[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:30

De geheel elastische singels geven vaak juist een heel goed resultaat qua stabiele ligging van zadel / BBP, althans dat is wat ik hoor van gebruikers :)

Of je dan een FRA of Westip Supersingel of Barefoot Stretch & Breath singel gebruikt maakt weinig uit.

Annamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:32

pmarena schreef:
De geheel elastische singels geven vaak juist een heel goed resultaat qua stabiele ligging van zadel / BBP, althans dat is wat ik hoor van gebruikers :)

Of je dan een FRA of Westip Supersingel of Barefoot Stretch & Breath singel gebruikt maakt weinig uit.

Dankjewel! Dan weet ik ook zeker welke singel het gaat worden. *\o/*

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:34

Zijn hier ook menen die ervaring hebben met de Thinline Comfort pads? En dan in combi met boomloos?
Van wat ik ervan lees kun je hier ook verschillende inlages indoen?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:14

De keuze van een goede singel lijkt me ook moeilijk, dat hangt toch af van de lengte van de singelstoten en de bouw van het paard? Voor een veelzijdigheidszadel en een paard van 155 cm schoft, heb ik 2 singels van 110 a 115 cm... Mijn tinker is even groot, maar breder, zij zou een langere singel nodig hebben bij hetzelfde type zadel...

Momenteel ben ik zadelloos . Chumani herstelt goed, ze beweegt al veel soepeler en draagt hoofd en staart niet meer uitgesproken rechts. Zodra we groen licht krijgen, kijken we voor het best mogelijke (boomloos, want dat is voor mij ondertussen een evidentie geworden) zadel voor haar.

Nog wat praktische vragen van een boomloos - leek: bij een boomloos zadel heb je dus steeds een pad nodig. Dit zorgt voor een betere drukverdeling over de rug, juist?
Hoe zwaarder je bent, hoe belangrijker het juiste type van pad?
Hoeveel pads heb je nodig? Kan je dit wassen in de wasmachine? En heb je dan nog een zadeldoek nodig?

Oef, veel vragen vrees ik

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:41

Marein schreef:
De keuze van een goede singel lijkt me ook moeilijk, dat hangt toch af van de lengte van de singelstoten en de bouw van het paard? Voor een veelzijdigheidszadel en een paard van 155 cm schoft, heb ik 2 singels van 110 a 115 cm... Mijn tinker is even groot, maar breder, zij zou een langere singel nodig hebben bij hetzelfde type zadel...

Boomloze zadels hebben vrijwel zonder uitzondering dressuur singelstoten, dus je hebt een korte singel nodig. Mijn voorkeur gaat ook uit naar 1 van de elastische singels uit de vorige posten - spaart de singelstoot en de ribben van je paard :j Qua lengte wil ik de gesp liefst zo hoog mogelijk, fijner voor je paard en je zadel blijft beter liggen. Zorg er voor dat het gesp-gedeelte niet net achter de elleboog ligt, maar er boven

Citaat:
Momenteel ben ik zadelloos . Chumani herstelt goed, ze beweegt al veel soepeler en draagt hoofd en staart niet meer uitgesproken rechts. Zodra we groen licht krijgen, kijken we voor het best mogelijke (boomloos, want dat is voor mij ondertussen een evidentie geworden) zadel voor haar.

Dat is fijn +:)+

Citaat:
Nog wat praktische vragen van een boomloos - leek: bij een boomloos zadel heb je dus steeds een pad nodig. Dit zorgt voor een betere drukverdeling over de rug, juist?
Hoeveel pads heb je nodig? Kan je dit wassen in de wasmachine? En heb je dan nog een zadeldoek nodig?

Bij de meeste boomloze zadels is een speciale pad met inlagen nodig - wanneer het zadel kussens heeft, kan je eventueel ook een gewone (maar wel goede) sjabrak gebruiken. Niet alleen je gewicht, maar ook de rug van je paard bepaalt wat je nodig hebt. Heb je een type Volbloed met alle wervels er bovenop, dan hecht ik veel belang aan een dik gevulde pad. Bij een bolle Fjord (om maar even iets te noemen) waarbij een goot over de rug loopt, kan je desnoods met een gewoon sjabrakje rijden (en dan je pony op dieet zetten :+ ) Vrijwel elk merk zadel heeft eigen dekjes en anders zijn er van Grandeur of Christ goede dekjes te koop die over het algemeen goed passen. Grandeur heeft zelfs dekjes in de vorm van de meeste boomloze zadels (tegenwoordig ook van Ghost :o ) en die kan je naar eigen believen laten maken, met extra inlage vakken, wel of niet wol/vacht onder het zitgedeelte van het zadel etc. De meeste dekjes kunnen in de wasmachine - tussendoor kan je ze na drogen schoon borstelen (echte vachten met een kattenborsteltje) en eventueel stofzuigen. In dat geval heb je maar 1 dekje nodig (voorlopig) een zadeldoek is niet nodig, maar mag, wanneer je dat leuker vindt staan.

Citaat:

En? Alles beantwoord??? ;)

Ghost Firenze op Christ pad voor boomloos

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:32

Buitenzinnig schreef:
Ik heb nog een oud model Ghost liggen met een HAF pad met goede inlagen. Hierover kun je mij een PB sturen

Ook heb ik een nieuwe Quilty waar een extra stiksel op de zitting zit, zo worden ze niet gemaakt, maar deze mag met pad voor €450 weg. Geheel nieuw, bruin nubuck.

Ik ben eruit. Ik ga voor de quilty. Ik hoop wel dat ik er netjes in pas maar NAv uw omschrijving via pb zal dat wel gaan lukken.
Welke singel en steigbeugels kan ik hierbij best gebruiken?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:42

Wat jij prettig vind ;) Ik vind zelf licht gewicht (bv. polymar/compositi) erg fijn, zeker omdat het zadel van zichzelf licht is en hierdoor ook licht blijft.
Zelf ben ik voorstander van Westip singels, of zo'n FRA wat hiervoor net beschreven is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:47

OK maar dus dressuur singel ivm de lange singelstoten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:49

Klopt helemaal

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:28

MaricoGraphy schreef:
Ik ben eruit. Ik ga voor de quilty. Ik hoop wel dat ik er netjes in pas maar NAv uw omschrijving via pb zal dat wel gaan lukken.

Wat goed dat je deze keuze gemaakt hebt +:)+ zullen de paardjes blij mee zijn!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:48

Grandeur pads voor onder de Ghost? Waar kan ik die vinden? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:12

dorientjuh schreef:
Grandeur pads voor onder de Ghost? Waar kan ik die vinden? :)

Bij Grandeur :+

en elke dealer kan hem voor je bestellen - in elke gewenste kleur - ben niet helemaal zeker of hij er al is voor de dressuur modellen, maar voor de Quevis/Quilty zeker weten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:27

No kidding, 'bij Grandeur'. :+
Heb gekeken op de website, maar zie daar geen afbeeldingen van. Heb je misschien een foto met een Ghost + Grandeur pad?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:32

ManonGrr schreef:
MaricoGraphy schreef:

Wat goed dat je deze keuze gemaakt hebt +:)+ zullen de paardjes blij mee zijn!
dan doe ik toch iets goed haha

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:13

dorientjuh schreef:
No kidding, 'bij Grandeur'. :+
Heb gekeken op de website, maar zie daar geen afbeeldingen van. Heb je misschien een foto met een Ghost + Grandeur pad?

Nee, dat klopt, er zijn geen afbeeldingen van alle modellen die Grandeur voert, maar als je in de opties kijkt, kan je hem wel aanvinken.
Afbeelding
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:21

Kwetal schreef:
Marein schreef:

Boomloze zadels hebben vrijwel zonder uitzondering dressuur singelstoten, dus je hebt een korte singel nodig. Mijn voorkeur gaat ook uit naar 1 van de elastische singels uit de vorige posten - spaart de singelstoot en de ribben van je paard :j Qua lengte wil ik de gesp liefst zo hoog mogelijk, fijner voor je paard en je zadel blijft beter liggen. Zorg er voor dat het gesp-gedeelte niet net achter de elleboog ligt, maar er boven

Citaat:

Dat is fijn +:)+

Citaat:

Bij de meeste boomloze zadels is een speciale pad met inlagen nodig - wanneer het zadel kussens heeft, kan je eventueel ook een gewone (maar wel goede) sjabrak gebruiken. Niet alleen je gewicht, maar ook de rug van je paard bepaalt wat je nodig hebt. Heb je een type Volbloed met alle wervels er bovenop, dan hecht ik veel belang aan een dik gevulde pad. Bij een bolle Fjord (om maar even iets te noemen) waarbij een goot over de rug loopt, kan je desnoods met een gewoon sjabrakje rijden (en dan je pony op dieet zetten :+ ) Vrijwel elk merk zadel heeft eigen dekjes en anders zijn er van Grandeur of Christ goede dekjes te koop die over het algemeen goed passen. Grandeur heeft zelfs dekjes in de vorm van de meeste boomloze zadels (tegenwoordig ook van Ghost :o ) en die kan je naar eigen believen laten maken, met extra inlage vakken, wel of niet wol/vacht onder het zitgedeelte van het zadel etc. De meeste dekjes kunnen in de wasmachine - tussendoor kan je ze na drogen schoon borstelen (echte vachten met een kattenborsteltje) en eventueel stofzuigen. In dat geval heb je maar 1 dekje nodig (voorlopig) een zadeldoek is niet nodig, maar mag, wanneer je dat leuker vindt staan.

Citaat:

En? Alles beantwoord??? ;)

Ghost Firenze op Christ pad voor boomloos

[ Afbeelding ]

Jeetje wat een práchtig plaatje is dit :oo

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:30

Mooi hè? :wow:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:34

Donders... echt he.. zul je zien dat ik straks de torsion nog eens de deur ga uitdoen om er een ghost voor terug te kopen...
Welk model is dat op de vos en de bruine?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:37

Nou dan ga ik heel binnenkort ook een foto kunnen posten van de haflinger en de schimmel met de ghost quilty haha

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:55

Sonja_vR schreef:
Donders... echt he.. zul je zien dat ik straks de torsion nog eens de deur ga uitdoen om er een ghost voor terug te kopen...
Welk model is dat op de vos en de bruine?

De modellen op de bruine en vos zijn als ik het goed zie de Quilty.

Es_sie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:06

Pfft, wat een keuzes! Toch een deel van het topic maar even doorspitten...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:20

Zijn er ook speciale ghost singels? Ik kan voorlopig het zadel als die binnen is wel gebruiken met de buiksingel van de longeersingel dit is een korte en gebruikte ik ook bij de Norton.

Annamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:23

Ik heb de Barefoot RoP Physio en de wolzitting besteld! *\o/*
Nu afwachten..... Hoop dat ie snel bezorgt wordt :j

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:34

Als we het dan toch over grandeurpads hebben...
Hier mijn ghost (roma piccolo) in combi met een grandeurpad, officieel voor een BF London :)
Op het eerste gezicht veel te groot, maar als het dan eenmaal ligt vind ik het best heel prima gaan!
Geeft ook wel weer een heel ander zitgevoel :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:05

Mooi! :oo *jaloers*