Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:10

JenniferU schreef:
Ik blijf het lastig vinden die singels.
Zadel schuift met Edix en Butterfly niet meer maar met de Mattes en Edix vind ik toch dat er te weinig elleboog vrijheid is. Ze zijn vrij breed bovenin.
De butterfly is daar een stuk smaller maar ben er nog niet van overtuigd dat dit de singel wordt.

Morgen komt de zadelmaker weer :')

Welke mattes singel had je precies? Is ie wel lang genoeg? Dat brede vind ik schijn: de singel zelf is vrij smal; de wol is vooral lucht :') waar de gespen zitten vind ik het brede juist fijn: dat geeft een mooie drukverdeling. Laat je paard nog iets merken qua singels die je geprobeerd hebt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:24

Spenk schreef:
Avalanche schreef:
Jij zou toch nog een nieuwe foto met zadel plaatsen?

Dat heeft ze nooit gezegd hier in topic.

Volgens mij wel:

JenniferU schreef:
Ik zal morgen nieuwe foto's voor je maken hoe het zadel nu ligt

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:31

Pallatin schreef:
JenniferU schreef:
Ik blijf het lastig vinden die singels.
Zadel schuift met Edix en Butterfly (beide 75cm) niet meer maar met de Mattes en Edix vind ik toch dat er te weinig elleboog vrijheid is. Ze zijn vrij breed bovenin.
De butterfly is daar een stuk smaller maar ben er nog niet van overtuigd dat dit de singel wordt.

Morgen komt de zadelmaker weer :')

Welke mattes singel had je precies? Is ie wel lang genoeg? Dat brede vind ik schijn: de singel zelf is vrij smal; de wol is vooral lucht :') waar de gespen zitten vind ik het brede juist fijn: dat geeft een mooie drukverdeling. Laat je paard nog iets merken qua singels die je geprobeerd hebt?

Ik had de cresent in 75cm kanger kon niet zat tegen zweetblad aan.
Voor mijn paard was het te breed.
Ik heb al onwijs veel singels geprobeerd maar tot nu toe bevalt se edix cresent goed en de butterfly rainer. (Beide 75cm)
Met beide singels weinig tot geen reactie op de aingelnijd, met de edix schuift het zadel toch nog ietsje maar met de butterfly niet.

De reden waarom ik nog geen foto heb geplaatst is omdat mijn paard ontzettend aan het veranderen is en we nu bezig zijn het zadel aan te passen.
Vorige week zijn de kussens er onder vandaan gehaald om te checken of de boom heel was en meteen kale pasvorm gepast.
Conclusie boom heel en pasvorm juist dus nu zijn we aan het zoeken hoe we de vulling het beste passend kunnen krijgen aangezien het zadel toch nog wat beweegt van achter.
Tijdens het rijden zijn we gaan spelen met losse inlages, eerst achter maar daar zagen we duidelijk dat mijn paard het zadel naar voren duwt.
Daarna inlage aan de voorkant gedaaan maar dat was m ook niet. Conclusie in het midden is de vulling te bol, dit heeft ze nu weer plat gemaakt en weer netjes verdeeld.

Deze week dus de butterfly als testsingel en nagenoeg geen beweging in het zadel en alles blijft op zijn plek ruim achter de schouders.

We gaan morgen padjes testen omdat hij wat warm is rondom de schoft qua bespiering en ipv het kopijzer te verstellen lossen we dit liever op met tijdelijk een pad.

Zadel moest uit elkaar omdat ik opeens 2 scherpe puntjes onder het zadel voelde uitsteken.
Met uit elkaar halen bleken dit nietjes te zijn vanuit se fabriek en kwamen we er achter dat de kussens er scheef onder zitten maar dat het zadel wel recht op de rug ligt

Ook dit gaan we morgen aanpassen en daarna dus kijken hoe ju verder.
Kan dus wel een foto van het zadel op de rug plaatsen maar dat heeft nu geen zin.

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:32

Je kan altijd nog een koordsingel proberen, kost de wereld niet :))

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:37

Wat is daar het voordeel van?

Ik met trouwens met de edix dat me gespen op gelijke hoogte zitten maar met de rechte butterfly niet.
Verder past de singel echt heel mooi, voldoende schouder en eleboogvrijheid.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:39

Maar als t met de butterfly goed gaat waar zit m dan je twijfel in?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:44

Pallatin schreef:

We zijn er nog niet van overtuigd ook omdat de gespen niet recht zitten na t aansingelen.

Komende week weer even met de edix rijden en als we verschil merken tja dan heb ik weinig keus dan de butterfly aanschaffen.
Maar met de edix was het in t begin ook super maar merk nu toch weinig elleboog vrijheid, en haren tussen de elastische delen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:11

Ik ben opzoek naar een fijne singel voor mijn (nieuwe) springzadel. De singel van prestige die ik had bij mijn vorige zadel is te kort (105 cm) en gebruik momenteel een gek singel van de Epplejeck met aan 1 kant elastiek omdat ik niets anders passends thuis had liggen. Maar wil toch graag een andere singel.
Maat 115 of 120 in het bruin zonder Buikflap. De singels van Equick vind ik er mooi uitzien maar deze zijn van nepleer

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:23

Lemieux gel tek! Idioot duur, maar fijnste singel die ik tot nu toe gehad heb :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:41

lies schreef:
Lemieux gel tek! Idioot duur, maar fijnste singel die ik tot nu toe gehad heb :)

Die vind ik er inderdaad ook erg goed uitzien, maar boven mijn budget van rond de €160

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:56

Ik vond de Horka Anatomic heel fijn liggen op mijn VZH zadel toentertijd. Zacht leer, veel elleboog vrijheid en stevig dubbelzijdig elastiek. En de prijs was erg aantrekkelijk.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:01

Celebi schreef:
Ik vond de Horka Anatomic heel fijn liggen op mijn VZH zadel toentertijd. Zacht leer, veel elleboog vrijheid en stevig dubbelzijdig elastiek. En de prijs was erg aantrekkelijk.

Die vind ik inderdaad ook erg fijn. Mijn zadelpasser verkoopt die singels maar helaas niet in bruin leverbaar

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 00:05

LiannePuthzy schreef:
Celebi schreef:

Die vind ik inderdaad ook erg fijn. Mijn zadelpasser verkoopt die singels maar helaas niet in bruin leverbaar

De dressuur versie tegenwoordig wel, dus wie weet komt het er nog aan.

Maar ik heb gewoon een zwarte singel bij bruin zadel. Kleur is leuk, maar ik vond de singel te fijn om daarover te zeuren. Blijft ook een aanrader vind ik.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 06:43

LiannePuthzy schreef:
Ik ben opzoek naar een fijne singel voor mijn (nieuwe) springzadel. De singel van prestige die ik had bij mijn vorige zadel is te kort (105 cm) en gebruik momenteel een gek singel van de Epplejeck met aan 1 kant elastiek omdat ik niets anders passends thuis had liggen. Maar wil toch graag een andere singel.
Maat 115 of 120 in het bruin zonder Buikflap. De singels van Equick vind ik er mooi uitzien maar deze zijn van nepleer

Ah denk dat deze net te lang zijn voor je! https://www.freehorsepasservice.nl/prod ... ngels-edix

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:54

JenniferU schreef:
Pallatin schreef:

We zijn er nog niet van overtuigd ook omdat de gespen niet recht zitten na t aansingelen.

Komende week weer even met de edix rijden en als we verschil merken tja dan heb ik weinig keus dan de butterfly aanschaffen.
Maar met de edix was het in t begin ook super maar merk nu toch weinig elleboog vrijheid, en haren tussen de elastische delen.

Je paard is niet recht, dus de kans dat de gespen rechtzitten is niet zo heel groot :) als je dat als criterium gebruikt ben ik bang dat alles af valt.
JenniferU schreef:
Wat is daar het voordeel van?

Ik met trouwens met de edix dat me gespen op gelijke hoogte zitten maar met de rechte butterfly niet.
Verder past de singel echt heel mooi, voldoende schouder en eleboogvrijheid.

Katoen ademt en past zich aan aan je paard. Veel paarden vinden koordsingels fijn omdat ze de druk goed verdelen. Plus smal en daardoor veel elleboogruimte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:58

Ik kende er toch ook zat die het juist niet fijn vonden. Ik vind het helemaal niet zo'n geweldige oplossing voor diverse problemen. Voor een aantal paarden wel, maar voor een heel aantal ook niet.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:00

xLiez schreef:
LiannePuthzy schreef:

Ah denk dat deze net te lang zijn voor je! https://www.freehorsepasservice.nl/prod ... ngels-edix

130 zal inderdaad echt te lang zijn helaas, vind het singeltje er wel mooi/fijn uitzien

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:34

Koordsingel kan idd een goede oplossing zijn, maar dat hoeft niet.

Mijn oude pony liep het allerfijnst met een koordsingel en kreeg van heel veel ander materiaal wondjes, van een koordsingel nooit.
Bij deze hoef ik dat echt niet te doen, die gaat dat helemaal niks vinden, én zich open lopen op een koordsingel.

Maar aangezien ze niet zo duur zijn is het wel de moeite waard om het eens te proberen, zeker als je al een en ander geprobeerd hebt wat het niet is voor je paard.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:46

En de singels van prolite hoe zijn die?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:48

Ik vind het bagger. Ik weet dat er heel veel mensen fan van zijn, dus de belevingen zullen ongetwijfeld verschillen, maar ik vind ze helemaal niets.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:03

Avalanche schreef:
Je paard is niet recht, dus de kans dat de gespen rechtzitten is niet zo heel groot :) als je dat als criterium gebruikt ben ik bang dat alles af valt.

Ik bedoel de gespen naast elkaar he, bij de edix zitten ze keurig naast elkaar, bij de mattes ook
Wie weet ligt me zadel vanmiddag weer anders en past me Edix weer mooier.

LiannePuthzy schreef:
En de singels van prolite hoe zijn die?

Mijn paard reageerde er niet fijn op, vond ze erg stug en soms zelfs een scherp randje.
Ik zou dan eerder voor bijv de Anky,Horka,Lemieux gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:07

De prolite moet je zacht houden dan is het een fijne singel. Maar de meeste mensen laten hem zo hard als steen worden..

Wekelijks in een emmer dreft doet wonderen blijft die heel soepel en zacht van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:40

JenniferU schreef:
Ik bedoel de gespen naast elkaar he, bij de edix zitten ze keurig naast elkaar, bij de mattes ook
Wie weet ligt me zadel vanmiddag weer anders en past me Edix weer mooier.

Dat begreep ik idd, maar ik denk dat bijna niemand dat heeft :) belangrijker is imo dat je voor en achter gelijke druk hebt en als je links op 3 en 4 hebt, bijvoorbeeld, dan rechts ook.
Spenk schreef:
De prolite moet je zacht houden dan is het een fijne singel. Maar de meeste mensen laten hem zo hard als steen worden..

Wekelijks in een emmer dreft doet wonderen blijft die heel soepel en zacht van.

Nooit geweten, werkelijk. Leuk om te weten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:47

Een leren singel zal je ook schoon moeten houden :)

Anders wordt het ook hard.