voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:51

De London is een echte aanrader :j
Vind hem heerlijk zitten :)

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:19

Nientje 78, heb je inmiddels al een london gevonden?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:20

ben ermee bezig ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:53

:D haha ja, ik hoop dat we rond komen! En dat jij veel plezier van het zadel kunt gaan hebben natuurlijk :j
zijn ze toch voor gemaakt die dingen.

Wat de optomingen betreft, ik heb denk ik wat lomp geformuleerd wat ik bedoelde, verbinding, druk... Ik streef ook naar een licht contact, pony bied het af en toe aan, en dat wordt natuurlijk beloond. Maar echt zonder druk er op zo nu en dan, kom ik er iig niet. Heb naast het juiste zadel, het juiste bit of bitloze systeem nog niet gevonden. Weet alleen dat het míj iig niet lukt om op de dressuurmanier contact te houden met een touwhalster, stalhalster, hack of kaakgekruisd systeem. Pony baccepteert het simpelweg niet, en met bit nog het meeste tot nu toe.
Helaas ben ik nou eenmaal niet zo'n goede ruiter, en dat zal er veel in doen, weet ik.

Waldi én ik hebben de neiging aan de teugels te gaan hangen namelijk. Hij, omdat hij voorover op de voorhand wil gaan, met mij als steuntje. Ik, omdat ik vaak en gauw bang ben, en 'm dan onbedoeld vastpak. Samen moeten we leren loslaten, beiden moeten we leren de juiste rugspieren te gebruiken, zo kan ik nog wel even doorgaan. We moeten vooral leren wat onbevangener te zijn en minder snel te panieken. Baasje lijkt op het beestje := En wel heel letterlijk af en toe.

Dus sorry als ik de gemoederen wat heb doen oplaaien, ik bedoel het niet verkeerd, he. Is alleen af en toe wat veel, wat op mijn pad komt. Ik zou zó graag ontspannen fijn buitenritjes maken met mijn ponybeest... Kost momenteel nogsteeds bloed, zweet en tranen zonder dat het echt wat lijkt op te leveren. Morgen weer proberen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:30

Van de optomingen die jij noemt kon ik ook weinig. Kaakgekruist is niet handig met een pony met een baard :+ touwhalster en gewoon halster gaf teveel ruis, hack rijdt ik alleen mee buiten omdat die gewoon veel te scherp is voor constante druk.
Ik heb ontzettend veel lol gehad én keihard getraind met een bosal. Ik trainde toen nog fanatiek in de westernsport met bolletje en ze liep als een trein hierop. Fijn in de aanleuning én een heel duidelijk druk/geen druk systeem.

Ik heb een tijdje terug de Barefoot Amber gekocht voor mijn ruin. Met de gedachte dat ik hem bitloos zou in gaan rijden. Echter snapt hij het niet zo :+ en nou wordt hij dus gewoon met bit ingereden. Aangezien Jes niet zoveel heeft met een sidepull heb ik de Amber verkocht. Móói hoofdstel maar ja, wel wat te prijzig om te laten schimmelen in m'n zadelkast :\

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:33

@Safiera: Houdt de moed er in meid, het komt best een keer goed! Goeie instelling: morgen weer proberen!

@Soraya85: Ik ga morgen eens meten, heb je advertentie gezien. Maar moet wel zeggen dat Tinka een enorme baard heeft en dat blijkt volgens Berdien (hierboven) met een kaakgekruist hoofdstel niet echt handig te zijn.......tja....

Wordt het mooi weer as weekend...... oh kan niet wachten en dan komen er ook foto's (Barrydale) hoor!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:36

Shyla25 schreef:
Sleeper schreef:
Jaren geleden, 5 of 6 jaar?, heb ik eventjes een cheyenne zadel gehad. Die beviel niet omdat ik voelde dat met name met lichtrijden het zadel in de rug gedrukt werd. Nou hoorde ik laatst van iemand dat dat verbeterd is doordat de ophanging van de stijbeugelriemen iets veranderd is, stukje naar achteren verplaatst. Klopt dat, weet iemand hier iets van? (ik zou wel een london willen, maar het is wel fijn als de rug van mijn paard het blijft doen.)

Het topic is 120 pag. lang, dus als er ergens al iets over staat mijn excuus :)

Ik denk niet dat het feit dat een zadel in de rug gedrukt zou worden aan de plaats van de beugelophanging zal liggen, eerder aan de stijfheid van het zadel.
Tegenwoordig hebben alle zadels het VPS systeem die de druk nog beter verdeeld dan alleen een pad met inlages.
Ook worden de zadels met een losse beugelophanging geleverd.

Misschien een idee om toch eens een nieuw type zadel te testen?

Dank je wel voor je reactie. Er schijnt dus wel in de loop der jaren iets veranderd te zijn. Maar idd op zoek naar een london testzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:09

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:33

Ik heb een vraagje :).

Ik ben een beetje aan het kijken voor een boomloos zadel. Zijn hier toevallig mensen die hun jonge paard hebben ingereden met een boomloos zadel? Wat vond/vind je het verschil met een boomzadel om in te rijden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:41

Ik ben bezig met het inrijden van mijn 4,5 jarige met een BF. Dit omdat hij nog steeds volop in de groei is en ik weinig zin heb om elke maand een nieuw zadel aan te laten meten. Daarnaast staat hij 24/7 buiten en fluctueert zijn omvang met het grasaanbod :))
Ik heb geen ervaring met het inrijden van een paard met een boomzadel dus daar kan ik je niets over vertellen. Maar deze manier bevalt mij prima.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:46

Ik heb ook geen ervaring met het inrijden van een boomzadel maar als iemand dat wel heb hoor ik het graag :j.

Ik wil dit jaar rustig beginnen met mijn paarden met het zadelmak maken en ligt inrijden. Maar precies wat jij zegt, ik heb geen zin om elke keer een nieuw zadel te moeten kopen omdat ze weer veranderd zijn van bouw. Ze staan zolang mogelijk 24/7 buiten en dan 3 a 4 maandjes in de nacht binnen, dus dat helpt ook nog meer aan hoe breed ze zijn enzo :+.

Daarbij komt dat ik ook nog eens 2 jonge paarden heb dus als ik voor allebei steeds nieuwe zadels moet kopen :$.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:52

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:55

Ik heb wel ervaring met inrijden met een boomzadel, maar niet met een boomloos zadel, dus ik kan niet vergelijken. Ik heb geen enkel uidelijk probleem gehad met het inrijden met een boomzadel in ieder geval. Had er wel altijd een bontje onder liggen.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:28

ik heb nog een vraag. kun je een barefoot zadel rijden met een fork en fenders en bijvoorbeeld ook met een pommel en normale beugels?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:12

Ik heb mijn paard met de london zadelmak gemaakt.
Vorige paarden zonder.
Geen verschil gemerkt. En eigenlijk zou ik ook niet weten waarom er verschil zou zijn.

Wel blijf ik last houden van het brede zitten.
Zelfs zo erg dat ik naar de osteopaat moet en deze dat ook constateerde.

Ik zit er nu dus aan te denken mijn london (zonder vps ) te verkopen.
Wat ik erg jammer vind.
Hebben jullie een idee wat een erg net zadel met 2 nette pads nog oplevert?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:18

Ik ben nu een beetje aan het rondkijken en ik denk tussen de 350 en 400 euro.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:23

Aan die prijs zat ik ook te denken maar twijfelde omdat het zonder vps is.
Maar hij is wel nog erg mooi.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:26

Ik zou het er zelf niet voor betalen :o Zonder VPS betekent dat het ook al een wat ouder zadel is, VPS is er ondertussen ook alweer een hele tijd. Plus dus geen VPS, daar leg ik niet zo'n bedrag voor neer. En al helemaal niet omdat je voor minder een gloednieuwe BF met VPS hebt...
Maar dat ben ik maar he ;) :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:31

Ja, ik dacht inclusief die 2 pads... die pads zijn ook al snel 90 euro nieuw. Ik heb nog geen Londons gezien voor die prijs die nieuw zijn :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:37

Ja klopt is met pads. En amper gebruik sporen.
ik zie wel als ik hem te koop zet wat het gaat doen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:38

Ik zou dit voor een zadel zonder vps ook echt niet betalen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:39

Maar de pads zijn ook niet nieuw meer :) Is ook maar mijn mening he, ik zou het er zelf niet voor betalen. Maar je hebt maar 1 persoon nodig die het er wel voor wil betalen :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:40

Wat zouden jullie voor een zadel mét VPS betalen? Goede staat?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:42

nee niet nieuw
maar ook daar amper gebruikt.
We zullen zien wat het gaat doen :)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:01

Voordat je het zadel verkoopt zou ik als ik jou was nog even proberen dubbelen inlagen in je pad te doen. Hierdoor kom je iets hoger te zitten en wordt je zit ook wat smaller, kan voor je paard geen kwaad en met een zadel zonder VPS is het misschien nog wel fijn ook.
Ik zou de prijs vanaf 350 bieden doen. Met of zonder VPS maakt niet voor iedereen even veel uit, de BF zadels waren ook al prima zonder de VPS, gewoon dubbele inlages en je hebt hetzelfde effect. VPS is namelijk alleen maar een extra laagje voor de ruggegraatvrijheid.
Rij zelf met cheyenne met VPS en dan een Nevada zonder VPS met pad dubbele inlages bevalt allebei.

Voor het inrijden raad ik wel aan om een tweedehands boomlooszadel te gebruiken deze zijn zacht en soepel en schuiven stukken minder. Als je een nieuwe gebruikt moet het zadel zich ook nog vormen naar je paard. Hier was mijn paard niet zo blij mee die vond dat zadel maar te hard, na paar keer te gebruiken niet meer hoor toen was ze er blij mee.