voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:16

Chipsielover schreef:
weet hier iemand of een barefoot maat 1 op een pony past die normaal maximaal 16 inch heeft? :=

alvast bedankt.

Het voor deel is dat je achter op het zadel geen druk hebt, maar als je normaal 16 hebt op je pony is het zadel denk ik wel aan de lange kant, mijn fjord reed ik met een 17.5 boomzadel en had eerst een maat 2, vond ik echt te groot ook voor mij zelf en nu een maat 1 en als een het boomzadel was dan was ie te groot, maar omdat het boomloos is kan het net.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:20

pmarena schreef:
Ik heb nog steeds een paar bruine liggen. Heb Barefoot nu ook eindelijk zo ver dat zij ze ook gaan maken , maar die worden een paar keer de prijs van die experimentele van mij :=

Ik heb een zwart zadel, dus vind dan een bruine seatsaver niet echt mooi, sorry weet dat ik daar niet naar moet kijken, maar doe het toch, ik wacht nog even af misschien kom ik er nog wel een keer een tegen op marktplaats of zo.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:06

uudje schreef:
Chipsielover schreef:
weet hier iemand of een barefoot maat 1 op een pony past die normaal maximaal 16 inch heeft? :=

alvast bedankt.

Het voor deel is dat je achter op het zadel geen druk hebt, maar als je normaal 16 hebt op je pony is het zadel denk ik wel aan de lange kant, mijn fjord reed ik met een 17.5 boomzadel en had eerst een maat 2, vond ik echt te groot ook voor mij zelf en nu een maat 1 en als een het boomzadel was dan was ie te groot, maar omdat het boomloos is kan het net.

bedankt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:59

Lees altijd mee en meld me ook nog een keer....heb voor mijn merrie met super gevoelig huidje een christ volledig lamwolenpad onder mijn nieuwe Cherokee gekocht en dit gaat super (was wel erg duur) !!maar ben helemaal blij!
Nu las ik zoveel goede berichten over de Barrydale, ik heb nog een ruintje die een zadel kan gebruiken en gelukkig heb ik een hele lieve wederverkoopster hier om de hoek wonen waar ik het zadel snel van kon lenen en ben helemaal verliefd!! ik heb maar korte pootjes en vind me beter in de Barrydakle zitten dan in mijn Cherokee en deze zit al zoooo lekker.
Mijn merrie is heel kort in de rug en kort qua buik dus vind ik de Cherokee beter voor haar maar gelukkig is mijn ruin wat langer in de rug en buik dus kan ik toch nog de Barrydale aanschaffen *\o/* *\o/* de bruine kleur vind ik niet passen bij mijn bruinbonte tinker en de zwart/grijze vind ik (natuurlijk mijn menig :o ) het grijze te licht dus ik wacht heel graag op de zwart/bruine....ben zooo benieuwd kan bijna niet wachten tot maart!!!

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:03

Wat leuk dat je met korte pootjes toch daar lekker in zit +:)+

De zwart-bruine Barrydales worden in principe rond maart verwacht. Het is wel een special waarvan we speciaal een partij laten maken dus als je zeker weet dat je er 1 wilt hebben kun je er het beste 1 reserveren zodat je niet achter het net vist....specials kunnen soms ineens snel uitverkocht zijn :j

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:04

oe...komen ze ook in het zwart/bruin?
Is daar toevallig al een foto van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:07

Nee , want de zadels worden speciaal voor ons gemaakt , dus ze bestaan nog niet :P

Het wordt een zwarte Barrydale , zeg maar zoals de zwarte die er nu al is , maar dan worden de grijze kniewrongen en grijze rand om het zweetblad heen , vervangen door de lichte bruin kleur zoal de bruine Barrydale heeft.

Erg mooie combinatie lijkt mij dus vandaar dat ik een tijd geleden gevraagd heb of ze die wilden maken en dat wilden ze +:)+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:10

dank je wel voor de tip pmarena, dan ga ik dit alvast maar doen wil natuurlijk niet teleurgesteld worden!! jaaa zat heerlijk en ben maar 1.63 lang met hele korte pootjes wat fijn dat tegenwoordig de beugelophanging aangepast kan worden!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:13

Kom je wel met je voetjes onder het zweetblad uit dan :P

(Ik ben 1m60 en moet er niet aan denken , een dressuurmodel ;) )

Ja die verplaatsbare beugelophanging is wel fijn !

Alleen wel weer een risico dat mensen er verkeerd mee gaan prutsen :=

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:20

Hebben de dressuur zadels van barefoot eigenlijk langere zweetbladen dan bij een boomzadel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:30

Geen idee :P

Het ene boomzadel heeft sowieso natuurlijk al langere zweetbladen dan het andere boomzadel....

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:33

Ja klopt ook wel weer.
Dit is mijn dressuur boomzadel.
Afbeelding

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:40

Valt wel mee denk ik, dit is mijn barefoot met een normaal dressuurdekje en dat past gewoon netjes (pad met inlages ligt daar weer onder)
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:00

Dank je wel voor je foto verax kan ik even vergelijken.
Volgens mij zijn de zweetbladen van de barefoot ietsie langer dan van mijn zadel, maar scheeld niet zo veel.
Wil straks uiteindelijk een london of barydale voor mijn veulen die pas over een jaar of drie word ingereden, kan ik nog rustig sparen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:11

Ik heb ook foto`s van de test Barrydale, en kom er nog net onderuit :P
Zal ze vanavond plaatsen!!
(ja ik heb daar mijn mening over maar hoor graag die van jou?)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:34

Geen beste (testzadel) foto en ook niet met de ophanging op de juiste plaats maar zo zie je toch dat ik met mijn hele korte pootjes onder de Barrydale uit kom....
(en ja het is een Tinker :o :j )

Afbeelding

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:50

pmarena schreef:
Nee , want de zadels worden speciaal voor ons gemaakt , dus ze bestaan nog niet :P

Het wordt een zwarte Barrydale , zeg maar zoals de zwarte die er nu al is , maar dan worden de grijze kniewrongen en grijze rand om het zweetblad heen , vervangen door de lichte bruin kleur zoal de bruine Barrydale heeft.

Erg mooie combinatie lijkt mij dus vandaar dat ik een tijd geleden gevraagd heb of ze die wilden maken en dat wilden ze +:)+

Lijkt me zeker een mooie combi :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:17

Hoi allemaal, kom ik ook nog een keer reageren :o

Leuke foto's allemaal weer, ik vind de Barrydale ook echt zo gaaf... Maar heb ook heel korte beentjes. Plus, moet ik er bij zeggen, durf ik een leren zadel niet goed op stal in onze ietwat vochtige zadelkast te laten liggen... Wil/moet 'm eigenlijk gewoon eens testen. Maar kan weer niet echt rijden, omdat onze bak te zompig is... Problems, problems, alsof ik er niet genoeg heb :=

Maar, wat ik jullie dus wilde showen: mijn zelfgemaakte (met hulp van heel handige moeder, haha) halfpad van echt schaap! Tadaa...
Afbeelding
Afbeelding
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7250.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7252.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7247.jpg

Heb het schaap wel doormidden geknipt, vond de ruggegraatvrijheid anders te weinig (was een bontje zonder). Ook de inlages een stuk moeten bijknippen, maar dat komt ook omdat het voor een zadel maat 0 is.
We (nouja, mijn zusje dan) hebben er al gelijk mee gereden met eindelijk een eigen dekje weer er bovenop.

Helaas bleek dat de ruggegraat toch nog niet helemaal vrij blijft. Pony heeft een drukking op haar rug (door slechte deken waarschijnlijk) en daar zat blauwspray op. Na een flinke buitenrit met veel galop ed zat er ook een kleine plek blauwspray midden onder mijn pad. De halstertouw-test ook gedaan, ging redelijk (we hadden een erg dik touw).

Hierna zag ik dat onder de grandeurpad die normaal onder het zadel ligt, een grote blauwe vlek zat. (zaten alleen stevige inlages in, en het is een VPS zadel)
In de zomer heeft mijn zusje een tijd met beiden inlages onder het zadel gereden. Omdat dat wel erg dik/hoog was, en de boom daardoor weer wat smal, hadden we enkel de stevige geprobeerd. Geen succes dus.

Iemand ervaring met dit probleem? Kan wel foto's maken. In de zomer had ponylief wel lichtere plekken in haar vacht op het laatst (irritatie denk/hoop ik). Dat was na veel en vaak rijden. Wilde daarom ook echte schapenvacht, zodat dat geen probleem zou worden.

Wat nu? Toch op zoek naar bijv. een trekker, of kunnen we nog iets anders proberen met de BF? We willen dit zadel eigenlijk niet meer kwijt en pony ook niet (ze is enorm verbeterd ondanks deze plekken). Maar een witte rug is niks, en het mag gewoon niet drukken, punt. Lastig, lastig!

Trouwens nog een vraagje, wat vinden jullie van dit volgende zadel? Is het iets of kan ik beter naar een Barrydale of gewoon Cheyenne kijken voor mijn eigen pony? (niet de pony uit het verhaal hierboven)
http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... 3D%3D&df=1

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:07

Dat hebben jij en je moeder prachtig gedaan Safiera!

Misschien is de ruggengraat-vrijheid net iets te groot? Of het zakt te veel in? De ruimte tussen de 2 helften schaap ziet er wat slapjes uit.

Het Freeform zadel van MP is van prima kwaliteit. De vraag is alleen of het niet te lang is voor je pony en de singelstoten zitten erg in het midden - dat gaf bij sommige paarden een probleem, waardoor ze dat systeem veranderd hebben naar een meer flexibele oplossing. Maar nogmaals - dat is afhankelijk van je pony.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:18

Is er hier nog iemand met een BF bruin borsttuig die er vanaf wilt? O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:46

Ik heb er nog een paar liggen waar ik vanaf wil :+

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:28

Haha ja dat snap ik. ;) Misschien zie je binnekort mijn bestelling tegemoet!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:54

Buitenzinnig schreef:
Dat hebben jij en je moeder prachtig gedaan Safiera!

Misschien is de ruggengraat-vrijheid net iets te groot? Of het zakt te veel in? De ruimte tussen de 2 helften schaap ziet er wat slapjes uit.

Het Freeform zadel van MP is van prima kwaliteit. De vraag is alleen of het niet te lang is voor je pony en de singelstoten zitten erg in het midden - dat gaf bij sommige paarden een probleem, waardoor ze dat systeem veranderd hebben naar een meer flexibele oplossing. Maar nogmaals - dat is afhankelijk van je pony.

THX :) Misschien is het inderdaad zo dat de afstand alleen iets te groot is. Dat zou een simpele oplossing voor het probleem geven!

Inzakken kan/doet het volgens mij niet, de afzonderlijke stukken zijn wel stevig zeg maar, dus houd dat lapje stof ze alleen op hun plaats. Toch zou ik daar inderdaad wel versteviging kunnen aanbrengen, of het wat versmallen.
Dacht alleen dat men tegenwoordig eerder een ruime ruggegraat-vrijheid kiest boven een smallere? Met nieuwe (boom)zadels iig wel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:32

Dat is nu net het misverstand - "men" wil een ruime vrijheid bij de wervelkolom en maakt het dan ineens zo wijd dat het zadel doorzakt (boomloos) tussen de kussens is o het zadel rust op de verkeerde onderdelen van de rug en brengt zo weer schade toe.
Het zelfde geldt voor de pads - het hoeft niet zo wijd te zijn en bij voorkeur gebruik je afgeronde inlagen, scherpe randjes kunnen een zere plek veroorzaken

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 02:17

Ik had foto's beloofd hè van de eerste keer rijden met mijn Barrydale. Het zijn filmpjes geworden zag ik net en ik ben niet zo handig in het plaatsen van filmpjes :o . Maar ze komen echt hoor, beloofd is beloofd!

Even off-topic (mag dat???) heeft iemand nog een bitloos, liefst kaakgekruisd hoofdstel liggen,zwart, maat full?

Oh ja, en wat kan je verkeerd doen aan de verplaatsbare beugelophanging? De mogelijkheid zit er toch niet voor niets?