[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:35

tiwi1969 schreef:
Mijn dochter is uit haar 17 inch Wintec Cair 2000 vzh zadel gegroeid(benen te lang) en heeft dus een ander zadel nodig.
Zij is nu, bijna 14 jaar, ongeveer 1,75 m en 50 kg. Heeft in verhouding lange benen.
Haar pony Blacky is 1.38 en een stevig type, iets aan de kleine kant maar als ze niet meer groeit dan kan ze nog wel een poos met hem door.

Rijden doet ze 1 a 2 maal per week, alleen buitenritjes. Verder doet ze veel vrijheidsdressuur en wandelt ze met hem aan de hand.

Blacky is 2,5 jaar geleden gevallen in de trailer, onder de voorstang door, lag overdwars in het voorstukje. Sinds dien is onder sommige omstandigheden(springen, dressuur) zijn rug wat gevoelig, uit zich in bokken. Hij wordt regelmatig door de osteopaat behandeld en doet het daarmee best goed. Daarom wordt hij ook niet heel intensief gereden. Boomloos lijkt mij voor zijn gevoelige rug erg prettig.

Vorige week heeft ze proefgezeten op een nieuw Barefoot Cherokee, maat 2, van een andere ruiter bij ons op stal (op de Fjord van deze ruiter) dit vond ze veel lekkerder zitten dan haar eigen Wintec en nu wil ze ook zo'n zadel.
Nieuw wil ik niet, te duur voor de keren dat ze hem gebruikt en met het risico dat ze verder groeit en echt te groot wordt voor Blacky.

Om de speurtocht naar een passend tweedehands zadel voor haar en Blacky wat makkelijker te maken kan ik wel wat advies gebruiken.
Welke maat zou ik moeten zoeken? Voor Blacky zo kort mogelijk, voor mijn dochter twijfel ik tussen maat o en maat 1.
En welke pommel? Het Wintec zadel heeft een witte boom in de winter en een rode in de zomer (minder vacht)

Ik zag Romyloverrr prachtig zitten op een maat 0 en ben benieuwd hoe lang jij bent.

Alle hulp en advies is welkom :j

Mijn ervaring met boomloos is gestopt toen in mijn pony verkocht waar ik een Torsion uit 2004 maat 2 op had liggen. Die wordt nu gebruikt op een manege voor gehandicapte kinderen en sommige valide ruiters zijn er ook weg van :D

Ik heb tijdens mijn zoektocht naar een barefoot veel info van hun site gehaald bij veel gestelde vragen
Hier kan je een mal kopen of zelf uitprinten (wel handig om dat op iets van karton te plakken) om te kijken welke pommel je nodig hebt :) Mocht hij in de zomer smaller zijn dan kan je tegen die tijd weer opmeten wat hij dan nodig heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:41

Dank je wel, ik ga een boommeter knutselen

Yvankaxx

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:14

Onze nieuwe verzorger heeft vandaag voor het eerst op de torsion gereden, was sowieso haar eerste keer boomloos. Het was/is voor haar wel heeeel erg wennen. Ze kon er eerst moeilijk in zitten. Ik vind wel de beugelophanging vrij ver naar achter waardoor de beenligging ook vrij ver naar achter was. Hij schoof wel weer amper :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:39

Ik rij terug sinds deze week merk dat mijn arizona al water beter begint te liggen al wat zijn vorm aan neemt jeuj. :D
De mensen met de barefoot arizona hebben jullie eventueel een ander merk bontje voor er op dan deze van barefoot ?

Nog een vraagje en eigenlijk niks met boomloos zadel te maken maar wel met de hackamore van barefoot (die met korte scharen) heeft deze enigszins nog nut of is dit eigenlijk bij paarden die door sidepull lopen al zeker niet sterk genoeg om hun tegen te houden ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:40

Goh een grote doos gekregen wat zou daar nu in zitten. O:)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-12-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van gebruiker foto verwijderd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:44

We lezen het morgen wel :D (hoe het zadel zit uiteraard ...)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:52

Marcella wel opletten met je adres openbaar zetten :). Weet niet of niet leden van bokt dit topic kunnen zien. Succes met testen alvast!

Ik ga morgen terug met de arizona rijden jeuj ben zo een endurance trainingsschema aan het volgen om Jack terug in conditie te krijgen tegen mei.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:05

Afbeelding
Afbeelding
De kussens.
Afbeelding
Kleine fenders heb die er maar niet aangedaan, want die zijn volgens mij wel erg klein. :o En anders kan ik ze altijd nog wisselen. ;)
Afbeelding
Afbeelding
En het zadel helaas mobiele telefoon kwaliteit.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:06

Weet iemand waar je onderdelen voor een Ghost zadel kunt bestellen?
Ik zoek het stukje waar je de beugelriemen aan bevestigd. Dus het stukje wat tussen het zadel en de riemen hoort.

@ Marcella: Wat een leuk zadel. Wel kort, of niet? Ben benieuwd hoe het zit :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:12

Marcella, welke broekmaat heb jij en hoeveel inch is deze Milwaukee? (mag per PB)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:18

Heb zo'n vermoeden dat de gelzitting heerlijk zit. Voor de maten zou je bij Soeske moeten zijn ik weet het namelijk niet zal anders zo even zitting opmeten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:40

Ziet er heel mooi uit :j

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:49

Mooi zadel hoor!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:22

Hhhmm even vluchtig gemeten met liniaal, maar kom uit op zo'n 30 cm van het zit gedeelte. :=

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:37

het ziet er zo klein uit? :+ alsof het niet past :+ ben benieuwd naar het zadel in actie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:56

Tjelley schreef:
Weet iemand waar je onderdelen voor een Ghost zadel kunt bestellen?
Ik zoek het stukje waar je de beugelriemen aan bevestigd. Dus het stukje wat tussen het zadel en de riemen hoort.

Ghost zadels worden niet meer gemaakt, dus onderdelen daarvoor zal wel lastig aan te komen zijn. Misschien dat Soeske nog wat heeft liggen? Of anders Bert van skyriding.be?

Ben ook benieuwd naar de Milwaukee in actie :j
Beide soorten kussens kunnen er dus onder?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:55

Dit zijn kussens voor een dressuurzadel (komen onder de Venice Special vandaan) en de andere kussens zijn van de Valencia special. Er horen anderen onder, maar die heb ik er niet bij gekregen (omdat ik een extra set fenders had). Omdat Marcella al zo lang in spanning zat en ze hem ook wel zonder kussens zou proberen heb ik deze er dus even bij gedaan. Ze passen er op zich wel onder.

Tjelley, ja zeker heb ik nog wat ghost spul liggen. Maar ik weet niet of ik heb wat jij zoekt, heb heel wat. Ik ga morgen even voor je kijken!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:00

Nou verslagje maar wel zonder rijd foto's, want dan moet ik een keertje stalgenoot of zo lief aankijken als er iemand is. ;)

Met kussens nog op het hek.
Afbeelding

Eerst zadel met blanket en kussens erop gehad, maar zag gelijk al dat dat voor geen meter lag en anders lig/glij het zadel gelijk in zijn daarvoor bestemde holletje, maar hij schoof alle kanten op behalve de goede. En lag er als instabiel torentje erop dus niet met kussens gereden en heel eerlijk gezegd ga ik dat ook niet doen. := Y;(
Afbeelding

Nou blanket eraf gehaald en kussens eraf gehaald en dat lag gelijk gewoon stukken beter daarna en dit zag er gewoon als 1 geheel eruit. En met pad lag het zadel gelijk in zijn holte en zelfs zonder singel nog vast lag het super. Nog voor het rijden en als ik nu zo kijk zou ik zeggen iets te ver naar voren gelegd, maar is best lastig te zien door die dikke teddyvacht.
Afbeelding
Afbeelding

Na het rijden en een vrolijke pony die ook nog zo brutaal was om tijdens het rijden gewoon teugels uit mijn handen te trekken zodat meneer kon gaan stofzuigen. :+
Afbeelding
Afbeelding
En met vrolijke paarden krijg je ook nog wel eens zulke foto's.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EGQGYB3H.jpg

Puntje pas er maar net in met mijn kont. := Maar mensen wat zit het zadel heerlijk wilde er eigenlijk helemaal niet meer vanaf komen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:08

Het ziet er echt klein uit zeg :wow: Kan me voorstellen dat je er krap aan in past :j

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:24

Marcella: Zadel staat'm goed :j Misschien inderdaad een klein stukje naar achteren. Zit vast als een huis!

Soeske: Als je zou willen kijken dan zou dat heel fijn zijn +:)+

Blijheid: Had al even op de site van Sktriding gekeken. Zag dat ze wel complete beugelhaakjes met riemen hebben. Die vind ik vrij prijzig eerlijk gezegd :o Mocht ik bij Soeske niet slagen, dan kan ik altijd nog even contact met hun opnemen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:35

Ziet er mooi uit en hij ligt mooi zonder de kussens..Welke broek maat heb jij Marcella?Het ziet er inderdaad niet groot uit qua zitting -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:41

Tja ben dit jaar gelukkig aardig afgevallen hoewel ik daar niks bijzonders voor gedaan heb (stress/werkgever/ziek). Maar pas weer in mijn spijkerrijbroek maat 36 die is alleen wel behoorlijk stretch, maar normaal maat 38 van rijbroeken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:16

Zonder kussens met deze pad is inderdaad een mooi geheel.

@Soeske: in welke inchmaat is de Milwaukee als testzadel leverbaar, heb je iets voor broekmaat 44/46?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:22

Afbeelding

(zadel is ook te koop) :3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:27

Lijk me ook een heerlijk zadel, maar een maat 1 past maar net op de rug van mijn fjord en ben bang dat de vlakke zit gegarandeerd is voor vliegles. :+