voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:01

Voordat je het zadel verkoopt zou ik als ik jou was nog even proberen dubbelen inlagen in je pad te doen. Hierdoor kom je iets hoger te zitten en wordt je zit ook wat smaller, kan voor je paard geen kwaad en met een zadel zonder VPS is het misschien nog wel fijn ook.
Ik zou de prijs vanaf 350 bieden doen. Met of zonder VPS maakt niet voor iedereen even veel uit, de BF zadels waren ook al prima zonder de VPS, gewoon dubbele inlages en je hebt hetzelfde effect. VPS is namelijk alleen maar een extra laagje voor de ruggegraatvrijheid.
Rij zelf met cheyenne met VPS en dan een Nevada zonder VPS met pad dubbele inlages bevalt allebei.

Voor het inrijden raad ik wel aan om een tweedehands boomlooszadel te gebruiken deze zijn zacht en soepel en schuiven stukken minder. Als je een nieuwe gebruikt moet het zadel zich ook nog vormen naar je paard. Hier was mijn paard niet zo blij mee die vond dat zadel maar te hard, na paar keer te gebruiken niet meer hoor toen was ze er blij mee.

Berdien

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:05

Ligt helemaal aan de staat van het zadel Sheran, en wat er bij zit :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:28

bedankt diva voor de tip.
Maar je tip heb ik al uitgevoerd maar helpt helaas niet genoeg.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:36

schrikdraad schreef:
bedankt diva voor de tip.
Maar je tip heb ik al uitgevoerd maar helpt helaas niet genoeg.

Hea das wel balen, zeker als het zadel je zo vevalt. en als je dan nog zo'n schapenwollen seatsaver die je over de standaard seatsaver doet gebruikt? Of dat ook al geprobeerd?

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:37

Vevalt = natuurlijk bevalt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:50

Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Zit niet nog breder?
Want dat stopt niet precies onder je zitvlak maar aan de binnenkant van je bovenkant bovenbenen.
Daar waar het voor mijn gevoel net te breed is.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:23

Ik had deze van FRA, die stopt net wat hoger. http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/e ... 038803.jpg
Maar je zou het eigenlijk moeten proberen, dan weet je zeker of het werkt.
Zou zonden zijn geld uittegeven als het niet werkt ze kosten dan al niet zoveel maja blijft zonde.
Misschien ff eerst met een opgevouwen zachte handdoek proberen ofzo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:57

Die van FRA heb ik hier op vororaad liggen , zelf ook een tijd gebruikt , erg fijn ding +:)+

Geeft ook eer een ietsje smallere zit , niet veel maar alle beetjes helpen :)

Overigens is het VPS wel wat meer dan dubbele inlages hoor. Het is ook weer niet spectaculair maar het doet wel iets meer dan een zadel zonder VPS met een extra inlage in de pad :)

Voor het VPS hadden de Barefoots ook al een kussentje , maar dat was in principe gewoon een inlage inderdaad.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:11

Ja dat is ook wel waar het VPS zit er natuurlijk niet voor niks in en is ook niet te vergelijken met inlages. Maar dit leek me even de meest simpele manier om te zeggen dat zonder VPS het BF zadel ook goed ligt. Vind het zo jammer dat er soms gedacht wordt dat het dan slechtere zadels zijn.

Oja even een vraagje als ik een nieuwe pad voor mijn Nevada bestel kan die dan nog met inlages geleverd die voor de zadels zonder VPS zijn?

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:24

wil iemand nog antwoord geven op mijn vraag?

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:28

Kailonne schreef:
ik heb nog een vraag. kun je een barefoot zadel rijden met een fork en fenders en bijvoorbeeld ook met een pommel en normale beugels?

De zadels met een fork hebben een dubbele rits voor zodat er een fork in kan.

Een zadel met een normale pommel kan dus geen pommel met fork in.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:30

Sheran schreef:
Wat zouden jullie voor een zadel mét VPS betalen? Goede staat?

Ik heb 350 voor mijn jaar oude Cheyenne + budgetpad betaald.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:31

Kailonne schreef:
wil iemand nog antwoord geven op mijn vraag?

Fenders en beugels kunnen volgens mij aan alle barefootzadels.
Een Fork kan alleen in de Western modellen wat de cheyenne, london, lexington, chrokee en volgens mij ook de barrydale hebben maar 1rits en daar kan de Fork niet in dan moet je een dubbele rits hebben je kan wel een pommel in alle modellen doen al weet ik niet of dat verstandig is weet niet of er verschil in de Fork en pommel zit volgens mij niet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:26

Kailonne schreef:
ik heb nog een vraag. kun je een barefoot zadel rijden met een fork en fenders en bijvoorbeeld ook met een pommel en normale beugels?

Je kan wel de brede beugelriemen eraan hangen, de gewone smalle kunnen wat schuiven in de ophanging.
Een pommel kan wel in een forkzak maar zal erg los zitten, andersom kan zeker niet.

DivaBurga schreef:
Met of zonder VPS maakt niet voor iedereen even veel uit, de BF zadels waren ook al prima zonder de VPS, gewoon dubbele inlages en je hebt hetzelfde effect. VPS is namelijk alleen maar een extra laagje voor de ruggegraatvrijheid.

Dit is zeker niet gelijk, VPS heeft een betere drukverdeling dan een set dubbele inlages.
Het VPS systeem bestaat uit 3 verschillende lagen en vormen en een inlage maar uit 1.

Voor een zadel zonder VPS en in goede staat zou ik rond de 200 euro vragen, de pads verliezen helaas snel hun waarde ook al zijn ze bijna niet gebruikt.
Dus 350 zou wel ok zijn.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:59

DivaBurga schreef:
Ja dat is ook wel waar het VPS zit er natuurlijk niet voor niks in en is ook niet te vergelijken met inlages. Maar dit leek me even de meest simpele manier om te zeggen dat zonder VPS het BF zadel ook goed ligt. Vind het zo jammer dat er soms gedacht wordt dat het dan slechtere zadels zijn.

Oja even een vraagje als ik een nieuwe pad voor mijn Nevada bestel kan die dan nog met inlages geleverd die voor de zadels zonder VPS zijn?

Volgens mij heb ik mezelf al verbeterd,
Was meer een kleine vergelijking maar ik had denk ik iets duidelijker moeten zijn want wat je zegt het is natuurlijk niet hetzelfde.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:04

Bedankt voor de reacties :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:55

Kailonne schreef:

Moest even zoeken naar je vraag , was aardig ondergesneeuwd inderdaad !

Tja een Barefoot waar een knop op zit , die heeft natuurlijk een extra gat in het leer zitten waar de knop doorheen gaat , terwijl een Barefoot zonder knop dat niet heeft.

Je zou natuurlijk wel een Barefoot met knop kunnen kopen. En daar kun je fenders of beugelriemen aan hangen , dat is geen probleem om dat uit te wisselen.

Je kunt dan ook als je dat eens wilt de fork (met knop) er uit halen , en er een pommel (zonder knop) voor in de plaats doen , maar dan ziet het er natuurlijk niet zo mooi uit omdat het gat voor de knop toch zichtbaar blijft , dus je kijkt dan zo op de pommel door dat gat heen....

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:52

Om even terug te komen op het onderwerp van dit forum..... voordelen van boomloos zijn er veel genoemd, maar ik vind het een nadeel dat ik nog geen boomloos zadel heb kunnen vinden wat geschikt is voor een rondgeribte ford waar onze dochter het liefst mee springt. Of zijn er wel boomloze springzadels?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:35

Nouja , het enige dat een springzadel een springzadel maakt , is in principe (soms) een wat meer naar voren gebouwd en minder lang zweetblad en meestal vooral wat meer wrong hier en daar er op.

Van Freemax hebben ze volgens mij een model dat ze als springzadel benoemd hebben.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:41

Met een Startrekk veelzijdigheid kan je ook goed springen. Ik heb er een als testzadel met een platte zitting (IJslanderzitting).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:47

Van trekker hebben ze een semi-boomloos springzadel, de Flexible Bascule. Deze heeft een leren boom en is dus gedeeltelijk flexibel. Zou zelf heel graag dat zadel eens willen proberen voor springen.

http://www.youtube.com/watch?v=CI1GmGvJ ... ata_player
^^ hier een filmpje van het zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:04

Oja , de Bascule inderdaad , die is er ook nog :)

Goeiendag wat een artistiek filmpje zeg , pfffft.

Jammer dat er niet wat duidelijker geshowd wordt wat het zadel aan flexibiliteit heeft.
Een lepel die je om kunt knikken is nu niet zo spannend , het zou juist mooi zijn om te zien dat de onderkant van het zadel , de kussens en alles , echt in verschillende rondingen gebogen kunnen worden. (wat ik betwijfel , daarom vind ik dergelijke zadels zelf niet zo interessant vanuit boomloos oogpunt :o )

Alleen een knikkende lepel dat voegt niet zo gek veel toe :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:01

trijn schreef:
@Safiera: Houdt de moed er in meid, het komt best een keer goed! Goeie instelling: morgen weer proberen!

Thx, lief van je. Al is het me gisteren niet gelukt naar m'n pony te gaan (wilde 'm zelfs niet meer zien := ) Veel slechte dagen hier, maar goed, dat is erg offtopic.

Ik ben (ontopic) zo aan het twijfelen over het wel of niet kopen van een nieuwe bruine Cheyenne drytex... Kan nu ook niet goed testen nu ik amper er op zit. Was afgelopen week wel raar met ons boomzadel: pony probeerde ineens te schoppen tijdens het opstappen! Ook vind hij het aansingelen en opzadelen steeds minder leuk. Allemaal toch tekenen dat zijn zadel niet perfect is naar mijn idee.

Zou het natuurlijk altijd kunnen proberen (die cheyenne). Heb de wrong-seatsaver nog liggen, en zelfs al een kandidaat-koper voor het zadel dat ik nu gebruik. Maar de kans is groot dat ik 'm weer moet verkopen als het toch niet ideaal blijkt, en dan draai je er met een nieuw zadel al snel veel verlies op.
Als is het dat voor een goed zadel wel waard, pony gaat voor in ieder geval. Kun je trouwens ergens de trekker uitproberen? Dat lijkt me ook nog wel een redelijke optie voor ons.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:06

Bij buitenzinnig of greendistance kun je wel een week testen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:10

Vanmiddag bij Equixantos de London opgehaald, morgen testen! *\o/*