaar inderdaad, zal het onthouden, misschien toch een optie om eens te proberen.

De twist van Wow is helemaal niet smal. Dat claimt Wow wel, zoals ze wel meer claimen. Maar als je dat gaat controleren en nameten, blijkt dat helemaal niet waar te zijn. Hetzelfde geldt voor de ladies seat. Dat is helemaal geen zitting aangepast op de vrouwelijke anatomie en biomechanica. Integendeel, er zit extra foam waar vrouwen over het algemeen helemaal geen extra foam kunnen verdragen.

En ik schop FelineNanet vast voor de schenen, maar van de profielfoto’s kan ik al aflezen dat de Wow niet bij haar past.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:06

Toch zijn er best wel wat zadels waar ik minder fijn op zit omdat ze duidelijk een bredere zit hebben dan mijn Wow.
Dat ze voor een vrouw extra foam aan de voorkant proppen kan ik echt nog steeds niet bij... -O-

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:42

Ik schreef ook niet dat alle andere zadels beter zijn ;)