Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:11

Toch heb ik het met mijn FRA nog nooit gehad. Idd het deed mij ook denken aan kartonleer.
Een goede tip voor iedereen om nooit je paard vast te zetten met de Micklem ;-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:18

Bij mij is de knip van mijn teugel gesprongen en is mijn micklem niet beschadigd.
Ik heb geen klachten over de leerkwaliteit.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 00:25

Odi schreef:
Voor mij ook de eerste keer dat een hoofdstel kapot is getrokken :( . Het ringetje is zelfs niet verbogen. Vind het leer van het hoofdstel echt kartonkwaliteit.

een hoofdstel is niet gemaakt om als halster te fungeren en dus 500 - 600 kilo tegen te houden!
mijn paard heeft eens mijn rondgenaaide passier (rond de 700 euro) van het beste kwaliteit leer aan stukken getrokken omdat ze per ongeluk (met schuren na het rijden) achter de klink van een kast bleef hangen.

Nooit je paard aan een hoofdstel vastzetten dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 08:59

ik longeer mijn jonge paard ermee, aan de ring op de neusriem, en dan kan 'ie toch wel aardig wat hebben...
in een filmpje zag ik dat je een paard ook aan beide zijkanten ermee vast zou kunnen zetten, maar aan een hoofdstel vast zetten zou ik zelf niet zo snel doen eerlijk gezegd...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:22

Longeren is anders als vastzetten.
Jij geeft wel mee bij grote druk, de muur waar je je paard aan vastzet niet :n

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:05

Bij mij is het juist gebeurd met longeren op de neusriem. Het ringetje was er netjes doorheen gescheurd en niet verbogen. Ik heb een jong paard dus het was wel met enige kracht, maar ik had dit niet verwacht. Gelukkig viel het onder garantie bij verkoper. De leverancier Rambo liet het afweten. Die gaven geen garantie. Missch had ik 1 van de eerste en dat ze inmiddels wat sterker zijn ;-)

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:30

Het is geen verwijt maar ook ik zou mijn paard absoluut niet vast zetten aan het hoofdstel, aan welk ringetje dan ook!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:51

Inderdaad, kwaliteit en stevigheid van een leren halster is toch behoorlijk beter dan van een leren hoofdstel, van een hoofdstel is het leer gewoon te smal gesneden en niet doorgestikt om echt heel veel trekkracht te kunnen hebben.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:16

Ik heb als leverancier één keer de klacht gehad dat er een ringetje losgescheurd was tijdens het longeren. Een enorme tegenvaller vond ik het, dat dat kon gebeuren. Vond het een nog grotere tegenvaller dat Horsware het niet wilde vergoeden, vandaar dat dit voorval bij mij viel onder de service van de zaak... ;)
Het is overigens de eerste en laatste keer geweest dat ik deze klacht ontving, dus ik vermoed toch een soort 'domme pech' wegens wellicht een zwak stukje leer...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:58

Wat mij wel opviel aan het kapotte stuk leer is het volgende. Nieuwe leren riemen / teugels / hoofdstellen etc. leg ik altijd een nacht in een emmer olie. Aan het stuk leer wat kapot is kun je zien dat het leer helemaal geen olie heeft opgezogen. Zelf heb ik het vermoeden dat er een soort verflaag over het leer zit, wat het leer afsluit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:20

Waarom niet vastzetten? Als leder sterk genoeg is (dubbel genaaid met de hand, goeie kwaliteit), dan kan dat toch wel? Ik maakte daarom zelf m'n micklem bridle met mooi kwaliteitsleder, achteraan hangt nog een extra ringetje zoals aan een halster. Ik maak dan de kinriem wat losser zodat die niet spant, is dan net een halster! Zou dat niet willen missen tijdens wandeltochten, heb geen zin om een halster mee te sleuren....
Als ze dan toch multifunctioneel zijn zoals de reclame zegt, dan is dat toch het minste dat je kan verwachten vind ik.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:09

Ik heb morgen mijn nieuwe rambo micklem multi hoofstel. Het zou op een springpaard van 1.80m gaan. Paard heeft nu een gewoon full hoofdstel welk niet op het grootst moet staan. Ik heb dus een standaard maat besteld, zou volgens de verkoopster moeten passen.
Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten met het op maat maken? Ik heb de officiele site al doorgelezen, maar hier zijn zeker wel ervaringsdeskundigen :)
En er zitten bitclips aan, maar wat voegen die werkelijk toe? Denk dat ik deze er waarschijnlijk af haal, wil niet dat het hoofdstel te hard inwerkt, paard heeft dit niet nodig.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:17

Charisma, van die bitclips wordt de inwerking juist zachter. Dan wordt de druk over het bit en over de neusriem verdeeld.
Ik vind het zelf niet lekker rijden, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Ieder paard is anders en iedere ruiterhand is ook anders.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:21

Hmmm, dat is een voordeel dan. Ik wil graag een zo zacht mogelijke inwerking, paard is nogal gevoelig in de mond.
In welke zin rijdt het niet zo fijn dan?

Is ook zo, zal een paar dagen zoeken zijn denk ik!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:08

Op mijn zoektocht naar een geschikt hoofdstel voor mijn jonge 3,5 jarige is mijn blik nu gevallen op de Micklem Multi Bridle. Fijn dat dit topic er is, ik lees een hoop goede ervaringen :j ! Dit hoofdstel lijkt me echt een enorme uitkomst.

Ik heb nog een paar vragen: ik twijfel nu dus tussen de Multi en de Competition. De Competition heeft geen ring boven op de neus, maar ik heb een Academische Kaptoom voor het werken aan de hand. Ik lees echter op veel sites dat je hiermee absoluut niet bitloos kunt rijden. Is dat ook zo?

Krijg je bij de Multi standaard alle attributen bijgeleverd? Bitklipjes wel zover ik kan lezen maar de spullen om er bitloos mee te kunnen rijden ook? Of kun je dit los ergens bijbestellen?

Mijn jonge dame(Nrps: spring x tuiger) van 1.65 m heeft een fijn hoofdje. Welke maat zal haar het beste passen? Cob of toch gewoon een Full? Waar hebben jullie je hoofdstel besteld?
Afbeelding

Alvast dank voor jullie reacties +:)+ .

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:55

Mag de multi trouwens op wedstrijd?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:57

de multi mag niet op wedstrijden, mits je het ringetje van de neusriem haalt. :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:06

kan je dat zelf eraf doen? Ik hoef dat ringetje niet eraan... :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:56

Ik heb het ringetje er met een nijptang afgehaald, dat gaat prima en het ziet er nog steeds netjes uit.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:01

Oke, dat zal wel lukken dan! :) Als ik het topic doorlees zie ik wel dat het vrij klein valt, hoop toch echt dat mijn standaardmaat morgen past...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:25

Myca schreef:
Ik heb het ringetje er met een nijptang afgehaald, dat gaat prima en het ziet er nog steeds netjes uit.

Heb ik ook gedaan, maar er bleef wel een soort van verdikking voelbaar; het stiksel loopt immers niet door. Ik rijd nu met een neusbontje, dat gaat prima (zijn neus ging er stuk van namelijk).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:34

Ik heb bij twee paarden geen last gehad van een gevoelige neus nadat ik het ringetje van de Multi heb verwijderd. Ik heb de hoofdstellen wel een paar uur ondergedompeld in de olie voordat ik ze in gebruik nam.
Als je ze nieuw koopt zijn ze nogal stug, maar als je ze even laat soppen in de lederolie wordt het lekker soepel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:39

Hier ook hoofdstel goed in de olie gezet, maar blijkbaar heeft paard een erg gevoelig neusje!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:08

@paars, ik zie dat jij side-pull rijdt. Dat maakt natuurlijk ook een groot verschil voor de druk op de neusriem.
Ik rijd met een trensje en een vrij losse neusriem.

Gelukkig zijn er ook bontjes.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:09

Kan iemand mij antwoord geven op de vragen die ik hier vanmiddag gepost heb?