[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:18

Blijheid, van harte!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:53

Gefeliciteerd!

Ik herken het verhaal van schouder versus kussen wel :j

Daarom heb ik bij zadels met kussens altijd deze er onderuit gehaald en vervangen door een pad met inlages, dat lag altijd veel beter en werkte een stuk efficiënter :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:53

Gefeliciteerd Blijheid!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:56

Blijheid gefeliciteerd!

Ik heb zojuist weer voor het eerst in lange tijd met de Cheyenne gereden. Dat was even wennen na mijn avonturen met de Cherokee en de Arizona :P Merk toch wel dat zonder VPS echt fijner rijdt voor mij. En dat is dan weer lastig, want ik wil op termijn eigenlijk maar 1 Engels zadel aanhouden naast de Arizona, voor die ene keer in de 10 jaar dat ik eens ga springen ofzo. En dan lijkt me juist weer dat VPS beter is. Of minder slecht, hoe je het ook wil noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:07

Bedankt voor de felicitaties allemaal :)

En om ontopic te blijven, ik heb voor mijn verjaardag een paar balken en cavalettiblokken gekregen, dus voor het eerst sinds meer dan een jaar (sinds paarden thuis staan en niet meer op een pensionstal) heb ik wat kunnen springen! Had even mijn twijfels over springen met de hidalgo caracas, hij heeft toch een vrij hoge voorkant :j Niet echt een ideaal model zou je denken. Maar eigenlijk ging het prima. Ik spring niet hoog, max een cm of 60, maar ik merk ook echt niks van de hoge voorkant :)
Dus voor degenen voor wie dat een twijfelpuntje is, niet twijfelen! Bewijsmateriaal staat hier --> [SPR-ITP] [***] zegt:"Wat staat er nou in mijn bak!?"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:50

Leuk verjaardagscadeau, mooi zadel ook! Ik wil binnenkort ook wel eens met mijn cherokee proberen te springen :j

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:23

Vanmiddag gereden met de Ghost zonder kussens en alleen een pad met HD inlages. Ging eigenlijk prima :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:26

Ik heb als het goed is ook een ander zadel om op te rijden/testen. :D O:)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:32

Welke? :D

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:40

Ik ben ook wel benieuwd :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:52

Hoe bevalt je zadel eigenlijk Stybba?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:01

Hildalgo Milwaukee. :D
Afbeelding

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:13

Safiera schreef:
Hoe bevalt je zadel eigenlijk Stybba?

Heel goed :D Ik heb al een paar mooie ritten gemaakt en het zit nog steeds heerlijk.

Mooi zadel Marcella :wow: Hangt er nu een extra stijgbeugel naast (dat zilveren ding)?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:18

Oh dat is fijn om te horen! :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:20

Ben wel benieuwd naar de Milwaukee. Een kort zadel met een iets grotere zitting zou precies wat voor mij en ponybeest zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:22

Geloof dat er nog wat onder het zadel lig op de bok. Ben alleen wel benieuwd naar wat er voor een singel aan moet (western of dressuur).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:30

Volgens mij kan het allebei: zowel western als dressuur ( die twee riemen die je ziet zijn toch voor zo'n V ? )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:44

Ach zie het morgen wel als het zadel binnen is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:58

Mijn dochter is uit haar 17 inch Wintec Cair 2000 vzh zadel gegroeid(benen te lang) en heeft dus een ander zadel nodig.
Zij is nu, bijna 14 jaar, ongeveer 1,75 m en 50 kg. Heeft in verhouding lange benen.
Haar pony Blacky is 1.38 en een stevig type, iets aan de kleine kant maar als ze niet meer groeit dan kan ze nog wel een poos met hem door.

Rijden doet ze 1 a 2 maal per week, alleen buitenritjes. Verder doet ze veel vrijheidsdressuur en wandelt ze met hem aan de hand.

Blacky is 2,5 jaar geleden gevallen in de trailer, onder de voorstang door, lag overdwars in het voorstukje. Sinds dien is onder sommige omstandigheden(springen, dressuur) zijn rug wat gevoelig, uit zich in bokken. Hij wordt regelmatig door de osteopaat behandeld en doet het daarmee best goed. Daarom wordt hij ook niet heel intensief gereden. Boomloos lijkt mij voor zijn gevoelige rug erg prettig.

Vorige week heeft ze proefgezeten op een nieuw Barefoot Cherokee, maat 2, van een andere ruiter bij ons op stal (op de Fjord van deze ruiter) dit vond ze veel lekkerder zitten dan haar eigen Wintec en nu wil ze ook zo'n zadel.
Nieuw wil ik niet, te duur voor de keren dat ze hem gebruikt en met het risico dat ze verder groeit en echt te groot wordt voor Blacky.

Om de speurtocht naar een passend tweedehands zadel voor haar en Blacky wat makkelijker te maken kan ik wel wat advies gebruiken.
Welke maat zou ik moeten zoeken? Voor Blacky zo kort mogelijk, voor mijn dochter twijfel ik tussen maat o en maat 1.
En welke pommel? Het Wintec zadel heeft een witte boom in de winter en een rode in de zomer (minder vacht)

Ik zag Romyloverrr prachtig zitten op een maat 0 en ben benieuwd hoe lang jij bent.

Alle hulp en advies is welkom :j

Mijn ervaring met boomloos is gestopt toen in mijn pony verkocht waar ik een Torsion uit 2004 maat 2 op had liggen. Die wordt nu gebruikt op een manege voor gehandicapte kinderen en sommige valide ruiters zijn er ook weg van :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:13

Ik zou toch voor een maat 1 gaan als je die kwijt kunt op de rug van Blacky, dan heeft je dochter nog wat (groei)ruimte ;)

De witte en rode Wintec zijn de wijdste toch ?
Dan zou ik ook bij een boomloos zadel kiezen voor de wijdste pommel, maar het is altijd even passen en meten op de pony zelf !

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:16

Rood is de een na wijdste, wit de wijdste van de normale maten. Daar boven komen nog de paarse van de Wide modellen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:38

He gatver, die Milwaukee is wel heeeel erg mooi zeg!

@Tiwi, Ik zou ook voor een maat 1 gaan, als ze haar benen in een 17" wintec niet meer kwijt kan denk ik dat dat zeker fijner zit.
(ter vergelijking; ik ben 1.70 en ik pas in een 16,5" wintecje, mijn barefoot is ook een maat 1)

Het witte wintec kopijzer is boommaat 34, de rode 33 als ik het goed heb.
Deze maten had mijn fjord ook toen ik nog met de wintec reed. Ik rijd hem nu met een barefoot, waarbij hij eigenlijk tussen twee pommels inzit. Medium is net wat krap, maar de brede pommel lijkt aan de wijde kant op het oog. Eenmaal in het zadel ligt de brede pommel echter duidelijk mooier en loopt hij er ook super mee!
Ik denk dat je dat echt even zal moeten uitproberen, maar een extra pommeltje bijbestellen zijn de kosten natuurlijk niet mocht het nodig zijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:49

Hier ook rode/witte boom Wintec, maar die zijn niet zo breed.
Oud model medium pommel pastte prima. Die is wel iets breder dan het nieuwere model geloof ik.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:08

Marcella schreef:
Geloof dat er nog wat onder het zadel lig op de bok. Ben alleen wel benieuwd naar wat er voor een singel aan moet (western of dressuur).

Kan beide. Alleen zit er bij deze geen "riem" bij om de westernsingel te bevestigen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:29

Jammer off-billet heb ik nog nieuw liggen alleen geen tie-strap meer.