[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:33

Van de Lakota is mij niet duidelijk of die idd dikkere kussen heeft en dat er een dunner deel bi jde ruggengraat is of dat er gewoon een flink aangetrokken stiknaad in de pad zit.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:40

Van de week heb ik een tweedehands Barefoot Cherokee opgehaald. Ik ga hem vanavond uitproberen en ben erg benieuwd! Ik heb een Barefoot Cheyenne en miste toch wat steun dus wilde een met kniewrongen. Volgens Lilianne zou een Cherokee of een London passen, maar een Cherokee zou wel breed worden op mijn Fjord. Ik ben dus erg benieuwd hoe dit voelt en ik hoop dat hij lekker zit want vind hem ook erg mooi, heb een zwart bruine :j Ik vond hem echt super groot lijken vergeleken met mijn Cheyenne, maar zat net naar het schema met totale lengtes te kijken en zag dat hij zelfs korter zou moeten zijn := Ben ook wel erg benieuwd of de droge plekken die mijn paard altijd had ook bij dit zadel zullen blijven. Mijn Cheyenne staat nu te koop :)

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:50

Hee toch geen Barrydale uitproberen?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:05

Nee, ik kon deze tweedehands overnemen inclusief de toebehoren, dat paste binnen mijn budget dus heb dat maar gedaan omdat de Barrydale voor dezelfde prijs zonder toebehoren verkocht werd :) Ik vond dit een veiligere keuze omdat je benen maar net moeten passen met de kniewrongen van de Barrydale :j En ik ben stiekem toch wel een beetje gek op bruin := Mocht hij toch niet zo lekker zitten dan ga ik alsnog graag op je aanbod in, die ik nog steeds superlief vind :D :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:46

De Barry Dale is heerlijk .
Maar het fijnste is als je benen idd netjes passen .
Gelukkig heb ik lange benen . Vooral onderbenen lang .
Ben zo blij met de barrydale voor mij

Nu nog wat fijns voor de kinderen vinden ...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:06

Ik vond de Barrydale ook heerlijk zitten :j

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:55

Wat een bekende zithoek! :P

Jets schreef:
Van de week heb ik een tweedehands Barefoot Cherokee opgehaald. Ik ga hem vanavond uitproberen en ben erg benieuwd! Ik heb een Barefoot Cheyenne en miste toch wat steun dus wilde een met kniewrongen. Volgens Lilianne zou een Cherokee of een London passen, maar een Cherokee zou wel breed worden op mijn Fjord. Ik ben dus erg benieuwd hoe dit voelt en ik hoop dat hij lekker zit want vind hem ook erg mooi, heb een zwart bruine :j Ik vond hem echt super groot lijken vergeleken met mijn Cheyenne, maar zat net naar het schema met totale lengtes te kijken en zag dat hij zelfs korter zou moeten zijn := Ben ook wel erg benieuwd of de droge plekken die mijn paard altijd had ook bij dit zadel zullen blijven. Mijn Cheyenne staat nu te koop :)

[ [url=m/wXq6xb.jpg]Afbeelding[/url] ]

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:58

Ik heb de converter aan mijn Arizona :) En eindelijk past nu alles!

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:03

Ik heb mijn Ghost nog niet echt met rijden gebruikt maar met longeren merk ik dat hij na een tijdje draf wat naar achter schuift. Hoe komt dit? Je kan het zien aan de singelstoten die helemaal in de hoek van de gleuf in de pad zijn geduwd. Dit was niet zo toen we begonnen! Of is mijn pad gewoon niet geschikt, want als ik 'm omhoog trek tussen de kussens in, zit hij in een heel andere vorm dan het zadel en komen de singelstoten niet netjes uit bij de gleuf. Dus is dat het probleem misschien?

Afbeelding

Afbeelding

Ook: hoe kom ik erachter waar zijn ribben beginnen? Ik heb van de week zijn ruggegraat e.d onderzocht maar werd er niet wijzer van, voelde niet echt iets. Dit ivm de afstand tussen de kussens, ik wilde checken of dit wijd genoeg was. Maar ik kom er dus niet uit :') help?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:10

Als je de ruggegraat voelt dan zit daar aan beide zijden een zachter 'geultje'en daarnaast beginnen de rugspieren. De ribben zitten aan de ruggengraat vast en waar ze beginnen is niet zo interessant. Wel waar de laatste rib zit.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:11

woepsie: dit is volgens mij de ghost pad voor of de firenze of de roma en jij hebt er de quilty of quevis op liggen, die hebben andere pads. Weet niet of het dan per definitie niet mogelijk is om de lange pads er onder te gebruiken.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:13

Maartje1990 schreef:
woepsie: dit is volgens mij de ghost pad voor of de firenze of de roma en jij hebt er de quilty of quevis op liggen, die hebben andere pads. Weet niet of het dan per definitie niet mogelijk is om de lange pads er onder te gebruiken.

Klopt. Ik heb deze combi na overleg met Buitenzinnig bij Ghost gekocht en niks gehoord over dat het niet zou kunnen. Koos voor een lang Firenze Picollo pad onder mijn Quevis Picollo zodat mijn paard iets meer comfort zou hebben, omdat hij wat schraal is... Daarom weet ik ook niet zeker of dat het probleem is, omdat het schijnbaar zou moeten kunnen? Alleen doordat ik dit nu zo zie met longeren, twijfel ik toch... Heb ook een burioni fleece geprobeerd maar dit werd één grote glijpartij. Vandaar de keuze voor Ghost met 'rubberen' onderkant.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:16

DubbelDun schreef:
Als je de ruggegraat voelt dan zit daar aan beide zijden een zachter 'geultje'en daarnaast beginnen de rugspieren. De ribben zitten aan de ruggengraat vast en waar ze beginnen is niet zo interessant. Wel waar de laatste rib zit.

[ Afbeelding ]

Oke, en waar moet het zadel nou precies liggen? Op dat geultje, of juist niet? Moeten de kussens beginnen daar waar de rugspieren beginnen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:20

Het zadel moet op de rugspieren liggen, niet op die geultjes langs de ruggengraat.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:25

DubbelDun schreef:
Het zadel moet op de rugspieren liggen, niet op die geultjes langs de ruggengraat.

Dank je! Ik ga nog eens beter voelen :) maar als de kussens goed zitten en hij schuift nog steeds naar achter, waar kan dat dan aan liggen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:34

Jeeh ik heb m'n Ghost binnen die ik heb overgenomen. Zometeen naar stal om te testen, ik heb de Firenze.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:52

MaritB schreef:
Jeeh ik heb m'n Ghost binnen die ik heb overgenomen. Zometeen naar stal om te testen, ik heb de Firenze.

Yay, leuk *\o/* foto!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:54

woepsie90 schreef:
Dank je! Ik ga nog eens beter voelen :) maar als de kussens goed zitten en hij schuift nog steeds naar achter, waar kan dat dan aan liggen?

Geen idee :) soms wil een andere pad of singel helpen.
Sommige paarden hebben zoveel schwung in hun rug dat alles schuift.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:00

DubbelDun schreef:
woepsie90 schreef:

Geen idee :) soms wil een andere pad of singel helpen.
Sommige paarden hebben zoveel schwung in hun rug dat alles schuift.

Harvey gooit wel erg hoog op, als je dat met schwung bedoeld? Ik noem het swingen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:04

Nee, schwung is als de ruggengraat erg heen en weer beweegt, niet op en neer :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:42

Mijn ervaring is dat een Ghost zich pas goed settelt als je erop gaat zitten.

Ik heb een paard met een brede schoft, een rechte rug en veel beweging.
Als ik opzadel zit hij aan de achterkant best een stuk van de rug af, maar zodra ik ga zitten ligt hij goed.

Nu ben ik een beetje aan het experimenteren met de vulling van de kussens die vind ik wat plat voor mijn paard aan de achterkant en heb wat schapenwol(dun laagje geschoren wol op huid, hiervoor heb ik een zadelbontje van BR gesloopt) aan de achterkant bijgevuld. Hierdoor ligt hij m.i. meer in evenwicht, ook zonder dat ik erop zit, en wordt het rechte van de rug van mijn paard wat opgevuld.
Wel heb ik de gewone Ghost pad eronder met Ghost inlagen.

Vandaag heb ik er zo voor het eerst mee gereden en vindt het wel een verbetering, al was ik zonder bontje ook niet ontevreden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:47

Net het zadel geprobeerd. Ik vind hem heerlijk zitten! Hoe vinden jullie hem op mijn fjord liggen? Ben benieuwd :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:45

woepsie90 schreef:
MaritB schreef:

Yay, leuk *\o/* foto!

Even alvast zonder ruiter, Hihi.

Afbeelding

EDIT:

Nu ook met mij er op :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:02

Gaaf paard heb je toch Marit!
Het ziet er comfi uit.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:09

Dank je :D

Het zadel is ook comfi! Deze inlagen zijn ook goed denk ik, vind alleen de pad niet fijn. Stomme ribbels staan helemaal in paard na rijden.

Ze heeft iets nieuws ontdekt, soort Spaanse passen ging ze ineens doen. Dus even kijken of ik het kon krijgen op een vraag :D