Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:48

Elke singel moet je goed onderhouden, anders worden ze stug en hard. Het is het tuig wat het meest mishandeld wordt door zweet, water, modder en huidvet. Ook mijn leren singels en bontsingels worden elke week tot 2 weken schoongemaakt en gevet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:49

Nadeel van Prolite is dat die van kunststof is en niet meevormt met de vorm van je paard, Prolite heeft de singel op de markt gebracht als tegenhanger van de leren Fairfax singel die wel meevormt. Vergelijk het een beetje met schoenen, leren schoenen nemen na verloop de vorm van je voet aan, een kunststof schoen zo dik als de Prolite zal dat veel minder doen en daardoor meer druk geven op knelpunten.

In het begin zal er geen verschil zijn tussen leer en kunststof, maar namate het gebruikt wordt zal de leren steeds fijner gaan zitten (mits je paard niet flink veranderd van postuur).
Dat is ook de reden dat mijn voorkeur in bijna alle gevallen uitgaat naar leer in plaats van kunststof.

Voordeel van kunststof is dat ze makkelijker te reinigen zijn, en als je ze na elke rit goed afspoelt onder de kraan zal het langer meegaan dan een leren singel die niet goed onderhouden wordt.

Ik maak na elke rit mijn singels goed schoon met een lederdoekje en spray ze daarna in met meubelspray voor leer, zo gaan ze veel langer mee.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:56

Spenk schreef:
Een leren singel zal je ook schoon moeten houden :)

Anders wordt het ook hard.

Ja dat sowieso, vet zelf alles zeker 1x per maand in ect

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:04

Mijne kreeg wondjes van de prolite en was boos. Horka is mijn advies qua alternatief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:13

LiannePuthzy schreef:
Spenk schreef:
Een leren singel zal je ook schoon moeten houden :)

Anders wordt het ook hard.

Ja dat sowieso, vet zelf alles zeker 1x per maand in ect

Een leren singel maak ik elke dag schoon :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:14

Hier een aantal jaar prima tevreden geweest over de prolite, paard was er ook blij mee. Ik ben niet zo’n schoonmaak ster, maar nooit harde randjes of stugge singel gehad hoor.

Celebi

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:18

Wat dat betreft ben ik wel blij dat de mijne is uitgekomen bij een simpel neopreen singeltje. Weinig onderhoud. Al worden die natuurlijk ook vies en hard. Scheelt dat ik hem nog gebruik met een singelbontje, dus die gaat regelmatig in de was en de singel hoef ik nagenoeg nooit schoon te maken.

Die Prolite heb ik ook nooit gesnapt. Er zijn veel mooiere zachtere alternatieven. Alleen hun narrow maat is dan wel goed gevonden, want die hebben niet alle alternatieven zo smal.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:22

prugelpiet schreef:
Hier een aantal jaar prima tevreden geweest over de prolite, paard was er ook blij mee. Ik ben niet zo’n schoonmaak ster, maar nooit harde randjes of stugge singel gehad hoor.

Hier hetzelfde. Hiervoor een lederen singel gehad, daar op zich ook prima tevreden over maar werd inderdaad harder omdat ik geen goede poetser ben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:03

MarjanB schreef:
Mijne kreeg wondjes van de prolite en was boos. Horka is mijn advies qua alternatief

Ben ik ook echt enorm blij mee. Jammer dat die nu wel in het bruin is :') maar de zwarte is nog goed dus jammer maar helaas

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:25

Ik heb zowel de prolite als de horka.
Ja de Horka is zachter. Maar ik vond de prolite ook prima.
Hier nooit hard geworden. Maar ik laat zweet niet intrekken, niet in kunststof en niet in leer. Na het rijden gewoon af doen, klaar.

Ken veel mensen die elke singel binnen een jaar tijd hard hebben of met scheurtjes, welk merk ook.
Welk materiaal ook. Ook bijvoorbeeld de fairfax, de leren variant van prolite.
Terwijl even af doen zo weinig moeite is.
Puur een gewoonte.
Even over je bit, neusriem/sperriem doen. Over je laarzen en over je singel. Samen nog geen 5 minuten werk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:42

Ik heb inmiddels geen leren tuig meer, werkt ook O:) . Eigenlijk bevalt het me beter

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:23

Ik ben gezegend met een paard dat het best reageert op lamswol/bont direct op zijn huid, bij zowel de singel als dekjes.

Die tevens al zweet als hij mij het zadel uit de kast ziet pakken zo ongeveer :+

Ik borstel mijn singel en dekjes minstens zo vaak als mijn paard en dan is het goed te doen, zonder elke week te hoeven wassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:23

Ja, ik borstel mijn bontsingel ook elke dag :')

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:12

LiannePuthzy schreef:
En de singels van prolite hoe zijn die?

Ik heb begrepen dat als je paard een prolite narrow nodig heeft je dan ook heel goed de Horka anatomic kunt kopen. Ik heb dat ook gedaan en er een jaar probleemloos mee rond gereden. Prijs kwaliteit vond ik veel beter dan de Prolite, vond die randjes ook een ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:05

Spenk schreef:
Wekelijks in een emmer dreft doet wonderen blijft die heel soepel en zacht van.

Als je dan nog ietsje liever voor het leer en je portemonnee wil zijn, groene zeep, tegenwoordig heet dat Driehoek.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:15

MyWishMax schreef:

Ik niet, volgens mij staat in de (was)instructie van Mattes dat je niet mag borstelen :') omdat je dan de wol lostrekt maar ik weet t niet nu niet meer zeker. Ik haal voor het opzadelen m’n vingers even door de wol en zodra de wol niet meer fluffy is gaat ie in de was….en dat is met dit weer elke 2 weken wel. Veel werk maar ach…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:49

Pallatin schreef:
MyWishMax schreef:

Ik niet, volgens mij staat in de (was)instructie van Mattes dat je niet mag borstelen :') omdat je dan de wol lostrekt maar ik weet t niet nu niet meer zeker. Ik haal voor het opzadelen m’n vingers even door de wol en zodra de wol niet meer fluffy is gaat ie in de was….en dat is met dit weer elke 2 weken wel. Veel werk maar ach…

Het mag idd niet, maar voorzichtig gaat het hier al lange tijd goed. Maar je blijft vaak wassen idd, ik heb er ook 2 om af te wisselen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:22

Ik was de Mattes hoes zo min mogelijk en borstel dus bijna na elke keer gebruiken.
Anders zou ik uitkomen op 2x per week wassen (en ja, ik heb een extra hoes om af te wisselen).
Ik heb mijn asymmetrische singel al zeker 3 jaar en ik borstel die elke keer als die droog is, voor het volgende gebruik.
Na het wassen borstel ik ook om hem weer fluffy te krijgen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:15

De Mattes dealer adviseerde vaak te wassen; anders droogt t leer uit zei ze…. Ik volg braaf de onderhoudstoelage in het boekje….op t dwangmatige af haha :D Ik heb ook 2 dekjes en die was ik ook regelmatig. Fluffy worden ze bij mij niet door borstelen maar door de boel na t wassen in de droger te doen. Als de boel uit de wasmachine komt lijkt t wel een dooie marmot maar de droger… it’s magic! :wow:
Ik overweeg wel een tweede hoes te kopen; lijkt me toch handig als ik niet van 1 hoes afhankelijk ben, maar durf niet zo; straks moet ik toch een maatje kleiner…

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:28

Ik heb vandaag samen met de zadelmaker heel wat singels geprobeerd, en zoals het nu lijkt word het de Passier Blu Wave, in combinatie met wat aanpassingen aan mijn zadel en singel stoten. Die sloot overal netjes aan. Ze had hem alleen niet in de juiste maat mee, dus ik moet hem morgen even in de juiste maat ophalen.

Maar betekent wel dat in ieder geval mijn Prolite 65 cm en Edix Crescent 75 cm weg mogen. Ik heb nog geen foto’s, ik moet het nog even poetsen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:24

Fijne singel, die heb ik jaren gehad. :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:14

Ze moest m bestellen dus hij is er nog niet -O- wel al blij met de aanpassingen aan mijn zadel, de Mattes Crescent bleef al netter liggen dan daarvoor. Ik twijfel nog of ik die op reserve wil houden of dat ik die toch ook weer verkoop. Ik heb nog nooit een singel op reserve gehad en ik zou ook niet weten waarvoor ik hem zal gebruiken als ik een goede heb die beter ligt :=

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:49

Ik gebruik de horka niet meer om te rijden maar wel als longeersingel; scheelt zweet op de Mattes :D dr zit zo’n niksige singel bij m’n longeersingel. Altijd handig om nog een plan B te hebben imo

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:39

Afbeelding

We rijden nu zo'n krappe 2 weken met de test bufferfly rainer singel en zadel lijkt ook na aanpassing vd vulling echt een stuk stabieler te liggem, schuift iig niet meer.
(Foto voor t rijden)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:48

Is je paard er blij mee? En is dit na t aansingelen? Het kan vertekenen op de foto maar er lijkt huid over de singel te komen links. Ik vind m kort ogen en vind de gespen nogal ongelijk?