[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:21

maringe schreef:
Ik heb geprobeerd om de sjablonen uit te printen, maar om een of andere reden worden die verkleind

Wanneer je gaat afdrukken moet je even kijken naar de uitlijning van het papier. Als het goed is moet er een functie zijn waarbij je het over de hele pagina kan laten afdrukken. Dan moet het goed gaan :j

Zilfstar

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:41

Zoooo vandaag weer even uitgewaaid met de Christ. is toch weer effe wennen als je een paar maanden op de Trekker hebt gereden :) maar Jip was weer braaf ermee. Wel in de galop weer even moeten overhalen dat ik echt wel blijf zitten haha. Maar ging weer super. Blijft een fijn ding die Christ.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:11

Ooit... Als ik nog eens geld over heb wil ik ook een christ. Lijkt me zo super!

Ik heb vandaag een witte (oudere) XXL pommel binnen gekregen en een nog oudere L. Maar die L heeft de raakvlakken op het paard heel groot. Ben bang dat die niet in mijn zadel gaat passen, al werd gezegd dat dat wel moest lukken. Binnenkort maar eens meten op mijn paard welke ik nodig heb.

Sinds wanneer zijn wij hk?
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 17-12-13 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:15

Dat vroeg ik me ook al af... Ik dacht eigenlijk dat ik het over het hoofd had gezien omdat ik dan wel een moderator opmerking had verwacht als het zomaal veranderd word.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:16

Ja, dat had ik inderdaad ook, maar ik kon zo snel geen bericht erover terug vinden...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:25

We zouden niet naar HK veranderen dacht ik en gewoon informatief blijven ander topic was aangegeven voor off-topic gaan. :?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:27

We zijn nu blijkbaar een HK op het informatieve gedeelte :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:28

Dat is een nieuwe regeling. Lange topics worden altijd hk, maar er mag dan alsnog niet off-topic gegaan worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:12

Nieuw foto update en zadel nog een heel end naar achteren gelegd en voor mij beugels een gat langer.
Afbeelding
Nog los en voorste singelriem als punt aangehouden recht naar beneden voor aansingelen.
Afbeelding
En aangesingeld (moet nog wel nasingelen).

Stalgenoot heeft uiteindelijk mijn pony uitgestapt en genoten van de heerlijke gelzitting. Ben alleen foto van na het rijden vergeten en was even lastig wegens dat iemand les had. :o

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:34

Safiera schreef:
Als ik deze foto zie denk ik eerlijk gezegd dat je in een maat groter nog veel beter kunt zitten; bovendien lijkt de achterkant van het zadel wat in de rug gedrukt te worden?

Dat idee had ik ook. Ik vind ook de skirt aan de achterzijde zo kort. De cantle " hangt" eroverheen. Vind ik
minder mooi. Ik vind het zadel zeer kort en stel me vragen bij de drukverdeling.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:44

Zal anders eens kijken voor een foto van na het rijden en dan opletten dat ik het zadel er recht af til.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:56

Op zich zou die korte achterkant geen probleem hoeven te zijn, mits het zadel maar goed recht ligt en de ruiter niet te veel achterop komt te zitten, en er goede kwaliteit inlages / kussens onder liggen dan zou het achterste randje niet hoeven te gaan drukken.

Maar zoals op de eerdere rij-foto ligt het zadel wel achterover en zit de ruiter wel teveel achterop, daarmee verwacht ik teveel druk op dat achterste randje dus op die manier zou ik er zeker niet verder mee rijden.

Ik ben wel benieuwd of het genoeg verschil maakt met het zadel iets verder naar achteren gelegd zodat het hopelijk wat rechter ligt, en beugels gaatje korter...maar ik vermoed dat je vrij ver achterin het zadel blijft zitten :=

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:13

Ik vind het zadel ook wat klein voor de amazone. Dat beïnvloedt de druk die het te verduren krijgt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:56

Ik heb vandaag weer les gehad (gemiddeld 2 keer per maand) en ik ben nog steeds zoooo blij dat ik van het voorjaar de overstap naar boomloos heb gemaakt. Ter kennisgeving :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:34

Ben nu de foto's van voor het rijden vergeten lastig hoor, maar heb in ieder geval wel een ¨heerlijk¨ buitenritje gemaakt. En eigenlijk nu aan het twijfelen om beugels misschien nog een gaatje langer te doen.
Afbeelding
Zo lag het zadel na de buitenrit incl. maffe acties en vooral de musjes in de struiken waren levensgevaarlijk. Dus dan moet je perse een meter opzij springen. En de opgetuigde kerstboom die we al eens eerder waren tegen gekomen en geen blik waardig was nu ook fjord verslindend. :+
Afbeelding
Alleen probleempje met maken van haren foto, want voor ik krukje en klaar stond voor de foto had hij al aan beide zijdes op zijn rug lopen knabbelen. Ik schijn namelijk niet goed genoeg te poetsen. :+
Afbeelding

O ja witte vlekken zijn nog cadeautje van vorige eigenaar. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:26

Zadel ligt nu iets meer naar achteren zo te zien en het lijkt daardoor al beter de contouren van de rug te volgen in plaats van dat het zo´n prikrandje van de achterkant van de skirt lijkt te geven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:09

Kan ook zijn dat de leren boom zich steeds meer begin te vormen naar zijn rug. :j

En ik weet nu heel zeker dat de volgende keer fenders nog een gat langer gaan, want verrek nu van de pijn in mijn knieën en weet dat dit dus door te korte fenders kom (links flinke vochtbult). -O-

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:19

Wat een heftige reactie op te korte fenders... Ik rij al een paar jaar met verende beugels. Als ik een lange rit maak (en veel draaf) met niet verende beugels merk ik dat wel in mijn kniën, maar ik krijg er geen vochtbulten van...
Hopelijk trekt het snel weg!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:24

Helaas heb ik een raar lichaam waar ha en fysio niet weten wat ze ermee moeten doen. Enige optie zou kijkoperatie zijn, maar de vraag is of ze wel wat gaan vinden. :?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:30

vandaag weer met de london gereden *\o/* *\o/*
ben er echt blij mee
de ruggegraat ligt heerlijk vrij, ook enorm goed te zien na het rijden
enige is: ik gebruik een hafpad en dan een dekje, maar ik zag wel de rand van de hafpad in zijn velletje
zou dat irriteren voor hem of zou ik beter eerst dekje dan pad kunnen doen?

overigens schuift het zadel niet, heerlijk, ook opstappen ( met krukje ) gaat goed, daar waar zelfs voorheen de boomzadels schoven

marcella, das idd vreemd, heb je er alleen last van met rijden?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:56

Nee niet alleen bij rijden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:00

Ik vind je fjord wel een gaaf paardje! Het zadel lijkt nu wel beter te liggen. Wat je zegt, het moet ook naar de rug gaan vormen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:18

Ik vind het zadel nog steeds wel heel erg opwaarts liggen hoor, ben benieuwd of dat nu echt het model van het zadel is of dat het bij andere paarden of na flink inrijden wat (voor mij) mooier gaat liggen :)

Balen zeg van die vochtbult, jeetje!

Zouden stirrup turners / swivels ook niet helpen om wat druk van je knieën te halen? :)'

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:22

quibje schreef:
vandaag weer met de london gereden *\o/* *\o/*
ben er echt blij mee
de ruggegraat ligt heerlijk vrij, ook enorm goed te zien na het rijden
enige is: ik gebruik een hafpad en dan een dekje, maar ik zag wel de rand van de hafpad in zijn velletje
zou dat irriteren voor hem of zou ik beter eerst dekje dan pad kunnen doen?

overigens schuift het zadel niet, heerlijk, ook opstappen ( met krukje ) gaat goed, daar waar zelfs voorheen de boomzadels schoven

marcella, das idd vreemd, heb je er alleen last van met rijden?

Fijn zeg Quibje +:)+

Ook altijd leuk om op Bokt te lezen dat een Barefoot bij iemand minder schuift dan andere / boom-zadels :P

Ik hoor dit zo ontzettend vaak van mensen die na het testen een Barefoot kopen o.a. om die reden maar op Bokt blijven mensen maar steeds zeggen dat "boomloze zadels" veel meer schuiven :roll:

Ik zou zeggen: weg met die hele half-pad, ik vind het ondingen die veels te veel (risico op) problemen geven, daarom verkoop ik ze ook niet.

Leg je je inlages op een dekje dan gaat de rugbies van dat dekje tussen je inlages in zitten en / of alsnog strak trekken over de rug, erg zonde van de ruggengraatvrijheid die dan minder wordt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:11

O ja en eindelijk een zadel gevonden waarmee ik links kan opstijgen zonder schuiven (paard links gebogen). *\o/*

Vermoed dat er flink wat rij-uren in gaat zitten om de boel goed gevormd te krijgen. Denk zo dat leren boom en western fork een behoorlijk stugge combi is, maar dat is ook wel nodig om voldoende stabiliteit te hebben.

Problemen met mijn knieën is iets wat ik van jongs af aan heb en dus ook regelmatig bij overbelasting een vochtbult. En overbelasting heb ik snel. Artsen weten niet wat ze ermee moeten geen afwijkingen van het bot, scan ook niks bijzonders te zien (alleen hoor het er gaver eruit te zien voor mijn leeftijd) en reflextesten zijn ook allemaal goed. Enigste wat ik dan zou kunnen bedenken is dat ik dezelfde afwijking heb als mijn moeder en dat is een lus bij mijn knieën (mijn moeder heeft uiteindelijk een kijkoperatie gehad en toen kwam ze daar achter).

Weet voor mij dat het probleem opgelost word met beugels nog een gat langer. Kan dus ook eigenlijk niet met een vzh of dressuurzadel buitenrijden tenzij ik mijn beugelriemen heel lang doe (bijna gestrekte benen). ;)