Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:15

Hier kan je met een beetje fantasie de Iberica zien met Ron er op

Ze naderen een obstakel waar er maar 1 tegelijk langs kan (of je moet springen)
Afbeelding

Het is gelukt! _/-\o_
Afbeelding

Daarna bedenkt Smurf dat je best rondjes om Ap heen kunt te lopen..... B-)
Afbeelding

Via de andere kant.... :P
Afbeelding

De Iberica verschuift geen (centi)meter +:)+

Voorop bevalt Smurf beter <<)
Afbeelding

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:19

wahaha geweldige Smurf ! _O-
Leuke foto's, Don.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:19

Mijn haf wordt erg boos als de shet zover voorop loopt.
Met de Iberica heb ik het nog niet geprobeerd omdat ze er beiden in de galop een wedstrijdje van maken (shet wint). Ik heb dan nog het gevoel dat ik met mijn zadel meer grip heb

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:22

Haha wat een beest _/-\o_

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:30

Vandaar ook dat we niet alleen met een handpaard weg gaan - ook wij zijn bang voor een wedstrijdje. Op zich zou ik ze allemaal makkelijk los mee kunnen nemen, er zijn bijna geen wegen. Maar geen idee wat ze dan gaan doen. Lekker een wei in om te vreten of onbeschaafd uit hun dak gaan...zo piep ben ik ook niet meer en ik heb nog geen doodswens :7

Maar misschien, wanneer we het vaker doen, het steeds makkelijker gaat. Al doende leert men -:)
Smurf is makkelijker dan Kwetal om mee te nemen, die blijft af en toe ineens doodstil staan "tot hier en niet verder" en dan zit jij ineens op de grond achter je paard :P Of hij bedenkt dat hij best even weg kan rennen....

Hier een filmpje van verleden jaar - wij zijn slechte opvoeders, dus er is nog niet veel veranderd :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:39

Dat ziet er niet best uit :+ Tijd voor een zwaar trainingskamp voor jullie allebei..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:59

Ik was vorig jaar rijen met alletwee, shet had geen zin meer en voor zich besloten de kortste route terug naar huis te nemen.
Ik ben 4x afgestegen en er weer op omdat hij zich steeds weer lostrok. Eenmaal op de weg terug naar huis heeft hij zich gedragen.

Volgende keer aan de lange lijnen doen, je shetje loopt toch de hele tijd voor :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:12

hihi Kwetal doet lekker zijn goesting. _O-
Maar idd niet veilig om die mee te nemen als handpaard, die gaat zo de andere kant op als ie wil. :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:18

ik heb mijn Welshje wel eens meegenomen als handpony, maar dat vinden we alle 3 niet leuk, dus dat doe ik niet meer. De ezel neem ik maar niet mee, die kan gruwelijk uit z'n plaat gaan van loslopende honden. (ik heb mijn haat en angst voor loslopende honden goed overgebracht op al mijn beesten maar ik beperk me tot het verrot schelden van de eigenaar, als die tenminste ergens in de buurt van zijn hond is :( )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:25

hotchocolat schreef:
Ik was vorig jaar rijen met alletwee, shet had geen zin meer en voor zich besloten de kortste route terug naar huis te nemen.
Ik ben 4x afgestegen en er weer op omdat hij zich steeds weer lostrok. Eenmaal op de weg terug naar huis heeft hij zich gedragen.

:oo stoutert!!!

Citaat:
Volgende keer aan de lange lijnen doen, je shetje loopt toch de hele tijd voor :D

Ik heb lange lijnen, maar moet nog eens naar een "tuigmaker" om een soort longeersingeltje te maken waar grote ringen opzitten, zodat de lange lijnen niet op de grond hangen en ik niet heel de tijd mijn handen zo hoog hoef te houden (had ik al gezegd dat ik onhandig ben??? :P )
Er is zo weinig te koop voor die hele kleintjes :\

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:31

Ik ben haast een beetje jaloers als ik dat filmpje zie, wat had ik dat graag met mijn pony gedaan :) Ik wil zo graag weer een kleine pony, maar dat is echt niet verstandig. Ik ben ook heel bang dat ik er weer een heb die gevoelig is voor hoefbevanging, en alle ellende opnieuw begint.. Maar het kriebelt wel altijd als ik die kleintjes zie :D

Ik ga eens kijken voor een elastische singel, is het proberen wel waard denk ik dan! Ik vind het ook wel een prettig idee, dat elastische, alleen ik ben zo bang voor schuiven..

Mijn trekpaard word binnenkort ook beleerd, dus ik heb een barefoot arizona voor haar gekocht, een tweedehands. Er zit geen singel bij, en al zat hij er bij dat paste hij toch niet :') dus opzich zou ik daar ook wel een elastische voor willen.. Maar ik zou me ook wel heel banketstaaf voelen als die vrouw die haar gaat beleren er af schuift bij de eerste bok omdat het zadel schuift door de singel :o

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:55

Bij Morrie heb ik altijd last gehad van schuivende zadels, tot ik deze onderlegger ontdekte.
Ik heb hem ook onder de Iberica, had hem onder de Ghost en zijn voorgangers (waarvan ik de namen vergeten ben) liggen.
Daarbij heb ik ook al jaren de elastische Westip singel, met als voordeel dat je zo lang kan laten maken als je wil.
Bovendien: beetje trekpaard bokt echt niet bij opleren, daar mik je een zadel op en dan rij je ermee weg :+
(en dat zuig ik niet uit mijn duim, ik heb er 10tallen opgeleerd vroeger)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:46

Oh dat is een goede tip Morrie! Word dat ook erg hoog als hij onder een gewone pad zit, of valt dat mee?

Ik ben bang dat ons Loes dan niet onder een beetje trekpaard valt, ze mag graag de voetjes van de vloer doen:

Afbeelding

Ze heeft wel manieren hoor, maar ze is wat puberaal en laat ons regelmatig versteld staan hoe lenig ze is :D Het gaat wel steeds beter, maar ik ben nog niet overtuigd dat het opzadelen en wegrijden is straks. En dat is ook gelijk de reden dat ik haar niet zelf beleer :D

Er zijn al een aantal mensen geweest die tegen ons zeiden: Och, dat trekpaard wil ik ook wel even voor je beleren, dat doen we zo even. Om vervolgens toch te verbleken als ze zien hoe dartel Loesje door het weiland bokt en springt met de andere paarden :')

Het is niet bepaald een rustig en log trekpaard, er zit heel veel pit in! Vind ik ook leuk hoor, ze heeft echt karakter :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:02

En hoppa!!! *\o/* Wie weet is ze juist met rijden heel tam??

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:20

Wat een heerlijke foto's en filmpjes hier :D

Ik gebruik het handvat ook nog in de galop. Niet omdat paardlief bokt ofzo maar ze vind de galop ontzettend moeilijk ( is natuurlijk ook moeilijk voor zo'n log paard) waardoor we nogal explosief door de bak gaan.

Ik heb onze merrie zelf ingereden en bij haar was het ook redelijk opstappen en wegrijden. Ze was in het begin angstig maar heeft niet gebokt ofzo terwijl zij ook een pittige tante met veel karakter is. Nu scheelt het wel enorm dat onze merrie 8 was met het inrijden en ze stond al voor de kar.
Ben benieuwd hoe jou knapperd het gaat doen Zorro.
Laatst bijgewerkt door moppielover op 09-03-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:23

Als Fin bokt of wegspringt, vind ik dat ik met de Iberica een stuk stéviger zit dan in mijn gewone zadel! Het handvat heb ik eraf geknipt, zat me alleen maar in de weg.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:52

Ik zou het handvat er ook eerst afknippen, maar nu is het wel handig dat ik dat nog niet heb gedaan. Ik gebruik hem zelf niet, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen als ik de teugels ook vast moet houden, en ook nog eens moet rijden :') Maar ik heb hem ook niet nodig, ik zit er heel stevig in. Ik ben in de Iberica ook niet bang om te vallen, zelfs niet zonder beugels.

Misschien valt het rijden met Loesje inderdaad wel heel erg mee, zou kunnen! Ik kan het niet inschatten, ze is best jolig van zichzelf en ze kan soms bij een correctie ook heel beledigt reageren en gelijk de lucht in springen. Soms is het net of de zwaartekracht minder invloed op haar heeft :')

Ik laat haar dus bewust door mijn instructrice beleren, zij is heel goed :D We zullen het wel zien. Ik ga morgen eerst een weekje op wintersport, en als ik terug kom ga ik weer beginnen met wennen aan het zadel en bitje. Dat hebben we vorig jaar ook al geoefend, dus ik ben benieuwd hoe ze reageert nu. Ook gelijk trailermak maken, en dan brengen we haar ergens in april/mei weg.

Marloes word in mei.. geloof ik?... 5, ik laat haar bewust laat beleren. 99% van de 'trekpaardkenners' verklaard me voor gek, want dat had al gemoeten toen ze 2 was, maar toen was ze nog een overbouwde puppy, dat kon gewoon niet. Het lag in planning om haar vorig jaar te laten beleren, in het voorjaar, maar toen overleed mijn schoonvader plotseling en had ik wel wat anders aan mijn hoofd. En eigenlijk vond ik het toen ook nog te vroeg.

Misschien worden we er wel voor gestraft dat ze zo laat beleerd word, dat word me wel voorspeld in ieder geval. Maar het zij zo, ik heb er nu in ieder geval wel een goed gevoel bij, en dat is voor mij het belangrijkste. En mijn instructrice weet wat ze doet.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:43

Leuke foto's en Filmpje Don.
Wat betreft de singel, moet je even kijken op www.minishopuniek.nl of op www.shetlandershop.nl
daar verkopen ze kleine longeersingels, op shetlandershop ook met grote ringen bovenop.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:45

Morrie kan, als ie gewoon vrij losloopt, ook behoorlijk springen en bokken, vooral toen ie 10 jaar jonger was, maar als je erop zit, doet ie dat nooit, tenzij je iets vraagt wat ie niet wil: dressuur dus, dan ga je eraf, eigen schuld dikke bult. Ik denk dat ie nu ie ouder is gewoon z'n hakken in het zand zet en niet meer loopt, maar ik haat dressuur, dus ik ga het niet proberen.

In Oostenrijk leren ze trekpaarden vaak met anderhalf op in tuig vanwege de keuring: trekproeven.
En het 2e argument is dat ze dan hun eigen kracht nog niet kennen en dat dus niet tegen je kunnen gebruiken.

Toen Morrie met 3 jaar in NL kwam, was het eerste probleem: zadel..... het 2e probleem: passend bit.
Ik heb in de 10 jaar tijd tig zadels gehad, dat weten Pmarena en BZ wel :+ :D en met bitten ben ik klaar, als deze stuk is, is het gedaan, ik kan geen Billy Allen bit van 19,5 cm meer vinden (de verkoper op Ebay wil niet naar NL verzenden)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:18

Uudje, bedankt - maar ook hier een minimale omtrek van 1,20m (ik moet hem echt meten!!!) Het is geen gewone Shet, het is een mix met een Mini paard

Ik vind 5 een prima leeftijd om mee te beginnen - het maakt niets uit of het een trekpaard of een Arabiertje is, het skelet is pas af met 6-7 jaar en dan zijn de wervels als laatste aan de beurt.

Morrie, heb je al eens een smid/metaalbewerker gevraagd wat die kan/wil doen? En neem anders contact op met Jeddah - misschien wil die wat voor je doorsturen?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:53

mijne wordt 5 volgende maand en wordt pas dit jaar serieus gereden (vorig jaar wel paar keer gereden, maar niets intensiefs), vind ik vroeg genoeg.

Vraagje, ik heb eindelijk mijn stijgbeugels waar ik naar op zoek was, maar ik meen te hebben gelezen dat de gesp het schaapje zou kunnen beschadigen ? Nu weet ik dat er zo'n dingen bestaan om over de gesp van de beugelriemen te schuiven, iemand een idee hoe dat noemt (waarbij je dan de beugelriem met de gesp naar beneden kan gebruiken, ipv onder het zadel) ? Want ik weet eigenlijk niet op welke term ik moet googlen. :)

Morrie : http://www.kaltblutshop.biz
Ik geloof nooit dat je niet bekend bent met die webshop ? Die hebben toch Billy Allens ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:04

beugelriemhoes(jes ) ??

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:07

ja dat valt mee, heb al een paar dingen gevonden.
Op de website van barefoot NL staat ook mooi uitgelegd met foto's hoe ik de beugelriemen dan moet dichtdoen, ideaal.

Zal wel niet in het knalrood bestaan zeker ? :D Ik heb knalrode biothane beugelriemen. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:09

Bij veel reguliere winkels kan je die hoesjes/flapjes kopen die je met klittenband om de beugelgesp doet... beetje duurdere merken hebben dat wel (veel te weinig) Neusriembontje vind ik ook wel een goed idee eigenlijk :)*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:57

jokari schreef:
Morrie : http://www.kaltblutshop.biz
Ik geloof nooit dat je niet bekend bent met die webshop ? Die hebben toch Billy Allens ?

daar heb ik jarenlang mijn bitten besteld (Billy Allen bit gaat ong, 1 jaar mee dan valt ie uit elkaar) maar ik kan er niet meer bestellen, het lukt niet meer, ik kom niet door het proces heen en ze reageren niet op mail
En ze verkopen ook geen grote bitten meer, zie ik net, 14,5 is de grootste Billy Allen.....

@BZ Jeddah zit toch niet in Duitsland? Daar komen die bitten vandaan nl.