connie64 schreef:ik spring nog s even binnen...
cambiar, ik ben zelf al een jaartje ofzo bezig voor een recado en idd in argentinie of uruguay kosten die dingen echt niet veel!
De verzendkosten zijn totaal niet in verhouding en tot nu toe is bij rick woudenberg gewoon de goedkoopste manier.
Het enige is om af en toe eens op ons criollo forum te zoeken, heel af en toe staat er daar wel eens een te koop.
Houdt wel in de gaten dat met een recado of lomillo je echt heel anders gaat rijden en zitten?
Je hebt zo goed als geen enkele steun en moet dus zeg maar weer echt gaan rijden.
Het is absoluut een zadel,ben je er na een paar weken aan gewend, echt niet anders meer wil.
De gaucho's rijden er tenslotte dagen op zonder pijn of problemen!
Hey Connie, ik heb ondertussen het Argentijns zadel uitgebreid kunnen testen. De eigenaar van de ranch zei me ook dat het veiliger is te kopen via Rick Woudenberg omdat niet alle zadelstjes even goed opgebouwd zijn (trouwens enorme aanrader de criollo ranch, die mensen zorgen daar enorm goed voor hun paardjes en zorgen er ook voor dat toeristen op de juiste manier rijden, ik heb enorm veel bijgeleerd over boscrossen op criollo's
)
Je hebt gelijk wat betreft niets anders meer willen (voor buitenritten). Ik vind m'n startrekk espaniola's voor buitenritten iets te opgesloten zitten (alhoewel ze zalig zitten) en het Iberica pad vind ik echt gééén zadel (alhoewel daar dus heel wat mensen gewoon dat schaapvelletje als zadel gebruiken....), dus een Argentijns zadel voor buitenritten schaf ik me zo wie zo aan.
Ik dacht dat de Bastos, het type Argentijns zadel met twee rollen naast de ruglijn, te breed zou zitten en niet makkelijk was om mee te rijden omdat ik hier in dit topic een negatieve reactie over Argentijnse zadels heb gelezen. Niets is minder waar, was echt zalig zitten!
Ik begrijp niet wat je bedoelt met anders gaan rijden en geen steun...ik zat veel beter dan op elk ander zadel (om tochten mee te doen natuurlijk
), alleen kwamen mijn benen niet tot bij de buik van m'n paardje, maar Argentijnen rijden hun paard niet met de benen.
Ik voelde ook enorm goed en natuurlijk de bewegingen aan van het paardje, waardoor ik in alle gangen heel soepel kon meezitten.
Wat ook een pre is, mijn paardje had wat haartjes verloren en een kale plek bij de schoft. De eigenaar van de ranch vertelde dat het door een westernzadel kwam. Sommige toeristen willen niet met een Argentijns zadel rijden, maar die zijn veel beter voor de rug van het paard dan een westernzadel, hij zou binnenkort volledig willen overgeschakelen op Argentijnse zadels (wel vreemd, want westernzadels zijn toch juist ontworpen om lange tijd in het zadel te verblijven?).
Ik heb uitgebreid foto's genomen, kan de zadeltjes zelf maken met de tips van de eigenaar. Zo moet je ook opletten dat binnenin de rollen geen katoen, maar puur stro zit. Die zijn de beste voor de drukverdeling en houden het langst hun vorm.
Onderaan wordt een lap 4 mm dikke vilt gelegd (pure wolvilt), die de eigenaar zelf uitsnijdt.
Ik zou er toch graag eentje kopen. Hou het Criollo forum in de gaten.
Hier wat foto'tjes:
http://www.mijnalbum.nl/Album=WNZNQFY6
De eigenaar vertelde me ook dat naast Argentijnse zadels, de McClellan z'n grootste voorkeur had. De beste McClellan die hij gehad heeft, was eentje met een boom die bestond uit beenderen. Dat zou iets meegeven, maar niet flexibel zijn. Deze McClellan kwam uit Amerika, kost meer dan een gewone houten of kunststoffen boom (rond de 2000 euro). Zelf vond hij de Franse McClellans niet sterk genoeg en te rigide, eentje is doormidden gebroken.
Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig naar een McClellanboom die uit beenderen bestaat. heeft iemand daar info over? Het zou een stuk uit het bekken zijn van een groot dier.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-09-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt