Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:16

Sorry Caro, ik had over je berichtje heen gelezen.

Je kan inderdaad niet bitloos rijden met de Competition, als je bitloos wilt rijden is de Multi wel geschikt.

Ik kreeg bij mijn Multi standaard alle attributen bijgeleverd op de teugels na. De spullen om crosslink en sidepull en de bitclips zitten er allemaal bij

Ik gok jouw jonge dame(Nrps: spring x tuiger) van 1.65 m met een fijn hoofdje op SH (Standard Horse) in.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:22

Bedankt Myca!
Misschien een blonde vraag maar waarom kun je met de Competition niet bitloos rijden :o ?

Myca

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:29

Het leer van de Competition is veel soepeler, dat zou gaan schuren als je bitloos wilt rijden.
En op het kopstuk van de Multi zit een elastiek waar je de bitloze attributen door kunt halen.

Afbeelding

Afbeelding

Links op de foto de Multi waar het bitringetje uitgehaald is.
Het metaal is daar messing-kleurig en de Competition heeft zilverkleurig metaal.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:36

Nogmaals dank Myca, met deze info kan ik wat ;) . Heb je nog een tip waar ik het beste kan bestellen? Divoza heeft de Competition nu met 25% korting en vind vooral de bruine tobacco kleur super mooi. De Multi is volgens mij alleen in donkerbruin te krijgen, toch?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:47

Ik heb ze al een tijdje, dus ik kan je niet 'up to date' informeren over waar je moet zijn, want dat kan in die tijd best veranderd zijn.

De Micklems van de foto's waren beide voor mijn vorige paard Multi en Competition zwart Cob.
Nu heb ik een zwarte Competition en een donkerbruine Multi full, maar wat er nu nog verkrijgbaar is weet in niet.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:19

Heb inmiddels globaal het topic doorgelezen. Ook iemand die goede ervaring heeft in combinatie met een Myler bit. Ik ben om, alleen nog even uitzoeken waar ik het hoofdstel het beste kan bestellen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:30

Leuk dat er nog steeds mensen zijn die willen overstappen! Ik rij nu een maandje met mijn micklem C. vorige week ook les gehad en mijn instructrice was erg enthousiast. Vond dat paardje betere aanleuning had en zijn mond niet meer open deed. Ik heb nog niet met bitclips gereden omdat ik dan zeker weten het leer beschadig en dat vind ik zonde. Heb ook de frontriem eraf gehaald, want dat paste niet helemaal lekker. Ik ga van de week weer een keer met m'n oude hoofdstel (bakstuk met lage neusriem) rijden om te kijken wat het verschil is. Ben benieuwd.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:25

Ik heb pas de nepper multi gekocht en ben er tot op heden heel erg blij mee. Goed ingevet toen ik hem kreeg en ik vind hem best soepel. :j
Ik heb ook pas het myler bit van een stalgenootje geprobeerd omdat mijn paard in de mond erg onrustig is. Met rijden nog wat onrustig en ik neig naar een myler bit met tongboog, maar die werkt weer sterker in op de lagen. Iemand ervaring ?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:08

De tabacco kleur is er uit gegaan :o
Als je nog eentje kan vinden en je wilt hem echt hebben zou ik er dan wel voor gaan, via Horseware kan je er niet meer aan komen |(
Beide zijn in bruin en in zwart nu verkrijgbaar.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:50

Ik rij met de multi en myler bit. De myler heeft een klein tongboogje (level 2), Iris loopt er fijn op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:40

CarovdG schreef:
Ik heb nog een paar vragen: ik twijfel nu dus tussen de Multi en de Competition. De Competition heeft geen ring boven op de neus, maar ik heb een Academische Kaptoom voor het werken aan de hand. Ik lees echter op veel sites dat je hiermee absoluut niet bitloos kunt rijden. Is dat ook zo?

Krijg je bij de Multi standaard alle attributen bijgeleverd? Bitklipjes wel zover ik kan lezen maar de spullen om er bitloos mee te kunnen rijden ook? Of kun je dit los ergens bijbestellen?

Mijn jonge dame(Nrps: spring x tuiger) van 1.65 m heeft een fijn hoofdje. Welke maat zal haar het beste passen? Cob of toch gewoon een Full? Waar hebben jullie je hoofdstel besteld?
.

In je kaptoom zit een fietsketting in de neusriem, daar zou ik zeker niet mee gaan rijden.
Bij de multi zit alles bijgeleverd om op verschillende manieren bitloos te kunnen rijden.
Maat...ik heb een 173 cm paard me een extra full. Keelriem kan mooi dicht, maar wel op 1e gaatje. Denk dat jij een full nodig hebt. Weet niet meer waar ik 'm besteld heb :o .

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:45

Bedankt paars. Inderdaad, de AK heeft een ketting in de neusriem. Dat is ook een rede dat ik hiermee liever niet wil rijden. Voor mijn dame wil ik een full gaan bestellen.
En jammer te lezen dat de kleur tabacco er uit is gegaan josie.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:15

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:26

Mijn vorige paard deed ook wel eens haar mond open tijdens het rijden. In eerste instantie had ik dat niet in de gaten, pas op foto's zag ik dat voor het eerst.

Ik ben toen overgeswitched naar een dubbel gebroken aurigan (of argentaan) watertrens met plat tussenstukje.

Daar liep ze wel fijner op. Bij mijn huidige paard rijd ik nog steeds op diezelfde trensjes.
Ik heb er ook eentje met zo'n bol tussenstukje (olijfje), maar die vindt hij niet lekker, dan wordt hij stugger.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:01

Ik zag het ook voor het eerst op de foto :o
Ik hoor en voel hem wel constant kauwen en smakken. Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens met bol stukje. Voorik een hele verzameling krijg misschien eerst nog een paar keer de myler lenen (past toevallig)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:06

@Bertine; doet je paard nu meer zijn mond open tijdens het rijden dan met een gewoon hoofdstel?

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de micklem echt veel comfortabeler is voor een paard dan een gewoon hoofdstel. Er zijn niet zoveel mensen die dat noemen hier:) Schuren jullie paarden nu bijv minder met het hoofd?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:18

Mijn vorige paard heb ik eerst met een conventioneel hoofstel gereden en toen ik een Micklem ging gebruiken had ze minder behoefte om te schuren.
Je kan natuurlijk niet echt in het hoofd van een paard kijken, maar ik denk dat ze willen schuren omdat er iets kriebelt. Mijn huidige paard heb ik eigenlijk nooit anders dan met een Micklem gereden, maar als ik hem niet tegen houdt wil hij graag even tegen me aan schuren als ik afgestegen ben.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:21

CarovdG schreef:
Op mijn zoektocht naar een geschikt hoofdstel voor mijn jonge 3,5 jarige is mijn blik nu gevallen op de Micklem Multi Bridle. Fijn dat dit topic er is, ik lees een hoop goede ervaringen :j ! Dit hoofdstel lijkt me echt een enorme uitkomst.

Ik heb nog een paar vragen: ik twijfel nu dus tussen de Multi en de Competition. De Competition heeft geen ring boven op de neus, maar ik heb een Academische Kaptoom voor het werken aan de hand. Ik lees echter op veel sites dat je hiermee absoluut niet bitloos kunt rijden. Is dat ook zo?

Krijg je bij de Multi standaard alle attributen bijgeleverd? Bitklipjes wel zover ik kan lezen maar de spullen om er bitloos mee te kunnen rijden ook? Of kun je dit los ergens bijbestellen?

Mijn jonge dame(Nrps: spring x tuiger) van 1.65 m heeft een fijn hoofdje. Welke maat zal haar het beste passen? Cob of toch gewoon een Full? Waar hebben jullie je hoofdstel besteld?
[ Afbeelding ]

Alvast dank voor jullie reacties +:)+ .

Volgens mij heb ik ondertussen je mail beantwoord. ;)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:24

Hinke schreef:
@Bertine; doet je paard nu meer zijn mond open tijdens het rijden dan met een gewoon hoofdstel?

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de micklem echt veel comfortabeler is voor een paard dan een gewoon hoofdstel. Er zijn niet zoveel mensen die dat noemen hier:) Schuren jullie paarden nu bijv minder met het hoofd?

Ik denk dat het een confortabel hoofdstel is. Ik kan niet zeggen dat hij minder schuurt. Van mijn oude hoofdstel had ik alles afgehaald, maar daardoor lag het bit minder stabiel

Hij doet nu niet meer zijn mond open dan eerst volgens mij wel minder ver open (het kan wel) hij likt heel vaak met zijn tong langs zijn lippen

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:08

Inderdaad Nienke, lees net je mail. Bedankt voor je reactie. Ik had jou en josie een mail gestuurd en heb toen josie reageerde vanavond meteen bij haar het hoofdstel besteld. Liever via een van jullie als die grote internet shops ;)
Maar je hebt een leuke website, zal dit in de gaten houden.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:23

Mijn paard schuurt ook nog wel z'n hoofd na het rijden. Met mijn oude hoofdstel deed hij het wel echt zodra we terug op stal waren en hij heeft toen meerdere keren de nepdiamantjes op de neusriem eraf geschuurd. Nu schuurt hij ook wel, maar veel minder. Ik heb vooral het idee dat hij wil schuren omdat hij heel veel zweet en het gewoon allemaal jeukt en kriebelt. Hij rolt ook altijd direct na het rijden... Dus ik denk niet echt dat het bij hem komt doordat een hoofdstel niet comfortabel zit. Het vorige hoofdstel wat ik gebruikte was een bakstuk met een lage neusriem die er meer voor de sier omheen hing dat daadwerkelijk iets deed.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:41

Mijn paard is stiller met de mond, dat is een ding wat zeker is. Als ik de neusriem los deed, ging haar mond altijd helemaal open. Nu doe ik de neusriem ook los, maar gebeurt er niets.

Verder heb ik dit hoofdstel gekocht omdat ik meer bitloos wou rijden. Dat heb ik in het beging wel veel gedaan, de laatste tijd niet meer omdat ze zo lekker loopt met bit ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:52

Ik rij ook met de multi en een myler comfort snafle. Bevalt mij prima. Verdrr schuurt die van mij nog steeds zowel met als zonder hoofdstel als ik terug kom van het rijden.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:36

Ik heb de multi gekocht dit weekend, mijn oude hoofdstel meegenomen voor de maat en volgens mij past mijn 1.78m grote reus makkelijk in een gewone standard... morgen kan ik hem even passen....
Ik hoop het maar, ik mag hem wel omruilen moest hij niet passen...
Het leer was nu (oningevet) lekker zacht en soepel vond ik... volgens de mensen in de winkel mag ik ook gewoon met de multi op wedstrijd starten (belgie), er staat ook FEI approved op de verpakking...
Nou ik ben benieuwd hoe het morgen gaat zitten....

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:15

Spannend! :D

Ik ben nog steeds erg blij met mijn multi...