Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:51

Mijn kleine pony geeft al maat 65 dus dat deze een stuk langer mag dan dat je nu hebt kan ik volledig begrijpen.

Ik schrik er alleen een beetje van dat je zadel in 2021 voor het laatst nagekeken is. Dat is ruim 2 jaar geleden. Het meeste wol moet iedere zoveel maanden wel nagekeken en bijgevuld worden. En dat zegt in dit geval nog niet eens iets over de vorm en breedte van de boom.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:02

Evy schreef:
Kijk, hier heb ik iets aan! Bedankt voor de nuttige tips en adviezen, hierdoor ga ik zelf ook weer kritischer naar mijn zadel kijken.

De bovenste foto komt uit 2019, de onderste uit 2021. Ik heb het even terug gezocht en de zadelpasser in in februari 2021 langs gekomen om het zadel op te vullen, dus het is sindsdien wel verbeterd ten opzichte van hoe het zadel eerst lag. Dit topic zet mij wel weer aan het denken, dus ik zal binnenkort een afspraak maken om haar langs te laten komen voor een check.

Ik rijd nu met een Thorowgood singel, 55 cm. In dit geval adviseer je dus een asymmetrische singel?
[ [url=m/uQnFCl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja in dat geval zou ik eerst een asymmetrische singel adviseren, en dan waarchijnlijk op 70-75 cm, maar aangezien de foto's niet recent zijn, moet je even opnieuw beoordelen hoeveel de singel nu werkelijk te kort is, dat kan meer of minder zijn.

Meet ook de ruimte tussen de gespen van je huidige singel even op voor de zekerheid, want singels kunnen wat oprekken door gebruik. Dan even opnieuw opzadelen en aansingelen. Per gaatje dat de gespen hoger moeten is ongeveer 2,5 cm x2 (voor beide kanten) = 5 cm langere singel.
Dus moeten de gespen 3 gaatjes hoger, dan is dat 15 cm langer en 4 gaatjes is 20 cm langer enz.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:22

Ik zou voordat je een andere singel koopt eerst de zadelmaker laten komen en event via diegene wat singels proberen nadat zadel is aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:25

Bedoel je februari 2023? Want als je echt 2021 bedoelt dan is het sowieso flink tijd de zadelmaker te laten komen

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:49

We hebben de laatste paar jaar weinig gereden helaas door pechgevallen, dus zo schokkend is het niet dat de zadelmaker zo lang niet is geweest. We zijn nu weer aan het opbouwen, ik zal een afspraak maken om het zadel te controleren en ook gelijk vragen wat haar advies is mbt een andere singel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 12:56

Evy schreef:
We hebben de laatste paar jaar weinig gereden helaas door pechgevallen, dus zo schokkend is het niet dat de zadelmaker zo lang niet is geweest. We zijn nu weer aan het opbouwen, ik zal een afspraak maken om het zadel te controleren en ook gelijk vragen wat haar advies is mbt een andere singel.

Kan gebeuren toch! Goed dat je de zadelmaker laat komen om het zadel na te laten kijken en ondertussen kun je al naar wat opties kijken voor andere singels. Misschien kun je eens een langere singel van een stalgenootje lenen om te kijken hoe die ligt. Ook zadelmakers hebben vaak niet verschillende lengtes en modellen singels bij hun, dus als je wat opties hebt om te gebruiken in de goede lengte tijdens de passessie, dan kan de zadelmaker jou misschien wel adviseren wat het beste is.

De juiste lengte singel die jouw paard nodig heeft verandert niet ineens als de ligging van je zadel beter wordt, dus je kunt nu al proberen een inschatting te maken van de lengte en of model die je nodig zult hebben en misschien kan je zadelmaker dan ook nog wat opties in die lengte meenemen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:26

Dat is ook een goede tip om de singel van mijn stalgenootje te proberen, zo kan ik alvast experimenteren met de lengte en vormen van singels.
Bedankt allemaal voor jullie reacties, hier kan ik wel verder mee :j

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:41

Ik heb de foto's van mijn singel en paard:

Ik heb een simpele rechte neopreen singel van 65 cm. Staat niet 100% vierkant. Lukte niet helemaal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:44

Ik denk dat je het beste naar crescent/ banaan singels kunt kijken xxmh :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:48

Ik denk dat ook. En deze is 65 cm, en mag denk ik wel 20 cm langer dus 85 cm.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:30

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:37

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:47

Daphara schreef:
xxxmh schreef:

Ja en ik denk inderdaad ook wat langer, heb je de huidige singel nagemeten? Vaak rekken singels iets op met gebruik, zeker neopreen singels.
Maar 2-3 gaatjes hoger aan elke kant past nog prima.

Nee nog niet nagemeten maar ik zou zou sws dan 2 maten bestellen om te kijken welke het beste zit. Want heb nu 65 cm dus dan zou ik moeten kijken voor 75 en 80 cm. Ofzo?

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:48

Al een tijdje vind ik mijn singel niet fijn liggen. En wat een fijn topic is deze en die met uitgebreide uitleg. Echt super voor alle tijd die er in gestoken wordt !!!

Het is niet de beste foto, maar dat de singel te kort is, is duidelijk. Het is een anatomisch singel van 55 cm. Ik denk dat hij wel vier
Afbeelding
gaatjes hoger mag. Tevens denk ik dat hij toch ook iets losser mag. Hij zit nu te strak. Maar dan is de singel niet gelijk aan beide kanten. Nu beide kanten vierde gaatje.

Ik denk daarom 55 (meet ik nog even na) en 20 cm hoger plus 5 cm extra voor losser aansingelen. Kom ik op een 80 cm singel.

Ik twijfel alleen tussen een asymmetrische of een cresent. De singel ligt vlak achter zijn elleboog. Verder naar achter zou mooier zijn, maar dat wilt mijn paard niet. Hij is nu iets buikiger dan de foto. Mocht het nodig zijn kan ik morgen actuele foto’s maken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Laatst bijgewerkt door marjor op 31-07-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:59

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:25

xxxmh schreef:
https://hypostore.nl/kavalkade-klimatex ... -moon.html

Is dit dan ook een banaan/crescent singel?

Jazeker! Mooie smalle singel ook. Lijkt me een fijne! De Crescent singels zijn te herkennen aan de bolle singel waarbij de gespen onder een hoek staat en wat verder naar voren liggen dan de rest van de singel. Ze bestaan ook precies andersom, maar dat ik voor hele athletisch gebouwde paarden en die singels zie je niet zo veel.

Edit: dit is er overigens wel eentje met lusjes. Dat is helemaal prima, mits je er ruimte voor hebt. Vaak bij wat kleinere paarden en pony's wordt hier iets zonder lusjes aangeraden zodat de gespen echt zo hoog mogelijk op de ideale plek terecht komen en je niet korter moet nemen omdat de stof van je singel al je zadel raakt bijvoorbeeld.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:31

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:04

Ik zie indd het verschil. Verbaasd me wel dat de meeste singels in die vorm allemaal met bont is en dat wil ik juist niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:02

Nee hoor, je hebt ze ook van leer en neopreen! Kijk even bij Kramer, die heeft mooie leren singels. De neopreen van Kerbl (agradi) is ook veel gebruikt en erg fijn.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:16

Celebi schreef:
Nee hoor, je hebt ze ook van leer en neopreen! Kijk even bij Kramer, die heeft mooie leren singels. De neopreen van Kerbl (agradi) is ook veel gebruikt en erg fijn.

Ik ga dan denk voor die van agradi. Wil even 2 maten bestellen om te kijken welke beter zit, huidige singel is 65 cm en jullie raden 20 cm extra aan dus 85, dan bestel ik voor de zekerheid ook de 80.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:29

marjor schreef:
Al een tijdje vind ik mijn singel niet fijn liggen. En wat een fijn topic is deze en die met uitgebreide uitleg. Echt super voor alle tijd die er in gestoken wordt !!!

Het is niet de beste foto, maar dat de singel te kort is, is duidelijk. Het is een anatomisch singel van 55 cm. Ik denk dat hij wel vier
[ [url=m/e8XMhm.png]Afbeelding[/url] ]
gaatjes hoger mag. Tevens denk ik dat hij toch ook iets losser mag. Hij zit nu te strak. Maar dan is de singel niet gelijk aan beide kanten. Nu beide kanten vierde gaatje.

Ik denk daarom 55 (meet ik nog even na) en 20 cm hoger plus 5 cm extra voor losser aansingelen. Kom ik op een 80 cm singel.

Ik twijfel alleen tussen een asymmetrische of een cresent. De singel ligt vlak achter zijn elleboog. Verder naar achter zou mooier zijn, maar dat wilt mijn paard niet. Hij is nu iets buikiger dan de foto. Mocht het nodig zijn kan ik morgen actuele foto’s maken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Ik denk dat 4 gaatjes hoger een redelijke inschatting is!
Gezien de ruimte tot het dekje, zou ik voor een singel gaan met de gespen op het uiteinde.
Omdat de foto niet van recht opzij genomen is, is de vorm van de buik iets wat lastig in te schatten, de achterste gesp van je singel trekt iets, maar mogelijk is dat met een goede asymmetrische singel ook al opgelost. Anders bestel je beiden en rij je (indien nieuw) even met een in de lengte doorgeknipte handdoek er tussen een paar rondjes, dan kun je beter inschatten welke je paard fijner vindt.

Of je koopt tweedehands via marktplaats, wel altijd even de singel van gesp tot gesp na laten meten voordat je die koopt, want veel verkopers op marktplaats meten het leer op (als er geen opdruk met maat op de singel staat), je zou de eerste niet zijn die een andere maat krijgt dan aangegeven in de advertentie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:50

xxxmh schreef:
Celebi schreef:

Ik ga dan denk voor die van agradi. Wil even 2 maten bestellen om te kijken welke beter zit, huidige singel is 65 cm en jullie raden 20 cm extra aan dus 85, dan bestel ik voor de zekerheid ook de 80.

Sowieso erg fijn om meerdere singels te hebben liggen :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:58

Avalanche schreef:
xxxmh schreef:

Sowieso erg fijn om meerdere singels te hebben liggen :)

Mijn ruin schommelt inderdaad ook van 85 cm asymmetrisch in de winter naar 95 licht crescent in de zomermaanden, dus het is imo inderdaad niet verkeerd om per paard wat meer opties in de kast te hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:08

Ik heb normaal 75 cm, ik heb nu echt 85 nodig.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:40

Ik lees hier denk ik al 1,5 jaar mee (hallo :o ) en wilde ook nog even mijn complimenten geven voor de post op de voorpagina.

Verder rijd ik sinds kort een nieuw paard (niet van mij). Na een lastige start (hard eraf geklapt met CT scan, kapotte cap en hersenschudding als gevolg) zijn we nu op weg, en daar hoort een passend zadel bij. Als het goed is komt de zadelmaker/passer donderdag. Ik hou een beetje een slag om de arm i.v.m. het vele water dat is gevallen, en volgens mij komt er nog meer. De grootste uitdaging hierin is (denk ik) niet het paard (modern dressuurpaard) maar ikzelf, want met mijn 1.48 pas ik lang niet op alle zadels waar mensen met wat meer (gemiddelde) lengte dit wel kunnen. Ik laat me verrassen.

Mijn huidige (oude) zadel past niet; ik heb er nu een 75 cm ELT singel aanzitten. Merrie had hiervoor ook geen passend zadel en kon al wat gevoelig/gefrustreerd reageren. Mijn doelen voor donderdag zijn dus ook om hopelijk een zadel te vinden dat 1) mij goed past en 2) op de (langere) termijn de merrie minder te doen reageren. En dan natuurlijk evalueren of de singel die ik nu gebruik bij dit paard/het nieuwe zadel past. :)

Wie weet komen er nog wel foto's voorbij, ik heb inmiddels al de nodige gemaakt van de oude combinatie.