voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:12

Je kunt 'm makkelijk niet precies recht plakken, en daarmee voor problemen zorgen, om een voorbeeld te noemen.

Ik heb trouwens zelf een bitloos hoofdstel van Norton, zwart en origineel in maat full. Die zijn niet echt duur, en de mijne gaat al heel lang mee (goed geolied, dat wel). Ze zijn zelfs goed verstelbaar naar maat Pony/Cob, met een ander frontriempje en dik bontje om de neusband :) Gebruik 'm alleen niet vaak, maar net te vaak om te verkopen, sorry. Is mijn back-up hoofdstel zeg maar, en kwam goed uit bij de tandarts bijv. :j

Reageert jouw paard er goed op, of is het om te proberen? Mijn pony wordt er niet hangerig van (zoals met bit := ) maar moet je wel echt van links naar rechts sleuren... Ook komt er nog vrij veel druk op de neus. Naar mijn mening bestaat er nog geen goed 'engels' systeem voor bitloos rijden! (sorry, offtopic in het boomloostopic, al neem ik aan dat hier ook wel ervaring met bitloos zit, niet?)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:22

Safiera schreef:
Reageert jouw paard er goed op, of is het om te proberen? Mijn pony wordt er niet hangerig van (zoals met bit := ) maar moet je wel echt van links naar rechts sleuren... Ook komt er nog vrij veel druk op de neus. Naar mijn mening bestaat er nog geen goed 'engels' systeem voor bitloos rijden! (sorry, offtopic in het boomloostopic, al neem ik aan dat hier ook wel ervaring met bitloos zit, niet?)

Ik moet zeggen dat ik dit een beetje een vreemde conclusie vind... Het kan best zijn dat een kruisling systeem niet werkt voor jou paard (voor die van mij ook niet) maar dat betekend niet dat een andere bitloze optomingen hetzelfde effect hebben. Of reken je kruislingse systemen alleen maar als engels en een sidepull bijvoorbeeld niet?
Je kunt op de grond ook een heleboel voorbereidend werk doen zodat het sturen makkelijker wordt, dat is ook een kwestie van oefenen... Inmiddels maakt het voor Tristan en mij niet zoveel meer uit wat voor optoming we gebruiken (als het maar niet gekruisd is), hij is nu zodanig aan de hulpen dat ik mijn teugels maar weinig nodig heb en het dus ook niet zoveel uitmaakt wat eraan hangt.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:54

ik vind dat je met een sidepull gewoon dressuur kan rijden :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:01

Ik bedoel vooral, dat ik de hedendaagse optomingen te weinig geschikt vind voor continue teugeldruk zoals met engels rijden wordt gebruikt. Mag wat kort door de bocht zijn, maar heb dat al met meerdere optomingen zo ervaren. Release niet goed, teveel druk op de neus...

Maar ik realiseer me terdege dat dit eigenlijk net zo geldt voor bitten. Druk daarop lijkt me ook op z'n minst onprettig. Voor mezelf en mijn pony heb ik (naast het perfecte zadel) ook nog geen goed bit of ander systeem gevonden.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:42

Maar je hoeft, ook bij engels rijden, toch geen teugeldruk te hebben? Je streeft naar een verbinding die, in mijn ogen, zo licht mogelijk moet zijn. Een verbinding is in mijn optiek iets anders dan druk, als ik Tristan met constant druk zou rijden zou hij daar niet blij van worden (hij is erg duidelijk in zijn communicatie en laat duidelijke weten als hij iets niet fijn vindt) maar een verbinding wordt gewoon geaccepteerd. En als ik dan eens binnen moet komen is dat ook meteen duidelijk en hoef ik dus maar even kort druk te zetten om een reactie te krijgen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:19

Safiera schreef:
Ik bedoel vooral, dat ik de hedendaagse optomingen te weinig geschikt vind voor continue teugeldruk zoals met engels rijden wordt gebruikt. Mag wat kort door de bocht zijn, maar heb dat al met meerdere optomingen zo ervaren. Release niet goed, teveel druk op de neus...

Maar ik realiseer me terdege dat dit eigenlijk net zo geldt voor bitten. Druk daarop lijkt me ook op z'n minst onprettig. Voor mezelf en mijn pony heb ik (naast het perfecte zadel) ook nog geen goed bit of ander systeem gevonden.

Als je te veel druk op de neus hebt, heb je dat blijkbaar ook met bit.

Je moet eigenlijk niets in de je handen hebben.

Geef niet de optoming de schuld, het ligt toch echt bij jezelf ;)

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:20

Het gaat mij puur om het rijden zonder bit, aangezien Tinka hier niet erg van onder de indruk is. Gebruik ook amper teugeldruk, Tinka reageert heel goed op het been. Ben een recreatieve ruiter en trek er het liefst op uit (als het weer het toelaat, want ik ben ook nog eens een mooi-weer-ruiter ;) ). Omdat Tinka zich alleen maar sterk maakt (en ze is megasterk!) als ze heel enthousiast is buiten (na een lekker stuk galoperen) vind ik het wel handig om iets meer druk uit te kunnen oefenen. Vandaar het liefst kingekruisd en ook nog graag iets druk op de neus (voelt gewoon iets veiliger).

Ik heb bij de Barrydale de beugelophanging iets naar voren verplaatst, zo kwam ik beter uit met mijn lange benen. Het kan best zijn dat deze na verloop van tijd weer iets naar achteren verplaatst worden (als ik weer iets leniger ben :o )

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:21

Als je met constante druk wil rijden is een bit daar al helemaal niet voor geschikt. Ook in de dressuur behoor je niet met constante druk te rijden. Je rijd met een verbinding zoals Swift ook al aangeeft. En voor die verbinding is in mijn ogen geen bit nodig. Ook niet voor de hogere dressuur. Er zijn vele verschillende bitloze optomingen, de ene is heftiger als de andere. Maar in mijn ogen zijn ze geen van alle geschikt om te rijden met constante druk; maar dat is ook een bit niet. ;)
Kaakgekruisd werkt voor ons ook niet, daar is inderdaad de release vaak niet goed en heb je snel teveel druk.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:23

trijn schreef:
Het gaat mij puur om het rijden zonder bit, aangezien Tinka hier niet erg van onder de indruk is. Gebruik ook amper teugeldruk, Tinka reageert heel goed op het been. Ben een recreatieve ruiter en trek er het liefst op uit (als het weer het toelaat, want ik ben ook nog eens een mooi-weer-ruiter ;) ). Omdat Tinka zich alleen maar sterk maakt (en ze is megasterk!) als ze heel enthousiast is buiten (na een lekker stuk galoperen) vind ik het wel handig om iets meer druk uit te kunnen oefenen. Vandaar het liefst kingekruisd en ook nog graag iets druk op de neus (voelt gewoon iets veiliger).

Ik denk inderdaad dat je je dan veiliger voelt. Net zoals mensen die een zwaarder bit erin hangen, dan voelen ze zich veiliger. Maar in mijn ogen wordt het dan niet veiliger. Als ze gaan, gaan ze. Dan maakt het naar mijn mening echt niet uit wat je erin hebt hangen. Hoe zwaarder het is, hoe meer pijn het geeft, hoe harder ze zullen gaan.
Je zult het rijtechnisch op moeten lossen.

Ik zeg overigens niet dat ik kingekruisd slecht vind hoor. Voor ons werkt het niet, maar een stalgenootje rijd er ook mee en haar pony loopt daar heel fijn op. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:25

Mwoah , ik ben best wel een voorstander van iets scherpers hoor , als je er gewoon netjes mee om gaat en de basisvoorwaarden goed zijn :)

Rena van mij is keurig opgevoed maar de aard van het beestje is toch dat het ineens nogal een hittepit kan worden. Wanneer ik een rit ga maken die een verhoogd risico geeft dan hang ik liever m'n hackamoortje er omheen dan m'n CRB , het hackje kan toch beter een reactie afdwingen als het er eens op aan komt :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:01

Ik heb ook liever een "noodrem" dan iets wat wel gaat maar niet werkt in geval van stress

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:09

Noodrem van mijn vorige buren: stangenbit, vervolgens betonnen bloembak en uiteindelijk een garagedeur van een tuindersbedrijf...... 8-)
Als het echt gaat, gaat het echt en helpt er geen moedertjelief meer aan, behalve een stenen muur.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:25

Je hebt helemaal gelijk buitenzinnig, als ze gaan dan gaan ze en dan kun je nog zo'n scherp bit hebben.
Heb ooit een fjord van mij tegen viaduct aan laten lopen toen hij er van door ging.
Als je bitloos gaat rijden moet je paard wel goed leren om te wijken voor druk en vaak ligt daar het probleem al.
Ik rij vaak bitloos en dan met touwhalster, gaat super goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:31

Ja , en om te voorkomen dat ze gaan , is het dus wel fijn om er een fatsoenlijke rem aan te hebben hangen , want dan kun je het in een beter percentage van de stress-gevallen nog onder controle houden :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:37

Mijn paard gaat juist rennen wanneer je contact met bit neemt, dit is een beetje onbedoeld aangeleerd gedrag.(dit wil ik er niet helemaal uit hebben omdat ik straks, wanneer we aan leve 4 parelli toe zijn, de game contact wil doen :P reins means go ha ha ha, Wonder kent het spelletje al wel alleen de rest nog niet)

Op de mijne ben je een stuk veilger met gewoon een (touwhalster) en 1 teugel ;) (one rein stop)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:39

Jaren geleden, 5 of 6 jaar?, heb ik eventjes een cheyenne zadel gehad. Die beviel niet omdat ik voelde dat met name met lichtrijden het zadel in de rug gedrukt werd. Nou hoorde ik laatst van iemand dat dat verbeterd is doordat de ophanging van de stijbeugelriemen iets veranderd is, stukje naar achteren verplaatst. Klopt dat, weet iemand hier iets van? (ik zou wel een london willen, maar het is wel fijn als de rug van mijn paard het blijft doen.)

Het topic is 120 pag. lang, dus als er ergens al iets over staat mijn excuus :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:54

pmarena schreef:
Ja , en om te voorkomen dat ze gaan , is het dus wel fijn om er een fatsoenlijke rem aan te hebben hangen , want dan kun je het in een beter percentage van de stress-gevallen nog onder controle houden :P

Mijn paard had toen een pelham in, maar liep daar toen dwars doorheen, heb toen 1 teugel met twee handen vast gepakt en hem toen met veel moeite tegen dat viaduct aan kunnen laten lopen en ik zeg je dan staat ie wel stil hihi.
Maar ja een fjord is natuurlijk wel oersterk en soms enorm eigenwijs. :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:00

Maritje1991 schreef:
Mijn paard gaat juist rennen wanneer je contact met bit neemt, dit is een beetje onbedoeld aangeleerd gedrag.(dit wil ik er niet helemaal uit hebben omdat ik straks, wanneer we aan leve 4 parelli toe zijn, de game contact wil doen :P reins means go ha ha ha, Wonder kent het spelletje al wel alleen de rest nog niet)

Op de mijne ben je een stuk veilger met gewoon een (touwhalster) en 1 teugel ;) (one rein stop)

Ja die one reinstop werkt super, maar helaas weet niet iedereen hoe dat moet.
Mijn fjord begint hem nu door te krijgen, maar in het begin dacht ie'' he wat ben jij nu weer aan het doen'', en draaide mooi zijn hele lijf mee, maar nu gaat het beter en staat ie al vrij snel stil, een super uitvinding en beter dan al dat getrek in de mond met een bit, wat je dus krijgt als een paard er tussen uit knijpt.

Vind het heerlijk en zo lekker vrij om alleen met touwhalster en mijn boomloosje te rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:02

De mijne ging ook rennen van het bit : was een goede reden om bitloos te gaan :j

Dan kun je ze bitloos gewoon goed opvoeden en scherp houden op reactie.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:09

Sleeper schreef:
Jaren geleden, 5 of 6 jaar?, heb ik eventjes een cheyenne zadel gehad. Die beviel niet omdat ik voelde dat met name met lichtrijden het zadel in de rug gedrukt werd. Nou hoorde ik laatst van iemand dat dat verbeterd is doordat de ophanging van de stijbeugelriemen iets veranderd is, stukje naar achteren verplaatst. Klopt dat, weet iemand hier iets van? (ik zou wel een london willen, maar het is wel fijn als de rug van mijn paard het blijft doen.)

Het topic is 120 pag. lang, dus als er ergens al iets over staat mijn excuus :)

Ik denk niet dat het feit dat een zadel in de rug gedrukt zou worden aan de plaats van de beugelophanging zal liggen, eerder aan de stijfheid van het zadel.
Tegenwoordig hebben alle zadels het VPS systeem die de druk nog beter verdeeld dan alleen een pad met inlages.
Ook worden de zadels met een losse beugelophanging geleverd.

Misschien een idee om toch eens een nieuw type zadel te testen?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:14

pmarena schreef:
De mijne ging ook rennen van het bit : was een goede reden om bitloos te gaan :j

Dan kun je ze bitloos gewoon goed opvoeden en scherp houden op reactie.

Mijn merrie dus ook, dit omdat ze dus een laag hangend gehemelte heeft en een kleine mond wat dus pijn gaf.
Bitloos heb ik na 7 jaar wel iets meer nodig dan in het begin maar er zit teminste altijd een rem op.
Touwhalster vondt ze vresselijk, kreeg ik alleen maar een headbangende pony van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:24

:wave:

Mag ik me hier ook melden? Ik heb al wel een tijdje meegelezen en genoten van jullie prachtige zadels :):) maar durfde het zelf nooit zo goed aan in verband met negatieve meningen bij paarden met rugproblemen.
Ik heb echter nu toch besloten om een gokje te wagen :). Ik ben dus vanaf nu op zoek naar een Barefoot London of Lexington, en uiteraard ga ik ook eerst testen.
Welke denken jullie dat geschikter is? Ik ben 1.78, heb lange benen en lange bovenbenen en een hele kleine kont (maatje XS). Mijn paard is 1.70 en KWPN :)

Die Barrydale is ook tof :):)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:07

Dan zou ik voor een Lexington maatje 1 gaan. Heerlijk zadel! (als je lange benen hebt :+ )

Welkom trouwens ;)

Hier ook buitenrijden op touwhalster, en one rein stop geïnstalleerd nadat meneer heel erg schrok van een meneer in de tuin met een heggenschaar :')

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:15

trijn schreef:
Even off-topic (mag dat???) heeft iemand nog een bitloos, liefst kaakgekruisd hoofdstel liggen,zwart, maat full?

Hier nog wel een bitloos hoofdstel liggen... geen full (iets groter :+) Ik weet niet of dat te groot gaat worden? In de adv staat nog €70,00 maar wil er toch eigenlijk wel vanaf... ligt hier nu te niksen.
[EA-TK-AP] Dr Cook Bitless Bridle - Beta - Draft/Shire

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:50

Ik ga vrijdag mijn testzadel bij Equixantos ophalen, de London maat 2 *\o/* Het wordt goed weer dit weekend, dus dan kan ik hem fijn gaan testen op Flynn.