[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:18

Heb m bij een persoon gekocht. Ik heb haar ook een mail gestuurd, maar wilde graag ervaringen van andere mensen. Het is nu wel een erg dikke pad, misschien dat ik er mijn barefootpad onder kan leggen.
Kwetal, misschien dat ik je morgen foto's kan sturen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:26

Ik mag hopen dat je hem bij een persoon hebt gekocht ;) Je kunt mogelijk 1 laag inlagen uit de pad halen? Maar als het zadel nieuw is, zakt het wel in wanneer je er op gaat rijden

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:45

Hallo, ik heb een deel van dit topic gelezen en veel op internet en ben op zoek naar een Barefoot testzadel omgeving Den Bosch (dit i.v.m. vermijden van de verzendkosten). De overzichten op internet over waar de verkopers/uitleners zitten zijn helaas incorrect dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:33

Jeetje, wat gaat dit topic snel!
Dank jullie!

Kwetal, je mag mijn foto's gebruiken :)
Marein, ben benieuwd bij welke zadels je uiteindelijk uitkomt voor je paardje (knap paard!) en het paard van je dochter.

jokari schreef:
Raya, wat zit het smalste, de originele Ghostpad of de Grandeur ? Mijn Grandeur heeft ook lam aan de onderkant, en dan nog Barefoot Heavy Duty-inlages, en dat is eigenlijk net teveel van het goeie voor mijn heupen. Maar die Grandeurs zijn zo mooi hé. :D Ik wil er graag nog eentje bij en die van jou doet me wel heel erg kwijlen. :D Vraag me alleen af wat ik zou nemen, omdat de originele Ghostpad voor mijn heupen wel veel aangenamer is...

Ja! Ik vind het eigenlijk ook wel heel mooi. Puur mazzel dat ik het ding nog had, het lag al 2 jaar ongebruikt op zolder hier :')
Mijn grandeurpad is een soort custom-zelf-gemaakt geval. Zat origineel mesh/sympanova onder, maar ik heb er stukken 100%wollen deken onder gezet. Is qua dikte wel vergelijkbaar met de schaapjes onder de grandeurpads, maar ligt wellicht nét wat anders. Ik heb er vrij dikke inlages inzitten van een soort yoga-mat spul.

De ghostpad zit smaller. Gevoelsmatig zit de grandeurpad voor mij breder, daarmee zit ik meer om het paard heen en voel ik meer paard. De ghostpad is wat hoger en maakt het wat meer A-vorm qua gevoel, zeker voor je liezen en heupen. Maar die inlages zijn ook dikker, kan me voorstellen dat je daar nog best wat aan't kunt proberen als je echt graag een grandeurpad wilt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:40

Dankje Raya +:)+

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:00

Ik heb een vraagje en advies nodig.
Mijn PRE merrie is op het moment te zwaar. Ze is sowieso al enorm breed, maar nu is ze net zo breed qua boommaat als mijn fjord. Ik rij graag met zadels zoals een thorowgood/kent masters. Zodat de boommaat/breedte aangepast kan worden. Qua boommaat ga ik naar een brede maat voor de COB modellen of de breedste maat van de nieuwe Tekna Haflinger. Alleen deze zijn weer te vlak voor haar iets weke/holle rug.

Ik zit nu in zo'n cirkeltje. Ze moet meer doen, ook onder t zadel om af te vallen, maar ze past geen zadel.
Ik heb een fijne barebackpad. Maar omdat ik jaren niet echt meer heb gereden en zij vrij nieuw is voor mij, is mijn balans en vooral vertrouwen daarin niet optimaal. Dus meer dan stappen durf ik er niet in...

Ik heb vroeger een Ghost gehad, maar dat was op mijn oude paard die ik jaren gehad heb en alles op durfde.

Het is dus vooral een beetje een probleem van bang / onzeker zijn op mijn "nieuwe" paard. Het is ook geen opstappen en wegrijden paard. Als ik in onbalans op haar zit kan ze niks meer en wordt ze boos.
Ik voel mij zekerder in een zadel met wat meer steun, de barebackpad is dus niet genoeg.

Geeft de nieuwe Ghost iets meer steun dan de oudere modellen?
Heb vroeger in een barefoot (Cayenne?) gereden, maar die gooit mij helemaal in een verkeerde houding.

Ik zoek dus voor de komende maanden een oplossing voor mijn merrie. Extreem breed, iets holle (gevoelige) rug en ik wil er dressuurmatig in kunnen rijden.

Wat zijn opties waar ik naar kan kijken?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:04

Ik denk dat zowel een Ghost als een ander Barefoot model dan de Cheyenne beide goede opties zouden zijn. Kwestie van uitproberen :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:24

Stéphanie, ik kan enkel voor Ghost spreken. Maar ik kan je vertellen dat de modellen met wrongen echt wel steun geven. Toegegeven, Pluis en Cookie bokken niet. Maar op een vierkante centimeter omdraaien en ervanonder spurten, dát wel. :D

En anders Teteltee laten komen en modelletjes uitproberen. :j

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:35

Met mijn lange benen kan ik dan beter voor de Roma kiezen? Ik lees over andere modellen die weer een hoger/schuiner geplaatste kniewrong hebben?
Ik ga sowieso een Ghost testen.

Qua barefoot zadels vind ik de lexington en de barrydale mooi. De Lexington lijkt het meest op een dressuur zadel. Ik las dat ze geschikt zijn voor paarden met wel front en een rechte rug. Veel front heeft Ruperta wel, maar geen rechte rug. Zou dit zadel dan een optie kunnen zijn?

Is de zit van de Lexington beter (voor een dressuurruiter) dan die van de Barrydale? Want die vind ik wel wat hebben qua looks.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:38

Ze geven zeker meer steun. Heb een tijdje een jonge PRE hengst doorgereden met een Ghost (zelfde probleem als jij hebt, paard is onwijs breed en ietwat aan de dikke kant, dus paste geen zadel) Hij sprong wel eens opzij, maar ik bleef netjes zitten.
Evenals mijn pensionado (Andalusier die ik af en toe uit het land trek om een Ghost op te testen), die gaf wel eens een flinke bok, had voldoende steun.
En dan mijn andere PRE, kan op één achterbeen in galop zo omdraaien als hij wil. Gaat ook prima.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:52

lovelance schreef:
Ik heb een vraagje en advies nodig.
Mijn PRE merrie is op het moment te zwaar. Ze is sowieso al enorm breed, maar nu is ze net zo breed qua boommaat als mijn fjord. Ik rij graag met zadels zoals een thorowgood/kent masters. Zodat de boommaat/breedte aangepast kan worden. Qua boommaat ga ik naar een brede maat voor de COB modellen of de breedste maat van de nieuwe Tekna Haflinger. Alleen deze zijn weer te vlak voor haar iets weke/holle rug.

Ik zit nu in zo'n cirkeltje. Ze moet meer doen, ook onder t zadel om af te vallen, maar ze past geen zadel.
Ik heb een fijne barebackpad. Maar omdat ik jaren niet echt meer heb gereden en zij vrij nieuw is voor mij, is mijn balans en vooral vertrouwen daarin niet optimaal. Dus meer dan stappen durf ik er niet in...

Ik heb vroeger een Ghost gehad, maar dat was op mijn oude paard die ik jaren gehad heb en alles op durfde.

Het is dus vooral een beetje een probleem van bang / onzeker zijn op mijn "nieuwe" paard. Het is ook geen opstappen en wegrijden paard. Als ik in onbalans op haar zit kan ze niks meer en wordt ze boos.
Ik voel mij zekerder in een zadel met wat meer steun, de barebackpad is dus niet genoeg.

Geeft de nieuwe Ghost iets meer steun dan de oudere modellen?
Heb vroeger in een barefoot (Cayenne?) gereden, maar die gooit mij helemaal in een verkeerde houding.

Ik zoek dus voor de komende maanden een oplossing voor mijn merrie. Extreem breed, iets holle (gevoelige) rug en ik wil er dressuurmatig in kunnen rijden.

Wat zijn opties waar ik naar kan kijken?

Ik heb hele goed ervaringen met de Barefoot Cherokee.
Als je geïnteresseerd bent, heb ik een zwarte Barefoot Cherokee Classic te koop. Daar zitten verplaatsbare kniewrongen bij en het zadel heeft van zichzelf ook kniestukken met een airpumpsysteem (zie de site van Barefoot). Ik vind dit een fijn zadel met een heerlijke zit (een lekker zacht kuipje). Ik voel me er erg zeker in. Zelf gebruik ik de verplaatsbare kniewrongen niet. Ik heb trouwens een erg onzeker paard waar ik vanaf het begin met de Cherokee op gereden heb en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik er af zou vliegen ondanks zijn nogal voorwaartse karakter en zijn - zeker in het begin - niet echt constante tempo. Er zit een medium pommel in, maar ik heb ook nog een XXL pommel erbij (indien gewenst).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:37

lovelance schreef:

Om af te laten vallen is een hoog actief staptempo het beste. Langdurig stappen is zwaarder belastend dan afgewisseld stap-draf-galop te rijden. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:59

MaricoGraphy schreef:
leuke foto :)
hoelang zijn singels gewoonlijk?
Ik zie er te koop staan maar met verschillende maten haha.
deze o.a. (kunnen jullie meteen zeggen welke het beste lijkt)
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 426358.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 491697.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 963481.htm

denk dat deze dan wel voorkeur heeft?
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 088171.htm

De barefoot? Heb wel ergens gelezen dat die niet makkelijk aansingelt.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:15

MaricoGraphy schreef:
MaricoGraphy schreef:
leuke foto :)
hoelang zijn singels gewoonlijk?
Ik zie er te koop staan maar met verschillende maten haha.
deze o.a. (kunnen jullie meteen zeggen welke het beste lijkt)
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 426358.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 491697.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 963481.htm

denk dat deze dan wel voorkeur heeft?
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 088171.htm

De barefoot? Heb wel ergens gelezen dat die niet makkelijk aansingelt.

Ik heb een andere Barefoot singel, maar totaal geen problemen mee hoor. En die van jouw link lijkt ook prima. Er zitten van die rollers bij de gespen zo te zien, dus volgens mij niets mis mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:26

met de singels die ik heb liggen zijn er ook rollers maar die werken niet altijd erg goed :P

Weet alleen niet welke lengte van singel ik moet hebben. Ik ga de Ghost op 2 paarden gebruiken en binnenort ook op mijn new forest.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:46

Lovelance - van wat ik hoor zitten de meeste mensen erg stevig in een Ghost Quilty of Quevis, gewoon proberen en anders zit BuitenZinnig relatief dichtbij (net aan de andere kant van 's Neerlands binnenwatertje LOL)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:45

Aan Lovelance: om nog even toe te voegen op bovenstaande tips, de Lexington is net zoals andere modellen van Barefoot niet stijf, dus zal zich ook kunnen vormen naar een wekere rug. Het verschil tussen Lexington en de rest van de collectie is dat de Lex aan de achterkant iets opgehoogd is in het VPS (ruggenwervel-bescherm-lagjessysteem) waardoor hij geschikt is voor paarden met een opwaartse bouw. Onder andere sommige sporttypisch gefokte paarden die meer schoft hebben dan achterkant dus. Op een overbouwd paard ga je met de Lex zeer waarschijnlijk voorover kiepen :)
Maar zoals iedere combi anders is, zo zijn er ook mensen met een 'normaal' gebouwd paard die met de lexington rijden. Het is inderdaad het meeste 'dressuur-look' zadel van Barefoot en zit (naar mijn ervaring) het meest opgesloten. Waar ik met mijn korte pootjes niks had aan de London of Cherokee (wrong te laag) kwam het in de Lxington beter uit.
Wel heb ik ook de ervaring dat de zitmaat van de Cherokee kleiner valt (?) Maar dat kan mede te maken hebben met een nieuw testzadel (stijf, nog erg dikke vulling vd zitting) en dat de maatvoering bij oudere zadels wat verschilt.

Met Ghost nog geen gebruikerservaring, maar dit kon ik wel toevoegen :)

btw: práchtige foto's van ghosts hier de afgelopen pagina's, ik raak echt overtuigd dat de doorstart van dat merk een grote toevoeging is op de markt. Al blijft het even afwachten hoe het loopt de komende tijd, zo was Hidalgo hét ook een tijd terug, tot negatieve berichtgeving en vervelende ervaringen. Hoewel dat wellicht niet in verhouding stond met de werkelijke 'slechtheid' van die zadels, zie je maar weer dat alles in golven gaat. Zeker in de media...
Barefoot is daarin al jaren een vrij constante factor. Ik blijf volgen :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:22

Paar foto's van mijn Ghost op een Arabier x Welsh:
Ik zit nog te twijfelen of het zadel niet wat te ver naar voren ligt en of het niet kiepert.
Op de rugfoto is te zien dat de kussens niet helemaal recht gelegen hebben. de achterkant ligt wat scheef.

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SISRD3ZY-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4Q6Z4RO-D.jpg
Afbeelding
Afbeelding

De barefoot heeft er ook een tijdje prima op gelegen, Hidalgo daarentegen niet zo'n succes. Zijn vrij harde kussens naar mijn ervaring.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:44

Sharontucker - even een paar dingen die ik zo even zie:
De kussens zitten er niet helemaal recht onder, het rechter kussen lijkt wat verder naar buiten te liggen dan het linker kussen. En ik vind ze achter wat wijd uit elkaar liggen.
Ik heb ook het gevoel dat de zitting er af is gewest en niet helemaal recht is teruggelegd.
Verder moet je er op zitten, een los zadel vind ik altijd raar er uit zien - dan ligt het wat hoog boven het paard, ondanks dat het al ingereden is.
Altijd belangrijk: hoe loopt je paard er mee? Is hij ontspannen? En zit jij ontspannen?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:48

Ah, dat bevestigt inderdaad mijn idee. Dank je wel voor je reactie.
Ik heb het aan de achterkant expres wat wijder gemaakt, omdat het zadel anders wat lijkt te kantelen.
Paard loopt er redelijk ontspannen onder, maar het is nog wel wat wennen. Rijden niet zo lang ivm dat ze lang op rust heeft gestaan(rugproblemen)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:40

Ah - okay - dan rustig opbouwen, denk ik. Eventueel een andere pad gebruiken (ik weet niet wat voor rugproblemen er waren?)

Waar kantelt het zadel heen?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 00:13

Sharontucker, het lijkt inderdaad alsof de kussens niet gelijk eronder zitten.
Wellicht dat het ook nog wat naar achteren kan, maar ik heb pony's met zó weinig schoft dat mijn referentiekader ook weer heel anders is dan het jouwe, dat kan best eens vertekenen ;)

Lovelance, wat lastig om in zo'n kringetje te zitten!
Ik heb geen ervaring met de oude ghost. Wel met de nieuwe op mijn pony's, en persoonlijk vind ik dat heel stevig zitten.
Mijn jonge merrie heeft ook een superbrede rug en is een sensibel typje dat nog wel eens mal uit de hoek kan komen als ze een krokodil ziet, maar op de ghost zit ik haar malligheden echt makkelijk uit.
(Toegegeven, ik zit het ook probleemloos uit op een BBP, ik rijd zó vaak zonder zadel, maar de ghost maakt het wel stukken makkelijker :) )
Toevallig heb ik een paar weken terug een Thorowgood (de breedste) op haar om eens te proberen, maar ik vond dát juist erg wiebelig en heb aan de ghost veel meer steun.
De barefoot modellen vallen ook heel persoonlijk heb ik gemerkt; Op ongeveer de helft van de modellen zit ik meteen lekker en rijd ik zo weg, op de andere helft kan ik totaal mijn draai niet vinden en zit ik voor geen meter. Mijn pony's hebben ook allebei hun eigen voorkeuren wat dat betreft.

Hier vandaag het eerst een ietwat langer ritje gemaakt met de ghost; 18 kilometer Hoge Veluwe met twee pony's, hafje ging als handpaard mee.
Voornamelijk gedraafd en de hele rit een superhappy paard met losse rug onder me. Superfijn! *\o/*
Ook bij thuiskomst; blij paard met een losse rug.

Mijn spontane zadeltas-experiment pakte ook goed uit; dit nomad-tasje maakt met wat aanpassingen een superfijne achtertas. Past precies zo!

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 00:33

Lollig zo dat tasje, Raya :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:52

Dat ziet er leuk uit.
Wil Harley als hand paard gebruiken. Maar helaas zijn zowel de fjord als de haflinger niet erg verkeersmak.
De fjord is wel makkelijker en als iemand hem met een halstertouw vasthoud schrikt die al minder snel.

jermaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:44

Hallo, ik zit met een zadeldilemma en zou graag jullie hulp/mening horen. Ik rijd momenteel met een boomzadel en overweeg om over te stappen op boomloos. Ik heb een 15 jarige fjord die een brede (maar geen tank) bouw heeft. Momenteel heb ik een Thorowgood T8 cob dressuur die vorig jaar aangepast is door een zadelmaker en goed ligt op mijn paard. Jammer genoeg is er bij mij atrose in de lage rug en nek vastgesteld en merk ik dat mijn rugpijn erger wordt na rijden. Nu las ik dat boomloze zadels een positieve invloed kunnen hebben bij ruiters met rugproblemen? Aangezien ik graag bij een dressuurmodel wil blijven kwam ik uit op de Barefoot London of Lexington? Ik hou van een diepe stevige zit met wrong dus ik neig naar de Lexington. Zijn er mensen met ervaring met een Lexington op een fjord (las dat ze vaak niet goed passen op een koudbloed)? Bij Barefoot België kan ik helaas geen Lexington testzadel aanvragen, wel een London. Mocht er iemand meelezen die in de buurt van Brussel woont en waarvan ik het zadel een dagje zou mogen lenen om uit te proberen hoor ik het graag. Daarnaast twijfel ik aan de maat. Mijn paard heeft een vrij korte rug, zelf heb ik maat 38-40 en ben 1,62 groot. Volgens de site van Barefoot zou ik maat 1 moeten hebben, maar als ik foto's zie van slanke ruiters op een maat 1 heb ik de indruk dat het er al krap uitziet. Zoals jullie zien een heleboel vragen en twijfels alle tips zijn welkom!