Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EVDM

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:49

dank jullie wel voor de snelle reacties! @ Raja, dat zou inderdaad wel eens kunnen kloppen, ik ga het vanavond even checken of de neusriem iets lager kan. maar vrees zoals Klasien zegt, dat dat bij mijn pony de neusriem dan te laag komt te zitten t.o.v. dat "puntje"van het bot.. nu zit er zo'n centimeter tussen het eind van het bot en de neusriem.

@Tatyana, bedankt voor je tips en ervaring! de bitclips heb ik er al aan zitten, dat van die onrustige handen is bij mij zeker waar, heb daar altijd moeite mee.. daarbij is ze zelf ook erg gevoelig in haar mond dus dan maken mijn onrustige handen het effect misschien nog groter dan bij een normaal hoofdstel! wel goed om te horen dat het bij jou nu beter gaat met het hoofdstel!
een maat kleiner? denk niet dat dat gaat passen want de keelriem zit nu al op het laatste gaatje..
Ik kan de bakstukken nog wel wat lager maken(had eerst de bakstukken langer maar was bang dat de hele neusriem werking dan weer niet klopte), zal dat toch nog eens gaan proberen. Ik maak er dan ook gelijk even een foto van !

allemaal heel erg bedankt!!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:10

Ik heb bij agradi van de week de competition besteld, zit sindsdien gespannen de post af te wachten :)
Toch maar voor de competition gekozen, omdat ik geloof ik niet met mijn paard bitloos ga rijden en ik zwart met messing echt tè lelijk vind :o jullie gaan foto's zien zodra die binnen is! Ik twijfel wel heel erg of ik ook bitclips nodig heb. Heb ze nu niet meebesteld... Ff bekijken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:42

Bij het hoofdstel zitten standaard bitclips...........

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:05

Dat hoop ik! Bij agradi stond het nl niet in de advertentie!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:31

Waarschijnlijk komt morgen of overmorgen mijn competition!! *\o/*

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:20

Gaaf!!! Toch maar niet voor de kopie gekozen?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:46

Tisby, ik heb een aantal keer gemaild met equiplay (niet altijd antwoord gekregen) en het hoofdstel schijnt nogal raar te vallen. Toen was deze actie bij Agradi en maar ogen dicht gedaan en besteld :)
Kom net thuis van stal, briefje in de bus dat pakket bij de buren ligt :') Hoofdstel ziet er SUPER mooi uit! Wauw! (Maar ik heb dan ook nog nooit zo'n duur hoofdstel gehad :o ) Het leer is echt heel soepel en het voelt op de neusriem en boven op hoofd heel zacht! Ben echt geneigd weer in de auto te stappen en terug naar stal te gaan :) Er zitten 4 korte riempjes bij om het bit vast te maken... hebben jullie dat ook? 2 reserve?
Nog tips bij het passen van hoofdstel? Ik ga vrijdag weer naar stal en zal dan foto's maken :P

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:03

Spannend Elina:) Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen. Zit er nog steeds over na te denken 1 te kopen maar zolang ik niet weet of paarden het echt fijner vinden blijf ik afwachten:)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:28

Tip: goed in elkaar zetten!! Dus goed kijken hoe het kopstuk hoort te liggen en ja er zitten 2 reserve riemen bij en 4 bitclips als het goed is, ook 2 reserve.
Veel plezier met je hoofdstel ;)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:15

Ik heb vanavond het hoofdstel gepast, maar het was al te donker op stal om een goeie foto te maken. De maat is in ieder geval goed alleen moet ik nog even afstellen hoe die nou precies moet zitten!
Ik heb nl eerst de neusriem wat lager gedaan dat de knik bij het jukbeen ook echt er omheen liep, maar dan zat de neusriem net onder de neusgaten. Als ik dan dat hele gebeuren 1 gaatje hoger deed, waren de neusgaten volledig vrij en ligt de knik precies onder de jukboog. Zou dit goed zijn?
Ik ga morgen wel foto's maken en dan moeten jullie even helpen :D of hebben jullie heel toevallig wat foto's paraat?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:17

oh en dat riempje wat het bit vastmaakt... dat riempje tegen het hoofd aan dat gaat eerst door het riempje en dan om de bitring heen? Is dit nog te volgen? :+ :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:59

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:08

Dat is bij de Multi gewoon bruin Bailey_4ever. Die heb ik ook.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:19

Oh oke, de kleur leek heel anders op andere foto's :j Bedankt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:39

Hmm, ik baal, heb een ander paar, nu past de micklem niet meer lekker...
Terug naar gewoon hoofdstel dan maar...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:59

Dat is balen ja.. :\

Ik zit te azen op de havanna bruine met een ww wave frontriem voor op mijn jonge paard. Ze is niet zo'n fan van de sperriem en dat gefrummel + ik denk dat hij vreselijk mooi op mijn dametje gaat staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:42

@ shadow: ik heb ze eerst aan het bit en dan aan het hoofdstel, vind ik makkelijker met bit verwijderen als ik het hoofdstel als kaptoom wil gebruiken.
Dan blijven de riempjes nl aan het bit zitten, geen losse onderdelen in mijn kast. Vind ik handiger.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:14

Dames, mag ik jullie mening... ik heb vandaag opnieuw de competition gepast en ik twijfel.

Het kopstuk bovenop, staat 'front' naar voren gericht. Dat had ik in eerste instantie dus richting de oren gericht. Dan is dus het rechte stuk direct achter de oren en de inhammen richting nek. Toen ging ik de gebruiksaanwijzing nog eens doorlezen en stond er ' vrijheid voor de oren' dus toen heb ik het toch weer omgedraaid en staat front dus de verkeerde kant op. Dus de inhammen richting de oren, dat leek me logisch. Toen ging ik weer kijken naar het plaatje en moest het toch weer andersom, hoe moet het nou?!
Afbeelding

Hier een foto van de zijkant.. het sluit echt net rond het jukbeen... wat vinden jullie? Te hoog?
Afbeelding

Andere kant. Ik heb de neusriem bij de bakstukken ook 1 gaatje lager gedaan, maar dan ligt de neusriem op de neus te laag....
Afbeelding

Aan de voorkant lijkt de neusriem wel heel smal! Ik kan hm ook alleen sluiten op gaatje 1! Het strakste. Als je de neusgaten voelt en volgt, ligt de neusriem precies op de overgang van neus naar gaten.
Afbeelding

Wat vinden jullie?

Ik wilde beginnen met de bitclips, maar als ik de clips aan het ringetje bevestigde, kon ik de riempjes die aan de neusriem zitten helemaal niet dicht doen! De bitclip zorgt er dan voor dat de riempjes niet naar achteren kunnen buigen. Je ziet ook op de foto's hoeveel ruimte er nog is aan het ringetje, daar past de bitclip helemaal niet bij. Snappen jullie wat ik bedoel?

Ik heb er vandaag toch maar mee gereden. Tijdens het instappen merkte ik dat paardje meer knauwde op bit en uit zichzelf al meer afgebogen liep. Daarna in tolt gestart en ik merkte dat hij vrij snel een betere takt had wat normaal best even duurt. Ook in tolt, wat echt lastig is, boog hij vrij makkelijk uit zichzelf af. Althans, ik hoefde maar iets te knijpen in de teugels en dan knikte hij al. Verder was er wel een moment waarop hij enorm moest schudden met z'n hoofd. Op het eind van de rit moest hij net als altijd enorm zijn hoofd aan zijn benen schuren. Dus ik ben benieuwd of ik nog meer verschil ga voelen!
Hebben jullie nog tips?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:18

Het kopstuk moet andersom, de inhammen richting nek. Klinkt inderdaad niet logisch, maar zo is het wel bedoeld.
Ik vind het hoofdstel op de 2e foto het mooiste zitten. Anders komt je neusriem wat laag.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:19

Op alle foto's zit het hoofdstel overigens op dezelfde gaatjes! Ik heb niet een foto waarbij ik de neusriem 1 gaatje lager heb gedaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:54

Het kopstuk moet idd andersom. Het is niet de oorvrijheid waar het voor is, het is drukverdeling op de atlasvleugel waardoor het deze vorm heeft (en dus de bolling naar achteren moet).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 06:48

Klopt, op blz 118 staat er een hele discussie over het kopstuk. Er is blijkbaar een partij verkeerd geponst en dat geeft verwarring, maar het brede stuk moet echt achter volgens William Micklem zelf.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:47

Dat heb ik idd gisteren weer opnieuw zitten lezen. Ik ga van het weekend even kijken of mijn kopstuk ook verkeerd gedrukt is, maar ik weet bijna zeker van niet. De verwarring ontstond voor mij in de zin "... uitsparing voor de oren...."

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:00

ShadowFax schreef:
Op alle foto's zit het hoofdstel overigens op dezelfde gaatjes! Ik heb niet een foto waarbij ik de neusriem 1 gaatje lager heb gedaan.

Mijn excuus, dat heb ik verkeerd gezien...
Ik zou zeggen, mooi houden zo :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:53

Oke :) Jullie vinden het niet te klein, te strak op de foto's? Het ziet er een beetje benauwd uit, maar misschien komt dat ook door zijn wintervacht...