[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:47

xyzutu2, geloof me, het went echt qua benen, als je hier een tijdje mee rijdt heb je echt de meest keurige en onafhankelijke zit die je je kan bedenken.

tiwi1969, voorboogje merk je niets van, ik spring en cross er ook mee, nergens last van. Was ik eerst wel bang voor maar gelukkig niet. Enige nadeel van het voorboogje: je mag er officieel niet mee starten.

Ik rij al jaren met een Trekker Luxus omdat ik geen ander passend zadel op de pony kan vinden. Was ontzettend wennen qua benen en stabiliteit maar heeft mij tot een onafhankelijkere ruiter gemaakt dan ik was.
Zelfs mijn instructeur voelde zich net een beginner toen hij hem de eerste keer getest heeft, haha.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:49

Tijdens Horse event zijn er ook weer leuke acties trouwens, waaronder 10% korting op de verwarmde kleding en Ghost zadels

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:17

Buitenzinnig schreef:
Berdien, gezellig!
Knhs hal stand nummer 128

Kan bericht niet meer wijzigen, het is 135.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:47

MarliesV schreef:
xyzutu2, geloof me, het went echt qua benen, als je hier een tijdje mee rijdt heb je echt de meest keurige en onafhankelijke zit die je je kan bedenken.

tiwi1969, voorboogje merk je niets van, ik spring en cross er ook mee, nergens last van. Was ik eerst wel bang voor maar gelukkig niet. Enige nadeel van het voorboogje: je mag er officieel niet mee starten.

Ik rij al jaren met een Trekker Luxus omdat ik geen ander passend zadel op de pony kan vinden. Was ontzettend wennen qua benen en stabiliteit maar heeft mij tot een onafhankelijkere ruiter gemaakt dan ik was.
Zelfs mijn instructeur voelde zich net een beginner toen hij hem de eerste keer getest heeft, haha.

Dat is dan weer fijn om te horen. :D
Het zit ook helemaal niet instabiel, wat ik eerst wel verwachtte met zo'n relatief vlakke zitting. Qua zit zit het heerlijk, lekker ook zacht door dat het net iets meer padding in de zit heeft ingebouwd dan de Ghost, en misschien wel doordat het aan de bovenkant vrij plat is kan ik ook heel makkelijk bewust wat meer gewicht op de ene of de andere zitbeenknobbel leggen zonder dat ik het idee heb dat ik meteen van het zadel roetsj of het idee heb dat ik dan over een verhoging in het midden heen moet schuiven.
Alleen de benen moet ik nog even verzinnen. ;)

Van het voorboogje (klimrek 8-) ) aan de voorkant heb ik ook geen last, terwijl ik er toch de helft van de rijtijd overheen gevouwen lig omdat het paard dan een beloning moet krijgen. Ik dacht dat ik hem dan wel in mijn buik zou krijgen, maar dat is niet zo, ik buig er blijkbaar net langs. Aangezien ik dan toch ook helemaal plat over de hals lig zul je van dat boogje ook in de verlichte zit denk ik maar weinig last hebben.

@Runa: als ik de kussens vervang zal ik een foto maken van de onderkant en hoe het op [***] ligt.
We hebben trouwens nog niet echt gedraafd omdat we de eerste maand alleen in stap doen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:50

Leest hier iemand mee met een Lexington? Ik kan dit zadel laten passen door een winkel die een tweedehandsexemplaar verkoopt.
Lexington was het zadel dat opgehoogd is aan de achterkant, toch?
Mijn merrie heeft een hoge schoft en weinig spieren, ik vraag me af of het zadel dan niet naar voor zou kiepen.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:58

Als de horizon op de eerste foto recht loopt, dan zie je dat de lange rugspier van je paard aan de voorkant omlaag duikt en dus zou je eerder een zadel nodig hebben dat aan de voorkant is opgehoogd.
Wel goed dat je een zadel aan laat passen door een professional, want dit paard lijkt toch wel wat spieratrofie te hebben achter het schouderblad op de plek waar de trapezius spier hoort te zitten. Als je dan een zadel met een harde voorboog neemt, dan moet je er wel zeker van zijn dat die zich niet vastklemt in die holte, want dan kunnen er nooit nieuwe spieren bij komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:48

Ik zou zelfs je zadel van voor wat ophogen met bv een Frontriser padje van prolite .
Wed dat ze snel genoeg weer spier ontwikkeling krijgt daar als t niet helemaal stuk is ...
Zelfs mijn merrie is beter geworden weer daar ...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:38

xyzutu2 schreef:
Als de horizon op de eerste foto recht loopt, dan zie je dat de lange rugspier van je paard aan de voorkant omlaag duikt en dus zou je eerder een zadel nodig hebben dat aan de voorkant is opgehoogd.

Inderdaad, ik vermoed dat ik misschien door de opgehoogde achterkant nóg meer zou moeten bijvullen vooraan. Maar de verkoper lijkt hier niet meteen graten in te zien.

Het is inderdaad om de spieren de kans te geven om mooi aan te groeien, dat ik boomloos blijf overwegen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:50

ODonoghue schreef:
Geen idee of het hier mag maar het is het proberen waard;

Ik heb een Libra Bareback pad gekocht en mijn vraag was of hier ook een sjabrak onder moet?

In principe niet hoor. Als je hem schoon wilt houden is dat wel verstandig, een dekje is sneller droog dan de pad.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:55

Vraagje over de F.R.A. supersingel. Heb je daar dezelfde maat van nodig als van je gewone singel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:01

bumper schreef:
Pmarena : mooi hoor die nieuwe all leather lazy mountain. *\%/* Hij lijkt me wel glad omdat de zitting wat rond loopt. Geen glijdende testpersonen gehad?

Zo hèhè erg druk hier met bestellingen, Horse Event voorbereidingen, klussen binnen & buiten, geopereerde moeder en dreumes waarbij hoektanden maar niet door willen komen en die bijna gaat lopen *\o/*

Dus sorry voor de late reactie Y;(

Op zich loopt de zitting niet rond, het is puur dat die zonder gewicht er op toch over de fork heen valt en dan dus "recht" omhoog loopt, maar hij kan daar gewoon naar beneden hoor, alleen doet dat zelf niet zonder dat het materiaal naar beneden geduwd wordt. Ik ben wel benieuwd of het de diepte in gaat als er flink op gereden is.

Dit is natuurlijk ook de aller-eerste test-versie.

Heb nu net een paar dagen geleden een compleet Softlederen Lazy Mountain met lederen zitting binnen gekregen zodat ik iets heb liggen voor iemand die er graag zelf 1 wil n.a.v. het testen van het testzadel :)

Afbeelding

Het is dus nog even afwachten hoe de zitting zich gaat "zetten" na verloop van tijd.
Bij normale zittingen zie je ook dat die mooi diep inzakken tussen pommel en cantle dus dat zal deze ook nog wel gaan doen, het zachtere leder zal daarbij zeker helpen :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:13

Sta je ook op horse event pmarena?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:14

Nope, Fenne van Becidor gaat en heeft al mijn halve voorraad klaar liggen voor komend weekend op de stand :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:55

Dan lig je onder je paard....paard schrikt in de binnenbak en rent en bokt. Daar lag ik in het schot. Ik had deur niet dicht...dom..zadel hing onder z'n buik en weg was die. Onderweg had hij zelfs voor elkaar gekregen om de beugels incl klittenband eraf te trappen. Zitting zat nog muurvast...apart. Maar gelukkig zadel nog heel en ik bont en blauw.. Heb net een nieuwe barefootsingel. Moet die soms strakker aangesingeld worden als de oude?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:02

Auw.... :(:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:21

O bah zeg -O-

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:23

Niemand nog ergens een bruine barefoot london gespot??

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:36

Auw atent! Verder alles wel goed?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:38

Oeps Atent, dat is niet fijn. Sterkte met de kneuzingen.
De Barefoot singel weer ik niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:14

Klinkt pijnlijk zeg! Beterschap!

Vandaag op de jongste pony gereden met de Ghost van vriendin. Zweet was nu meer verdeeld maar wel droge plekken, zal zo even foto's toevoegen.

Weet iemand wat ik er aan zou kunnen doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:43

Ik krijg steeds meer pijn. Schouder dik en warm. Morgen dokter bellen...hopelijk wordt het slapen vannacht...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:53

Die plekken precies daar had ik ook met mijn ghost toen .
Paard reageerde er niet op ofzo ...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:58

Marit B - kan je me een PB sturen met alle gegevens van de Ghost die je gebruikt? Welke pad, bijvoorbeeld? Hoe lang je hebt gereden? Tempo etc. Zijn de droge plekken na afloop wat dikker geworden? Heeft je paard er last van?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:06

Zeker! Bedankt alvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:37

Op zich zouden grote droge (ik schreef bijna kale :o ) plekken geen probleem op hoeven te leveren als dat in de buurt van de singelaanhechting is en het zadel daar gewoon het stilst op de rug geplakt ligt waardoor er ook geen wrijvingszweet ontstaat. Het gekke is wel dat je aan de rechterkant je boven de droge plek nog wel een streep zweet hebt en links niet.
Zitten de inlages in de pad wel gelijk?