Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:59

Ik zou hem niet omruilen voor een grotere maat ShadowFax. Misschien dat hij door de Teddybeervacht wat krap oogt, maar volgens mij is het de goede maat.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:10

Vraagje, hoe strak hebben jullie de neusriem. Vandaag les gehad en heb mijn neusriem in het 3e gaatje zitten en waar ik les van had had hem wat strakker gezet. Toen ik afzadelde zag ik dat ie op het 6e gaatje zat.....kon met moeite een vinger er tussen krijgen en vond dit niet zo leuk.... Dus volgende keer zeg ik het ook wel. Maar wat ik me nu af vroeg was, hoe strak hebben jullie hem eigenlijk. Wat verstaan jullie onder "aan"

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:20

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:28

Ik heb 'm vrij strak, wel met een neusbontje. Ik rij met de sidepull, als ik de neusriem te los laat, dan gaat 'ie erg heen en weer schuiven op de neus als ik moet sturen (vaak luistert hij best goed op een lichte hulp, maar soms moet ik echt even "trekken" om hem de bocht om te krijgen). Zijn neusje is daar al een keer stuk van gegaan -O- . Daar waar het ringetje heeft gezeten zit toch een soort van verdikking in de neusriem. Dus sindsdien een bontje erom, wat strakker vast en is dat geen probleem meer. Ik doe hem na het rijden, bij het uitstappen direct weer losser.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:49

Ik heb de neusriem op het 2e gaatje, en dan zit die net zo strak als een gewone neusriem. Boven op de neus kunnen er dan nog 2 vingers tussen. Ik hou niet van strakke neusriemen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:25

Ik zorg ook altijd dat ik er twee vingers tussen kan, maar vaak zit hij nog wel wat losser...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:04

tinkersjakie schreef:
Vraagje, hoe strak hebben jullie de neusriem. Vandaag les gehad en heb mijn neusriem in het 3e gaatje zitten en waar ik les van had had hem wat strakker gezet. Toen ik afzadelde zag ik dat ie op het 6e gaatje zat.....kon met moeite een vinger er tussen krijgen en vond dit niet zo leuk.... Dus volgende keer zeg ik het ook wel. Maar wat ik me nu af vroeg was, hoe strak hebben jullie hem eigenlijk. Wat verstaan jullie onder "aan"

Ik gebruik het hoofdsel met bit, en heb de neusriem los zitten. Ik kan er makkelijk een paar vingers tussen schuiven. De kaakriem houdt het hoofdstel goed stabiel op de plek dus het verschuift niet. Ik wil dat mijn paard zijn mond kan openen zonder dat ie belemmerd wordt.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:10

Kunnen jullie een foto maken van hoe jullie die bitclipjes vast maken? Bij mij past dat namelijk niet ivm het riempje...
bij mij zit de neusriem op het laatste gaatje, kan niet strakker. Dus ik ga gaatjes bijmaken of even wachten tot het iets opgerekt is..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:36

Ik rijd nooit met bitclips, ik heb het 1x geprobeerd maar ik vond dat niet prettig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:54

Volgens mij staan er van mij wel foto's in dit topic met bitclips.

Even gezocht.
Hier lijkt het ook weinig effect te hebben, maar met lichte druk op de teugel heeft het hier toch effect.
Afbeelding
Ze liep met bitklips veel beter.
Afbeelding

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:07

Zo zitten mijn bitclips ook. Ik dacht dat ze dan geen functie zouden hebben, maar zonder bitclips loopt ze stukken minder en is de aanleuning onrustiger. Dus blijkbaar doen ze toch iets?!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:10

Zo zitten ze bij mij ook. Ook veel stillere aanleuning met bitclips.

Ben mijn micklem even een weekje kwijt (ligt bij de zadelmaker voor een langere keelriem) maar ik merk echt heel veel verschil met m'n gewone hoofdstel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:11

Ja hoor, doet genoeg. Er komt in verhouding minder druk op de mond te staan. Het bit ligt best los, dus als je de teugels aanneemt komt er minder druk op te staan door de clips, die druk gaat dan deels ook op de neus. Denk zelfs dat als de clips nu al volledig 'strak' zouden zitten je direct op de neus overgaat en (vrijwel) geen bitdruk krijgt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:42

Nee precies. Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Wel gek, zonder micklem houdt Rowan heel snel vast op rechts, met micklem heeft ie dat nog nooit gedaan.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:22

Gaat bij jullie het leer van de neusriem niet kapot door de bitclipjes, op de plek in het ringetje.. Bij mij was het leer in elkaar gedrukt en geschaafd door de bitclipjes

Even foto erbij
Afbeelding

Je zit ook omdat ik een ander bit heb dat ie veel anders eraan zit en waar je hem aan het ringetje vast zet, met dat stukje komt ie tegen mijn neusriem aan en na 1x gebruiken was ie al beschadigt

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:27

Nou mijn hoofdstel ligt aan diggelen. Paardje heeft zich los gerukt. Eigenlijk ging het helemaal niet zo hard, maar hoofdstel is zwaar beschadigd. De stukjes leer die op het hoofdstel genaaid zijn (waar je het bit aan vast maakt) zijn allebei los getornd. En het leer is als een stuk karton kapot gescheurt. Voor mij nooit meer zo'n duur hoofdstel.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:35

Ohh wat jammer, niet meer te reparen door een schoenmaker ofzo?
Stond ie vast de aan hoofdstel dat ie hem kapot kon trekken?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:55

tinkersjakie schreef:
Ohh wat jammer, niet meer te reparen door een schoenmaker ofzo?
Stond ie vast de aan hoofdstel dat ie hem kapot kon trekken?

Denk niet dat het hoofdstel te repareren is. Die stukjes zou ik er zelf wel weer op kunnen naaien. Maar het stuk was is afgescheurt, is niet te repareren.
Ik was hem aan het opzadelen, en hij stond inderdaad vast aan het hoofdstel. Had hem aan het middelste ringetje vast staan. Stond erbij, voor ik kon zien wat er gebeurde was het al gebeurt.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:21

Ohh erg jammer, durf mijn paard nooit vast te zetten aan een hoofdstel, te bang (ook al hangt ie nooit) dat ie hem kapot trekt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:56

Odi schreef:
Nou mijn hoofdstel ligt aan diggelen. Paardje heeft zich los gerukt. Eigenlijk ging het helemaal niet zo hard, maar hoofdstel is zwaar beschadigd. De stukjes leer die op het hoofdstel genaaid zijn (waar je het bit aan vast maakt) zijn allebei los getornd. En het leer is als een stuk karton kapot gescheurt. Voor mij nooit meer zo'n duur hoofdstel.

Ik heb dit ook gehad helaas. Met weinig kracht en toch helemaal gescheurd. Ik heb dit met andere hoofdstellen nooit gehad. Ik vind dat je een paard wel even vast moet kunnen zetten aan 1 van de ringetjes.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:35

Voor mij ook de eerste keer dat een hoofdstel kapot is getrokken :( . Het ringetje is zelfs niet verbogen. Vind het leer van het hoofdstel echt kartonkwaliteit.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:40

Ik heb meerdere hoofdstellen kapot gekregen met weinig druk... dit is juist de enige die overleefd...
Ik denk dat het scheuren komt door de scheve verdeling van druk als ze gaan hangen...

En ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid druk als een paard een keer flink met zijn hoofd trekt/schudt.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:55

ja inderdaad dat was ik ook al aan het denken, ze hebben zo'n kracht dat vergeten we wel eens, hoeveel muskatonhaken(zijn van ijzer) of halsters (dik nylon) maken ze niet kapot als ze bv met elkaar aan het spelen zijn? of als ze eens schrikken? en gelukkig maar, beter dat dan je paard toch? kun je het stukje leer niet laten vervangen door de zadelmaker of soms laat ik wel eens een riempje ofzo vervangen bij de schoenmaker mischien ist dan nog niet verloren. jammer is het wel natuurlijk.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:06

Van de week nog... Mijn merrie stond op haar halstertouw en trok licht (in mijn ogen) haar hoofd omhoog en pats zei mijn musketon... En dat was een sterke ;)