Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:55

Idd, ik was dat vergeten, wou dat ook nog doen. Ik zag een Deuber zadel met een concha in het leder bevestigd, met daar nog eens lederen veters aan, was heel mooi.
Je kan ook veteres vooraan bevestigen é? Heb er wat voorbeeldjes van als je daar interesse voor hebt.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-09-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:58

oh echt??
dat moet je dan echt bij een zadelmaker laten doen denk ik...
weet ook niet goed waar mooie leren veters te koop zijn.
ff zoeken.

jammer dat die zalea's zo duur zijn...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:03

Jammer Cambiar dat ze in Brazilië niet de moeite nemen om je vragen te beantwoorden..Voor je iets bestelt wat zo ver weg komt zul je toch wel precies moeten weten hoe en wat..Ik zou die bastos nog best willen hebben,maar jij gaat dus niet bestellen daar?

Haha dus jou jonge paardje heeft de bok knop al wel ontdekt :D

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:28

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:33

Die zijn wel erg gaaf zeg!

Jammer dat er een rigide boom in zit..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:42

Wow, die zien er gaaf uit zeg! En voor dat geld? Die zou ik wel es in't echt willen zien.
Ik zou de laatste van de onderste rij wel willen in de kleur van de eerste van de één na onderste rij...

Oh wacht nee... die seat vind ik weer niet mooi... hmmm, met de seat van de middelste dan (van de laatste vind ik die achterste singelring weer mooi aangezien je zo een driepunts singelbevestiging a la Maliboud kunt maken.

@Pleiada, waarom jammer? Voor mij juist een voorwaarde... Lange afstanden wil je niet boomloos...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:06

Zalige zadeltjes inderdaad, maar helaas, dat verhaal over die kussens bestaande uit memory foam, weet niet of dat zo goed is....TH cuir werkt ook op dat principe en al heel wat minder goeie zaken gelezen daarover (ivm ademend vermogen van MF en dunner worden als de MF opwarmt)...hij vertelde net hetzelfde verhaal als op die site als verkoopsargument.
Beter toch de pure boom overtrokken met leder en met vilten pad eronder?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-09-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:10

Persoonlijk vind ik het jammer omdat een boomzadel voor een aantal van mijn paardjes niet aan te passen is,althans dat is gebleken in het verleden..Misschien is dit wel een heel ander soort boom hoor,maar ik rij eigenlijk al jaren boomloos en dat bevalt me wel erg goed..Als ik een boomzadel zou willen moet er wel enige flexibiliteit in zitten,anders lijkt het mij niet prettig voor het paard omdat de rug van het paard aan alle kanten beweegt..Er zijn ook ruiters die lange afstanden rijden met boomloos *D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:13

Die doma vaquera modellen zijn wel echt super gaaf om te zien :9

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:22

Ja heel leuk, maar wel nogal een vreemde seat, precies heel erg rond...mocht ik zo'n zadel kopen, zou ik dat wel graag eerste eens proberen.
Vraag me af wat Moragh daarvan zou vinden...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:25

Ja inderdaad de zitting ziet er erg rond uit,ben benieuwd of dat niet ongelofelijk wijd zit..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:30

pleiada, ik weet niet wat jij onder lange afstanden verstaat maar ik heb het over trektochten, niet over 1 dag van 30 of 40 km. of een 180er endurance 1 of 2 keer per jaar. Dag in dag uit minstens een kilometer of 20 en dat voor meerdere weken tot maanden... zoiets. Als je dat, met bepakking, wilt doen kun je maar beter een boomzadel nemen (ja, uiteraard wel een die goed past, maar dat lijkt me logisch) als je de rug van je paard heel wilt houden. Je hebt dan echt de gewichtsdistributie van een boom nodig anders houdt je paard 't gewoon niet vol.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:42

Cambiar, ik denk dat je MF als materiaal voor een pad, niet helemaal kunt vergelijken met MR als extra laagje op een zadel. Als je zorgt dat er rechtstreeks op het paard een goed ventilerende laag demping ligt zal hij geen last hebben van slecht ventilerend MF. Een kale met leer bekleedde boom ventileert tenslotte ook niet, dat doet de pad er onder. Ik denk dat zeker in paarden met lastige ruggen of paarden die per seizoen nogal kunnen verschillen, zo'n stukje 'aanpassend vermogen' nog niet zo heel verkeerd is. Raya is heel ietsjes swaybacked (nou ja, ook niet echt, maar een kei rechte rug heeft ze ook niet.. ) en ik denk dat die kussen juist maken dat zij zo'n zadeltje kan passen. Er zijn maar weinig zadels die standaard de rock hebben die zij nodig heeft.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:48

Daar zit inderdaad wel wat in francis..Ik rij gelukkig geen lange afstanden,maar voor diegene die dat wel doen zal het heel anders zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:07

Francis,zou jij dat graag gaan doen?
Dergelijke lange tochten?

Heb daar altijd wel bewondering voor namelijk...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:36

Dat zou ik niet alleen graag doen, dat gá ik doen. Of toch in ieder geval proberen, zeker weten...
Wanneer weet ik nog niet hoor maar ik ben echt van plan om met Raya naar Zuid Polen te rijden, waar ze vandaan komt, deel van de route door Polen staat al vast, wil langs een aantal Hucul-stoeterijen. Ben nog aan't bedenken of ik helemaal door Duitsland ga of toch (wat ik eigenlijk het liefst zou doen maar weet niet of ik dat in m'n eentje durf) een lagere route ook door Tjechie.
Voor die tijd wil ik uiteraard wat kortere ritten in Nederland en/of Duitsland gedaan hebben om te trainen en zeker te weten dat ze het aan kan (met name mentaal). Een 'rondje Nederland' (helemaal langs de grens/kustlijn van Nederland) is iets wat me ook nog wel leuk lijkt om te doen en éigenlijk zou ik ook nog wel door Engeland willen rijden, van hier naar Edinburgh bijvoorbeeld. Maar als ik ooit maar 1 lange kan/mag doen dan wordt dat zéker weten Polen.
Liefst zou ik wel samen met 1 iemand rijden, toch nét wat veiliger en 'gedeelde vreugd is dubbele vreugd' hé, en voor Raya zou het ook wat makkelijker zijn, 't is wel heel lang in je eentje dan... Maar ja, dat moet dus iemand zijn waarmee je het zó goed kunt vinden en ik heb geen kennis die dit zou willen doen ;)
Maar zoals gezegd, ik weet nog niet wanneer, eerst maar zien dat ik er überhaupt ooit es op kom en dan gaan we eerst maar wat korter proberen dus we zien wel. Maar als Raya het kan, dan gaan we zeker.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:40

Wat gaaf! Ik wil wel mee, mijn paard komt ook uit Polen!

Ik moet dan wel eerst een paar jaar sparen, haha

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:59

Oh leuk Henkje, heb je'm zelf uit Polen gehaald (even in je profiel gespiekt wat je hebt ;) ) Gave jongen.
Raya is als veulen al naar Nederland gekomen maar ik hoop haar ooit de mogelijkheid te geven over de 'polonina' te rennen (bergweides in het Bieszczady gebergte, maar ook de naam die ze haar in haar paspoort hadden gegeven).

voorlopig zijn we nog lang niet zo ver hoor, en ik ga heel 'low budget', geen geplande logeeradressen maar gewoon 's middags op zoek naar een slaapplaats, tentje in de bepakking en avonturen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:15

Henkje, ga ik ook mee....

Nee zonder gekheid.
Gaaf hoor, om zo'n plan te hebben. Ookal duurt het misschien nog een tijd.
Ik zou ook heel graag eens langere tochten maken maar zou geen weken/maanden onderweg willen zijn.
Eerst maar eens de Veluwetrail rijden,die wil ik aanstaande zomer doen...
rijdt iemand mee??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:20

Ik moet eerst maar es zien überhaupt een zadel op m'n pony te krijgen ;) en daarvoor moet ik toch eerst dat verrekte stocksaddle kwijt.
Mocht een van jullie nog iemand weten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:23

Anoniem schreef:
Henkje, ga ik ook mee....

Nee zonder gekheid.
Gaaf hoor, om zo'n plan te hebben. Ookal duurt het misschien nog een tijd.
Ik zou ook heel graag eens langere tochten maken maar zou geen weken/maanden onderweg willen zijn.
Eerst maar eens de Veluwetrail rijden,die wil ik aanstaande zomer doen...
rijdt iemand mee??

Eerst aanstaande zomer jonkie inrijden, misschien 2014 weer echt op pad.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:00

@darchrystal, idee voor een zalea, merino velletje kopen, gaten snijden waar de pommel erdoor kunnen en schaapje erover leggen, zal iets goedkoper uitkomen dan 215 euro...
http://www.cavalos.pt/images/uploads/magictoolbox_cache/a329621d82e867ad39a2036d5fc933d4/3/9/39/original/1b23660abc4cbad19f1331b52a2e2373.jpg

Pad kost...49 euro, lang leve ebay!
http://www.ebay.de/itm/VOLL-WASCHBARE-MERINO-LAMMFELLE-LAMMFELL-SCHAFFELL-SCHAFFELLE-NEU-TOP-/400319959673?pt=Teppiche&var=&hash=item5d34edd279
Ik ga het zo doen ;-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-09-12 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:04

oh wat ben jij toch handig.
dat is wel een goed idee hoor.
eens zoeken waar je een goed schaapje kan kopen en dan zelf wat prutsen..alleen moet het wel goed blijven liggen.
ben benieuwd naar jouw creatie!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:06

Om gaten te snijden moet je echt niet handig zijn hoor :D . Tuurlijk zit dat vast als je de pommel door de gaten steekt. Nog een lint aan de achterkant bevestigen en die rond zweetblad leggen en klaar is kees :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:12

Hahaha,je kent mij niet, ik krijg het voor elkaar om zelfs een gat te verprutsen.
Maar ga zoeken naar een mooi schaap. Vindt ruime 225 euro voor een zalea 'op maat'echt te gek.