[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:39

Maflinger_S schreef:
Zonder kussens met deze pad is inderdaad een mooi geheel.

@Soeske: in welke inchmaat is de Milwaukee als testzadel leverbaar, heb je iets voor broekmaat 44/46?

Hij is alleen in de maat die Marcella nu heeft. Ik heb hem zelf niet getest, maar als ik Marcella haar ervaring zo lees is hij geschikt voor broekmaat 38 of kleiner.
Hij is overigens wel leverbaar in 16"-19", engelse maat.

Maflinger_S

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:01

@Soeske, dank je wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:08

Zal anders even kijken of ik anders iemand kan strikken voor een foto van erop.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:18

Leuk!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:56

Oké, even voorleggen... Ben ik een dierenbeul als ik vaker met het volgende ga rijden....
Een halfpad met memory foam inlages, zonder bont en met een gewoon zadeldek.

Ik heb namelijk gisteren met een dergelijke combinatie gereden omdat mijn bf pad in de was zat en opvallend, mijn paard liep zoveel fijner. Ze liet haar rug los in alle gangen , bleef nageeflijk, en wilde zowaar linksom galopperen en werd er helemaal enthousiast van (ipv de rug eruit te duwen of vast te zetten) Mijn beenligging en zitplaats waren terug te zien in de keurige haarligging, de andere plaatsen waren iets wat rommelig en bezweet.

Ik ben al vaker aan het rommelen geweest met de inlages en ze liep al eens eerder heel fijn met deze combi maar ik durfde het eigenlijk niet aan om vaker zo te rijden. Nu het weer zo'n verschil was zet het me toch wel aan het denken. Mijn paard is altijd wel heul duidelijk in wat ze fijn vindt en wat niet. Maarja...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:10

Ligt mooi Marcella, ik ben ook wel benieuwd naar actiefoto's :D

@Akke_sSpring: zolang er genoeg ruggengraadvrijheid is en het niet echt gaan schuren lijkt het me geen probleem. Zeker het proberen waar als hij nu ineens zo lekker loopt!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:35

HELLUP...

Ik zie nu echt door de boomloze zadels de zadels niet meer!! Ff jullie hulp nodig..

Ik lees hier al een ruime tijd mee, omdat ik graag een Barefoot aan wil schaffen, wat waarschijnlijk een tweede hands gaat worden. Ik weet inmiddels welke maat ik nodig heb e.d. Maar het model..!!

In eerste instantie wilde ik voor een cheyenne gaan. Ik rij op Belzen en hoorde van anderen dat deze vaak goed liggen op een Bels.. maar nu zit ik ook steeds meer met de cherokee in mijn hoofd. Dit voornamelijk omdat deze kniewrongen heeft en mij dit wat steviger lijkt zitten (lijkt mij fijner op jongere paarden :j )

Kan iemand mij vertellen voor welk zadel ik moet gaan? Ligt de cherokee ook goed op een zeeeeeeerrrr breed paard?? Zou fijn zijn als jullie een keuze voor mij kunnen maken.. :oo

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:37

Ik kan alleen maar zeggen: vraag een testzadel aan. Op de site van pmarena kun je zien waar je dat kunt doen. Het is echt per persoon verschillend welk zadel je het fijnst vindt dus dat kun je het beste zelf uitproberen. Met de juiste maat pommel zullen zowel de Cheyenne als de Cherokee beide goed passend te krijgen zijn, daar hoef je het waarschijnlijk niet voor te laten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:29

Helenalena vraag een testzadel aan zodat je zelf kan ervaren welke jij een fijn zadel vind. Ik vind de Cherokee bv. helemaal niks veels te veel zadel tussen mijn benen en daardoor moeite om benen aan te leggen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:46

Ik heb zowel met een Cheyenne (nieuwe dry-tex) als met een Cherokee (oude zonder VPS) op mijn Belg gereden. Was een niet heel eerlijk vergelijk, want de cheyenne was maat 1 en die was mij eigenlijk iets te klein. Dus ik vond de Cherokee fijner zitten. Maar ze passen zeker allebei op een Belg. Om uit te vinden wat je zelf het fijnst vind, is het toch echt het slimst om een testzadel aan te vragen, zoals hier boven ook al gezegd wordt. Of je kijkt of er mensen in je omgeving zijn met een cheyenne of een cherokee die je mag uitproberen. Als je tweedehands gaat kopen, is een testzadel niet helemaal representatief. Tweedehands zadels zijn vaak al veel meer ingereden en "ingezakt" en zitten dus anders.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:54

Is dat wel zo? De Cherokee die ik getest heb kwam uit 2009. Die zadels worden zo vaak op verschillende paarden gebruikt dat het mij juist lijkt dat die soepeler en minder vormvast zijn dan de zadels die constant op één paard hebben gelegen. Maar ik kan ernaast zitten hoor :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:06

De testzadels die ik over het algemeen gehad waren ook al zadel die een poosje gebruikt werden als testzadels en hierdoor ook inderdaad soepeler waren. Alleen zadel wat ik nu heb en in het verleden een van de modellen van freefrom waren spiksplinter nieuw en dus absoluut niet soepel nog.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:08

Ow.... ik dacht dat die testzadels altijd redelijk nieuw waren. Moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een testzadel heb aangevraagd. Op mijn stal lagen genoeg boomlozen om uit te proberen. En ja, door het gebruik op verschillende paarden zullen ze dan ook wel soepeler zijn. Hoe dan ook blijft het naar mijn idee wel het beste om het zadel wat je wilt kopen goed te passen en uit te proberen. Dat zadel en niet eenzelfde type (die misschien toch iets nieuwer of ouder is en daarmee meer of minder ingereden of toch net iets anders gemaakt)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:14

Eigenlijk vind ik nieuwe (western-) zadels drama en dan vooral het opnieuw inrijden van de fenders. :=

Ga denk ik alleen straks wel even mijn EZ-rides eraan hangen moet dan alleen even weer de bar veranderen. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:10

Ik zou zelf niet snel voor een zadel met kniewrongen kiezen op een paard dat toch al breed is...want dan wordt het alleen maar breder tussen je benen met die wrongen er ook nog eens bij :P

Wil je een Cheyenne maar dan met meer steun -> JustAdjust. Dan heb je dijwrongen en dat werkt veel efficiënter dan kniewrongen :j

Je testzadeltje is inderdaad erg kort Marcella :)

Ik zou die kussens van die plaatjes zelf echt nooit gebruiken, met die punten naar beneden dat vind ik echt he-le-maal niks, krijg je vaak een waardeloze ligging van en die punt gaat duwen achter / tegen de schouder.

Maar op sommige paarden zal het wel fijn zijn misschien O:)

Ik zou zelf dan altijd kiezen voor het opzij mikken van dergelijke kussens en gewoon een fijne pad met goede inlages eronder gooien :j

Akke: als je paard er fijner onder loopt dan zou ik dat doorslaggevend vinden :j

Dat heb ik ook met mijn keuzes voor Rena hoor.

Er kunnen nog zo veel mensen met weet-ik-wat voor opleiding en apparatuur zeggen dat zadel A beter zou moeten zijn dan zadel B, maar als dat beestje blijer en soepeler loopt en ik lekkerder zit op zadel B. terwijl we allebei een beetje netig worden van A.... dan ga ik haar niet lopen pesten met theoretische "moetjes" :)

Maar natuurlijk wel goed in de gaten houden of het ook echt goed werkt en geen problemen geeft :j

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:56

Vandaag even goed gekeken en de ruggengraat blijft zeker niet vrij, dus dat bont gaan we toch wel nodig hebben ben ik bang. Ik overweeg nu om mijn Lexington pad tot halfpad om te bouwen, (zweetbladen eraf) dan kan er een dun dekje overheen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:30

Geen rij foto maar wel een zit foto. :+ En ja heb mijn EZ-rides eraan gedaan scheelt mij iets teveel zere knieën en volgende keer toch beugels gaatje langer, want met EZ-rides zit ik dus blijkbaar korter.
Afbeelding

En toch maar eindelijk een keertje weer bij geschoren, want werd het een beetje zat op hem iedere keer weer voorwaarts te moeten schoppen/slaan. :o

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:49

Ziet er erg krap uit eigenlijk... zit het wel fijn?

Wel verder een erg mooi zadeltje zeg :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:04

Zit heerlijk maar dat zal ook wel door de gelzitting komen. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:09

Als ik deze foto zie denk ik eerlijk gezegd dat je in een maat groter nog veel beter kunt zitten; bovendien lijkt de achterkant van het zadel wat in de rug gedrukt te worden?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:53

Vandaag mijn London eindelijk kunnen proberen
Weer even wennen na de Arizona maar wende snel
Eerst voelde ik wel de pommel, maar mijn beugels waren te lang en had geen gaatjes meer over Hihihi
Woensdag nog een keer met kortere beugels

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:41

Ik weet het niet met die Milwaukee. Doordat er zo weinig achterkant (skirt) aan zit lijkt de drukverdeling mij minder fijn dan bij een zadel met grotere skirts. Door de wat grof ogende voorkant zit je volgens mij stevig in het zadel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:06

Als het droog blijf ga ik morgen een buitenritje maken hoop ik. :+

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:31

Ik heb eindelijk een barefoot Cheyenne gekocht *\o/* (via bokt) en daar zit een L en S pommel bij. Ik heb de pommels los op mijn paard gehad en de S is te smal en de L draagt goed over het hele oppervlak, maar dan drukt hij op de schoft. Nu ik de pommel in het zadel heb gedaan , drukt het wel minder op de schoft, want er zit nu dus het zadel en pad tussen, (waardoor het zadel iets omhoog komt) maar nog drukt het een beetje. Kan ik dan toch beter de M pommel proberen, maar die draagt misschien niet zo mooi, of moet ik er een extra inlage doen zodat het zadel omhoog komt.

Ik heb geprobeerd om de sjablonen uit te printen, maar om een of andere reden worden die verkleind

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:37

Ik zou inderdaad eerst de M pommel proberen. Klinkt mij namelijk alsof de L gewoon te breed is. Extra inlages vind ik meer iets voor als het zadel niet passend te krijgen is met de standaard pommels (of natuurlijk met hoge ruggengraat e.d., maar dat is hier de vraag niet) :)