Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:22

Idd doen :j testen en kijken heb ik veel van geleerd :j En laat je zadelmaker even meekijken naar de singelstoten. Ik heb bij mijn Prestige de voorste stoot naar achter laten verplaatsen, zodat hij niet meer aan het kopijzer vastzit, en nu ligt hij goed.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:39

Plonspony schreef:
Reden dat ik eigenlijk niet naar de Edix had gekeken is juist omdat er geen lusjes aan de bovenkant zitten, mijn ervaring (met andere singels) is dat het stuk leer bovenaan de singel dan scheef gaat trekken onder de singelstoten uit.
Wat is daar de ervaring meer met de Edix?

Dat had ik pook bij een rechte singel, nu bij een asymmetrische blijft alles keurig op zijn plek

Wijsneus_DP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:04

SandraWierda schreef:
Plonspony schreef:
Reden dat ik eigenlijk niet naar de Edix had gekeken is juist omdat er geen lusjes aan de bovenkant zitten, mijn ervaring (met andere singels) is dat het stuk leer bovenaan de singel dan scheef gaat trekken onder de singelstoten uit.
Wat is daar de ervaring meer met de Edix?

Dat had ik pook bij een rechte singel, nu bij een asymmetrische blijft alles keurig op zijn plek

Als de singel scheef trekt zonder lusjes, dan is het niet het juist model singel of zadel voor dat paard geweest. Een goed passende singel (in combinatie met een goed passennd zadel) zal niet scheef trekken, met of zonder lusjes. De lusjes kunnen een singel- of zadelprobleem verbloemen, maar het lost in de basis niets op.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:14

Naar aanleiding van het zeer informatieve topic op de voorpagina over te korte singels ben ik benieuwd of jullie met mij mee willen denken. Op de foto is mijn 5-jarige haflingermerrie te zien, met een hulsebos dynamic 3 en een 40cm Horka anatomisch gevormde singel. Nu twijfel ik al een tijdje of we (inmiddels) niet een langere singel nodig hebben, en het topic op de voorpagina doet mij nog meer twijfelen. Wat raden jullie aan, ook qua lengte van een eventuele langere singel? Alvast bedankt :)
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:23

Thrive schreef:
Naar aanleiding van het zeer informatieve topic op de voorpagina over te korte singels ben ik benieuwd of jullie met mij mee willen denken. Op de foto is mijn 5-jarige haflingermerrie te zien, met een hulsebos dynamic 3 en een 40cm Horka anatomisch gevormde singel. Nu twijfel ik al een tijdje of we (inmiddels) niet een langere singel nodig hebben, en het topic op de voorpagina doet mij nog meer twijfelen. Wat raden jullie aan, ook qua lengte van een eventuele langere singel? Alvast bedankt :)
[ [url=m/mFQsnt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je, ik was bang dat het artikel iets te uitgebreid zou zijn, dus fijn om te lezen dat het goed overgekomen is.

Je singel is inderdaad te kort, de gespen moeten minimaal hier liggen:

Afbeelding

Dat is 3 gaatjes aan elke kant, dus minimaal 15 cm langer. Je huidige asymmetrische singel ligt behoorlijk dicht tegen de oksel aan, maar het lijkt wel mooi aan te sluiten onder de borst.

Waarschijnlijk zal een langer model al beter liggen, maar gezien de buik kun je een crescent overwegen. Crescent is nog geen nood, omdat de achterste gesp wel redelijk op dezelfde hoogte ligt and de voorste.

Ik denk dat een Edix Crescent (model tussen asymmetrisch en crescent in) mogelijk een goede keuze zou kunnen zijn. Maar je hebt best kans als je dezelfde singel 15-20 cm langer hebt, dat die ook veel mooier ligt.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:26

Enorm bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Daar kan ik zeker wat mee, ik ga me er eens in verdiepen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 07:45

Maar zou het middenstuk dan niet te breed worden bij bovenstaande singel?

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:25

Goedemorgen!
Ook ik ben hier gekomen middels de voorpagina :D
Zouden jullie met mij mee willen kijken alsjeblieft?

Ik heb een wintec cair singel voor mijn merrie. Deze heeft mijn zadelmaker mij aangeraden.
Naar mijn idee loopt ze er prima mee weg, ze reageert niet met singelen of iets dergelijks.
Maar goed ik ben er vanuit gegaan dat het goed is zonder er eigenlijk echt bij stil te staan.

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 10:34

Thrive schreef:
Enorm bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Daar kan ik zeker wat mee, ik ga me er eens in verdiepen.

Ik heb nog een edix crescent te koop 60cm, had ik ook om bij mijn haflinger (1.38m) maar nu ander zadel en dus ook weer andere singel. Ik vond het echt een hele fijne singel.

https://www.bokt.nl/markt/ad/520806/edix-crescent-singel-zwart-60cm

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 10:56

Hier nog iemand die via de voorpagina hier terecht is gekomen!
Mijn singel schuift altijd naar achteren, gelukkig blijft mijn zadel redelijk op zijn plek liggen maar ideaal is anders. Mijn oog is gevallen op de Mattes Athletico, maar nu lees ik dat sommige paarden daar te buikig voor zijn. Ik twijfel daarover met mijn merrie. Ik heb nu een singel van Kentucky en die blijkt duidelijk te kort te zijn. Ze heeft nu een 60 cm en ik zou dan niet zo goed weten welke maat ik dan zou moeten nemen, een 70?
Afbeelding
Dit is de singel nu (hier nog niet aangesingeld)

Afbeelding

Dit is een foto van mijn merrie.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:22

sannedeedee1 schreef:
Mijn singel schuift altijd naar achteren, gelukkig blijft mijn zadel redelijk op zijn plek liggen maar ideaal is anders. Mijn oog is gevallen op de Mattes Athletico, maar nu lees ik dat sommige paarden daar te buikig voor zijn. Ik twijfel daarover met mijn merrie. Ik heb nu een singel van Kentucky en die blijkt duidelijk te kort te zijn. Ze heeft nu een 60 cm en ik zou dan niet zo goed weten welke maat ik dan zou moeten nemen, een 70?
[ [url=m/mEPFeG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0vC8af.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je gooiepaarden (van Mattes) een mailtje stuurt kan zij je ook heel goed helpen welk model best erbij ja paard past en advies geven over de lengte. Ze heeft mij heel goe geholpen _/-\o_

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:06

Complimenten voor het voorpagina stuk, Daphara. En fijn om te zien dat het zoveel mensen toch aan het denken zet.

SanneDeeDee, ik denk dat je haast wel naar 75 cm mag, wellicht zelfs 80. De ruimte op je singel stoten heb je. Je hebt nu een rechte singel?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:02

Annabel schreef:
Goedemorgen!
Ook ik ben hier gekomen middels de voorpagina :D
Zouden jullie met mij mee willen kijken alsjeblieft?

Ik heb een wintec cair singel voor mijn merrie. Deze heeft mijn zadelmaker mij aangeraden.
Naar mijn idee loopt ze er prima mee weg, ze reageert niet met singelen of iets dergelijks.
Maar goed ik ben er vanuit gegaan dat het goed is zonder er eigenlijk echt bij stil te staan.

[ [url=m/b70H5d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt vanuit deze hoek te kort, maar eigenlijk moet je een foto van recht opzij zien om er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Het beste van foto’s te beoordelen is als de foto’s zijn genomen:

- Paard staat vierkant
- opgezadeld en aangesingeld
- vorm van de buik is zichtbaar op de foto
- Beugels zijn opgestoken

Voor nog beter beoordelen:

- zadel op de blote rug, zonder dekje (als je standaard een pad gebruikt, die er wel onder)
- ook een foto met de singelstoten los, zonder singel er aan
- plus nog een foto zonder zadel

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:10

sannedeedee1 schreef:

Je singel is te kort, zo te zien 4 gaatjes aan elke kant, dus ongeveer 20 cm te kort.

Afbeelding

Groen is waar de gespen moeten liggen.
Omdat je paard niet vierkant op deze foto staat en de andere foto schuin van voren is genomen, is de vorm van de buik niet goed te beoordelen, maar wat je wel ziet is dat de achterste gesp lager ligt dan de voorste, wat vaak betekend dat deze singel ook niet het goede model is voor jouw paard.

Gezien de ruimte onder het dekje zou ik gaan voor een langere singel zonder lusjes boven de gespen. Voor model advies, moeten we weten welk model singel je nu hebt en hoe lang die is. Ook is het handig om dan een paar goede recente foto’s te posten, zoals hierboven aangegeven.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:38

Wat een leerzaam topic op de voorpagina. Nooit goed over nagedacht want mijn paard heeft al jaren deze singel toen ik haar overnammaar nu twijfel ik of deze ook te kort is??
Kan evt morgen een nieuwe foto maken als dit nodig is.
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:04

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:35

xxxmh schreef:
Wat een leerzaam topic op de voorpagina. Nooit goed over nagedacht want mijn paard heeft al jaren deze singel toen ik haar overnammaar nu twijfel ik of deze ook te kort is??
[ [url=m/dofbSV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook voor jou geld inderdaad dat een foto recht van de zijkant het beste te beoordelen is. Van deze foto zou ik zeggen dat je singel te kort is en niet het juiste model. Als je morgen de uitleg van Daphara boven jou over de beste foto’s meeneemt en dan ook even opmeet hoelang je singel nu is en welk model die heeft, kan er wat uitgebreider advies gegeven worden.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:46

prugelpiet schreef:
xxxmh schreef:
[ [url=m/dofbSV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook voor jou geld inderdaad dat een foto recht van de zijkant het beste te beoordelen is. Van deze foto zou ik zeggen dat je singel te kort is en niet het juiste model. Als je morgen de uitleg van Daphara boven jou over de beste foto’s meeneemt en dan ook even opmeet hoelang je singel nu is en welk model die heeft, kan er wat uitgebreider advies gegeven worden.

Ga ik doen, heel fijn jullie hulp!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:33

Daphara schreef:
sannedeedee1 schreef:

Je singel is te kort, zo te zien 4 gaatjes aan elke kant, dus ongeveer 20 cm te kort.

[ [url=m/CgarFc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groen is waar de gespen moeten liggen.
Omdat je paard niet vierkant op deze foto staat en de andere foto schuin van voren is genomen, is de vorm van de buik niet goed te beoordelen, maar wat je wel ziet is dat de achterste gesp lager ligt dan de voorste, wat vaak betekend dat deze singel ook niet het goede model is voor jouw paard.

Gezien de ruimte onder het dekje zou ik gaan voor een langere singel zonder lusjes boven de gespen. Voor model advies, moeten we weten welk model singel je nu hebt en hoe lang die is. Ook is het handig om dan een paar goede recente foto’s te posten, zoals hierboven aangegeven.

Dank je voor je antwoord!
Van gesp tot gesp zou ze denk ik inderdaad wel 75 a 80 kunnen hebben, maar dit paard heeft zo'n gevoelige huid en krijgt letterlijk overal wondjes van waardoor ik dus aan een singel met wol vast zit, en dan heb je vaak best een grote extra "flap" eraan waardoor ik in de knoei kom met mijn dekjes.
Ik heb nu een singel van Kentucky, die een klein beetje gevormd is. Het is er zo een en het is een 60 cm:
https://www.ej.nl/dressuursingel-kentuc ... TgQAvD_BwE

Ik heb niet zo heel veel foto's van het hele paard van opzij. Dit is wat ik heb:

Afbeelding

Dit is met dezelfde singel, aangesingeld en van opzij.
Ik kan van de week eventueel een foto van opzij met zadel proberen te maken, maar dat is best lastig omdat ik altijd alleen ben.

Afbeelding

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:24

Na het lezen van het uitgebreide en informatieve stuk op de voorpagina, heb ik even door mijn foto’s gebladerd om te zien hoe mijn singel ligt.
Mijn paard vind aansingelen niet fijn en reageert dan nukkig. Wat ik zie is dat mijn singel wat langer mag en dat de gespen niet op 1 lijn liggen. Kan iemand mij hierin adviseren?

Afbeelding

Afbeelding

Op beide foto’s zie je dezelfde singel, maar op de één lijken de gespen wel wat hoger te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:09

Ik kijk vooral gek tegen je zadel aan. Die lijkt heel erg achterover te liggen.

Dat probleem had ik zelf ook en een zadelprobleem los je niet op met een andere singel. Jouw singel moet sowieso een stuk langer hoor dat wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:39

Ik ben het met je eens Spenk, het lijkt idd achterover te liggen. Nu ligt er ook een pad tussen het dekje en het zadel, het kan zijn dat het een stuk betert als Evy dat even weghaalt :)

De singelstoten trekken scheef, maar dat kan komen omdat de vorm van de singel niet past, maar paard lijkt een vrij rechte singelgroeve te hebben. Maar als het zadel achterover ligt, komen de stoten ook scheef.

En omdat we niet kunnen weten wat de oorzaak daarvan is (is het het zadel of de singel) valt hier echt niet veel van te zeggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:41

Ik ga mee in eerst je zadel laten nakijken (eventueel dmv een second opinion). Zo ver achterover hellend kan niet lekker liggen. Singel zou ik een lichte Crescent zeggen op basis van deze foto's. De plek van de singel lijkt heel licht bol te lopen. Een singel die daar op aansluit zou kunnen helpen om de gespen mooi recht te krijgen. En anders een anatomische singel die de singelstoten verder naar achter heeft liggen dan het stuk tussen de borst.

Wie weet is hier die Edix Crescent wel een fijne oplossing, maar ik heb verder weinig ervaring met die singel. Anderen hier wel. Voor wat ik ervan zie is die niet echt heel erg Cresent maar meer anatomisch en daarmee een soort middenweg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:01

Evy schreef:
Na het lezen van het uitgebreide en informatieve stuk op de voorpagina, heb ik even door mijn foto’s gebladerd om te zien hoe mijn singel ligt.
Mijn paard vind aansingelen niet fijn en reageert dan nukkig. Wat ik zie is dat mijn singel wat langer mag en dat de gespen niet op 1 lijn liggen. Kan iemand mij hierin adviseren?

[ [url=m/3I9Zwz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/S1N5sG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op beide foto’s zie je dezelfde singel, maar op de één lijken de gespen wel wat hoger te zitten.

Als ik het moet gokken is de onderste foto van een tijdje terug en de bovenste foto later genomen klopt dat? Op de onderste foto ligt je zadel nog niet zo ver achterover en je singel (hoewel te kort) is daar nog wel een betere maat dan op de foto er boven. Op de bovenste foto, lijkt je zadel echt te smal van voren, waardoor die achterover helt en je singel te kort. Je paard is in dat geval duidelijk aangekomen in spieren en vetjes, niets mis mee hoor, maar voor paarden die veranderen van postuur is het belangrijk regelmatig een zadelmaker te laten komen en om wat verschillende singels te hebben, zodat je harnachement mee verandert met het postuur.

Afbeelding

Blauw = waar volgens mij het zwaartepunt in je zadel ongeveer zou moeten liggen
Paars = waar je zwaartepunt nu ligt
Groen = waar je gespen horen te liggen in een horizontale lijn
Rood= de lijn waarop je gespen nu liggen

Ik gok dat je singel 3-4 gaatjes aan elke kant langer moet, dus dan heb je een singel nodig die 15-20 cm langer is dan je huidige singel.
Het lijkt er op dat dit een rechte singel is, in dat geval zou ik een asymmetrische singel adviseren, is deze al asymmetrisch, dan zou ik een crescent adviseren.

Vanwege de ruimte onder je zweetblad zou ik een singel adviseren met de gespen op het uiteinde, dus geen lusjes boven de gespen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:45

Kijk, hier heb ik iets aan! Bedankt voor de nuttige tips en adviezen, hierdoor ga ik zelf ook weer kritischer naar mijn zadel kijken.

De bovenste foto komt uit 2019, de onderste uit 2021. Ik heb het even terug gezocht en de zadelpasser in in februari 2021 langs gekomen om het zadel op te vullen, dus het is sindsdien wel verbeterd ten opzichte van hoe het zadel eerst lag. Dit topic zet mij wel weer aan het denken, dus ik zal binnenkort een afspraak maken om haar langs te laten komen voor een check.

Ik rijd nu met een Thorowgood singel, 55 cm. In dit geval adviseer je dus een asymmetrische singel?
Afbeelding