Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:08

ah cambiar je bent al geweest bij angeline?

ken ze zelf niet maar hoor veel goede verhalen...

Ik bedoelde dus met anders rijden dat je uh zeg maar meer een stoelzit krijgt,beetje onderuit gezakt maar niet vermoeidend.
Met een westernzadel heb je toch een andere houding en zit je zeg maar IN een zadel terwijl bij recado je op een zadel zit.
Alhoewel na een tijd je schaap zo gevormd is dat je ook IN je recado zit.

Van dat stro wist ik idd al en paarden met een recado hebben geen drukplekken.

ddees en cambiar misschien is t wel te doen om met zn 3en een recado te bestellen en dan de kosten delen?

Ik begrijp absoluut niet waarom dat die verzendkosten zo bizar hoog zijn, idd duurder dan t hele zadel zelf.
Ben op zoek geweest naar een argentijn die mij zo n ding gewoon per postpakket kon opsturen (heb t idee dat dat veel goedkoper is)maar helaas geen connecties daar!

Via ebay argentinie kan je er ook zat vinden overigens,maar dan moet je wel met creditcard betalen.
Iemand hier ervaring mee?

Dan kom je zelfs nog wel eens echt oude zadels tegen zelfs antieke!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:13

Ik wil wel, maar moet nog eventjes doorsparen...
Een zekere Ellen zou ook even rondkijken daar.
Ik heb er familie wonen, maar die kennen niets van zadels.
Creditcard is geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-09-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:14

Passend! westernzadel is ook een vak apart en het vergeeft weinig bij veranderende bespiering.

Ik zie dat je bij Rick 3 weken een zadel kan testen. Misschien dat ik er ook eentje ga proberen (ben zoekende ook voor jonkie), want dat zadel op een ander paard fijn zit zegt helaas niks over hoe dat op je eigen paard is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:19

Dat zal het wellicht zijn ivm westernzadels en drukplekken.
Recado's zijn dé oplossing om jonge paarden mee te rijden zoals ik nu doe, neem ze mee op tocht om ze zadelmak te maken, ideaal dat zo'n zadel boomloos is (je kan ze op meerdere paarden leggen die nog zullen veranderen) maar toch de druk verdeelt. Nu ik ermee bezig ben, wil ik vooral géééééén zadel waarin ik opgesloten zit, met m'n gekke en temperamentvolle Andalusiër, levensgevaarlijk (ik doe enkel stap en draf tot nu toe)! Ook de Iberica is zo onhandig met die opstaande randen.
Zo'n zadel moet inderdaad je paard ook passen, alhoewel dat hier geen probleem zal zijn.
Eentje heeft een iets hollere rug, maar de eigenaar (Max?) raadde aan om met vilt aan te passen.
Ik vind testen wel interessant, ivm het testen van de verschillende modellen...

Ddees

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:13

@Connie, wat mij betreft prima, als we wat tegenkomen wat bevalt. Ik heb nu contact met iemand via facebook, iemand met een winkeltje, die ook via via aan paardenspul kan komen. Hij is ook op zoek voor me naar een speciaal hoofdstel, zoals op deze link: http://www.criollo-crzvd.de/
wellicht kan hij ook aan zadels komen, ik zal hem in ieder geval eens vragen wat volgens hem de verzendkosten zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 02:41

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:07

dat er van een recado geen drukplekken kunnen komen is niet waar. ze zijn absoluut ongeschikt voor paarden met een hoge schoft. bijna alle paarden daar hebben maar een klein schoftje of helemaal niets, maar elk paard in Argentinië wat een beetje schoft had, had een witte(of open liggende) schoft. dus ik zou er zeker eentje testen als je niet zeker weet of het zadel goed ligt, anders zit je straks met een zadel waar je niks mee kan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:43

PocoGaucha schreef:
dat er van een recado geen drukplekken kunnen komen is niet waar. ze zijn absoluut ongeschikt voor paarden met een hoge schoft. bijna alle paarden daar hebben maar een klein schoftje of helemaal niets, maar elk paard in Argentinië wat een beetje schoft had, had een witte(of open liggende) schoft. dus ik zou er zeker eentje testen als je niet zeker weet of het zadel goed ligt, anders zit je straks met een zadel waar je niks mee kan.

Goh zeg,goed dat je dit even vermeld :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:13

Ddees schreef:
Rick heeft nu ook een eigen site: http://criollohorsetack.eu/

Da's bij de grote eik 2x links af voor mij _O- Ikwisniedatzedaarzaten :o Hoef dus helemaal niet over de grens te zoeken. War zo'n topic wel niet goed voor is. +:)+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:34

pleiada schreef:
PocoGaucha schreef:

Goh zeg,goed dat je dit even vermeld :j

Dat lijkt me toch vanzelfsprekend dat dat niet past (je ziet het ook aan de constructie van het zadel zelf)... Ik heb 1 merrie met hoge schoft http://www.mijnalbum.be/Album=6MLS4LV3, de rest heeft bijna geen schoft. Op de merrie met hogere schoft past zelfs m'n corrector niet zo goed door de hardere stukken die erin zitten, je voelt zo aan dat het niet ideaal is, maar voor paarden met hoge schoft heb je dan weer andere goede oplossingen, zoals bvb een McClellan met 4mm vilt eronder....die dan weer niet past voor een breed paard met lage schoft :D
Ik vroeg het ook aan Max wat hij deed met paarden met een hogere schoft. Hij zei dat hij de ruimte vult met vilt, maar weet niet of ik dat zelf wel zou doen...zoiets moet uitgeprobeerd worden.

Wou nog even deze link toevoegen, voor degene die het interesseren, maar zelf heb ik heel lang naar gedetailleerde info gezocht over de longissimus dorsi, maar niet gevonden, deze link is razend interessant om te zien hoe de spieren werkelijk liggen:
http://www.rodnikkel.com/content/index.php/saddle-tree-blog-from-shop-and-desk/the-longissimus-dorsi/

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:15

Ik vond die Argentijnse zadels altijd al geweldig qua uiterlijk, maar zo te horen zijn ze dus ook paard- én ruitervriendelijk!
Ik heb alleen het idee dat ik heel erg zou moeten wennen aan die 'onderuitgezakte' zit en de beugelophanging die zo ver naar voren zit...

Mocht er iemand op zoek zijn naar een McClellan zadel voor een zacht prijsje: http://www.bokt.nl/markt/ad/67973/mcclellan-zadel

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:24

Oeh fojoe, zéér geïnteresseerd! Is jouw McClellan geschikt voor een wat ronder typje? Ze is rond geribt maar geen extreem ronde schouders ('t blijft een stevig typje maar m'n Paint had bijv. 'rondere' schouders bovenop dan Raya). En je schrijft 'niet te kort'... wat is 'niet te kort'? Hoe lang is het zadel?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:02

fojoe schreef:
Ik vond die Argentijnse zadels altijd al geweldig qua uiterlijk, maar zo te horen zijn ze dus ook paard- én ruitervriendelijk!
Ik heb alleen het idee dat ik heel erg zou moeten wennen aan die 'onderuitgezakte' zit en de beugelophanging die zo ver naar voren zit...

Mocht er iemand op zoek zijn naar een McClellan zadel voor een zacht prijsje: http://www.bokt.nl/markt/ad/67973/mcclellan-zadel

Ik reed vandaag op m'n startrekk espaniola en was weer wennen, vond dat de beugels zo ver naar achteren zaten :D . Eerlijk, de Argentijn zat véél lekkerder, ruimer, vrijer..., alhoewel je qua zit misschien totaal verkeerd zit in dressuurnormen....heeft paard daar last van trouwens dat je onderuit gezakt zit?
De Andalusiër heeft geen schoft, de espaniola's liggen erg hoog langs voren, de Bastos zal ideaal zijn voor haar.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:53

Cambiar schreef:
Ik reed vandaag op m'n startrekk espaniola en was weer wennen, vond dat de beugels zo ver naar achteren zaten :D . Eerlijk, de Argentijn zat véél lekkerder, ruimer, vrijer..., alhoewel je qua zit misschien totaal verkeerd zit in dressuurnormen....heeft paard daar last van trouwens dat je onderuit gezakt zit?
ik veronderstel dat dat wel zal meevallen.
je zwaartepunt komt wat meer naar de achterhand van je paard.

Francis schreef:
Oeh fojoe, zéér geïnteresseerd! Is jouw McClellan geschikt voor een wat ronder typje? Ze is rond geribt maar geen extreem ronde schouders ('t blijft een stevig typje maar m'n Paint had bijv. 'rondere' schouders bovenop dan Raya). En je schrijft 'niet te kort'... wat is 'niet te kort'? Hoe lang is het zadel?

ronder type is geen probleem, qua breedte lag het prima op mijn ronde tinker en zelfs op het vlaamse trekpaard van mijn vriendin (tot die echt begon uit te zwaren).
ik heb wat maten genomen en toegevoegd aan de foto's in de advertentie zodat je precies kan zien waar ik opgemeten heb.
de uiterste lengte van de kussens is 58 cm.
dat is behoorlijk lang, maar of het ook echt tot op die lengte draagt ligt ook aan de rug van je paard.
de onderkant is vooraan en achteraan best wel oplopend, dus als je paard een rechte rug heeft zou dat best nog wel kunnen meevallen.
mijn tinker heeft maar een zadelruimte van krap 40 cm, dat lukte dus niet.
op het trekpaard van mijn vriendin - wel stevig gebouwd, maar eigenlijk niet zo ontzettend groot (1,65 ofzo?) en niet echt een lang paard - lag het perfect.

door die hoge pommel en cantle zit je wel heerlijk stevig in je zadel.
de eerste keer dat ik afsteeg had ik die hoogte wat verkeerd ingeschat en heb mezelf een gigantische blauwe plek bezorgd aan de binnenkant van mijn bovenbeen :')

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:11

Hmm, lengte is dan een twijfelgeval. Heb een stocksaddle van die lengte geprobeerd maar dat durfde ik niet aan, dat was nét wat te lang. Raya heeft een iets 'hollere' rug dus ik ben bang dat dit dan gaat bridgen. Jammer dat je zo'n eind weg zit, anders had ik 't best willen passen want zoiets zoek ik eigenlijk wel, maar met die lengte gok ik er niet op het op te laten sturen, de kans dat het te lang is, is behoorlijk groot.
Het stocksaddle wat ik te koop heb is 52 cm lang en dat was qua lengte wel prima maar weer net wat te smal van voren (en door de polley's te krap voor mij).

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:43

ik ken het, de lengte was hier ook het grote probleem :j
en ik snap best dat je het risico niet wil nemen.
ik zou het zadel wel in nederland kunnen krijgen bij mijn tante, maar zeeuws-vlaanderen is nu ook niet meteen in jouw buurt.
(of misschien in de buurt van de efteling, waar een vriendin van mij woont, maar da's ook nog een heel eind)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:48

even een stipje , ik wil met mijn tinker waarschijnlijk mee gaan doen aan riddertoernooien en dus opzoek naar een appart zadel wat ik daarvoor kan gaan gebruiken

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:00

Waauw leuk ;-), je kan best zelf wat knutselen hoor. Deze dame pastte zelf een hidalgo Valencia aan. Vind ik heel knap gedaan (zilveren boordje eraan en wat studs in de voor-en achterpommel):
http://www.mijnalbum.be/Album=LQHXQ6A8
Of vertrekken vanuit de basis van een doma vaquera zadel (ook wel te verkrijgen in brede maten):
http://www.mijnalbum.be/Album=3CUJJO3L
Ik meen hier toch de onderkant van een Vaquera zadel te zien:
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-CK8MHTHS.jpg
Of gewoon een Portugees zadel gebruiken?
Deze meneer z'n zadel heeft wat mee van een Portugees zadel en een Startrekk Espaniola (dit zadel is vervaardigd door Sellerie Phoenix):
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-S7IGRTV8.jpg
Ik kan ook best wel iets aanpassen, maar dat kost centjes, beter dat je zelf wat kan knutselen ;-). Mocht je iets nodig hebben van hoofdstel, ik heb twee modelletjes van Middeleeuwse hoofdstellen gemaakt (Iemand heeft die gebruikt voor een show in Deurne dit weekend, kan je foto's toesturen PB) ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 11:46

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:01

Ikke de rest :D

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:08

die chaps zijn best te doen denk om zelf te maken, gewoon bestaande chaps en daar die lipjes opnaaien.

als je kunstleer of geitenleer ofzo gebruikt moet dat wel meevallen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 12:23

PocoGaucha schreef:
die chaps zijn best te doen denk om zelf te maken, gewoon bestaande chaps en daar die lipjes opnaaien.

Jaja, weet ik, maar ik ben zo handig met naald en draad dat ik daar liever iemand anders zijn/haar tijd en kunde voor betaal ;)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:53

ddees wat een superprachtig hoofdstel heb je daar in je link!!!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:24

@connie, dat vond ik ook, hopelijk is het uit te halen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:58

PocoGaucha schreef:

als je kunstleer of geitenleer ofzo gebruikt moet dat wel meevallen.

Die lipjes kan je al voorgesneden kopen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=O8EG6BZD
Is wel een gigantisch werk, ook al koop je die lipjes zo voorgesneden...