[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:37

Daar is de Just Adjust maat 1 dus weer een prima uitkomst voor: zadel maat 1 maar je kan de zitting maat 2 maken :)

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 07:06

Ik ben toch maar aan het sparen voor de just adjust. Maat 2 zal voor mij te groot zijn en maat 1 past net, iets meer ruimte zou fijn zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:18

Ik heb een Freeform enduro met Westernzit, je kan kiezen voor een andere zit waar je meer in opgesloten zit. Het zadel oogt niet lomp en is heerlijk zacht :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:31

SnuitjeLove schreef:
Hallo wie kan mij advies geven?

Ik heb een arabiertje met een moeilijke rug en ben opzoek naar het juiste boomloos zadel.
Ik heb al een keer een barefoot Cheyenne maat 2 geleend voor een week. Deze reed erg fijn maar ik vind hem zo lomp staan op haar rug. Ik kan denk ik niet in een maat 1 passen met broekmaatje 42?
Ondanks haar korte rug had ze volgens mij geen last van de lengte van het zadel.

Ik zoek iets waarin ik stevig zit en vooral geen last van mijn rug krijg. Ik wil er veel buitenritten mee rijden en af en toe wat dressuur.
Kleur maakt verder niet uit, maat 2 moet het zijn denk ik en pommel maat large.
Graag niet te lomp in uiterlijk.

Wat raden jullie mij aan?

Hoi Snuitje,
waar woon je ergens?
eventueel kun je mijn zadels een keer lenen om te kijken of het wat is.
heb alleen 2 zeldzame modellen :')

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:53

Ik wil me hier ook melden :) Ik heb sinds een kleine 2 weken een 2e hands Barefoot Cherokee. Al een paar keer mee gereden en vind het echt heerlijk zitten + paard loopt fijner in de bak.

Dan meng ik me ook maar gelijk in de discussie over een echt/nep zadel: barefoot heeft serienummers waar veel informatie uit te halen valt: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Serie ... herkennen/
Het zal vast na te maken zijn, maar zo heb je wel iets meer zekerheid als je de info uit het serienummer kan koppelen aan de eigenschappen van je zadel. Word barefoot eigenlijk vaak nagemaakt (zo ver dat zelfs de naam etc in het leer word geponsd etc)?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:20

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten verwijderd. Het is niet toegestaan om advertenties op deze manier te bespreken op Bokt. Graag vanaf hier daar rekening mee houden.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:29

Handig die link met uitleg ivm de serienummers.
Hier eens kijken waar het serienummer staat en dan weet ik ook meteen hoe oud het zadel is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:35

Ik heb net een leuke aankoop gedaan :D
een 2e hands barefoot zonder VPS MAAT 2 in het bruin.
ik ga hem 1 keer per week gebruiken om mee buiten te rijden.
Aleen maar goed voor mijn zit.
Want voor die pony ( hafligner ) heb ik normaal een dressuurzadel met mega kniewrongen en een hele diepe zit.
Toen een 2e hands wintec springzadel gekocht, maar dat zadel gaf mij eigenlijk nog teveel steun om mijn zit te verbeteren ( dat zadel houd ik wel nog voor springwedstrijden denk ik )
ik heb er een paar keer mijn barefoot op gelegd en daardoor is mijn zit weer beter geworden op hem.
maar maatje 0 staat zo klein op hem :D
ik hoop hem snel te kunnen proberen.
hier is hier met een maatje 0
https://plus.google.com/photos/10189136 ... 0688731444\

( was op horse-event, in alle stress ben ik mijn half-pad vergeten (en was niet het enige wat mi ging := )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:00

Vind die maat 0 anders helemaal niet raar staan, hoor, en je zit er zelf prachtig in !

Had dan een 1 genomen :o
Denk dat je gaat schrikken van de grootte van de 2 :oo

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:10

ik heb de maat 2 nog nooit in het echt gezien :=
de maat 0 gebruik ik voor mijn pony, en steeds dat zadel
meenemen vind ik nioet echt handig.

ik hoop dat ik niet om ga vallen van de grote :=
ik heb het zadel gekocht met de intensie dat mijn moder daar ook nog eens op kan rijden.
misschien toch een maat 1 moeten kopen :7

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:58

Ik had laatst in dit topic gevraagd wat vps nou in houdt, ik had een link gekregen en dat had ik door gelezen. Nu snap ik dus wat het in houdt, maar wat ik me nou nog afvraag is: is een zadel zonder vps nou slecht? Ik snap dat vps beter is voor de rug van je paard en je heb een pad met inlages nodig om ruggengraat vrijheid te creëren(of zie ik dit verkeerd), maar zo'n pad heb je bij beide zadels nodig, dus daarom snap ik dit stukje nu even niet. Ik hoop dat iemand mij die duidelijk kan maken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:29

Maat 2 is zelfs voor mij te groot. Ik denk ook dat maat 1 handiger was geweest. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:45

Samantha89 schreef:
Ik had laatst in dit topic gevraagd wat vps nou in houdt, ik had een link gekregen en dat had ik door gelezen. Nu snap ik dus wat het in houdt, maar wat ik me nou nog afvraag is: is een zadel zonder vps nou slecht? Ik snap dat vps beter is voor de rug van je paard en je heb een pad met inlages nodig om ruggengraat vrijheid te creëren(of zie ik dit verkeerd), maar zo'n pad heb je bij beide zadels nodig, dus daarom snap ik dit stukje nu even niet. Ik hoop dat iemand mij die duidelijk kan maken.

je hebt verschillende soorten inlages.
inlages voor de vps-zadels zijn geloof ik dunner (kijkt even naar de mensen die ze daadwerkelijk hebben of het klopt ;))

zadels zonder vps zijn niet slechter voor je paard.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 12-12-13 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:46

romyloverrr schreef:
ik heb de maat 2 nog nooit in het echt gezien :=
de maat 0 gebruik ik voor mijn pony, en steeds dat zadel
meenemen vind ik nioet echt handig.

ik hoop dat ik niet om ga vallen van de grote :=
ik heb het zadel gekocht met de intensie dat mijn moder daar ook nog eens op kan rijden.
misschien toch een maat 1 moeten kopen :7

Als je in een maat 0 past zal een maat 2 echt veel te groot zijn joh! :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:47

minikatje schreef:
Samantha89 schreef:

je hebt verschillende soorten inlages.
inlages voor de vps-zadels zijn geloof ik dunner (kijkt even naar de mensen die ze daadwerkelijk hebben of het klopt ;))

Haha de inlages die ik mee kreeg met mijn vps loze waren inderdaad hard, heel anders dan die van nu. Zonder VPS is niet slecht hoor, als je maar de juiste inlages hebt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:11

Oke, hartstikke bedankt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:08

Tijdens de zoektocht naar iets anders kwam ik dit artikel tegen, helaas zonder volledige toegang maar op zich wel interessant: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3312002341.

Even tussendoor jullie gesprekken en ook niet helemaal ontopic, maar toch even de moeite van het melden waard. :)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-12-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:08

@ Romyloverrr: Ik pas ook in een maat 0 en heb ook een poosje in maat 2 rondgereden. Persoonlijk vond ik het wel fijn dat ik wat meer ruimte had in het zadel. Bij maat 0 en 1 voelde ik dat ik toch wel eens richting het achterboogje ging zitten.

Wie kan advies geven over het Ghost zadel?
Vandaag heb ik dit zadel gepast op mijn paard en ik vind dat de kussens niet mooi aansluiten bij de schouders. Ik heb eens gelezen dat je de kussens er ook onder vandaan kan halen. Is dit een optie? En dan uiteraard een pad met goede inlages eronder. Ik heb een Christ pad met HD inlages.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:06

romyloverrr: Ook ik kan nog in een 0. Zelf rijd ik het meest in een atlanta maat 1. maar voor één van de paardjes hebben wij een chayenne maat 2... daar zit ik ook prima in...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:44

Tjelley ik zou zelf niet zo snel de kussens weg halen onder het ghost zadel. Het ghost pad is wel te vervangen voor een ander pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:53

Voor zover ik weet kan dat wel, kussens er onder uit en pad er onder :j
Maar je zou ook kunnen proberen of het beter ligt als je de kussens wat verplaatst :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:57

Ik zou er bij de Ghost ook niet zo snel voor kiezen om de kussens er onder weg te halen. Dan hou je volgens mij maar heel weinig over... Maar misschien dat pmarena het wel eens geprobeerd heeft?
De Ghost pad vond ik wel een onding en heb ik dan ook nooit gebruikt, ik reed met de Ghost altijd met een HAF pad met dunne inlages.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:58

Ik kom even heel offtopic Blijheid feliciteren met drie dikke brabantse zoenen:

:* (links) :* (rechts) :* (links)

En wat betreft de Ghost: zou niet teveel "rommelen" met het originele zadel.
Als je het niet kunt oplossen met een (andere) pad, zou ik liever kiezen voor een ander zadel :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:29

Blijheid gefeliciteerd. *\o/*

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:52

Bedankt allemaal voor de reacties over het Ghost zadel :)
Ik heb het zadel eerst met de kussens gepast, zonder pad. Mijn paard heeft rechts een boller schouder. Als ik het zadel achter de schouder leg, dan lijkt het daar te "steken". De kussens lopen ook iets door naar voren. Ziet er niet fijn uit in ieder geval.
Ik zal vanmiddag eens wat uitproberen met anderen inlages. Misschien dat het op een pad al heel anders lijkt.

Net wat gegoogled, maar dan valt het me op dat de meeste Ghost zadels over de schouder heen liggen :o?