Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:30

Echt heel comfortabel ziet het er toch niet uit :P

Kameel....ik weet niet hoor, die zien er vaak zo mottig uit :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:32

_O- _O-
Ik bedank voor het rijden op een koe :o :D
Onze dames zijn er sowieso niet geschikt voor, dat zijn van die wilde blonde krengen }:) :D

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:48

Hoi,

Ik heb een vraag, zijn hier ook ruiters die de iberica of premium op een trekpaard of ander breed/plat paard gebruiken?

Onze trekpaard merrie is zo plat en breed dat een barefootzadel niet past. Nu ben ik dus aan het rond kijken voor een christ lamsvel maar ik zie eigenlijk alleen maar foto's van smallere paarden.

Voor het beeld hier een foto van de rug van onze merrie
Afbeelding
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:02

Moppielover, mijn Iberica ligt op een IJslander die vaak te breed is voor haar winteczadel-met-de-wijdste-boom (ok, 't is wel een gewone wintec en geen 'wide' versie). Dat schaap past overal op, het enige nadeel aan zo'n breed paard is dat je zonder boomzadel soms wel erg breed zit (denk niet dat het erg veel verschil geeft met een boomloos zadel).

Morrie reed trouwens ook met het lamsvelzadel op haar paard Morrie zolang zijn medische toestand dat toeliet, en dat paard is ook euh... Breed. :D

Echt, dat Schaap, dat leg je overal op, ongeacht de breedte van het paard.

Edit, typo's

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:36

Morrie gebruikt hem nog steeds hoor :o En Morrie is bijzonder breed. 8-)
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Fotos.html#25

En ik heb nog iemand die een Iberica gebruikt op een erg breed paard. Ik zie geen enkel probleem.
Misschien dat de Premium plus wat minder schuift omdat wat langere "zweetbladen" heeft en daardoor het paard wat meer omspant.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:41

Ik gebruik de iberica op mijn fjord, en die is qua boommaat breder als mijn trekpaard, terwijl dat ook een behoorlijk breed paard is. Ik denk dat mijn fjord nog wel wat breder en platter is als het trekpaard op de foto's hierboven. Barefoot was voor haar ook te smal. De iberica ligt er prima op, en ik wil hem ook zeker op mijn trekpaard gaan gebruiken, als die onder het zadel is.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:45

Jokari: Dankjewel voor je ervaring :) Het breed zitten is geen enkel probleem voor mij. Met de barefoot zat ik ook erg breed en nu rijd ik zonder zadel dus zit ik ook erg breed.

Don: Morrie had ik idd gezien op de foto :) Hij ziet er ook erg breed uit ja :P.
Dus de premium plus zou wat minder kunnen schuiven dan de iberica? Klinkt wel erg logisch.

Ik twijfel ook niet echt of het zal passen hoor, ik ben alleen erg benieuwd naar ervaringen op een breed paard.

Zorro: Nog breder? Dan is ie wel erg breed zeg :P Fijn dat de iberica er goed op ligt :D

We hebben Nikita trouwens gemeten en ze is 85 cm breed.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:53

moppielover schreef:
Jokari: Dankjewel voor je ervaring :) Het breed zitten is geen enkel probleem voor mij. Met de barefoot zat ik ook erg breed en nu rijd ik zonder zadel dus zit ik ook erg breed.
Met een breed paard zit je altijd breed :)

Citaat:
Don: Morrie had ik idd gezien op de foto :) Hij ziet er ook erg breed uit ja :P.
Dus de premium plus zou wat minder kunnen schuiven dan de iberica? Klinkt wel erg logisch.

Morrie is breder dan hij lijkt - ik heb me daar lelijk in vergist - het is een schok wanneer je er eenmaal voor staat.... *\%/*

Schuiven is ook afhankelijk van je eigen balans en of je je gewicht in de beugels zet (dan schuift het eerder dan een boomzadel) maar ik heb zelf al een paar keer achterstevoren gestaan en niks aan het handje. Ik gebruik wel de beugels, maar steun er niet in.

Citaat:
We hebben Nikita trouwens gemeten en ze is 85 cm breed.

Heb je er bankjes en een tafelkleedje bij??? Dat klinkt als een picknicktafeltje :wow:

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:03

Haha, tafelkleed wel maar de bankjes niet :P

Dat is bij Nikita ook, op de foto's en vanaf de zijkant lijkt ze niet zo breed maar ze is echt 85 cm breed :P
Wel fijn om te lezen dat de iberica? ook goed ligt op Morrie.

Van dat schuiven snap ik. Opzich heb ik wel balans maar Nikita kan vliegensvlug omdraaien en dan blijf ik niet altijd netjes zitten waarop de barefoot meteen wegschoof.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:14

Op Morrie ligt de Iberica Warmbloed - dat geeft een indicatie van zijn elegante postuur hihi :+

Ap is over het algemeen niet zo rap, maar die paar keer dat hij dat wel was, heb ik schuifloos overleefd.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:21

Oh ik dacht dat Morrie niet meer kon bereden worden, met z'n hoeven of wat was het nu weer juist.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:14

De ezel heeft problemen - Morrie niet. Morrie had wel een gat in zijn hoef, maar daar rijdt ze gewoon mee.....

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:38

Ik wil me graag een christ bbp aanschaffen. Ik weet al dat ik de ponymaat moet nemen en ik wil er één met inlages. Waar ik nog aan twijfel is of ik een premium of een iberica zou nemen. Kunnen jullie me verder helpen? Als het verschil enkel het uiterlijk is, dan is de premium voor mij voldoende.

Geeft de iberica meer steun dan de premium of is dat ongeveer hetzelfde?
Ik las hier een tijd geleden dat de singelophanging bij de iberica veranderd was, waardoor die verder naar voren zou schuiven op rondgeribte paarden met de singelplek naar voren? Is dat nog steeds zo bij de nieuwe of hebben ze dat terug veranderd? Ik heb nl een pony van 1.46m die rondgeribt is en de singelplek verder naar voren heeft.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:47

abc schreef:
Ik wil me graag een christ bbp aanschaffen. Ik weet al dat ik de ponymaat moet nemen en ik wil er één met inlages. Waar ik nog aan twijfel is of ik een premium of een iberica zou nemen. Kunnen jullie me verder helpen? Als het verschil enkel het uiterlijk is, dan is de premium voor mij voldoende.

Daar ga ik niet over - wat iemand wil is afhankelijk van smaak....

Citaat:
Geeft de iberica meer steun dan de premium of is dat ongeveer hetzelfde?
Persoonlijk vind ik de Iberica meer steun geven....
Citaat:
Ik las hier een tijd geleden dat de singelophanging bij de iberica veranderd was, waardoor die verder naar voren zou schuiven op rondgeribte paarden met de singelplek naar voren? Is dat nog steeds zo bij de nieuwe of hebben ze dat terug veranderd? Ik heb nl een pony van 1.46m die rondgeribt is en de singelplek verder naar voren heeft.

De oude singelplaats is weer in ere hersteld

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:22

En ik ben helemaal happy met de PP.
De iberica wel ook geprobeerd,maar vondt de.PP het fijnst.
Meer als een gewoon zadel,en de knie wrongen zijn ook groter en voor mij ook beter.
De iberica is mooier, maar ik blijf bij mij PP.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:40

na nog wat googlen kom ik nu voor het eerst de holu bbp tegen. Die ziet er hetzelfde uit als christ maar is blijkbaar goedkoper. Weten jullie of ze echt hetzelfde zijn? het zou de oostenrijkse variant zijn ...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:43

Bij equixantos verkopen ze er een van holu met leren singelstoten en met inlages,die vind ik er heel mooi uitzien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:50

@abc; ik heb op de iberica gezeten, de butterfly gehad en nu een basic plus (zonder wrongen). Welke voor jou het fijnste zit hangt er ook een beetje vanaf welk gevoel je voorkeur heeft. Hou je van een veilig gesloten zitje of wil je echt het 'zonder zadel rijden' gevoel?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:20

Ik heb vroeger (15 jaar geleden) heel veel zonder zadel gereden, maar dat is natuurlijk een hele tijd geleden. Nu zou het weer voor het eerst zijn en ik vind wat ondersteuning wel fijn denk ik. Denk dat dat een veiliger gevoel geeft, ook al is dat dan enkel het idee. Vandaar wel zeker een plus met wrongen en inlages, maar kiezen tss iberica en premium vind ik nog moeilijk. Als enkel het uiterlijk een verschil is, dan neem ik de premium, ze zijn zo al duur genoeg.

Zoals kvika zegt zijn de wrongen bij de premium groter, waardoor je misschien meer steun krijgt dan bij de iberica? Nog mensen met die ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:50

De basic premium heeft meer steun bij de dijbenen en de iberica meer achter je kont. Bedenk je wel dat een premium pony echt heel erg klein is qua zitruimte, in ieder geval kleiner dan een iberica pony. Zelf heb ik een basic plus maat paard op een pony van 1.44. Mijn broekmaat zit op 38/40. Hiermee blijf ik nog voor het schuim wat als 'lepel' in de basic zit. In een maat pony zou ik meer op dit schuim zitten.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:33

pleiada schreef:
Bij equixantos verkopen ze er een van holu met leren singelstoten en met inlages,die vind ik er heel mooi uitzien :j

Inderdaad, die had ik ook gezien en is momenteel toch wel goedkoper. Ik vraag me alleen af of ze vergelijkbaar zijn met christ.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:00

Vandaag zou mijn premium plus binnenkomen maar helaas was mijn broer alleen thuis en die heeft de deurbel niet gehoord -O-

Nu komt hij morgen *\o/*

Ik kan niet wachten om hem uit te testen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:09

oh je,, bijna weer een christ verslaafde erbij dan. hahaha.
Ik heb net nog een heerlijk ritje gemaakt op mijn schaap.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:28

Als nou iemand zijn christ basic kwijt wil om een ander model te kopen ofzo, denk dan aan mij ..... ;) :+

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:23

Kvika: Haha, ik vrees van wel ja :P

Hij is vandaag binnen gekomen *\o/*
Helaas nog niet kunnen testen wegens geen vervoer naar stal maar morgen ga ik hem zeker testen.
Heb er al zin in :P